Prague Convention Bureau, vize a realita
18. 05. 2006
„Convention bureau“ je ve vyspělých ekonomikách vnímáno jako institut řízení a podpory rozvoje kongresové turistiky. Šíře aktivit a míra kompetencí convention bureau se v jednotlivých zemích liší. Jejich hlavním a společným posláním však je pomáhat získávání mezinárodních konferencí, kongresů, výstav a incentiv*) pro místo, ve kterém se angažují.
Budování image země
Podstatou incomingu je oblast exportních služeb. A to vzdor tomu, že po
novele daňového zákona je za místo zdanitelného plnění považováno
tuzemsko. Jedním z hlavních zdrojů vytváření obrazu o České republice
v zahraničí je vizitka složená z dojmů zahraničních návštěvníků.
Snad ani neodbočím od tématu, když řeknu, že prioritou změny tohoto
obrazu nutně nemusí být zbavení se nálepky levné destinace (koneckonců
koho kam láká, že je tam draho). Co je ale nezbytné, je zbavit se
pejorativně vnímaného podtextu Česka jako země tzv. „Východní
Evropy“. „Pays de L'Est“ ve Francii není primárně vnímáno
z geografického hlediska, ale jako synonymum pro posttotalitní státy
v raném stadiu demokratizace. Pro země, kde se v lepším případě není
třeba obávat politické nestability. Zároveň ale, kde není běžné
poskytování služeb nejvyšší kvality. Toto vnímání v zemích
někdejší západoevropské patnáctky je pro mne, občana Evropské unie,
iritující. Mohu se rozčilovat nad nevzdělaností lidí z těchto států,
budování image země je však dlouhodobým procesem. Prostituce, drogy
i sádroví trpaslíci (aniž bych opomíjel skandální poměry panující
v pražské taxislužbě) jsou kuriózní směsicí dědictví z totalitních
dob i porevolučního období. Z éry, kdy byla takřka hmatatelná absence
legislativního rámce, který by bránil bujení těchto poměrů. Odstranění
naznačených nešvarů je nanejvýš žádoucí a pozitivně se promítne do
změny image Česka. Drobná kriminalita, jazykové a informační bariéry
nejsou výlučně českou výsadou. Potýká se s nimi většina
západoevropských zemí. Český národ je ale přičinlivý a pracovitý.
A tak věřím, že se za pár let nadějeme toho, že si např. i taková
toaletářka vymění se zahraničním turistou pár zdvořilostních frází a
nebude už s výhružným výrazem staccato ťukat mincí do talířku a prstem
druhé ruky ukazovat na taxu.
Kongresový delegát požehnáním
Pro rozvoj kongresové turistiky v Praze a Česku vůbec je prioritní, aby
zařazení České republiky bylo nadále vnímáno v rámci středoevropského
prostoru, v němž je samozřejmostí očekávat stejnou kvalitu služeb jako
např. v Rakousku. A pokud budeme levnější, tím lépe. Troufám si tvrdit,
že v některých vybraných aspektech jsme našeho jižního konkurenta již
dostihli a předstihli. Dojmy řady kongresových delegátů mnohdy dalece
převyšují jejich očekávání. S velikostí a renomé projektů roste
mezinárodní respekt a věhlas místa, ve kterém se konají. Díky tomu už
má Praha pevné místo mezi světově nejvyhledávanějšími místy pro
pořádání prestižních mezinárodních setkání. Jedinečnou ji činí
i romantická přitažlivost a pověst světově proslulého historického
klenotu. Infrastrukturu a strategickou koncepci je samozřejmě třeba trvale
zdokonalovat, ale své jisté má Praha už dnes. Zahraniční kongresový
delegát je pro cestovní ruch (a ekonomiku země) skutečným požehnáním.
Přenocuje více nocí a většinou v dražších hotelích. Stravuje se ve
vybraných zařízeních za vyšší ceny. Registračním poplatkem se podílí
na úhradách pronájmu místa konání kongresu a historických lokací
doprovodných akcí, na transferech, kongresové technice atd. Suma těchto
faktorů má za následek jeho několikanásobně vyšší průměrnou útratu
na hlavu a den oproti běžným turistům.
Máme Prague Convention Bureau?
Hlavním tématem mého pojednání je však convention bureau. V odborných
kruzích se snad nenajde nikdo, kdo by o jeho významu pro meetings,
incentives, congresses & exhibitions industry (MICE) pochyboval. Názory na
hodnocení situace v Praze se však velice různí. Máme Prague Convention
Bureau, nebo nemáme? Dovoluji si tvrdit, že nemáme! Dle mého názoru ale
není třeba usilovat o reformaci občanského sdružení Pražská asociace
kongresové turistiky (PAKT), které se vůči zahraničí prezentuje jako
Prague Convention Bureau. Dlužno dodat, že zřejmě ví proč. Zahraniční
partneři jsou zprvu velice potěšeni domnělou existencí pražského
convention bureau, avšak většinou rychle vystřízliví a rozkryjí
skutečné a jim nepochopitelné panující poměry. Na níže provedeném
rozboru, který srovnává mezinárodní zvyklosti se situací u nás, se
pokusím doložit své tvrzení. V textu se snažím reflektovat i na
některé poznatky z dokumentu „White Paper“ od KPMG.
I. Institucionální stránka convention bureau
Jak venku
Convention bureau je většinou zřizováno na regionální úrovni. Tam, kde se
soustřeďuje ekonomický, geografický nebo historický potenciál
s materiálně technickou infrastrukturou, jež je předpokladem pro realizaci
služeb. Místo, popř. oblast, která splňuje tyto ukazatele, nazýváme
kongresovou destinací. O zřizovateli convention bureau rozhodují
principiálně geopolitické faktory a míra subsidiarity.**) Platforma
subsidiarity je rozhodující nejen pro determinaci zřizovatele convention
bureau, ale pro určení instituce odpovědné za jeho chod. Při té
příležitosti nutno připomenout, že „bureau“ (úřad, kancelář) není
totéž co „asociace“ (spolek). Convention bureau je především
exekutivním nástrojem pracujícím ve prospěch destinace, k čemuž má
institucionální oporu, fungující aparát s kontrolními mechanismy a
zajištěným rozpočtem. Články rozhodovacího procesu o přidělení
kongresu, tzv. „meeting planners“, proto očekávají, že jejich hlavním
partnerem při vyjednávání o pořádání akce budou zástupci města –
hosting city. Proto jsou ve většině případů zřizovateli convention
bureau, a to coby příspěvkových organizací, města.
Jak u nás
PAKT, který sám sebe nazývá „Prague Convention Bureau“, je občanským
sdružením registrovaným u Ministerstva vnitra ČR pod názvem „Pražská
asociace kongresové turistiky“. V současné době má k osmdesáti
členům, kteří se rekrutují (až na výjimku) z právnických subjektů
reprezentujících privátní, komunální a státní sektor. Členská
základna PAKTu je relativně široká, ale vzhledem k rozvětvenému
komoditnímu portfoliu nikoli dostatečná, aby se mohla považovat za
celoplošného, respektive generálního reprezentanta kongresové turistiky
v Praze. Budiž tento handicap PAKTu odpuštěn, pokud by byl schopen
poskytovat servis srovnatelný se zahraničními convention bureau a podávat
plnohodnotný objektivní obraz Prahy. To se však neděje. Překážkami jsou
statut a stanovy PAKTu, které členům ukládají podporovat se navzájem
v rámci členské základny. Nikde není ani zmínka o hodnotách a
atributech poslání instituce zvané convention bureau. PAKT je tak
„hokynářstvím“, které svým členům nabízí to, co je zrovna „na
krámě“, přičemž jeho etický kodex má zabránit především řevnivosti
ve vlastních řadách. Ve stanovách sice uvádí, že záštitu nad PAKTem má
Magistrát hl.m. Prahy, ale doposud mi nikdo nevysvětlil, v čem spočívá.
A především, jak zaštiťující magistrát může tolerovat takto
tendenční, otevřeně proklamované chování PAKTu. Z institucionálního
hlediska je PAKT spolkem, který upřednostňuje své zájmy nad zájmy Prahy
jako destinace, přičemž o ní záměrně poskytuje neobjektivní obraz.
Zkrátka PAKT není a nemůže být convention bureau.
II. Financování convention bureau
Jak venku
Financování convention bureau souvisí s jeho institucionální stránkou.
U většiny metropolí je tomu tak, že jeho chod financuje město. Tím nechci
říci, že na něj musí nutně doplácet. Silná convention bureau disponují
nástroji k vytváření finančních rezerv a zároveň dokáží zhodnocovat
ekonomický přínos z vlastní činnosti. Opět se tak vracíme k termínu
míry subsidiarity. Tentokrát v souvislosti se systémem rozpočtového
určení daní. Jako příklad uvádím model Rakouska a Vienna Convention
Bureau (VCB). Rakousko je spolkovou zemí, kde se majoritní část veřejných
rozpočtů tvoří a rozhoduje o ních v rámci jednotlivých zemských
útvarů (obdoby našich krajů) a pouze minoritní část (např. ministerstvo
zahraničí či obrany) v rámci spolkové vlády. Obce tedy fungují do
značné míry nezávisle s vysokou mírou subsidiarity. Vienna Convention
Bureau má navíc propracovaný a sofistikovaný systém přímých povinných
odvodů od právnických subjektů participujících v MICE (především
hotelů), a to na bázi rekuperace části daně z přidané hodnoty.
Sekundární zdroje zajišťuje reklama v souborném katalogu určeném pro
meeting planners, na webových stránkách a v povětšinou tematicky
zaměřených tiskovinách. Tyto subjekty jsou považovány za partnery, popř.
preferované poskytovatele služeb. Z povahy financování Vienna Convention
Bureau vyplývá, že se jedná o specializovaný výkonný městský aparát.
Tedy, že je to skutečné byro, a ne jakýsi spolek.
Jak u nás
Situace v Česku je diametrálně odlišná. Po parlamentních volbách v roce
2002 byl uzákoněn princip centralizovaných daňových odvodů do státního
rozpočtu (do té doby putovaly do obecních pokladen mzdové zálohy a daně
včetně daně z příjmů fyzických osob). Přerozdělování daní a
příjmy do městských a obecních pokladen se nyní stanovují jejich podílem
na sdíleném rozpočtu, který postrádá motivační faktory pro rozvoj
podnikání. Podíl přímých plateb, s nimiž by město mohlo disponovat, je
tak natolik úzký, že putují do nejnaléhavějších oblastí. Data a
ukazatele získané z nezávislých zdrojů, např. International Congress and
Convention Association (ICCA), však napovídají, že ekonomický efekt
kongresové turistiky v Praze je značný, takže vynaložené prostředky by
se musely vyplatit. Faktem zůstává, že za dané konstelace, kdy jsou zdroje
obcí plynoucí ze sdíleného rozpočtu nedostačující a podíl komunálních
přímých daní zanedbatelný, není finanční podpora pražského convention
bureau prioritou. Na druhou stranu je nutno ocenit osobní angažovanost řady
představitelů města, v čele s primátorem Dr. Pavlem Bémem, při
řešení koncepčních otázek a při reprezentaci Prahy u vytipovaných
pilotních projektů.
III. Marketingová úloha convention bureau
Jak venku
Marketingový mix convention bureau běžně zahrnuje:
- informační, poradenskou a konzultační činnost pro zájemce o pořádání MICE projektů včetně vypracování nezávislé projektové dokumentace s cenovým odhadem dle vzorového zadání;
- pravidelnou aktivní účast na specializovaných vrcholných mezinárodních setkáních (ICCA Congress, EIBTM, IMEX, CONFEX);
- pravidelné organizování seminářů a workshopů v tuzemsku za účasti subjektů MICE;
- sběr a analýzu relevantních dat;
- networking a lobbying. Strategické články v procesu rozhodování
o místě konání kongresů si uvědomují své výsadní postavení. Jejich
postoj předznamenává konečné rozhodnutí, která kandidující destinace
bude vybrána. Očekávají tudíž adekvátní přístup oficiálních míst a
pozornost, která se zvyšuje spolu s velikostí a prestiží projektu. Úkolem
convention bureau je aktivně působit na budoucí partnery s cílem vytvářet
komparativně výhodnější nabídkový balík oproti konkurenci. Jedná se o:
- site inspections a fam tripy ve spolupráci s vybranými providery služeb (aerolinky, hotely, restaurace apod.) prostřednictvím direct marketingu pro definovanou cílovou skupinu;
- pravidelný kontakt a výměnu informací se špičkovými odborníky v tuzemsku, kteří jsou členy výborů mezinárodních asociací nebo v nich zastupují Českou republiku;
- vytváření motivačních pobídek – získávání zvýhodňujících závazků a kofinancování (např. s dopravními a leteckými společnostmi);
- inzerci v odborných periodikách a bulletinech.
- Tiskové materiály, v čele se souhrnným katalogem určeným pro meeting
planners, který poskytuje kompletní obraz o možnostech a kapacitách
destinace. Zároveň se však omezuje výhradně na ta odvětví, která jsou
směrodatná při rozhodovacím procesu v členění dle kategorií:
- centra pro pořádání kongresů a výstav;
- hotely s vlastními banketovými, jednacími a vystavovatelskými prostory (např. min. 150 osob);
- prostory vhodné pro jednorázová zasedání, bankety, recepce, kulturní, společenské a sportovní události;
- restaurace vhodné pro organizaci společenských událostí (např. min. 150 osob)
- jiné atraktivní a neobvyklé lokace se službami, které mohou přilákat zájem (např. cart centra, sportovní komplexy apod.).
Katalog nabízí různé formy zvýhodnění, popř. zviditelnění subjektů,
které se podílejí na chodu convention bureau nebo na něj přispívají.
Např. v katalogu Paris Convention Bureau se vyznačují pečetí značící
partnerství s convention bureau. Kromě toho si mohou firmy zaplatit
i klasickou reklamu ve zvoleném formátu. To platí i pro firmy, na něž
není v katalogu odkaz, protože jejich služby nejsou pro rozhodovací proces
směrodatné, popř. mají pouze podružný význam.
Jak u nás
Rozhodně by nebylo fér upřít PAKTu marketingové snahy. Činí tak ale
v rámci svých možností. Navíc, některými marketingovými aktivitami se
vůbec nezabývá. Tak je tomu např. u případových studií a
předběžných kalkulací. Místo toho je deleguje na subjekty z členské
základny. Meeting planners, kteří v této první fázi očekávají
objektivní materiál, jsou místo toho bombardováni místními agenturami.
Rovněž souborný katalog pro meeting planners PAKT sám nevydává, ale
spokojuje se s reklamou (samozřejmě pod hlavičkou „Prague Convention
Bureau“) v publikaci CZECOT. Na většině významných mezinárodních akcí
se PAKT sice prezentuje, ale dle mého názoru je pasivní. I zde však funguje
neviditelná ruka trhu, takže většinu kmenových marketingových povinností
convention bureau suplují silné PCO (professional congress organizers). Jejich
přirozená konkurence v boji o zákazníka je však v této rané fázi
handicapem. Zde je třeba uplatňovat systémový a jednotný přístup spolu
s využíváním synergických efektů zainteresovaných subjektů. Agentury
PCO suplující činnost convention bureau jsou nuceny vynakládat významné
finanční prostředky a narážejí přitom na další problémy, např. při
obstarávání propagačních materiálů. Ve fázi kandidatur jim sice
nezřídka pomáhá CzechTourism, ale v té další, kdy je rozhodnuto a
v zahraničí prezentují hostující město s cílem oslovit co nejvíce
delegátů, je požadovaný objem materiálů často nad jejich možnosti. Firmy
PCO si tak pomáhají, kde mohou. Především v privátním sektoru. Jelikož
se však jedná o budoucí návštěvníky metropole, domnívám se, že
otázka zajištění propagačních materiálů v této fázi spadá do
kompetence města. Stejný problém nastává v době realizace akce. Zatímco
na některé klasické metody direct marketingu (který je v MICE pokládán za
jediný funkční) PAKT nereflektuje, vynahrazuje si to v klasické reklamě.
V loňském roce byla s halasem zveřejněna zpráva o billboardové kampani
v Německu, v pořadí již druhé. Tu první jsem bral jako špatný vtip.
Ale že to prošlo i napodruhé, nechápu. Rovněž nechápu, že se na něčem
takovém finančně spolupodílel CzechTourism. Logika tohoto záměru je
absurdní. Jak někdo může věřit, že v tak vyhraněném segmentu, jako je
kongresová turistika, na reklamních plochách určených pro spotřebitelský
průmysl může zafungovat reklama na pořádání kongresu? Je to asi stejně
bláhové jako vylepit reklamu na nový boeing a být přesvědčen, že se
díky ní najdou tací, co si ho půjdou koupit.
IV. Koordinační a konsolidační role convention bureau
Jak venku
Convention bureau svou činností všestranně podporuje rozvoj kongresové
turistiky ve své destinaci:
- Je oficiálním partnerem pro jednání v národním i mezinárodním měřítku. Doma je katalyzátorem pro spuštění a prosazování zvyklostí a norem, které se ustálily na mezinárodní scéně, a naopak ven poskytuje užitečná data a informace pro analytické zpracování a posouzení.
- Doma úzce spolupracuje s vládními i nevládními organizacemi s cílem prosadit změny, především v obchodní politice a chování subjektů, respektive jednotlivých důležitých článků, které se účastní přípravy a realizace projektů MICE.
- Podporuje rozvoj infrastruktury a růst materiálně technické základny (např. rozšíření kongresového centra, dopravy, hotelového průmysl aj.).
U nás
Tvrdím, že situace je špatná. Absence pražského convention bureau má za
následek totální disharmonii především v obchodní politice.
Marketingové úsilí firem PCO přilákat do Prahy nové projekty nemá
patřičnou odezvu u hlavních partnerů – poskytovatelů služeb, tedy
hotelů a kongresových center. Ty v zásadě nedokáží nastavit takové
parametry, aby spolupracující účastníci mohli vytvářet synergické
efekty. Firmy PCO jsou ryze obchodní organizace, a proto očekávají
dosažení komparativních výhod, které jsou vyjádřením jejich
prostřednické role. Princip narážení cen je dnes celosvětově minulostí a
nemá šanci ani v agenturní oblasti. Základem je obecně platná provizní
báze z dodavatelských cen a homogenně uplatňovaná obchodní politika.
Bohužel tento princip se prosazuje velmi komplikovaně, což je paradox,
přestože je to empiricky prokázaný nástroj hospodářského růstu.
Obtížné je hledání společných východisek s hotely, které chrání
především vlastní zájmy a při rozhodování často neberou ohled na
případné negativní dopady a rizika plynoucí z jejich závazku
oficiálních hotelů (pokud se jimi staly). To se týká především cenové
politiky a zúčtovacích vztahů, které tvrdě narážejí na očekávání a
zvyklosti zahraničních klientů. Bohužel, na pražské scéně není
institucionální autorita, která by korigovala a sbližovala subjekty, a ani
na té mezinárodní není situace moc transparentní, už proto, že PAKT
rozhodně není jejím jednoznačně uznávaným partnerem.
Jaké jsou vyhlídky Prague Convention Bureau
Srovnávací rozbor ilustruje, že Prague Convention Bureau existuje zatím
tak maximálně ve svérázné transkripci jména jednoho ze spolků. PAKT je
občanským sdružením, do jehož chodu nemá stát ani město co mluvit. Má
nárok na existenci, nikoliv však na to, vydávat se za convention bureau a
uzurpovat si název „Prague Convention Bureau“. To není o použitých
slovech, ale o odpovědnosti vůči destinaci – Praze. Jsem přesvědčen
o nutnosti vybudování skutečného Prague Convention Bureau, čímž se
shoduji se závěry dokumentu KPMG „White Paper on the development of
conference tourism in Prague“. Pro transformaci PAKTu v moderně a ve
standardním režimu fungující convention bureau prostě neexistují
legislativní ani materiální předpoklady.
Příklady táhnou, jenže vybudovat ho po vídeňském vzoru je v podmínkách
současného rozpočtového určení daní ryzí utopií. Centralizovaný odvod
daní neumožňuje pražskému magistrátu vyhodnocovat případné efekty
z takovéto činnosti a přerozdělovací proces pojem kongresové turistiky
nezná. Za dané konstelace se mi proto nezdá nemožné fungování pod
křídly CzechTourism jako jedné ze specializovaných sekcí.
Jistě, blíží se dvoje volby, které mohou obrátit nabraný kurz. Jenže
tohle je těžkotonážní plavidlo, plující velkou rychlostí totálně
špatným směrem. Takže ještě dříve, než se začnou projevovat změny
promítnuté otočením kormidla, dávno mineme loviště s bohatými
úlovky.
Již dnes se totiž rozhodují „city wide“ kongresové projekty v horizontu
let 2010–2014. Ještě že ze zdánlivě nevinné tolerance PAKTu nehrozí
náraz na ledovcový útes a jeho dosavadní blamáž nemůže poslat celou
luxusní loď pražské kongresové turistiky ke dnu.
Ing. Petr Marhoul, Czech-IN s.r.o.
Praha, 28.3.2006
*) motivační vysokorozpočtové akce firem, popř. nadnárodních korporací, jejichž program poskytuje širší prostor pro zábavu, relaxaci a upevňování vazeb uvnitř firemních týmů
**) Jednotky státní správy předávají rozhodovací a jednací úkony na jednotky nižší, tedy ministerstvo na kraje, městské a obecní úřady. Podle tohoto principu je funkce státu hlavně pomocná a vytváří podmínky pro nižší jednotky správy a společnosti rozhodovat o svých záležitostech místně a bezprostředně. Princip subsidiarity hraje významnou roli ve správní struktuře Evropské unie a její míra úzce souvisí s rozpočtovým určením daní, které je v daném státním celku uplatňováno.