Je lepší rozsvítit byť jen malou svíčku
Pravou i levou rukou personalisty
27. 02. 2002
Kchung-fu-c' (551 – 479 př.n.l.)
Adecco je čtvrtým největším zaměstnavatelem na světě a největším poskytovatelem personálních služeb vůbec – práce s lidskými zdroji je o pozitivní motivaci – kvalitu je třeba neustále prokazovat – program Temporary Help – úvazky na dobu určitou – pomáháme s odchodem nadbytečných pracovníků tak, aby vše proběhlo ohleduplným, kulturním způsobem a tito lidé co nejrychleji získali nová zaměstnání – lidé jsou vděční pouze dopředu – sponzorské aktivity celosvětové společnosti Adecco se soustřeďují na sport a hry – v České republice nejsou doceňováni ti, kteří jsou za práci s lidskými zdroji odpovědni, tzn. učitelé ve školství a personalisté ve firmách
Společnost Adecco vznikla v roce 1996 fúzí dvou rovnocenných
partnerů, společností Adia a Ecco. Adia byla v té době ve třiceti
čtyřech zemích a Ecco v šestatřiceti. Společně pak pokrývaly čtyřicet
tři zemí. Záměrem vlastníků bylo, aby Adecco bylo firmou skutečně
světovou. Dnes je v šedesáti zemích. Je čtvrtým největším
zaměstnavatelem na světě. Před ní jsou jen společnosti: Siropec, Americké
pošty a Walmart. Denně Adecco poskytuje zaměstnání sedmi stům tisícům
lidí a servis zhruba čtvrt milionu klientů. To, že je nějaká společnost
největší, se běžně posuzuje podle osmi základních kritérií. Adecco je,
co se týče souměřitelnosti, největší, protože je splňuje v osmdesáti
procentech. Rozhovor s ředitelkou společnosti Adecco Česká republika paní
Ludmilou Schaferovou jsem začal konstatováním, že velikost nemusí být
vždy hlavním kritériem pro to, být nejlepší.
Nemusí. Kvalita, obzvláště ve službách, je o směřování. Kvalitu je
třeba neustále prokazovat. Proto se v oblasti lidských zdrojů snažíme
být každý den nejlepším poskytovatelem služeb. A že jsme největší? To
je pouze jedním z průvodních znaků úspěšnosti našeho směřování.
Co to je, být poskytovatelem služeb v oblasti lidských
zdrojů?
Výstižně se to dá charakterizovat, být pravou i levou rukou personalisty
nebo člověka, který jeho roli ve firmě vykonává. Snažíme se mu dát to,
co potřebuje. Ať už je to výběr pracovníků pro trvalý pracovní poměr,
nebo pracovní síly pro krátkodobé i dlouhodobé úvazky, které jsou na
dobu určitou v rámci programu Temporary Help. Pomáháme při výběrech –
všemi běžnými metodami včetně tzv. assessment center. Na druhé straně,
pokud firma z důvodu reorganizace, fúze či jiných důvodů potřebuje
zeštíhlet, pomáháme jí s odchodem pracovníků tak, aby vše proběhlo
ohleduplným, kulturním způsobem a propouštění lidé co nejrychleji
získali nová zaměstnání. Mezi těmto dvěma krajnostmi – náborem a
odchodem – děláme celou škálu služeb.
Radost z práce a seberealizace jsou největšími pomocníky na
cestě firem k úspěchu. Jsou tyto atributy blízké aktérům Temporary
Help?
Především si musíme říci, kdo je kandidátem pro takovouto práci. Na
pozice v oblasti Temporary Help se hlásí obrovská spousta mladých lidí.
Studenti, jak na středních školách, tak na vysokých, často tímhle
způsobem začínají pracovat. Vítají možnost přijít na jedno místo, tedy
do agentury, a dostávat tam nabídky časově omezené práce. Je to pro ně
získání první pracovní praxe a mnohdy i prvních vydělaných peněz.
Druhou kategorií lidí jsou čerství absolventi. Zákoník práce je chrání
až tak, že obtížně získávají zaměstnání. Ochranná lhůta dvou let,
během nichž s nimi v podstatě nelze rozvázat pracovní poměr (pokud sami
nepožádají o zkušební lhůtu apod.) zaměstnavatele odrazuje od jejich
zaměstnávání. Pokud přijdou naším prostřednictvím, umíme to řešit.
Mnohdy tak díky nám najdou trvalé zaměstnání. To je pro ně obrovská
motivace. Dále k nám chodí hledat práci velké množství těch, kteří
těžko hledají zaměstnání. Ženy po mateřských dovolených a lidé
dlouhodobě bez práce. Umíme je dát znovu „do obrazu“. Dostat je na trh
práce, aby se na něm začali pohybovat. Představte si region, kde velká
firma propustí velké množství lidí. Najednou je na trhu práce obrovský
přebytek volných lidí. My tyto „volné“ lidi umíme vzít a přemístit
tam, kde je jich potřeba. Běžně vozíme lidi z Ostravy do Plzně. Tito
lidé mají velkou motivaci „chytit se“, najít trvalé pracovní
uplatnění. Ve spolupráci s námi se to daří (jak udávají statistiky)
čtyřiceti procentům zájemců o zaměstnání.
A co lidé bez zaměstnání pár let před
důchodem?
To je otázka, na niž nedám výrazně optimistickou odpověď. Trh je takový.
Máme sice zákony zakazující diskriminaci, ale když se podíváte na
inzeráty, mnohdy v nich ještě najdete firmy, které chtějí kandidáty do
pětatřiceti let. Vždy se snažím o osvětu. Vysvětluji, že každá firma
by měla být mikroobrazem společnosti, jejíž součástí jsou lidé
v produktivním věku v celé škále. Jenom firma, které tohle naplňuje,
má přirozený koloběh pozic. Lidé v ní jsou povyšováni a mají tendenci
vzdělávat se, získávat zkušenosti, být perspektivními zaměstnanci. To,
co ze své pozice můžeme dělat, je působit na klienty, aby se nebránili
kandidátům, kterým už je nad pětatřicet. To je ale bohužel všechno.
V osmém vydání loňského Všudybylu (str. 12 – 13)
v rozhovoru s předsedou představenstva a generálním ředitelem Agentury
pro regionální rozvoj, a.s. Ing. Petrem Czekajem konstatujeme, že agentura
vnikla jako pilotní projekt Evropské unie v České republice zaměřený na
pomoc při restrukturalizaci Ostravska a na řešení ekonomické transformace
po roce 1990. Obdobných rozvojových agentur je ale po celém Česku více.
Jak s nimi spolupracujete?
My se v regionech potkáváme spíše s úřady práce. Spolupracujeme s nimi
z regionálních poboček Adecco. Kooperace s regionálními rozvojovými
agenturami je pro Adecco možným námětem k zamyšlení.
Samozřejmostí, kterou lidé běžně uznávají, jsou
přírodní a fyzikální zákony. Jisté zákonitosti fungují
i v mezilidských vztazích a chování sociálních skupin. Ale v Česku
jakoby stále platí, že: „Kdo umí, umí, kdo neumí, učí, a kdo ani to
ne, řídí.“ Marketing manager cestovní kanceláře Exim Tours Radovan
Douša ve své anketní odpovědi říká: „…výrazný podíl na de facto
obecně nízkém mínění o důležitosti práce s lidskými zdroji, kromě
osobního limitu lidí na rozhodujících místech, má strach. Strach a
předsudky. Mně se to jeví, jako že nejsou s to rozlišovat mezi prací
s lidskými zdroji a někdejším kádrováním.“ Byla byste tak laskava a
nastínila těm, kteří si to pletou, jaký je v tom rozdíl?
Nebetyčný. Všichni, kteří to pamatujeme, víme, že kádrovat znamená
hledat chyby, černá místa, a v budoucnu jich využívat, či spíše
zneužívat. Práce s lidskými zdroji je ale o pozitivní motivaci. O tom,
vybudit v lidech to nejlepší. Faktem je, že tato práce je velmi složitá.
Mnoho povolaných, ale málo vyvolených. Málokdo to umí.
Věřím na vnitřní motivaci lidí. To, co lidé především potřebují, je
(nebudeme-li hovořit o finančním ohodnocení) uznání kolegů. Podpora
odborného charakteru a možnosti dalšího vzdělávání, aby mohli držet
krok s dobou. Učení se je kontinuálním procesem. Musíme se učit od
kolébky do stáří. Výraznou roli rovněž hraje jistá duševní hygiena.
Už proto, že většinou na všech stranách pracujeme s lidmi. Lidé mohou
být zdrojem eufórie, ale také příčinou hluboké deprese. Jedině člověk
dokáže předstírat něco, co není, obzvláště je-li to
z prospěchářství. Lidé jsou vděční zásadně pouze dopředu. Málokdy
zpětně. Pokud pro ně můžete něco udělat, jsou schopni všechno slíbit.
I my se s tímto faktorem mezi svými uchazeči setkáváme. Pro naše
pracovníky, zejména začínající, je právě tohle občas zdrojem
zklamání.
Práce s lidskými zdroji a cestovní ruch se prolínají
v oblasti motivační (incentivní) turistiky. Česká republika se stává
vyhledávanou incentivní destinací nejenom díky svým cenovým relacím, ale
také krásnu, kultuře apod. Zkrátka je zde příjemné prostředí, v němž
je možné si hrát.
V tom je přece i princip mnohých outdoorových tréninků. Záleží na tom,
zdali jich firma využívá jako motivačního nástroje ke stmelení
pracovních týmů, nebo pouze proto, že je to móda. Pokud jde o krásy
České republiky, s tím máme také zkušenost. Nedávno jsme hostili
evropskou konferenci jedné z našich dceřiných společností. Měli jsme tu
dvacet manažerů z Evropy a USA. Všichni byli Českem nadšeni. V rámci
pozvání jsme jim, krom pracovní náplně (čtvrtek, pátek), nabídli
možnost zůstat i na víkend. Většina z nich ji využila. Neměli jsme
mnoho času, proto jsme jim ukázali pouze Prahu. I pro mne to byla
překrásná zkušenost. V následujících dnech jsem na svém e-mailu
nacházela spoustu srdečných poděkování. Akce přispěla k velkému
stmelení evropského týmu. Z Ameriky jsme zde měli pana prezidenta
společnosti a finančního šéfa – lidi nejvýše postavené, kteří sem
už tak jako tak velmi rádi jezdí. V rámci Evropy teď vím, že se můžeme
na kohokoliv z nejvyšších zúčastněných manažerů s důvěrou obrátit.
Že cokoliv smysluplného po některém z nich budeme potřebovat, rád to pro
nás udělá.
I dospělí si mohou hrát. To je nejen velké moudro, ale
i název knihy, jejímž spoluautorem je psycholog Eduard Bakalář, díky
němuž a spoustě dalších lidí jsem prožil mnoho báječných chvil a
recesí coby instruktor interaktivních programů. Ale to by bylo na opravdu
dlouhé povídání.
Hry jsou součástí lidského života. Adecco jako firma si je velmi dobře
vědoma, že hrou se člověk odmalička připravuje na život. Není
tajemstvím, že se do České republiky chystá spousta japonských investic.
Protože spolupracujeme s japonskými firmami nejen v Japonsku, ale
i v Česku, chtěla jsem, aby se na to moji lidé zábavnou formou trošičku
připravili. Nechali jsme ušít pro zaměstnance padesát kimon a uspořádali
večírek „v převleku“. Servírovala se japonská jídla. Jedlo se
hůlkami a hrály se tradiční japonské hry. Všichni jsme se náramně
bavili. Hrou se modelují i situace, jak v životě obstát, ať v dílčích
epizodách nebo vůbec. I proto, pokud jde třeba o sponzorské aktivity
celosvětové společnosti Adecco, soustřeďujeme se na sport a hry.
V letošním roce je Adecco např. sponzorem Davis Cupu, loni to byla Formule
1. Sponzorujeme ale i fotbal a dodávali jsme personál pro letní olympijské
hry. Český tým s obrovskou chutí běhal pro Paraple a znovu se k této
aktivitě letos chystá. V loňském roce se díky Adeccu několik tisíc lidí
podívalo do zákulisí závodů F-1. Je to obrovský zážitek a relaxace
i pro špičkového manažera. Z generálního ředitele se najednou stává
malý kluk, který si plní svůj dětský sen. Sedá si za volant monopostu
F-1. To se nesplní každému smrtelníkovi. Já v tom seděla…
Já se tam nevešel. Proto jsem se nechal vyfotit alespoň na
kapotě. Nicméně, anketní otázkou tohoto vydání je: „Jsou v České
republice doceňovány lidské zdroje?“ Co vy na to?
Že stále nejsou doceňováni především ti, kteří jsou za práci s nimi
odpovědni, tzn. učitelé ve školství a personalisté ve firmách. Správný
personalista není člověk, který pouze naplňuje pozice, jež někdo opustil,
a to ve chvíli, kdy „věc hoří“. Dobrý personální manažer musí velmi
dobře znát všechny procesy ve firmě. Vědět, koho má k dispozici, aby
vše optimálně fungovalo. Znát potenciály lidí. Umět s nimi pracovat
i na strategických výhledech. Takových lidí je málo. Pravdou je, že
mnohé podniky nedávají prostor, aby se tímto způsobem u nich mohlo
s lidmi pracovat. Díky tomu mnohdy velmi rychle ztrácejí dobré lidi, které
se jim podaří získat. Je to vždycky na obou stranách a v lidech. Ráda
bych proto poslala radu ředitelům firem: Dávejte prostor svým
personalistům. A personalistům: Učte se, pracujte a prosazujte se. Pracujte
na odborné úrovni, nesnažte se prosazovat něco, co je nesmysl.