Právní náležitosti poskytování dotací
05. 11. 2018
Poskytování dotací je jednou z forem financování organizací
destinačního managementu, jejichž právní forma je mimo jiné od způsobu
financování odvislá. Samotné organizace destinačního managementu (DMO)
jsou zajišťovány vesměs smíšeným financováním, které se skládá
z vlastních zdrojů z podnikatelské činnosti, členských příspěvků a
doplňkových prostředků, mezi než patří zejména dotační programy,
které podporují jednotlivé destinační managementy.
Dotace jsou upraveny zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech,
když jsou jedním z výdajů státního rozpočtu. Novelou zákona byl nově
výslovně upraven proces řízení o žádosti o dotaci, čímž je
sledována větší formálnost a transparentnost při poskytování dotací.
Poskytovatel dotace (zpravidla regionální operační program nebo
ministerstvo) nejprve zveřejní výzvu k podání žádosti o její
poskytnutí, která musí obsahovat věcné zaměření dotace, okruh
oprávněných žadatelů o dotaci, lhůtu pro podání žádosti, popřípadě
další požadavky, které žadatel o dotaci musí naplnit, a informace
o podkladech, které musí žadatel dodat. V žádosti o dotaci musí být
žadatel identifikován, uvést částku dotace a účel, na který dotaci
hodlá využít, a rovněž lhůtu, ve které se tak stane. Žádost o dotaci
je možné podat pouze v písemné formě, jiná forma (např. ústní) je
vyloučena. V případě, že v žádosti některé povinné údaje chybějí,
poskytovatel dotace žadatele vyzve k doplnění jeho žádosti
v přiměřené lhůtě. V případě vyhovění žádosti vydá poskytovatel
písemné rozhodnutí obsahující podmínky poskytnutí dotace, které si
poskytovatel vymínil. V opačném případě poskytovatel žádost zamítne.
Proti zamítavému rozhodnutí není nově přípustný žádný opravný
prostředek (odvolání či rozklad), neboť jak vyplývá ze smyslu dotace,
není na ni právní nárok. Řízení o dotaci je tedy jednostupňové,
čímž došlo k nejpodstatnější změně oproti právní úpravě
předchozí. Nutno podotknout, že žádosti podané před rokem 2018 se
nadále řídí dosavadními právními předpisy, když nová úprava se
vztáhne pouze na žádosti podané po 1. lednu 2018.
Dozor
nad poskytováním dotací vykonává jednak sám poskytovatel, který může
dotaci na základě šetření odejmout. Poskytovatel rovněž kontroluje
dodržování podmínek, které sám ve svém rozhodnutí stanovil.
V případě jejich neplnění vyzve žadatele k nápravě s tím, že pokud
se tak nestane v poskytovatelem určené lhůtě, není poskytovatel povinen
dotaci či její část vyplatit. Proti rozhodnutí poskytovatele
o nevyplacení dotace či její části jsou přípustné námitky, které je
žadatel povinen podat nejpozději do 15 dnů poté, co se o rozhodnutí
poskytovatele dozvěděl. O námitkách rozhoduje vedoucí poskytovatele
(v případě ministerstva konkrétní ministr), proti jeho rozhodnutí není
odvolání možné.
Kontrolní činnost nad poskytováním dotací vykonávají kromě poskytovatele
finanční úřady, které sledují [PZ1]dodržování právních předpisů
při poskytování dotací, Nejvyšší kontrolní úřad, který kontroluje
zejména poskytování dotací z fondů Evropské unie, Ministerstvo financí,
dále Policie ČR, Úřad na ochranu hospodářské soutěže a Evropský úřad
pro boj proti podvodům. Již z výčtu uvedených orgánů je patrné, že
postihy v případě protiprávního jednání v rámci poskytování dotací
mohou být poměrně zásadní, včetně postihu trestního.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář