Předvánoční setkání Česko-německé obchodní a průmyslové komory
23. 01. 2011
Ing. Radomír Šimek
Vánoční jour fix je tradičně oblíbený. Druhý neoblíbenější máme v srpnu na parníku. Dnes se tu sešlo na sto devadesát čelných představitelů česko-německých a německých firem, popř. českých firem, které mají něco společného s Německem. I těch největších, jako např. Siemens, Bosch, Škoda Auto aj. Je tu řada advokátních kanceláří, poradenských společností a také VIP hosté, kterým chceme Komoru představit. Když jsem se před půldruhým rokem stal jejím prezidentem, uvědomil jsem si, jak málo je v obecném povědomí. Popř., že vládní kruhy a jiné státní instituce vůbec neví, že taková Komora existuje a jak velkou má členskou základnu. Měnit se to se daří í díky takovýmto akcím, jako je pravidelný jour fix nebo rozhovory s politiky a s čelnými představiteli státní správy.
***AHK
Česko-německá obchodní a průmyslová komora pořádala 9. prosince
2010 tradiční předvánoční setkání v kopuli svého sídla na
Václavském náměstí číslo 40. Účastníci prožili nad střechami Prahy
příjemný večer plný předvánoční atmosféry s hudebním programem a
vynikajícím občerstvením. Prezidenta Komory Ing. Radomíra Šimka jsem při
té příležitosti požádal o rozhovor.**
Pane prezidente, koho vaše Komora reprezentuje?
Vznikli jsme v roce 1993. Dnes máme téměř šest set členů a jsme
největší bilaterální Komorou v Česku. Máme tři hlavní segmenty. Jednak
pro své členy pořádáme různě zaměřené semináře, školení,
konference a propojujeme německé subjekty s českými. Druhý je oficiální
ekonomické zastoupení Spolkové republiky Německo v České republice.
Samozřejmě, německé velvyslanectví má obchodní misi, ale ta funguje
hlavně na diplomatické bázi. Naše Komora je subjektem, který se stará
o ekonomické záležitosti. Komunikuje s veřejnou správou a ostatními
subjekty, které sídlí v Česku. Třetím blokem jsou služby, např.
marketingové analýzy, komunikace mezi českými a německými firmami, služby
v oblasti logistiky, personalistiky, účetnictví. Zkrátka, jestliže se
nějaká firma z Německa rozhodne vstoupit do Česka, vytvoříme pro ni
vstupní podmínky, a když už tu je a nechce si hned vytvářet vlastní
firemní infrastrukturu, poskytneme jí servis včetně zprostředkování
nájemních prostor, účetnictví, personalistiky a všeho, co se
zabezpečením chodu firmy souvisí.
Česko-německá obchodní a průmyslová komora každý rok ve
spolupráci se svou mateřskou organizací, která sídlí v Německu, Svazem
komor, pořádá anketu o tom, která země je pro investory a na investice
navázané německé subjekty nejatraktivnější.
Česká republika se v této anketě už pět let po sobě umísťuje na
prvním místě. Osmdesát procent respondentů, což je kolem patnácti set
firem, které ve střední Evropě investují, říká, že by se znovu rozhodlo
pro Českou republiku. Na druhém místě se v roce 2010 poprvé umístilo
Slovensko, které bývalo čtvrté páté. U něj je to připisováno tomu, že
vstoupilo do eurozóny, a tím pádem se pro německé firmy stalo lépe
kalkulovatelné. To je také jeden z důvodů, proč se naše Komora snaží
komunikovat s českou vládou a ostatními zainteresovanými institucemi,
jakým způsobem pokračovat v hospodářském směřování České republiky.
Určitě je to otázka vzdělávání, kdy v Česku chybí nebo skomírá řada
prvků profesního vzdělávání. Diskutujeme, jak pokračovat
v technologiích a inovacích, protože Česko je mnohem dál než řada
jiných zemí, co se týče investic, které by do ní v tomto směru mohly
přijít. Že by se tu mělo budovat tzv. inteligentní zázemí, které bude
České republice pomáhat rozvíjet hospodářské aktivity. A mj. i to, aby
ubyla starost s výkyvy české měny vůči dolaru a euru. Aby se investoři
nemuseli zabývat zabezpečovacími mechanismy a odepisovat ztráty
z kursových rozdílů. Proto jedním s cílů naší Komory je tlačit na to,
aby se ve správnou dobu a za správných okolností v České republice
zavedlo euro.