Praha jako dárek od Prague City Tourism
03. 01. 2020
S ředitelem sektoru turistických služeb Prague City Tourism
Petrem Slepičkou se potkáváme na udílení cen Asociace turistických
informačních center České republiky v rámci její výroční konference,
která se po více než deseti letech opět koná v Praze. Pane řediteli, jak
sama výroční konference, tak její doprovodný program jsou hodně
vydařené. Jak jste se na tuto událost připravovali?
Členské fórum Asociace turistických informačních center ČR se koná
dvakrát ročně. Na jaře na Moravě nebo ve Slezsku a na podzim v Čechách.
To české se mělo původně odehrávat v Horní Plané, ale z technických
důvodů se tam uskutečnit nemohlo. Proto bylo, a to i v souvislosti
s čtvrtstoletým výročím Asociace turistických informačních center ČR,
vytipováváno nové místo. Podali jsme kandidaturu za Prahu a Pražskou
informační službu. Ta byla schválena 18. ledna a my měli zhruba deset
měsíců na přípravu.
Jakou koncepci jste zvolili?
Klasická členská fóra probíhají vždy ve čtvrtek a v pátek. První den
dopoledne jednací část, odpoledne prezentační a vzdělávací, na níž se
probírá nabídka týkající se místa konání konference nebo dalších
míst republiky a řeší se aktuální téma cestovního ruchu. První den
zakončujeme společenským večerem. Druhý den jsou prohlídky
turistické destinace. Koná-li se výroční konference v menším městě,
tak bývají i výlety po okolí.
Po členských fórech Asociace turistických informačních center ČR už
jezdím jedenáct let. V oboru mám spoustu přátel, kolegyň a kolegů. Jsou
to srdcaři. Například v našich turistických informačních centrech
pracovníci zpravidla začínali jako brigádníci a až poté tam nastoupili
jako zaměstnanci na hlavní pracovní poměr. Jinde v oboru začali
i podnikat.
Letošní jubilejní členské fórum jsme z pozice organizátorů pojali
nestandardně. V první řadě jsme přidali jeden den navíc! Jako dar
asociaci k pětadvacetinám jsme ve středu uspořádali speciální konferenci
s přednáškami a prezentacemi o současných trendech v cestovním ruchu,
sociálních médiích a právu v síti, účastníci se ale také seznámili
s vývojem cestování do vesmíru nebo vztahem geopolitiky a cestovního
ruchu. Inspirací nám byly mimo jiné konference mezinárodní organizace
European Cities Marketing sdružující evropská města, jíž je Prague City
Tourism členem. Já osobně v ní pracuji v podsekci expertiz turistických
informačních center a kolegyně Sofia Vlachopulu v podsekci pro turistické
karty. Na řadě míst Evropy problematiku turistických informačních center
a věcí spjatých s jejich činností řeší trošku jinak. Hlavní
přínos konferencí European Cities Marketing vidím v tom, že vytvářejí
prostor k tomu, aby člověk mohl navazovat kontakty a sdílet své poznatky
s ostatními. V tomto duchu jsme koncipovali i výroční členské fórum
Asociace turistických informačních center ČR. Přestože se v komunitě
„íčkařů“ známe dlouhé roky, vyměnili jsme si zkušenosti a nápady
zase z jiného úhlu, a troufám si říci, šli jsme do větší hloubky.
Poprvé bylo také odpolední členské fórum bez komerčních prezentací, ty
byly nahrazeny prezentacemi inspirativních projektů. Tato změna byla
zkouškou, která by měla primárně odstartovat diskuzi o tom, jakou cestou
by se měla asociace do budoucna vydat.
Když jsem byl za Jiřím Šimonem na OSTRAVAINFO!!!, řekl mi,
že dík výměnnému programu s Prague City Tourism jim rapidně ubylo
stížností. Pane řediteli, jak probíhá spolupráce mezi turistickými
informačními centry v průběhu roku?
V minulém roce 2018 jsme iniciovali výměnné programy s Ostravou,
Libercem, Brnem, Karlovými Vary a Frýdkem-Místkem (Beskydsko). V rámci
pracovních stáží jsme si na dva dny vyměnili pracovníky. Třeba
v období vánočních trhů jsme se takhle prohodili s Brnem. Jednou
z výslednic bylo, že si mimopražská „íčka“ řekla, že jsou ráda,
že nemají tak vysokou návštěvnost a nedělají toho tolik jako my tady
v Praze. Nám se zase líbil jejich široký a kreativní záběr práce.
Stáž není jen o tom, načerpat inspiraci, ale i potvrdit si, co děláme
dobře, nebo si ověřit, že jsou věci, se kterými nelze hnout, a napřít
energii jinam. Na co vzpomínám, je, že Ostrava změnila politiku dárkových
tašek. Zjistili že, dárkovou tašku se suvenýry mají daleko dražší
než Praha.
Jak se připravujete na zimní sezonu? Na co se mohou, krom
vánočních trhů, návštěvníci Prahy těšit?
Na vánoční sezonu se nepřipravujeme jen v „íčkách“ –
turistických informačních centrech Prague City Tourism ve městě a na
pražském letišti. Nicméně, zrovna v „íčku“ na Staroměstské radnici
dojde k výmalbě prostor. Restaurátorské práce sice na zhruba týden
přeruší jeho provoz, ale díky tomu tam budeme mít podstatně hezčí
prostory. Připravujeme také kampaň zacílenou na domácí cestovní ruch.
V posledních dvou letech jsme realizovali kampaně, které lákaly
k návštěvě Prahy a vánočních trhů. Letos chystáme kampaň
„Praha:dárek“, která Prahu představuje jako místo spjaté se současným
českým designem. Jejím cílem je motivovat k návštěvě Prahy ty, kteří
si chtějí domů odvézt krásný stylový předmět, ať už jen tak, nebo
jako vánoční dárek. V Praze žije spousta umělců a designérů. Je tu
mnoho malebných obchůdků s uměním s autentickými dárky prezentujícími
nejen Prahu, ale Českou republiku vůbec.
Prezidenta Fóra cestovního ruchu Viliama Siveka jsem
oslovil:
Říká se, že první kontakt je většinou rozhodující. Recepční
jsou důležitým faktorem v chodu hotelu. Je tomu tak i s pracovníky
turistických informačních center?
První kontakt a jednání, které by mělo vyústit ve vyhovění přání
hostů, je v mé branži vždy rozhodující. Co se týká náročnosti práce
v turistických informačních centrech, bývá to obdobné. Mnohdy ale musejí
řešit psychicky náročnější situace než jejich kolegové na recepci
hotelu. Vytvářejí totiž celkový pohled na danou oblast či lokalitu. Oni
jsou těmi, kdo turistům a návštěvníkům předkládají zrcadlo turistické
nabídky. Zároveň musejí brilantně odpovídat, a to i na někdy nepříliš
vhodné dotazy, které nemají s cestovním ruchem nic společného. Velmi si
proto vážím jejich práce a jsem hluboce přesvědčen, že význam
turistických informačních center je v Česku stále nedoceněn. Jsou
pracovníky veřejných služeb – a tak na ně také musí být
pohlíženo.
-mk-