Přátelským letištěm
10. 07. 2004
Historie mezinárodního letiště Ostrava-Mošnov sahá do prvního
desetiletí minulého století. Zde, v tehdejší obci Harty, žili letečtí
průkopníci Josef a Vilém Žurovcové, kteří tu v letech 1909 –
1914 prováděli své práce a pokusy. Dalšímu pokračování zabránila
první světová válka. Po ní se bratři Josef a Vilém vrátili k civilnímu
létání s letounem koupeným z válečných přebytků. Jejich podnikání
ukončil nedostatek finančních prostředků. Místo, kde se nyní letiště
Ostrava nachází, bylo k leteckému provozu poprvé použito německou
Luftwaffe, která zde v roce 1939 vybudovala polní letiště. V květnu
1945 je naopak používala první československá smíšená letecká divize.
Pak následovalo období nečinnosti. Novodobá historie začíná v roce
1956 zahájením stavebních prací na současném letišti. Od počátku bylo
jasné, že bude sloužit především potřebám armády. Oficiální
zahájení civilního provozu je datováno 16. říjnem 1959, kdy zde přistál
letoun TU – 104A a současně byl převeden veškerý provoz z již
nevyhovujícího letiště Ostrava – Hrabůvka. Letový provoz zajišťovaný
společností ČSA zahrnoval hlavně vnitrostátní, ale i nepravidelné
zahraniční lety. Při nich se na půdě mošnovského letiště vystřídaly
všechny typy dopravních letounů ČSA, pístových i proudových. V 60. a
70. letech minulého století tu byl i provoz aerotaxi. Výrazným zlomem se
stal rok 1989. Brzy po něm došlo k ukončení činnosti vojenské části
letiště, čímž se přenesly veškeré starosti související
s provozuschopností letiště na bedra České správy letišť. Letiště
Ostrava se stalo dynamicky se rozvíjejícím organismem. Dnes zde můžete
potkat letouny nejrůznějších dopravců, bez nadsázky z celého světa, na
charterových letech, stejně jako stroje domácích leteckých společností.
Mezinárodní letiště Ostrava se stalo klíčovým bodem rozvoje
Moravskoslezského kraje a zdejšího česko-polsko-slovenského
euroregionu.Historie mezinárodního letiště Ostrava-Mošnov sahá do
prvního desetiletí minulého století.
Zde, v tehdejší obci Harty, žili letečtí průkopníci Josef a Vilém
Žurovcové, kteří tu v letech 1909 – 1914 prováděli své práce a
pokusy. Dalšímu pokračování zabránila první světová válka. Po ní se
bratři Josef a Vilém vrátili k civilnímu létání s letounem koupeným
z válečných přebytků. Jejich podnikání ukončil nedostatek finančních
prostředků. Místo, kde se nyní letiště Ostrava nachází, bylo
k leteckému provozu poprvé použito německou Luftwaffe, která zde v roce
1939 vybudovala polní letiště. V květnu 1945 je naopak používala první
československá smíšená letecká divize. Pak následovalo období
nečinnosti. Novodobá historie začíná v roce 1956 zahájením stavebních
prací na současném letišti. Od počátku bylo jasné, že bude sloužit
především potřebám armády. Oficiální zahájení civilního provozu je
datováno 16. říjnem 1959, kdy zde přistál letoun TU – 104A a současně
byl převeden veškerý provoz z již nevyhovujícího letiště Ostrava –
Hrabůvka. Letový provoz zajišťovaný společností ČSA zahrnoval hlavně
vnitrostátní, ale i nepravidelné zahraniční lety. Při nich se na půdě
mošnovského letiště vystřídaly všechny typy dopravních letounů ČSA,
pístových i proudových. V 60. a 70. letech minulého století tu byl
i provoz aerotaxi. Výrazným zlomem se stal rok 1989. Brzy po něm došlo
k ukončení činnosti vojenské části letiště, čímž se přenesly
veškeré starosti související s provozuschopností letiště na bedra
České správy letišť. Letiště Ostrava se stalo dynamicky se
rozvíjejícím organismem. Dnes zde můžete potkat letouny nejrůznějších
dopravců, bez nadsázky z celého světa, na charterových letech, stejně
jako stroje domácích leteckých společností. Mezinárodní letiště Ostrava
se stalo klíčovým bodem rozvoje Moravskoslezského kraje a zdejšího
česko-polsko-slovenského euroregionu.
S ředitelem letiště Ostrava Mošnov Ing. Michalem Červinkou si
povídáme na nejvýznamnějším letišti Evropské unie v prostoru
česko-polsko-slovenského trojmezí.
Je to tak. Právě z těchto tří zemí odsud z Ostravy každoročně
odlétá největší množství lidí na pobytové zájezdy k mořím. Navíc
vstupem do Evropské unie došlo ke zjednodušení odbavení a vyřizování
pasových formalit. V těchto chvílích Letiště Ostrava-Mošnov přechází
z podkřídel České správy letišť. Od prvního července je jeho
provozovatelem akciová společnost Letiště Ostrava, a.s., stoprocentně
vlastněná Moravskoslezským krajem. Rádi bychom proto rozšířili a
zkvalitnili propojení moravskoslezského regionu s dalšími strategickými
místy v Evropě a svými službami přispěli k maximální spokojenosti při
cestování. Ostravské letiště se rozvíjí poměrně dynamicky, přesto
i v budoucnu zřejmě zůstaneme věčnými nespokojenci. Byli bychom rádi,
kdyby se rozvíjelo ještě rychleji, a to přesto, že v letošním roce
pravděpodobně překonáme historický rekord z roku 1976, kdy tu bylo
odbaveno přes 210 tisíc cestujících. Nicméně, tehdy byla jiná doba
s rozvinutou vnitrostátní leteckou dopravou. Letos očekáváme 220 až
230 tisíc cestujících, což by mělo být vykročením k ještě
dynamičtějším nárůstům cestujících, jež budou využívat naše
letiště.
Kam se bude vyvíjet česká letecká doprava?
Pokud uvažují nad tím, jak bude v příštích letech vnímána,
předpokládám, že s rostoucí životní úrovní obyvatel zdejšího
euroregionu ztratí punc výjimečnosti – čehosi drahého. Letecká
přeprava se stane dostupnější daleko širšímu spektru lidí. Významnou
roli v tomto vývoji sehrají nízkonákladoví dopravci, protože se
vyrovnají ceny letenek s cenami pozemní přepravy. Letecká přeprava stále,
ale především již filozoficky, bude soupeřit s železniční. Nicméně,
i když bude železniční doprava vysokorychlostní, bude vedena pouze
v úzkých koridorech, takže přímá spojení z bodu do bodu budou vítězit
v letecké dopravě. Rozhodně pak při cestování přes geografické
překážky, jako jsou hory nebo moře.
Nedávno jste na Letišti Ostrava-Mošnov odbavovali dva čerstvě
světové rekordmany z ostravské „Zlaté tretry Evropy“, slavného tenora
José Carrerase, aktéry a účastníky Mistrovství světa v ledním hokeji
2004 aj.
Co se týče letiště a našich služeb, máme pozitivní ohlasy včetně od
vámi zmiňovaného José Carrerase. Významné osobnosti jsou pro každé
letiště svátkem. Nicméně, chceme být hodným a přátelským letištěm
pro všechny cestující. Naše letiště je vstupní branou do významného
integrujícího se euroregionu. Ale nejen z toho důvodu máme snahu, aby
cestujícím nezpůsobovalo komplikace, tj. bylo standardní vstupní branou.
Díky nedávné rekonstrukci odbavovací haly se nám podařilo zvýšit počet
odbavovacích přepážek, což se bezesporu ukázalo jako nakročení
správným směrem. Pokud si totiž pasažér letiště téměř nezapamatuje,
krom toho, že na něj udělalo povšechně dobrý dojem, znamená to, že jej
zbytečně nezdrželo, že vše proběhlo v pořádku a on neměl důvod
k nespokojenosti. Tomuto cíli je podřízena výstavba nové části odletové
haly, kterou zahájíme letos na podzim, i výstavba nového odletového
terminálu, plánovaná v letech 2005 až 2006, i koncepce našich nových
interaktivních webových stránek s on-line provozem.
Ozdobou každého letiště jsou nejen význačné a známé osobnosti,
ale i to, pokud na něm přistane některý z exotických létacích strojů.
Letos v zimě to byl AN-22. Je zajímavý tím, že má čtyři motory a na
každém dvě protiběžné vrtule. Skutečná rarita a vůbec poslední
létající letoun tohoto typu na světě. Vývoj v oblasti cargo rovněž
vykazuje pozitivní dynamiku. Jen houšť a větší kapky.
Letiště Ostrava, a.s.
čp. 401
742 51 Mošnov
tel.: 597 471 140
fax: 597 471 105
e-mail:
hanicinec@airport-ostrava.cz