Právo hostů na bezpečí
15. 05. 2001
• status hosta byl ctěný civilizacemi všech epoch • mnohé bezpečnostní agentury mají problémy s rozkrádáním střeženého majetku a se spolupachatelstvím • hotelová bezpečnost musí být aktivní • SBA Expert Security Agency ve světové třídě • každý hotel má svá specifika – koncepce jeho účinné ostrahy rovněž • Holiday Inn Prague Congress Centre disponuje nejmodernějšími prvky a systémem hotelové ostrahy • spolupráce s managementem hotelu znamená předcházet problémům • stěžejním předpokladem odvádění kvalitní bezpečnostní práce je udržení profesionálního odstupu od hotelového personálu • jak je dobré míti filipa a bezpečnostní personál, který ví jak se chovat a jak zacházet se špičkovou technikou •
S general managerem SBA Expert Security Agency panem Leošem
Najmanem a jeho asistentem panem Oldřichem Nohýnkem se potkáváme, abychom si
povídali o prastarém právu, ctěném zřejmě všemi civilizacemi všech
epoch. O právu hosta na ochranu ze strany hostitele. Potkáváme se koncem
dubna v příjemném prostředí lobby baru v nově otevřeném hotelu Holiday
Inn Prague Congress Centre. Ostatně, hotelové prostory mají být
přívětivé. Už samy o sobě mají vzbuzovat pocit bezpečí a
pohostinnosti. Nejen vzbuzovat… SBA Expert Security Agency je řazena do
světové extraligy bezpečnostních agentur, jejichž profesionální ctí je
dbát o to, aby ono mnohatisícileté zvykové právo bylo ctěno i počátkem
třetího tisíciletí po Kristu. Pane Nohýnku, bezpečnost hotelu je nejen
o chtění provozovatele, ale i o personálu a technice.
Oldřich Nohýnek Technika a zvláště pak moderní informační
technologie jsou bezesporu mocným pomocníkem. Každý hotel, firemní areál,
či obecně : objekt střežení, má svá specifika. Ta je užitečné
respektovat. V řadě hotelů se stalo, že architekt navrhl bezpečnostní
systém, který nekorespondoval s dispozicemi hotelu. Dnes už se nikdo
nepozastavuje nad tím, že se F&B manager spolu s šéfkuchařem a
nejbližšími spolupracovníky vyjadřují k vybavení a rozmístění
technologie v rámci hotelové kuchyně a gastronomických středisek. Nebo,
že se system manager vyjadřuje k pořizování a instalaci hardware a
k softwareovému vybavení. Že šéfové mají co hovořit (obzvláště
u nově koncipovaného hotelu) do finální podoby těch úseků, které budou
řídit. Obdobně by tomu mělo být i z hlediska aspektů ostrahy a
bezpečnostního zajištění hotelů. Bohužel, právo na bezpečí hosta,
které uznávali již staří Židé, Chetité, Asyřané a které se, jako
červená nit, vine všemi civilizacemi, je mnohými současnými investory či
provozovateli hotelů hrubě podceňováno. Zkrátka se postaví hotel a
záležitosti ostrahy se často formálně (kvůli pojišťovně) řeší tzv.
za pochodu.
Ve čtvrtém vydání Všudybylu (str. 18–19) jsem zpovídal
opening tým hotelu, v němž se nacházíme. Z výpovědi top managementu
vyplynulo to, co, jakoby za všechny, formuloval pan Milan Jůza: „Měl jsem
to štěstí, že jsem se zúčastnil úplných začátků realizace. Nebyla to
vždy jednoduchá situace. Díky spolupráci kolegů se naše myšlenky daří
realizovat ku prospěchu budoucích hostů.“
Leoš
Najman Rovněž i my jsme byli, díky panu doktoru Filipovi, přizváni,
abychom se ve prospěch hostů ve fázi výstavby hotelu podíleli na koncepci
bezpečnosti a zajištění ostrahy. Dr. Filip je člověk, který má pro
hotelnictví cit. Ví, o čem je. Je jedním z mála ředitelů, kteří si
uvědomili, že hotelová bezpečnost musí být aktivní. Obklopil se top
managementem, který akceptuje jeho snahu o co nejvyšší kvalitu. Právě
u hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre se z hlediska ochrany a
bezpečnosti podařilo zakomponovat některé špičkové technologické prvky,
které dosud nejsou zcela běžné. Pochopitelně, výhodou Holiday Inn Prague
Congress Centre, oproti dalším, již léta fungujícím špičkovým
mezinárodním hotelům, bylo právě to, že nám, coby bezpečnostní
agentuře, bylo umožněno zapojit se již ve fázi koncipování ostrahy
jednotlivých provozů a hotelových středisek. Díky tomu se zde najelo na
nejmodernější systémy, které dokáží monitorovat pohyb po celém
hotelu.
Jak se ale ostraha hotelu snoubí s potřebou každého člověka po
vlastním soukromí?
Klienti určitě ocení, že bezpečnostní technika v hotelu Holiday Inn
Prague Congress Centre není od toho, aby jim brala soukromí, ale naopak, aby
jim je chránila a střežila jejich majetek.
Jakékoliv technologie či technické dispozice mají své limity
dané obsluhou. Pro příklady není třeba chodit daleko. Např. Česká
republika. Jaké ta má báječné dispozice a báječné lidi! A odpovídají
tomu její výsledky a mezinárodní postavení? Je to o lidech a o jejich
organizaci, motivaci, nebo demotivaci – tzv. „blbé náladě“ a dokonce
(a to, žel i v případě některých tzv. „securitas“ a nejen jich)
o pohnutkách konat v rozporu s oficiálně proklamovaným
posláním.
Leoš Najman Hotel je specifickým organismem. Samozřejmě, je to
i o personálu, který musí vědět, jak se špičkovou technikou zacházet.
Když dojde k nepříjemnostem, vše je třeba řešit diskrétně, aby to
neobtěžovalo hotelové hosty. Pokud je ve slušně vedeném hotelu někdo
odhalen, že páchá násilí, krade apod., hotelový detektiv nesmí
takovéhoto „klienta“ uhodit. Rozhodně však musí umět odvrátit
nebezpečí či zabránit škodě. Naši lidé jsou pravidelně školeni
v sebeobraně, v sociálně interaktivních dovednostech (ve vyjednávání).
Jejich vysoká profesionální úroveň je dána i tím, že z velkého
množství lidí, kteří se k nám hlásí, jich přísným výběrem projde
pouze zlomek. Náš základní vstupní požadavek je znalost alespoň jednoho
světového jazyka (preferujeme angličtinu) a minimálně středoškolské
vzdělání.
Proč jste se rozhodli podnikat zrovna v téhle sféře?
Leoš Najman Právě proto, co jste zmínil: každá práce, zvláště
pak v rangu bezpečnostních agentur, je o organizaci lidí, motivaci či
demotivaci. Průzkumem trhu jsem zjistil, že bezpečnostních agentur, které
mají odpovídající úroveň, je nedostatek. V roce 1998, kdy jsem, spolu
s panem Nohýnkem, začal společnost SBA Expert Security Agency budovat, bylo
v České republice kolem 3000 agentur. Mnohé však měly problémy
s rozkrádáním střeženého majetku. Se spolupachatelstvím. Navíc, jejich
funkce byla víceméně pasivní. Rozhodli jsme se proto orientovat na kvalitu,
nikoliv na to být nejlevnější a šetřit na platech zaměstnanců. Podařilo
se nám vytvořit z hlediska klientů vysoce rentabilní, špičkový tým
používající špičkovou technologii.
Oldřich Nohýnek Špičkový tým disponující kvalitní technikou skutečně zvládá spoustu věcí. Problémem je, když firma, která si chce najmout naše služby, podceňuje technologickou stránku ostrahy. Pak se raději omluvíme. Vysoká kvalita se totiž bez špičkového technologického zabezpečení dlouhodobě garantovat nedá. Pokud je však klient ochoten naslouchat a chce bezpečnostní službu, která mu má co uhlídat, jsme schopni navrhnout bezpečnostní kamerové systémy a další technické zabezpečení. Jsme ochotni je i financovat do poměrně vysokých částek a účtovat formou navýšení poplatků za ostrahu.
/Leoš Najman/ Pokud je klient perspektivní a my se s ním rozhodneme uzavřít dohodu na delší dobu, např. 6 let, pak už se nám vyplatí nainstalovat techniku na vlastní náklady. Hraje se na výsledky. A výsledkem je, že díky technice dokážeme zajistit daleko vyšší kvalitu ostrahy s menším počtem lidí a tedy nižšími náklady.
Generální ředitel Zürich pojišťovny pan Jaroslav Boček ve
čtvrtém vydání Všudybylu na str. 14 konstatuje: „Hotelová rizika
u pojišťoven nejsou zrovna ta, která nejraději pojišťují“ a dále
dodává: „už proto, že kdyby v hotelu z důvodu požáru zahynul
nějaký, dejme tomu americký občan, výše odškodného, která by mohla být
uplatňována v USA, by mohla být astronomická.“
Leoš Najman Povinností našich lidí není jen hlídat bezpečí a
majetek. Jsou nedílnou (a přitom vysoce diskrétní) součástí hotelového
provozu. Tvoří požární hlídky. Zpravidla jsou prvními, kteří
zjišťují, co se děje, když spustí požární poplach. Protože jsou na
místě nejdříve, bývají to právě oni, kteří poskytují okamžitou
pomoc. Jejich prvořadým úkolem je však prevence. Dohlížet na to, aby
k mimořádným událostem nevznikaly předpoklady. Mají pro to cit a jsou
průběžně školeni, aby dokázali předvídat možná nebezpečí.
Zde, v nově otevřeném hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre
se ale nepotkáváme poprvé.
Leoš Najman Pochopitelně, podílíme se na zjišťování V.I.P.
akcí. Zajišťujeme služby, které (snad se to tak dá říci) jsou tak
trošku nadstandardní. Podíváme-li se na převažující praxi, uvidíme
všude spousty bodyguardů – dvoumetrových chlapů. Ale o tom to není.
Naši lidé se pohybují nenápadně. Jsou normálního vzrůstu. Žádné
vystříhané hlavy. Jsou inteligentní, rozumní. Umějí se chovat a vědí,
co v dané situaci dělat. Pořadatelé jsou s námi spokojeni. Možná
i proto, že nejsme tak drazí, jako některé firmy zajišťující tzv.
bodyguardy.
Ačkoliv se specializujeme zejména na hotelové objekty, provozujeme rovněž
službu osobní ostrahy. Pokud chce klient absolvovat noční prohlídku Prahy a
není si příliš jist, náš člověk se pohybuje s ním. Nijak klienta
neomezuje. Bdí na tím, aby se mu nic nestalo, aby nebyl okraden či
napaden.
Úkoly hotelové ostrahy nejsou jenom o tom, že do hotelu vnikne
zloděj a vykrádá hotelové pokoje atd. Bohužel je běžné, že většinu
velkých ztrát způsobují přímo zaměstnanci hotelů.
Oldřich Nohýnek Naše služba bere v potaz i tato bezpečnostní
rizika. Jedním se stěžejních předpokladů odvádění kvalitní ostrahy je
proto profesionální odstup našich pracovníků od hotelového personálu.
Naši zaměstnanci mají slušné platy. Mají od nás na příklad plně
hrazenu stravu, a to i z tohoto důvodu. Ve firmě platí přísný zákaz
tykání si s hotelovým personálem a jakékoliv neprofesionální
sbližování se s ním.
Co se týče oblečení zaměstnanců, pohybují se decentně ustrojeni. Pokud
host vstoupí do hotelu, jistě se cítí daleko lépe, když nevidí tzv.
ochranku jako první lidi, s nimiž má v hotelu „tu čest“. Taková
setkání zpravidla evokují pocity, že dotyčný hotel má problémy. Jsme
propojeni s halovými službami. „Bagážista“ je schopen okamžitě
komunikovat s pracovníky ochranky, pokud by se co dělo. Navíc na přání
klientů připravujeme tréninky pro taxislužby a úklidové firmy na téma :
jak spolupracovat s daným hotelem.
Co když vznikl problém, který nelze řešit domluvou?
Leoš Najman Pokud už dojde třeba k trestnému činu, pak jsme
schopni věnovat se hotelové agendě kolem trestního řízení, aby se jí
nezatěžoval management hotelu. Spolupracujeme s Policií ČR. Je-li třeba,
dojedeme s klientem ke svědecké výpovědi atp.
Raději něco radostnějšího. Vaše firma organizovala a
spolufinancovala zajímavou propagační sportovní událost: První
mistrovství České republiky ve formách boje nožem.
Oldřich Nohýnek Sportovních klání se z naší firmy zúčastnilo
6 lidí. Obsadili jsme zde 2. a 3. místo.
Od sportovních úspěchů k profesionálním. Co považujete za
svůj zatím největší?
Leoš Najman Účast na ostraze akcí Výročního zasedání
Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky. Naše bezpečnostní
agentura byla ze soukromého sektoru jediná. Dělali jsme asistenční službu
Celní správě a Policii České republiky právě v objektu nynějšího
hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre, tehdy ještě administrativní
budově sloužící stěžejním exponentům kongresu a jejich štábům.
Jak je to, když vás někdo požádá o spolupráci na ostraze
hotelu?
Oldřich Nohýnek V první fázi požadujeme, abychom si mohli daný
objekt projít. Než vůbec zpracujeme nabídku, domluvíme se
s potencionálním klientem, že mu zpracujeme bezplatnou bezpečností studii.
To proto, abychom byli schopni spočítat, jaké budou náklady na efektivní
ostrahu. Vždy trváme na spolupráci s top managementem objektu. Pokud se
management vyjádří záporně, není daný hotel naší prioritou. Právě
spolupráce s hotelovým managementem a koordinace preventivních kroků je
cestou, jak mnohým problémům předcházet.