Praha negativně ovlivňuje celou republiku
28. 10. 2010
S prezidentem Asociace hotelů a restaurací České republiky
Ing. Pavlem Hlinkou se potkáváme 8. září 2010, už proto, že hlavním
tématem devátých vydání Všudybylu je hotelnictví.
Pane prezidente, kam české hotelnictví směřuje?
Bohužel, stejným směrem. Domnívat se, že se něco změnilo? Sice přijelo
o trochu víc hostů než před rokem, ale za poloviční ceny. Do toho,
především v Praze, došlo k dalšímu nárůstu počtu hotelových pokojů,
takže situace je ještě svízelnější. To, že úředníci dovolují, aby
hotely vznikaly i v objektech a na místech, která nesplňují ani základní
kritéria pro jejich existenci, vidím jako velký úlet.
Česko není jen Praha…
Je mi líto, ale Praha negativně ovlivňuje celou republiku. Jestliže je host
schopen koupit v Praze pokoj za 20 až 25 euro, pak celá řada turistů,
rozhoduje-li se, co z Česka navštíví, volí i z finančních důvodů
Prahu. Proč by jeli na Šumavu, když za ty samé peníze, a v mnoha
případech za menší, mohou bydlet v Praze? Podíváte-li se na statistiky,
penziony na venkově dosahují vyšší průměrné prodejní ceny než
čtyřhvězdičkové hotely v Praze.
Jak to vypadá s kategorizací hotelů?
O kategorizaci ubytovacích zařízení jsme začali hovořit s novým
ministrem pro místní rozvoj panem Kamilem Janovským s tím, že se k ní
v brzké době on, Asociace hotelů a restaurací ČR a obě asociace
cestovních kanceláří sejdeme. Věřím, že se nám podaří pana ministra
přesvědčit, že klasifikace Asociace hotelů a restaurací ČR (stejná
kriteria platí nyní již v sedmi zemích Evropy a další země se přidají
tento rok) je dostatečně kvalitní, aby mohla být aplikována
celorepublikově a profitoval z ní celý český trh. Pokud však bude
jediným kritériem pro udělování hvězdiček stavební vyhláška, těžko
přesvědčíme ty, kdo klamavou reklamou (nadsazováním si hvězdiček při
neodpovídající úrovni servisu) poškozují pověst českého trhu, aby
investovali do zlepšení svých služeb, chtějí-li je mít.
Zmínil jste pověst českého trhu. V Česku je ale zakořeněn
mýtus, že cestovní ruch je věcí těch, kteří v něm podnikají. Ostatně
nulová očekávání obyvatel Česka, aby daleko víc přispíval
k zachování či vytváření jejich pracovních míst, ke zvyšování
životní úrovně a sociálních jistot, když v něm nepracují, ilustruje
skutečnost, že hotely, na rozdíl od dalších subjektů podnikajících
v oblasti zahraničního obchodu, jsou nuceny dělat propagaci státu Česká
republika na své náklady. Kvůli hotelům totiž turisté cizí země, tedy
ani Česko, nenavštěvují.
Je mi to líto, ale stát jako celek dosud realizuje doktrínu, že cestovní
ruch si musí pomoci sám, díky čemuž Česko samo sebe zadlužuje, místo
toho, aby si vytvářelo podmínky na sebe vydělávat. Ignoruje fakt, že jeho
státní pokladna přichází o miliardy korun zahraničního inkasa
z cestovního ruchu ročně. Chová se, jako že peníze početně významné
skupiny spotřebitelů – cizinců a českých turistů – nepotřebuje. To
se týká nejen Prahy, ale i ostatních regionů Česka. Hoteliéři chtějí
hosty? Tak ať si je seženou! Kdyby se hospodářští stratégové České
republiky jen trochu zamysleli nad studií společnosti KPMG, z níž
vyplývá, že z každé stokoruny utracené v cestovním ruchu v Česku je
téměř 41 Kč odvedeno na daních a poplatcích, museli by zcela jistě
změnit způsob myšlení. Že v období 2006 – 2008 v Česku cestovní
ruch do veřejných rozpočtů přinášel průměrně 97,5 miliard korun
ročně, což představuje 6,9 % všech daňových příjmů, to se také asi
přehlédlo. Že má pozitivní vliv na odbyt zboží dováženého a
produkovaného ostatními odvětvími, a tedy na tvorbu nepřímých pracovních
míst, pak by k této oblasti zahraničního a domácího obchodu museli
zaujmout diametrálně jiné stanovisko.
S tímto jdete na konferenci Asociace hotelů a restaurací
ČR?
Samozřejmě se o tom zmíním. Ale dokud obyvatelé České republiky budou
cestovní ruch vnímat jen jako cestování a sféru utrácení svých peněz a
času a nebudou požadovat, aby český průmysl cestovního ruchu daleko
větší výkonností přispíval na jejich sociální jistoty, mohou si stejné
stanovisko dovolit zastávat i ministerský předseda, ministerstvo vnitra,
ministerstvo financí, ministerstvo kultury, poslanecká sněmovna a v mnoha
případech i krajské úřady. Bezradnost a ignorance vůči tomuto odvětví
zahraničního a domácího obchodu ilustruje nejen tristní skutečnost, že
Česká republika přichází o miliardy korun zahraničního inkasa ročně,
protože zhodnocuje asi tak jen desetinu svého potenciálu cestovního ruchu, a
již zmiňovaná proklamace státu, že si cestovní ruch pomůže sám, ale
i to, že pokud už stát řeší cestovní ruch, řeší pouze některé
živnosti terciální sféry a nejde po podstatě – vytvářet v České
republice podmínky, aby mohla v daleko větší míře prodávat své služby
a výrobky zahraničním zákazníkům.
Na listopadovou výroční konferenci ale jdu především poděkovat členům
Asociace hotelů a restaurací ČR a našim partnerům za to, jakou se mnou
měli tu trpělivost. V žádném případě už nemíním aspirovat na
prezidenta Asociace. Doufám, že náš nový, nově zvolený prezident bude
mít více úspěchu při spolupráci s vládními představiteli na poli DPH,
při diskuzi o kolektivním správci – o tom, kolik bychom měli platit za
hotelové televizní přijímače, a i o tom, jak účelně jsou např.
v Praze utráceny finanční prostředky určené na propagaci cestovního
ruchu atd. atd.