Prague Loves You
25. 05. 2010
S výkonným ředitelem leteckého obchodu, marketingu a
řízení produktu Letiště Praha, a.s. panem Stanislavem Zemanem hovoříme
13. dubna 2010 na ruzyňském letišti.
Pane řediteli, nezřídka se střetávám s lidmi, jejichž vizitky avizují,
že by měli dělat či dokonce řídit marketing. Bohužel, drtivá většina
z nich marketing oktrojuje na propagaci již produkovaného zboží, aniž by
jejich firmy (třeba na základě výsledků marketingového výzkumu) ctily
situaci na tom kterém trhu a parametry svých produktů či alespoň formou
nabídky iniciovaly poptávku. Že tomu tak není v případě Letiště Praha,
nasvědčuje, jak se v porovnání s jinými evropskými letišti vcelku
úspěšně vyrovnává s globální hospodářskou situací, projevující se
mj. i nižšími výkony letecké dopravy.
Pane řediteli, v této poněkud složité době to zřejmě bude
i tím, jak máte zmapovaný trh a jak pružně svoje obchodní aktivity
přizpůsobujete aktuální situaci. Ostatně tuto hypotézu jakoby potvrzuje
skutečnost, že jste v posledních letech zásadním způsobem změnili
program, jímž stimulujete dopravce létat z/do Prahy.
Ano, je to naše reakce na chování trhů. V minulosti byl aplikován
jednotný systém motivačního programu, nazývaný „Zimní sleva“, kdy
naše letiště dávalo dopravcům úlevu na přistávacích poplatcích ve
výši 50 % bez ohledu na to, zdali ji pro další rozvoj létání do Prahy
v ten moment potřebovali. Tento přístup jsme změnili tak, že jsme se
začali zaměřovat na podporu nových destinací a rozšíření již
existujícího provozu. Orientujeme se na všechny segmenty leteckých
společností.
První část motivačních programů je určena nízkorozpočtovým a
síťovým dopravcům, cílíme ji i na cargo dopravce a charterovou dopravu.
Pro linky z dálných destinací nad pět hodin letu poskytujeme pětiletý
slevový program na přistávacích poplatcích. První tři roky 95% slevu,
další roky 75% a 50%. Pokud to jsou destinace v rámci evropského
kontinentu, příp. Středomoří, do pěti hodin letu, aplikujeme tříletý
program slev na poplatcích 75, 50 a 25 %. Občas od síťových dopravců
slýcháme, že tento program je cílen na nízkonákladové dopravce, za
poslední tři roky ale můžeme doložit řadu příkladů, kdy i síťoví
dopravci otevřeli nové linky do Prahy, ať už např. Swiss Ženevu nebo
Basilej nebo ČSA do destinací Společenství nezávislých států. Stejně
jako recipročně odtamtud řada dopravců (Siberia, Yamal, Yakutia) nebo Delta,
která dnes provozuje pravidelné linky do Atlanty a New Yorku a nejnověji
Emirates do Dubaje.
Druhá část motivačních programů, a i ta jde napříč všemi segmenty, je
sleva na tzv. přidaných frekvencích. K navyšování počtu spojení mezi
Prahou a další destinací motivuje dopravce tím, že mu poskytujeme 75% slevu
na přidanou frekvenci. Ta je primárně využívána síťovými dopravci.
Další sleva, kterou jsme zavedli, je v „sedlovém čase“. Poplatkovou
politiku jsme totiž začali používat jako aktivní nástroj pro maximální
využití letištní infrastruktury. V ranním čase 07.45 až 08.45 a
v odpoledním od 12.45 do 14.30 jsme zavedli 50% slevu na přistávací
poplatky, protože to byly časy, kdy byla dráhová kapacita relativně málo
využívána. V průběhu tří let se nám v těchto „sedlových časech“
podařilo vybudovat tzv. „low cost peak“, kdy naše letiště opustí
síťoví dopravci a sesype se tu tzv. nízkorozpočtová vlna. Tím pádem jsme
mohli síťovým dopravcům, fungujícím v síťové provázanosti, nabídnout
další dráhovou kapacitu v atraktivních časech. „Sedlové časy“
využívají nejen nízkorozpočtoví dopravci. Do této slevy se nám pohnuly
např. i Turkish Airlines nebo Swiss, i když díky tomu, že Turkish Airlines
od letního letového řádu rozšířil své lety o další frekvenci, se
kvůli síťovému efektu, který vytváří na letišti v Istanbulu, přesunul
zpátky do špičkových časů.
V neposlední řadě máme incentivy pro cargo dopravce. Tím prvním, co bych
měl zmínit, je, že jsme zrušili tzv. slevu, která demotivovala dopravce
létající do Prahy se vzletovou hmotností vyšší než sto tun. Od
1. listopadu 2009 jsme změnili strukturu výběru letištních poplatků tak,
že tím stimulujeme dopravce létající většími letadly nad padesát tun
vzletové hmotnosti. Čím je letadlo těžší, tím méně platí za tunu
přistání. To se pozitivně projevuje zvýšeným provozem nákladních
letadel, který jsme ještě umocnili zavedením slev i na parkovacích
poplatcích. V běžném provozu poskytujeme parkování zdarma na dvě a
čtyři hodiny, záleží na velikosti letadla. U nákladního provozu máme
první tři roky slevu 95 % na parkovacích poplatcích, pokud dotyčná
společnost otevře nové spojení mezi Prahou a dalším bodem. Toho
v současné době využívá Yangtze River Express Airlines, který k nám
třikrát týdně létá s Boeingem 747 – 400 F ze Šanghaje přes Tianjin
do Prahy a pak pokračuje do Lucemburku. Společnost China Airlines létá
stejným typem letadla třikrát týdně z Taipei přes Bangkok do Prahy.
Letištní marketing funguje asi trochu jinak než marketing
v řadě jiných oborů.
Vůči klientům musíme komunikovat velice cíleně. Komunikaci rozdělujeme na
dvě části. Tzv. B2C, tzn. vůči cestujícím, a druhá část komunikace je
vůči leteckým společnostem, které jsou pro nás klíčovými obchodními
partnery. Ty k nám vozí cestující, jež vydávají peníze nejen za
letištní taxy, ale i za služby a další zboží, které na letišti
nakupují. Naše strategie je komunikovat s leteckými společnostmi takovým
způsobem, abychom byli jiní než zbytek světa. V minulých letech jsme
zavedli tzv. „B2B“ komunikaci v odvážnějším, tak trochu ležérním
stylu. Když se podíváte, jaké mají větší evropská a světová
konkurenční letiště usedlé inzeráty, uvidíte na nich přistávací
dráhy, řidící věže, příp. jak říkají, jak velká mají letiště. My
jdeme jinou cestou. Snažíme se oslovit citovou stránku potenciálních
i stávajících zákazníků a tomuto směrování odpovídá i náš slogan:
„Prague Loves You“.
To jste se nechali inspirovat klasikou: „I love New
York“?
My to otočili, že město miluje letecké společnosti. Zavedli jsme komunikaci
i formou inzerátů, na nichž lze vidět, jak ženy volají na své muže
zaměstnané u leteckých společností, kteří vyjednávají o spojeních do
Prahy: „Ty už zase letíš do Prahy? Ty ji miluješ víc než mne,“ což
mělo velký pozitivní ohlas. Tato kampaň, kterou jsme odstartovali
v loňském roce, bude letos pokračovat v ještě intenzivnějším duchu.
Způsobujeme tím to, že na Prahu a Českou republiku upoutáváme pozornost.
Nicméně slogan „Prague Loves You“ nemá vyjadřovat jen to, že letecké
společnosti a jejich pasažéry tady máme rádi, což je pravda, ale že se
s nimi komunikujeme ruku v ruce s městem Prahou a Českou republikou. Pokud
bychom za sebou neměli silné město a atraktivní zemi, cestující by k nám
nelétali. Společně s Prahou a Českou republikou prezentujeme Letiště
Praha jako vstupní bránu do silné dovolenkové a byznys destinace. Velice si
proto vážíme výborných vztahů nejen s naším hlavním městem, ale
i s CzechTourismem, s nímž řadu věcí podnikáme společně.
Zavedli jste i standardní principy key account managementu pro
letecké společnosti, které v Česku nemají zastoupení.
Což jsou přibližně dvě třetiny provozovatelů létajících do Prahy. Pro
ně je většinou složité orientovat se v cizím prostředí. Máme je
rozděleny mezi tři accounty, pro které získáváme informace. A je jedno,
zdali jde o provozní, účetní nebo obchodní, vždy se pro ně snažíme
najít rychlé a hlavně celkově optimální řešení, aby nemuseli
komunikovat napříč naší firmou. A je to i proto, že letiště jsou pro
letecké společnosti vstupní branou, kterou se dostávají k informacím
o trhu. Pracujeme se standardními nástroji, s nimiž pracují letecké
společnosti, jako jsou MIDT data, z nichž vidíme konkrétní tok
cestujících mezi městy na celém světě. Vidíme počty, v jakých
měsících k nám nejčastěji létají, za jaké ceny, v jakých třídách.
S těmito analýzami pak přicházíme buď aktivně, což je většina
případů, kdy letecké společnosti oslovujeme, proč by bylo dobré létat do
Prahy. Ale jsou i případy, kdy nás letecká společnost požádá
o kompletní analýzy o trhu. Řada z nich vyžaduje i makroekonomická
data, data o příjezdové turistice do Česka, data o outgoingu atd.
17. května 2009 Letiště Praha hostilo největší evropskou
událost v letecké dopravě. V pořadí čtvrtý ročník Routes Europe
přivedl do Prahy ty, kdo rozhodují o rozvoji letectví. Zástupce leteckých
společností, letišť, turistických organizací a jejich dodavatelů (viz www.e-vsudybyl.cz, článek „V Praze se
konalo největší evropské fórum letecké dopravy“).
Takových konferencí se zúčastňujeme pravidelně. Pomyslnou třešničkou na
dortu jsou tzv. World Routes, kde se sejdou takřka všechny hlavy leteckých
společností a letišť z celého světa. Kolem dvou, dvou a půl tisíce
lidí. Letiště se tam mají možnost prezentovat nejen v rámci obchodních
jednání, ale i svými stánky. I tady se snažíme být jiní. V dnešní
době je náš stát už opět vnímán jako vyspělá země. K jeho
atraktivitě mj. přispívá nejen jeho gastronomie, nepřeberné kulturní a
přírodní bohatství, průmysl atd., ale i fakt, že na našich stáncích
míváme velmi vzdělané a krásné hostesky. Vzhledem k tomu, že
v leteckém byznysu je 90 % mužů, bývají naše expozice zřejmě
i z tohoto důvodu hojně navštěvované. Tuto strategii už ale převzala
i některá konkurenční letiště. Nejen proto ale víme, že si nesmíme
dovolit usnout na vavřínech, jak se hezky česky říká. Trvale, za výrazné
podpory marketingových nástrojů, pracujeme na tom, aby naše produkty a
prezentace pražského letiště, coby cílové či tranzitní destinace a
České republiky jako takové, byla zajímavá nejen z technického hlediska,
ale i z kreativního, a i nadále výrazně převyšovala průměr.