Právě díky olympiádě se stala velkým kongresovým cílem
20. 05. 2007
Rozhovor s místopředsedou Českého olympijského výboru pro
ekonomiku a marketing Ing. Jiřím Zedníčkem jsem zahájil dotazem,
nenaráží-li u nás záměr kandidovat na pořadatelství olympijských her
v roce 2016 na velký odpor.
Nemyslím. Všechny průzkumy veřejného mínění, které dosud proběhly,
ukazují na podporu pořádání olympijských her u zhruba padesáti procent
obyvatel České republiky. Většina měst, která kdy olympiádu pořádala,
měla při podávání přihlášky (tj. ve stejné fázi kandidatury) výrazně
nižší podporu veřejnosti. Kolem dvaceti procent. Řada vyjadřovaných obav
pramení z nedostatku informací, které si lidé v Česku nejsou zvyklí sami
opatřovat. Očekávají, že jim je někdo přinese doslova na stůl.
A protože si toho je Český olympijský výbor vědom, budeme jim je na onen
pomyslný stůl nosit.
Olympijské hry jsou vůbec nejsledovanější světovou
událostí.
Bezesporu. Jsou intenzivně sledovány přímými návštěvníky a
mnohonásobně víc hromadnými sdělovacími prostředky. Bezprostřední
sledovanost, počet osob, které přijedou v době jejich konání do
pořadatelské země, se odhaduje na jeden milion. Prostřednictvím médií ale
olympijské hry „navštíví“ až šest miliard lidí. Ti zhlédnou něco
z jejich průběhu a dostanou informace i o pořadatelské zemi. Ve zhruba
sto padesáti zemích světa je nejméně jeden televizní kanál, který po
celou dobu konání her, tj. v průběhu šestnácti dní, nepřetržitě
vysílá olympijské zpravodajství. Je to úžasně intenzivní propagace
pořádající země. Takovou si nedokáže zaplatit ani sebesilnější
ekonomika. Pořádání olympijských her by proto jako jeden z obrovských
benefitů přineslo prezentaci a celosvětovou nejvyšší sledovanost České
republiky.
Před necelými dvěma roky Ministerstvo zahraničí ČR provedlo
průzkum znalostí o České republice v devíti zemích světa. V šesti
evropských a třech mimoevropských. Česko z tohoto průzkumu nevyšlo
příliš dobře.
Průzkum se soustředil na hospodářsky vyspělé země a v nich na střední
a vyšší třídu. Na lidi, kteří rozhodují o hospodářství, o tamních
trendech, ekonomických vazbách, o rozvoji obchodu. Přes obrovské náklady
(říká se půldruhé miliardy korun ročně), které Česká republika
prostřednictvím Ministerstva zahraničí ČR vynakládá na svoji prezentaci
v cizině, byla relativně slušná pouze kvantitativní znalost, tj., že
Česko existuje. Přímá znalost České republiky z osobní návštěvy byla
velmi nízká a úroveň vědomostí a vnímání Česka velmi špatné. Jsme
zapsáni jako země nepříliš rozvinutá, s málo vzdělaným,
nekvalifikovaným a nectižádostivým obyvatelstvem. Rebranding „značky
Česko“ proto považuji za věc nesmírně důležitou. Pozitivní rebranding
je efekt, k němuž došlo v řadě zemí, které kdy olympijské hry
pořádaly. Obrovským způsobem na tom vydělaly.
Možnosti propagace země jsou dlouhodobé. To není jenom
o šestnácti dnech olympijských klání. Země se do intenzivní pozornosti
médií dostane od podání kandidatury, a ta trvá sedm let.
Rebranding zvažuje dokonce i Londýn – kosmopolitní metropole, o níž
lze říci, že je vnímaná jako jedno z nejznámějších měst světa.
Pořadatelé olympiád zaznamenali pozitivní posun ve znalosti svých zemí a
v enormně zvýšené návštěvnosti už dlouho před olympiádou, dlouhodobě
pak i po olympijských hrách. Nárůsty byly 13 až 15 procent rok před
olympiádami a trvaly i v letech po olympiádě. To je případ Řecka,
Austrálie. Španělska – Barcelony, která měla dva roky před
pořádáním olympijských her, v roce 1990, cca 1,7 milionu návštěvníků
ročně a byla třináctá v Evropě. V roce 2005 měla, jako čtvrté
nejnavštěvovanější evropské město, 5,5 mil. návštěvníků. Je tomu
tak nejen proto, že se pořadatelská metropole dostane do zorného pole
pozornosti médií, a díky nim lidí po celém světě, ale také proto, že
v ní obvykle dochází k veliké modernizaci. Díky tomu je pro
návštěvníky a zejména pro své obyvatele daleko přívětivější.
V Sydney byl v roce konání (2000) olympijských her jedenáctiprocentní
nárůst návštěvníků. V letech 1997 až 2004 je každoročně
navštěvovalo 1,6 milionu turistů, kteří jako motivaci uváděli
olympijské hry. Utratili tam cca 3,5 miliardy USD. Právě díky olympiádě
se Barcelona stala velkým kongresovým cílem. Kongresová turistika je přitom
jednou z nejrentabilnějších oblastí cestovního ruchu. Barcelona je nyní
kongresovou destinací číslo jedna snad v celém světě. Tento obrovský
nárůst zájmu se datuje od roku 1992, kdy pořádala olympijské hry.
Na athénských olympijských hrách bylo dvacet tisíc akreditovaných
novinářů. Nevím, která druhá akce na sebe váže tak obrovskou
pozornost.
A samozřejmě všichni psali o pořadatelské zemi a Athénách. Kromě vámi
zmiňovaných dvaceti tisíc žurnalistů tam bylo ještě deset tisíc
neakreditovaných novinářů z médií, kterým se nepodařilo získat
olympijskou akreditaci. Lze se domnívat, že tito neakreditovaní ještě více
než akreditovaní reportovali o pořadatelské zemi, už proto, že neměli
automatický přístup na sportoviště. Počty televizních diváků? Těch
byly při olympiádě v Athénách v roce 2004 čtyři miliardy, a Londýn,
kde se bude konat příští olympiáda, jich očekává šest.
Průvodní jevy olympiády – větší znalost místa pořádání a
zejména změna vnímání země má obrovský vliv na příliv investic.
Nedávná historie zaznamenala několik momentů, které vedly ke zvýšení
zahraničních investic do České republiky. První byl vstup do NATO. Tím
okamžikem naše země získala jinou pozici z pohledu bezpečnosti investic,
což je jeden z klíčových momentů. Dalším přelomovým momentem byl vstup
do Evropské unie. Jistě, efekt měly i investiční pobídky…
Nejen pro investory, kterým všichni, kdo v Česku platí daně,
přispívají na vytváření nových pracovních míst, zhusta pak
obsazovaných dělníky ze zahraničí. Podle mne je, a to vůči celému
světu, uspořádání olympijských her daleko významnějším důkazem
ekonomické, sociální a politické vyspělosti země. Takže otázka
v obdobném duchu. Co z kandidatury na olympijské hry mají ti
nejpotřebnější?
Člověk, který žije na podpoře, asi přímé efekty olympiády nepocítí.
Měl by ale pocítit nepřímé. Řecko bylo trvale pod průměrem růstu HDP
Evropské unie. Okamžikem přihlášky na pořádání olympiády se dostalo
nad tento průměr o zhruba půldruhého až dva procentní body a nad tímto
průměrem od té doby zůstává. A když si vezmete, že Řecko požádalo
o pořádání v roce 1995 a dnes jsme v roce 2007, nezbývá než
konstatovat, že dvanáct let má významným způsobem vyšší růst HDP než
ostatní země v Evropské unii. Tohle, byť se to může zdát jako vzdálený
makroekonomický ukazatel, už má dopad na život každého člověka v zemi.
Růst HDP znamená zvyšování disponibilních prostředků státu. I lepší
možnost poskytovat vyšší podpory a zkvalitnit celý sociální program.
Uspořádání olympijských her a všestranná informace o zemi a metropoli
působí jako akcelerační prvek pro lidi, kteří zvažují možnost investic
do dané země. Nedělejme si iluze o tom, že o nás každý na světě ví.
A pokud, že ví o našich pozitivech. Když ale po několik let o zemi
uslyší, a to i investor, který zvažuje možnost investovat, docela určitě
ji bude vnímat jinak. Jako místo, které mu může poskytnout nejen přímé
podmínky pro investici – infrastrukturu, dopravní obslužnost, energie,
lidské zdroje, ale i kvalitu života. To při rozhodování o umísťování
investic bude hrát stále větší roli. Nepopírám přitom, že jsou věci,
které jsou neovlivnitelné a hrají ve prospěch Česka. Např. geografická
poloha, která má u řady investičních záměrů klíčovou roli. Ale
povědomí o vyspělé a úspěšné zemi určitě sehrává roli neméně
významnou.
Byl jsem se podívat na olympijská sportoviště v Montrealu a nedávno
i v Číně. V Kanadě se prý konaly poslední olympijské hry, které
nepřinesly přímý zisk.
V Montrealu došlo k velkým neshodám mezi městskou vládou, vládou
provincie Quebec a celokanadskou vládou. V jejich důsledku stát neposkytl
prostředky na rozvoj beztak potřebné infrastruktury. Olympiáda v Montrealu
ještě nebyla tak medializována a prostředky získané ze sponzoringu
i příjmy za poskytnutí televizních vysílacích práv byly podstatně
nižší než u olympiád následujících. Právě díky neshodám, o nichž
jsem hovořil, muselo veškeré náklady nést samo město. V důsledku
neujasnění si financování docházelo k velkému zpožďování výstavby, a
tím pádem k jejímu následnímu prodražování. Obyvatelé Montrealu a
Quebecu potom spláceli daň. Ale ne žádné horentní sumy. Jednalo se
o desítky centů z cigaret.
Pokud vím, všechny následující olympijské hry byly ziskové. Leč
někteří z našinců mají obavu, co po olympiádě s olympijskými
objekty.
Univerzálním trendem je budovat sportoviště jako objekty s dočasně
zvýšenou diváckou kapacitou. Každé, o kterém budeme uvažovat, musí mít
před začátkem výstavby zpracovaný byznys plán následného využití.
Odkaz, který po sobě olympiáda zanechává (ve všech směrech –
bezpečnost, zdravotnictví, infrastruktura, telekomunikace, ale i samotná
sportovní zařízení), je naprosto klíčovým bodem pro verdikt
Mezinárodního olympijského výboru. Každý z uchazečů už ve fázi
podání přihlášky musí prokázat, že ví, jakým způsobem bude po
skončení olympijských her sportoviště využívat. V České republice je
např. veslařský a kanoistický kanál ve Velkých Račicích, což je pro
případné konání her významná přednost. Veslařský a kanoistický areál
je jedním z nejnákladnějších sportovišť. I náš račický provozně
ztrácel, hned od svého otevření. Až do doby před několika lety, kdy se
kanoisté a veslaři vzájemně domluvili. Společně zpracovali plán
systematického (a to i komerčního) využívání včetně pronájmů
zahraničním sportovcům apod. A od té doby tahle obrovská díra v zemi
plná vody na šedesáti hektarech vydělává.