Pražská dopravní v dlouhodobé perspektivě
04. 05. 2002
• Pražská dopravní a.s. má kolem stovky partnerů –
autobusových dopravců • přepravní uzlové body sehrávají
limitující role v dopravní obslužnosti státu i v cestovním ruchu
• strategická poloha Ústředního autobusového nádraží Praha
Florenc umožňuje hladkou návaznost na další druhy dopravy •
dálkové autobusové linky v Česku jsou stavěny hvězdicovým způsobem a
většina jich končí v Praze • cestovní kanceláře odbavují
zájezdy z „dolního nádraží“ • úvahy o výstavbě, která by
přinesla vyšší komfort klientům partnerů Pražské dopravní
•
Základním atributem průmyslu cestovního ruchu je cestování.
Přepravní uzlové body – letiště, přístaviště, železniční či
autobusová nádraží proto sehrávají důležitou a často limitující roli.
Je tomu tak i u nejznámějšího autobusového nádraží České republiky,
které provozuje akciová společnost Pražská dopravní, jejíž ředitelku
Ing. Luďku Hnulíkovou jsem požádal o interview. Paní ředitelko, stále
více autobusových dopravců využívá služeb Pražské dopravní zejména na
Ústředním autobusovém nádraží Praha Florenc. Čím byl (po období
určité stagnace) tento trend nastartován?
Začátkem 90. let z původních krajských podniků vznikly státní.
Třináct se jich rozpadlo na několik desítek. Současně s tím byla
zahájena jejich privatizace a podniky začala m.j. zajímat i ekonomická
stránka dopravy. Díky vývoji ve společnosti nastalo v dopravě obecně
snižování počtu spojů, a to ve všech oblastech – příměstské,
dálkové i mezinárodní dopravě. Pokles trval zhruba do roku 1996, kdy se
situace v autobusové dopravě začala stabilizovat. Od té doby se datuje
postupný nárůst spojů na Ústřední autobusové nádraží Praha
Florenc.
Výhodou našeho autobusového nádraží je strategická poloha v rámci
České republiky, a je možné říci i v rámci střední Evropy. Jsme
v centru hlavního města Prahy, v bezprostřední blízkosti dalších
stěžejních dopravních uzlů – železničních nádraží Hlavního a
Masarykova. Současně jsme na křížení tras metra „B“ a „C“ a
v sousedství pražské magistrály. V blízkosti Ústředního nádraží
začíná dopravní spojení na letiště. V budoucnu by se tato situace mohla
ještě vylepšit uvažovanou realizací rychlodráhy. Cestující
z Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc má systémem městské
dopravy zajištěnu vynikající dopravní obslužnost do všech částí
hlavního města.
Začátkem 90. let z původních krajských podniků vznikly
státní. Třináct se jich rozpadlo na několik desítek. Současně s tím
byla zahájena jejich privatizace a podniky začala m.j. zajímat i ekonomická
stránka dopravy. Díky vývoji ve společnosti nastalo v dopravě obecně
snižování počtu spojů, a to ve všech oblastech – příměstské,
dálkové i mezinárodní dopravě. Pokles trval zhruba do roku 1996, kdy se
situace v autobusové dopravě začala stabilizovat. Od té doby se datuje
postupný nárůst spojů na Ústřední autobusové nádraží Praha
Florenc.
Výhodou našeho autobusového nádraží je strategická poloha v rámci
České republiky, a je možné říci i v rámci střední Evropy. Jsme
v centru hlavního města Prahy, v bezprostřední blízkosti dalších
stěžejních dopravních uzlů – železničních nádraží Hlavního a
Masarykova. Současně jsme na křížení tras metra „B“ a „C“ a
v sousedství pražské magistrály. V blízkosti Ústředního nádraží
začíná dopravní spojení na letiště. V budoucnu by se tato situace mohla
ještě vylepšit uvažovanou realizací rychlodráhy. Cestující
z Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc má systémem městské
dopravy zajištěnu vynikající dopravní obslužnost do všech částí
hlavního města.
Poloha Ústředního autobusového nádraží zde, v centru města, byla
9. září 1999 potvrzena schválením Územního plánu hl.m. Prahy. Tím byl
již před téměř třemi lety učiněn zásadní krok pro jeho budoucnost.
Pochopitelně, i to přispělo ke stavu, že jej využívají všichni
významní autobusoví dopravci. Máme kolem stovky partnerů. Jejich postupný
nárůst vidím jako ocenění služeb – zázemí, které Pražská dopravní
pro ně a jejich pasažéry zabezpečuje spolu s pohodlným přestupem
v případě dálkové dopravy a výhodou návaznosti na systém městské
dopravy. Satelitní autobusové terminály nejsou pro autobusové nádraží
Praha Florenc přímou konkurencí, jejich použití je výhodné pro denně
dojíždějící cestující, kteří preferují časový faktor a mohou vhodně
využít výhod integrované dopravy. V zásadě soustřeďují zejména linky
příměstské dopravy, které zajišťují základní dopravní
obslužnost.
V autobusové přepravě hojně podniká střední stav. Hovořit
o jeho systematické podpoře v našem „státě dánském“ by bylo
naivní. Malí musí všechno, velcí mohou. Navíc (a to je fair play) pokud
nakupuji ve velkém, zpravidla dosahuji lepších cen. Jak je to u vás
s obchodními podmínkami?
Vytváříme rovné konkurenční, pro všechny máme jednotné smlouvy. Systém
platebního styku jsme vyřešili tak, že na jedná straně nevznikají
závazky, na druhé pohledávky. Pomocí automatizovaného vjezdového a
výjezdového systému současně eliminujeme možné rozpory o skutečném
dojezdu autobusů jednotlivých dopravců.
Někteří dopravci s tím, jak na okrajích Prahy vznikají nové terminály
s odlišnými cenami, zkoušeli jezdit z jiných nádraží. Vesměs to
končilo tím, že se buď vrátili, nebo už neměli kam, protože do jimi
uvolněných frekvencí nastoupili jiní. V každém případě zaznamenali
citelný pokles frekvence. Pro cestování na dálkových spojích je
Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc klíčovou křižovatkou –
řečeno leteckou terminologií – autobusovým „hubem“. Dálkové
autobusové linky jsou v České republice stavěny hvězdicovým způsobem. Ze
severu, z východu, západu, z jihu. Přitom většina z nich končí nebo
tranzituje Prahou. Cestující jedoucí napříč republikou pak u nás
realizují přestup, už proto, že na našem nádraží je taková četnost
linek do různých směrů, že tuto možnost mají. K dispozici mají
hygienické a občerstvovací zázemí, čekací prostory, úschovnu,
předprodej, získají zde informace. Mají-li pak na přestup více času, jsou
v bezprostřední blízkosti centra Prahy. Není pro ně problém jej
v krátkém časovém úseku navštívit a včas se vrátit.
Zatím jsme hovořili o pravidelné a možná mezinárodní sezónní
kyvadlové autobusové dopravě. Vaše strategická poloha a zázemí jsou však
zajímavé také pro nepravidelnou autobusovou přepravu. Je u vás pro takové
zájemce kapacita a o kolik to zvýší cenu zájezdu?
Pro odbavení cestujících na nepravidelné autobusové přepravě skýtá
Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc rovněž dobré podmínky.
Řada zvláště mimopražských účastníků zájezdů u nás
„přestupuje“ z linkového autobusu na „speciál“. Mnohé cestovní
kanceláře si již naši výhodnost uvědomily a zájezdy odbavují z
„dolního nádraží“. V určitých termínech je tak nádraží velmi
vytížené. Nicméně s dalšími případnými zájemci jsme schopni jednat a
vyjít jim vstříc. Klienti cestovních kanceláří oceňují, že přímo
v areálu Ústředního nádraží mohou využít parkoviště, na které je
možné přijet se zavazadly. Navíc máme velmi dobrou spolupráci s Policií
České republiky, takže je zde dobrá bezpečnostní situace. Co se týče
finančního zatížení klientů, je marginální. Navíc bezpečnost a
zajištění lidsky důstojných podmínek pro odbavení zájezdů (např. to,
aby si účastníci zájezdů mohli dojít na záchod či v případě
nepříznivého počasí nemoknout apod.) je vysoce návratnou investicí do
spokojenosti klientů.
Již jsme zmínili, že chod Ústředního autobusového nádraží
Praha Florenc zajišťuje akciová společnost Pražská dopravní. Proč
pražská?
Protože jsme v Praze a jsme bezesporu její strategickou součástí.
Provozujeme dvě autobusová nádraží, avšak Praha Florenc je klíčové.
Pochopitelně, pražská doprava není pouze o dvou nádražích. Integrovaná
už vůbec ne. Zajímavých lokalit, kde si myslíme, že se dá co zlepšovat a
zefektivnit provoz, je jistě víc. Rádi bychom, společně s hlavním městem
Prahou, v daleko větší míře věnovali své kapacity na zajišťování
servisu autobusovým dopravcům a cestujícím a napomáhali tak ke zvýšení
bezpečnosti pražské dopravy a kultury cestování. Ústřední autobusové
nádraží jsme také dostali do vínku takové, jak vzniklo. Přesto se nám
zde, v jeho prostoru limitovaném viadukty, daří uspokojovat potřeby
autobusových dopravců včetně servisu jejich klientům. To vše na
ekonomickém základě, bez potřeby jakýchkoliv dotací.
Jaké jsou vize Pražské dopravní do budoucnosti?
I ve velmi dlouhodobé perspektivě bychom chtěli zůstat v centru Prahy. To
je hlavní deviza Pražské dopravní a Ústředního autobusového nádraží,
kde na základě smlouvy s akciovou společností ČSAD ÚAN Praha Florenc a.s.
působí. To je i náš zásadní a strategický přínos pro pražskou
dopravu, dlouhodobou koncepci dopravní obslužnosti České republiky a
v neposlední řadě pro cestující veřejnost. Devětadevadesát procent
lidí stejně dosud nepochopilo, a po pravdě řečeno ani je to moc nezajímá,
že už dávno není jedno všeobjímající ČSAD, ale kolem 210 samostatných
autobusových dopravců, z nichž na Florenc dojíždí zhruba polovina.
Takže, pokud se u nás daří soustřeďovat ty hlavní, reprezentující
drtivou část nejdůležitějších autobusových linek, je to přínosem pro
všechny. Vzhledem k tomu, že koncept Ústředního autobusového nádraží
je poplatný době, kdy vznikalo, jsou v souvislosti s jeho budoucností
namístě i úvahy o určité výstavbě v zájmu jeho majitele
i uživatelů autobusových linek, které provozují obchodní partneři
Pražské dopravní a.s.
Pražská dopravní a.s.
Pod Výtopnou 13/10
186 00 Praha 8
tel.: 02/ 218 95 401, 218 95 400
fax: 02/ 218 95 402
e-mail:
florenc@uan.cz