Praha v čele světového žebříčku v tvorbě podzemních děl
23. 02. 2006
První otázkou, kterou jsem položil předsedovi představenstva a
generálnímu řediteli akciové společnosti Kolektory Praha, a.s. Otakaru
Čapkovi, bylo, na jakých principech funguje firma, kterou řídí.
Kolektory Praha, a.s. jsou akciovou společností stoprocentně vlastněnou
krajem. V našem případě je tímto krajským samosprávním celkem Hlavní
město Praha. Každá akciová společnost stoprocentně vlastněná
samosprávní institucí musí plnit dva stěžejní úkoly. Hlavní je dán
její zakládací listinou. V konkrétním případě Kolektorů Praha, a.s. je
to péče o majetek, který má v nájmu od Hlavního města Prahy, tedy
o kolektorové sítě pod Prahou, čítající na devadesát kilometrů
tunelů. Tento úkol musí plnit tak, aby z finančních prostředků, které
vybírá od správců sítí, zvládla zabezpečit všechno, co zabezpečit má,
a odvedla Hlavnímu městu Praze stanovený nájem. Dalším úkolem je
vyprodukovat malý, přiměřený zisk a rozdělit jej do rezervního a
sociálního fondu. Zisk je striktně kontrolován valnou hromadou. V našem
případě Radou Hlavního města Prahy. Nesmí být nepřiměřeně velký ani
nepřiměřeně malý. Musí odpovídat tomu, jak má akciová společnost
hospodařit, aby správci sítí byli spokojeni s tím, že peníze, které
platí akciové společnosti Kolektory Praha, jsou řádně využívány.
Tak, to bylo o tom, jak funguje akciová společnost stoprocentně
vlastněná krajem, tedy co je zjevné na povrchu. Jak ale Kolektory Praha, a.s.
fungují v pražském podzemí?
V první řadě bych zmínil, že bude v brzké době dokončen kolektor
Vodičkova ulice, který definitivně vyřeší zásobování inženýrskými
sítěmi obytných a obchodně administrativních budov od Václavského
náměstí po celé trase Vodičkovy ulice až po Novoměstskou radnici na
Karlově náměstí včetně odbočky do ulice V jámě. To bude velmi
důležitá část. Dále bude v letošním roce zahájena výstavba dvou tras
kolektorů ve spodní části Václavského náměstí, které by zhruba během
dvou, maximálně tří let měly vyřešit veškeré zásobování v této
části Prahy. Ve spolupráci s Hlavním městem Prahou připravujeme dva
stěžejní projekty na propojení obou břehů Vltavy. Praha je metropolí,
která má jednu dominantní část na levém břehu Vltavy a druhou na pravém.
Ne vždy se inženýrské sítě přes tuto vodní překážku daří
propojovat. Kolektorové spojení se chystá u Hlávkova mostu. V rámci jeho
rekonstrukce by měly být sítě převedeny z mostovky do kolektoru vedeném
pode dnem Vltavy. Tím se výrazně zvětší i kapacita pro využití
inženýrskými sítěmi. Dalším bude kolektor v oblasti Smíchova. Ten by
měl oba břehy propojit poblíž Palackého mostu. Jím by mělo být
vyřešeno zejména zálohování napájení elektrickou energií pro dynamicky
se rozvíjející potenciál smíchovské strany, kde spotřeba, vzhledem
k Novému Smíchovu, výrazně narůstá. Proto je potřeba rozvody po obou
stranách Vltavy spojit.
Zmínil jste pražskou Vodičkovu ulici. Řada lidí má v paměti
neštěstí, k němuž tam došlo díky propadnutí vozovky. Jiná havárie
vody pak u náměstí I. P. Pavlova před pár dny ochromila pražskou
magistrálu. Řešení kolektorovým systémem takovéto záležitosti téměř
vylučuje.
Geologické podloží, na kterém stojí hl.m. Praha, je velmi komplikované.
V řadě míst to jsou štěrkopísky a další velmi nestabilní matriály,
jež při jakékoliv poruše vodovodního řadu mohou působit vznik kaveren, do
kterých se pak mohou propadat chodníky či vozovka. Řada vodovodních
systémů v těchto částech Prahy je stará pomalu sto let. Postupně, tak,
jak má město prostředky, tyto rozvody nahrazuje kolektory, kterými pak vede
veškeré systémy inženýrských sítí. Tam, kde je již kolektor vybudován,
jsou opraveny a zasanovány i podzemní části budov související s jeho
trasou. Kolektor zde působí i jako stabilizační prvek, zabraňující
propadání povrchu. Ještě jednu zajímavost bych zmínil, a to z hlediska
zaměření Všudybylu. Praha má velmi krásné podzemí. Disponuje spoustou
sklepů a podpovrchových prostor. Jsou to románské sklepy, gotické, barokní
atd. V mnohých místech přímo na ně navazuje technické podlaží, které
je světově uznáváno jako jedno z nejlépe vybudovaných. V tvorbě těchto
podzemních děl se totiž Praha dostala do čela světového žebříčku.
Objevily se už i úvahy, že by bylo možné nabídnout určitým skupinám
turistů jako součást prohlídky města exkurze do podzemních prostor –
historických sklepení, s tím, že by mohli nahlédnout i do technického
podzemí, které na tyto objekty navazuje.
Omlouvám se, že trošičku odbočím. Zmínil jste, že
v kolektorech je Praha světovou jedničkou. To mi připomnělo interview
s Ing. Jiřím Bělohlavem, generálním ředitelem Metrostavu (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový
vyhledávač: „železobetonové kolosy“), v němž jsme si povídali
i o jejich českém, světově unikátním konceptu řešení konstrukce,
stavby, plavení a ukotvení tubusů pražského metra v Holešovicích při
překonávání Vltavy v rámci prodlužování trasy „C“. Pane předsedo,
zmínil jste nestabilní geologické podmínky pod Prahou. Jak máte
zajištěno, že kolektorové tubusy vydrží případné pohyby v jejím
podloží?
Uplatňované postupy při výstavbě kolektorové sítě jsou dány
důkladnými propočty a jsou umocněny kvalitně odváděným řemeslem,
v němž se odráží letité zkušenosti firem, jež stavby provádějí. Při
vlastní ražbě, obvykle v hloubkách od deseti do čtyřiceti metrů,
okamžitě dochází ke zpevnění stěn štoly. Aplikované armatury a betony
jsou natolik pevné a jejich chemické složení tak stabilní, že brání
i eventuálním průsakům vody (kolektory jsou totiž mnohdy vedeny pod
hladinou spodních vod). Používané betonové směsi dokáží rychle nabýt
požadovaných finálních parametrů. Na stavební části kolektorů se
podílí řada firem, a to zpravidla ve sdruženích. Např. sdružení
Metrostav, a.s. – Subterra, a.s. nebo Subterra, a.s. – Energie, a.s. (a to
jsem jmenoval jen ty největší) a jejich spolupracující společnosti,
provádějící speciální práce na elektrosystémech, bezpečnostním
zajištění atd., odvádějí špičkovou práci světové úrovně, jež
pražskému kolektorovému systému předurčuje držet punc světové
extraligy.
Čím ještě si Kolektory Praha, a.s. zasluhují nejvyšší uznání
u zahraničních kolegů a v podmínkách sjednocené Evropy zřejmě
i konkurence?
Praha získala největší renomé v tom, jakým způsobem se před deseti lety
Hlavní město Praha rozhodlo kolektory koncipovat a zabezpečit je proti
mimořádným událostem, kterými např. může být havárie sítě nebo celé
stavby nebo i teroristický atak. Zejména bych dnes zdůraznil proti náhlému
vstupu nepovolaných osob a následcích, které by z toho mohly plynout.
Hlavní město Praha v tu dobu uvolnilo značné finanční prostředky a celou
kolektorovou síť v průběhu následujících osmi let vybavilo
sofistikovaným zabezpečovacím systémem a špičkovou (průběžně
upgradovanou) řídicí a komunikační technologií. Tak vznikl systém, který
co do kvality a bezpečnostních parametrů prakticky nemá na celém světě
obdoby. Když se po nešťastném jedenáctém září začala vyhodnocovat
bezpečnostní rizika, zjistilo se, že řada metropolí hrubě podcenila
zabezpečení svých kolektorových sítí a že Praha je jedinou z nich,
která splňuje nejvyšší bezpečnostní kritéria.
Můžete uvést modelový příklad, jak takové zabezpečení
funguje?
Jistě. Pokud by nepovolaná osoba pronikla kdekoliv do kolektorů,
signalizační a zabezpečovací systém okamžitě vyhodnotí přesné místo,
kde je kolektor narušen. Přes řídicí jednotku podá informaci na
dispečink, kde se na vizualizačním panelu ukáže místo narušení. Během
několika vteřin vyjíždí pohotovostní skupina. Podle místa, kde se tak
stalo, je alarmována Policie České republiky, hasiči a záchranná služba.
Řešení takovýchto situací je naprosto rutinní záležitostí, protože je
průběžně nacvičováno. Takže, když byl jednou jedinkrát za dosavadní
historii vyhlášen ostrý poplach, šlo to ráz na ráz. Jak se ukázalo, na
vině byl bezdomovec, kterému se nějak podařilo vypáčit poklop, avšak než
stačil slézt dolů, byl zadržen ozbrojenou ostrahou v černých
kombinézách. Byl z toho celý pryč. Jako by se prý ocitl na jiné planetě
nebo jako by vypukla válka.
Použil jste výraz válka. Ve válce nejen mlčí múzy, ale i byznys
cestovního ruchu. A rozkopané město svým způsobem simuluje válečný
stav. Jak je proti vzniku této situace zabezpečena Pražská památková
rezervace, když její zastaralé inženýrské sítě každou chvíli zahrozí
havárií? Řada strategických pouček nabádá, že nejlepší obranou je
útok. Není nejvyšší čas na této frontě zaútočit?
Určitě je čas zahájit řešení. I proto, že cestovní ruch je jedním
z ekonomicky nejúspěšnějších odvětví na území Prahy. V této
souvislosti bych podotkl, že Hlavní město Praha vytvořilo skupinu, kterou
řídí Útvar rozvoje hl.m. Prahy. A tato skupina, na jejíž činnosti měly
Kolekory Praha, a.s. tu čest se podílet, vypracovala pro Hlavní město Prahu
doporučující materiál o dalším rozvoji kolektorové sítě na území
hl.m. Prahy. V něm vyhodnotila, kde pokračovat s výstavbou kolektorů. Jsem
přesvědčen, že rozhodnutí radnice Městské části Praha 1 i Magistrátu
hl.m. Prahy – urychleně řešit situaci v Pražské památkové
rezervaci – jsou nanejvýš správná. Připravuje se tak výstavba
kolektorů v Revoluční ulici. Chystá se spojení mezi Příkopy a
nábřežím Ludvíka Svobody i další trasy v sektoru Jungmannovy ulice.
V dohledné době, řekněme deseti patnácti let, by tak v rámci Pražské
památkové rezervace, v souladu se strategickým územním plánem, měla
fungovat kompletní síť kolektorů.