Praha 40 % nad průměrem Evropské unie
28. 12. 2003
Hl.m. Praha generuje něco mezi 30 až 40 miliardami korun
zahraničního inkasa z cestovního ruchu ročně, což je odhadovaný obrat.
Ve svém sedmém vydání loňský Všudybyl informoval, že se Praha stává
rájem nízkonákladových leteckých dopravců. Ti ve svých zemích investují
astronomické finanční prostředky do reklamy ne proto, aby vyváželi
Pražany do světa, ale aby vydělávali na tom, že vozí obrovská množství
zahraničních hostů do Prahy. Jak konstatoval ředitel hotelu Holiday Inn
Prague Congress Centre JUDr. Jan Filip v devátém vydání Všudybylu
loňského roku (str. 7): „Svět se vrací do normálu.“ O oficiálním
stánku hl.m. Prahy, propagujícím Prahu coby turistickou destinaci, jsem psal
již několikrát. Zaslouží si to. Tato expozice je zřejmě v rámci
prestižních mezinárodních veletrhů cestovního ruchu roku
2003 nejúspěšnější na světě. O tom, že byl stánek hl.m. Prahy
vyhodnocen jako nejlepší na WTM Londýn 2003, informovalo již desáté
vydání loňského Všudybylu (str. 10). Těžko uvěřitelné dimenze toho
úspěchu si však zřejmě naplno uvědomí pouze ten, kdo kdy londýnský
World Travel Market navštívil a okusil jeho atmosféru globálního,
obrovského vzájemného soupeření a předhánění se v nápaditosti
expozic. Radního hl.m. Prahy zodpovědného za cestovní ruch RNDr. Igora
Němce jsem při této příležitosti, po právě skončené tiskové
konferenci 24. listopadu 2003, na níž spolu s ředitelem Pražské
informační služby Ing. Václavem Novotným o tomto úspěchu informovali
novináře, požádal o rozhovor.
Nejdříve k těm miliardám. Těch třicet až čtyřicet miliard korun je
hodně. Praha má však ve svém rozpočtu z toho pramálo. Rozdíl mezi
částkou v rozpočtu na cestovní ruch a vygenerovanými miliardami je
bizarní. Ceny z WTM si velmi vážíme, protože z řady loňských ocenění
této výstavní expozice hl.m. Prahy je bezesporu nejprestižnější. Náš
stánek už ani lépe oceněn být nemůže. V lednu Praha obdržela první
cenu na veletrhu Slovakiatour v Bratislavě za nejlepší zahraniční
expozici. V březnu na francouzském veletrhu Mahana v Lyonu za nejlepší
prezentaci tzv. „Zlatý Guignole“ a listopadu v Londýně na World Travel
Market. Řekli jsme si, že když se cena dostane poprvé, je to zajímavost,
když podruhé, tak také, a když je to potřetí, pak je to událost, která
si zaslouží tiskovou konferenci. Ceny jsou však čtyři, neboť druhou ze
čtyř prvních cen za rok 2003 stánek hl.m. Prahy získal v únoru na
Holiday World 2003.
Jaký byl loňský rok v Praze?
S potěšením můžeme konstatovat, že se Praha v počtu přenocování
vrátila do normálu. Srovnáváme-li pololetí před povodněmi a pololetí
letošní, dojdeme k podobným číslům.
Přesto, že cestovní ruch má velký podíl na zaměstnanosti, na
vytváření podnikatelských příležitostí, na přílivu zahraničního
inkasa do České republiky, je stále na okraji zájmu politiků a politických
stran. Žádná strana ani vláda jej neuchopila jako šanci jak pomoci vyvést
Česko z prohlubujícího se zadlužování státu. Jak v daleko větší
míře získávat do českého ekonomického prostoru peníze ze zahraničí na
plnění předvolebních slibů. Je škoda, že jsou tak všeobecně malá
očekávání od cestovního ruchu. Jedinou reálnou šanci, že se s tím kdo
začne zabývat, si proto spojuji s možností, že se v tom začnou
angažovat našinci – cestovatelé vylepšující si tuzemské podpory
o sociální dávky fasované v zahraničí v imigračních táborech Velké
Británie, Kanady apod. Tedy, až tito moudří lidé, kteří ví, že život
je k žití a ne k upodnikání se a upracování se, rozjedou kampaň:
„Státe, dej nám víc! Máme málo, protože kašleš na cestovní ruch,
který by na nás mohl krásně vydělávat, aniž bychom museli někam
jezdit.“ Proč si žádný z politiků jako svůj program nestanovil daleko
víc využívat ekonomických a sociálních přínosů cestovního ruchu ve
prospěch všech občanů a blahobytu této země? Proč nejsou občany ani
politiky deklarována větší očekávání od českého průmyslu cestovního
ruchu?
Voliče diskuse na toto téma příliš nezajímá. Pokud to nejsou přímo
podnikatelé nebo lidé zaměstnaní v oboru, incomingový i domácí
cestovní ruch je spíš obtěžuje.Vnímají přeplněné uličky, či jiné
překážky související s cestovním ruchem jako nežádoucí elementy
komplikující již tak komplikovaný život ve velkoměstě. Přínosy
cestovního ruchu příliš nevnímají a v každodenním shonu se jim nelze
ani divit. A jestli něco děláme? Ano. Ale moc o tom nehovoříme. Ono ani
není příliš kde, protože ani pro média to není příliš zajímavé,
pokud se nejedná o nějaký skandál. Úspěchy se prostě nenosí. Nehodí se
do pracně mediálně vytvářeného obrazu země. Zato výsledky máme
mimořádné. Nejsou to jen ceny z prestižních mezinárodních veletrhů
cestovního ruchu, o nichž jsme se zmiňovali. Z šetření britského
odborného časopisu Travel Magazine vyplývá, že mezi evropskými
metropolemi, do nichž Britové nejraději jezdí utrácet své peníze, Praha
figuruje na třetím místě. V popularitě za Prahou jsou tedy taková města
jako Benátky, Florencie, Řím, Vídeň, Amsterodam, Berlín aj. Před námi je
pouze Barcelona a Paříž. Jedním z politicko-ekonomických problémů je,
že si lidé velice málo uvědomují, co cestovní ruch pro Prahu znamená. Že
i díky němu je Praha tak vysoko hodnocena v rámci Evropské unie,
s indexem 1,4 v rámci měst Evropské unie. Že právě obrat z cestovního
ruchu dělá z Prahy bohaté město – což je mimo jiné patrné ve
srovnání s indexem nezaměstnanosti nebo výší průměrného platu ve
srovnání s ostatními oblastmi a městy republiky. Praha už dávno není
průmyslovým městem, ale městem služeb, městem, jehož příjmy ovlivňuje
a bude ovlivňovat čím dál tím více i cestovní ruch.
www.praha-mesto.cz
www.pis.cz
www.worldtravelmart.co.uk