Convention bureau je ve vyspělých ekonomikách vnímáno jako institut
řízení a podpory rozvoje kongresové turistiky. Šíře aktivit a míra
kompetencí convention bureau se v jednotlivých zemích liší. Jejich
hlavním a společným posláním však je pomáhat získávání
mezinárodních konferencí, kongresů, výstav a incentiv – motivačních
vysokorozpočtových akcí firem, popř. nadnárodních korporací, jejichž
program poskytuje širší prostor pro zábavu, relaxaci a upevňování vazeb
uvnitř firemních týmů – pro místo, ve kterém se angažují.
Convention bureau je většinou zřizováno na regionální úrovni. Tam,
kde se soustřeďuje ekonomický, geografický nebo historický potenciál
s materiálně technickou infrastrukturou, jež je předpokladem pro realizaci
služeb. Místo, popř. oblast, která splňuje tyto ukazatele, nazýváme
kongresovou destinací. O zřizovateli convention bureau rozhodují
principiálně geopolitické faktory a míra subsidiarity, kdy jednotky státní
správy předávají rozhodovací a jednací úkony na jednotky nižší, tedy
ministerstvo na kraje, městské a obecní úřady. Podle tohoto principu je
funkce státu hlavně pomocná a vytváří podmínky pro nižší jednotky
správy a společnosti rozhodovat o svých záležitostech místně a
bezprostředně. Princip subsidiarity hraje významnou roli ve správní
struktuře Evropské unie a její míra úzce souvisí s rozpočtovým
určením daní, které je v daném státním celku uplatňováno. Platforma
subsidiarity je rozhodující nejen pro determinaci zřizovatele convention
bureau, ale pro určení instituce odpovědné za jeho chod. Při té
příležitosti nutno připomenout, že „bureau“ (úřad, kancelář) není
totéž co „asociace“ (spolek). Convention bureau je především
exekutivním nástrojem pracujícím ve prospěch destinace, k čemuž má
institucionální oporu, fungující aparát s kontrolními mechanismy a
zajištěným rozpočtem. Články rozhodovacího procesu o přidělení
kongresu, tzv. „meeting planners“, proto očekávají, že jejich hlavním
partnerem při vyjednávání o pořádání akce budou zástupci města –
hosting city. Proto jsou města ve většině případů zřizovateli convention
bureau, coby svých příspěvkových organizací.
Ing. Petr Marhoul, jednatel CZECH-IN s.r.o.
www.e-vsudybyl.cz, článek:
„Prague Convention Bureau, vize a realita“
Informace Českého statistického úřadu, 2010:
- Účastníků: 561 130
- Počet akcí: 4230
Studie skupiny odborníků na MICE:
- Průměrná útrata na účastníka: 6 200 CZK / osoba
- Více než 4500 pracovníků v MICE průmyslu
Statistické údaje ICCA, 2009:
- Průměrný počet účastníků akce: 636
- Počet asociačních akcí: 86
- Největší nárůst (14%) v r. 2009 v kategorii nejmenších mítinků, tj. 50–149 pax; významný nárůst (9%) v kategorii mítinků pro 2000–2999 pax
- Většina akcí konaných v Praze hostila 250–499 pax
- Délka mítinků kleslaz 4.3 dnů v r. 2000 na 3.8 dnů
Hlavní zdrojové destinace, odkud členové PCB získávají MICE klienty:
- Velká Británie 23%
- Německo 20%
- USA 17%
- Francie 9%
- Benelux 8%
- Itálie/Španělsko 6%
- Rusko 2%
- Jiné destinace 14%
Prague Convention Bureau v roce 2011
23. 05. 2011
Lenka Žlebková
Bez incentiv, které profesionálním organizátorům kongresů poskytují konkurenční kongresové destinace, nemá Praha výraznou šanci uspět. Ze současného stavu na evropských trzích MICE je víc než zřejmé, že se tyto investice Vídni, Varšavě, Berlínu, Budapešti a dalším kongresovým destinacím, které už Prahu předstihly, mnohonásobně vrací zvýšením zahraničního inkasa a množstvím nově vytvořených pracovních míst. Prague Convention Bureau sice usilovně prezentuje Prahu a pracuje na kandidaturách, avšak když už se probojujeme do nejužšího výběrového finále dvou tří destinací, a zeptají se nás, jaké má Praha incentivní pobídky, a my nemáme co říci, je jasné, že Praze „ujíždí vlak“.
Posláním Prague Convention Bureau je posilovat povědomí
o hlavním městě Praze coby kongresové a turistické destinaci, a tím
podporovat její hospodářské zájmy. S generální ředitelkou Prague
Convention Bureau paní Lenkou Žlebkovou se potkáváme 19. dubna 2011 nad
připravovaným šestým vydáním letošního Všudybylu, jehož hlavním
tématem je MICE.
Paní ředitelko, v jaké situaci se nachází kongresová turistika
v Praze?
Praha patří mezi významné evropské kongresové destinace. Prague Convention
Bureau usiluje o to, aby se v horizontu tří až pěti let dostala do první
pětky evropských kongresových metropolí. Na toto téma aktivně komunikujeme
s představiteli pražského magistrátu. Účastníme se pracovní skupiny
připravující dlouhodobou strategii rozvoje cestovního ruchu na jejím
území, a děláme vše pro to, aby se nám, spolu s dalšími
zainteresovanými institucemi, k dané problematice podařilo zkoordinovat
všechny aktivity a finanční prostředky.
Aby Praha uspěla ve stěžejních kandidaturách, tak to
vyžaduje politickou podporu ze strany Magistrátu hl.m. Prahy a při
získávání nejvýznamnějších kongresů i vládní intervenci. Jako když
se usiluje o získání strategických zakázek pro české
fabriky.
U mezinárodních summitů a globálních akcí je to samozřejmostí, a
stejně tak by tomu mělo být i v případě získávání velkých MICE
akcí, kdy Praha bojuje s velkou konkurencí dalších světových destinací.
Prague Convention Bureau usiluje ve spolupráci se svými členy o kongresy
v nejrůznějších oborech. K těm nejvýznamnějším zpravidla patří
lékařské, farmaceutické a vědecké. Při jejich získávání je pro nás
podpora pražského magistrátu, pana primátora a dalších veřejně činných
osobností hodně důležitá. Stěžejní roli při tom sehrávají ambasadoři
kongresů – světově renomovaní lékaři, vědci, profesoři apod. činní
v mezinárodních odborných a oborových asociacích. Když pominu
třešničku na dortu, a to incentivní pobídky (které, bohužel, v tuto
chvíli Praze stále chybí), hlavně díky nim se daří MICE akce pro Prahu
získávat.
Ve třetím vydání Všudybylu 2011 mám interview se
špičkovým neurochirurgem prof. MUDr. Vladimírem Benešem, DrSc. (viz www.e-vsudybyl.cz , článek „Podívej,
dodnes se mi netřesou ruce“). Česko má řadu takovýchto světově
uznávaných kapacit, avšak naši obyvatelé o nich takřka neví, natož aby
se média zabývala jejich úspěchy. Přesto jsou, jak jste zmínila, pro
získávání prestižních kongresů pro Česko klíčoví.
V Prague Convention Bureau jsme právě pro takovéto osobnosti vytvořili
„Ambasador program“, v jehož rámci s nimi navazujeme a upevňujeme
kontakty. Loni jsme realizovali zahajovací ročník akce „Ambasador
večer“, kde jsme některé ocenili za přínos pro kongresovou turistiku.
Tedy za získání konkrétních kongresů pro Prahu, popř. za lobbing za
některý z příštích. Naše členská základna si je vědoma klíčového
významu těchto lidí. Bez jejich vlivu a úsilí by se významné kongresy do
Prahy nedařilo získávat. Když jsme s „Ambasador programem“ začínali,
byl zaměřen hlavně na vědeckou komunitu. Od letošního roku jsme jeho
záběr rozšířili o korporátní segment. Zejména o firmy, které se
zaměřují na aplikovaný výzkum a vývoj. Takže i tady v Praze se
snažíme o expanzi do oblastí výzkumu, obdobně jako to má už díky
CEITECu zařízeno Brno. Takové aktivity by hl.m. Praha měla rozhodně
podporovat.
Země, kde je rozvinut domácí cestovní ruch, jsou ekonomicky
stabilnější než ty, které spoléhají na incoming. Jak je to s vaší
orientací na podporu domácích kongresových akcí?
Prague Convention Bureau je směrováno hlavně na propagaci Prahy jako
kongresové destinace v zahraničí. V rámci spolupráce z Czech Convetion
Bureau se snažíme rozvíjet spolupráci i v domácím cestovním ruchu.
Jednou z takovýchto aktivit, které budeme letos v červnu realizovat, je
workshop pro marketingové a eventové pracovníky firem, kteří mají na
starosti zajišťování firemních mítinků. Chceme jim přiblížit
kongresové a konferenční možnosti České republiky, čímž podáváme
pomocnou ruku ostatním regionům České republiky. Ty si v rámci této akce
mohou odprezentovat svou nabídku, aby si jejich potenciální klienti
uvědomili, že kvalitní konferenční a kongresová infrastruktura, služby a
atraktivní prostředí nejsou jen v Praze.