Pražská městská hromadná doprava
22. 04. 2007
„Vstřícná a přístupná Praha“
je projektem spolufinancovaným Evropským sociálním fondem (program JPD3 –
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu hl. m. Praha), státním
rozpočtem České republiky a Magistrátem hlavního města Prahy. Projekt si
klade za cíl zlepšit jazykové znalosti a komunikační dovednosti
pracovníků Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. (DPP je partnerem projektu),
a tím přispět ke zvýšení atraktivnosti městské hromadné dopravy a
potažmo i hlavního města Prahy jako oblíbené cílové destinace
zahraničních turistů. Projekt odstartoval 1. srpna 2006 a celková délka
jeho trvání bude 24 měsíců, tzn. do 31. července 2008.
Posláním projektu
je přispět ke zvýšení kvality služeb v cestovním ruchu prostřednictvím
vzdělávacích kurzů. Účastníci těchto kurzů se kromě získávání
jazykových znalostí učí uvědomovat si, jak jejich chování působí na
okolí, lépe a včas zachycovat zdroje možných nedorozumění a srozumitelně
komunikovat v nejrůznějších situacích – to vše v rámci zásad
zdvořilého vystupování v kontaktu se zákazníkem. Kromě navýšení
kvalifikace je cílem projektu posílení motivace k budoucímu aktivnímu
využití nabytých zkušeností. Širším cílem projektu pak je přispět ke
zlepšení „image“ Prahy, k její propagaci jako přívětivé turistické
destinace s rozvinutou infrastrukturou.
Cílovou skupinu
tvoří 240 zaměstnanců Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s., kteří
přicházejí do přímého kontaktu se zahraničními turisty. Jde
o pracovníky středisek dopravních informací, přepravní kontroly a
staniční personál metra. Každý z nich absolvuje čtyřiadvacetitýdenní
jazykový kurz a čtyřtýdenní kurz komunikačních dovedností. Pracovníci
středisek dopravních informací a staniční personál metra věnují celých
čtyřiadvacet týdnů jazykového vzdělávání anglickému jazyku.
Pracovníci přepravní kontroly pak polovinu této doby anglickému a polovinu
německému jazyku. V současné době je do projektu zapojeno již sto
osmdesát zaměstnanců Dopravního podniku hl. m. Prahy. Na přelomu let
2007/2008 se do něj zapojí zbylých šedesát. Aby bylo možné sledovat
vývoj jazykových znalostí účastníků projektu, všichni prošli
testováním vstupních znalostí.
Průběžné hodnocení
jazykových znalostí pracovníků přepravní kontroly ukázalo, že již
během prvních měsíců realizace projektu u nich došlo k výraznému
rozšíření slovní zásoby a ke zlepšení komunikačních dovedností.
„Prahu dnes navštěvují miliony turistů z celého světa, proto je
jazyková vybavenost lidí pracujících ve službách veřejnosti nezbytná.
Dotazy, na které musí naši zaměstnanci odpovídat, se týkají nejen dopravy
samotné, ale i umístění památek, všeobecné orientace ve městě apod.
Jejich schopnost adekvátně reagovat přispívá k dobrému vnímání
veřejných služeb v Praze“, řekl personální ředitel Dopravního podniku
hl. m. Prahy Ing. Jaroslav Ďuriš.