Prague Convention Bureau působí jako prostředník mezi klienty a dodavateli služeb v Praze, jako jsou konferenční hotely, kongresová centra a další objekty, profesionální organizátoři kongresů (PCO) a destinační agentury (DMC). Zajišťuje prohlídky konferenčních a kongresových prostor, informační a poradenský servis, propagační a reklamní materiály. Asistuje při komunikaci s místní správou, s médii a se zástupci kongresového odvětví. Svým členům zprostředkovává kontakty s mezinárodními korporátními a asociačními klienty a dává jim možnost se zviditelnit prostřednictvím jeho vlastních marketingových a komunikačních kanálů. Je organizátorem a gestorem projektu Ambassador Program cíleného na podporu kongresových velvyslanců – členů boardů mezinárodních odborných asociací z řad renomovaných českých vědců, lékařů a dalších odborníků a také vysoce postavených exponentů českých poboček mezinárodních společností, kteří mohou ve prospěch Prahy ovlivnit volbu destinace, v níž jejich organizace uskuteční kongres, konferenci nebo jinou MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions industry) akci.
Prague Convention Bureau aktivuje privátní sektor
23. 10. 2017
S ředitelem Prague Convention Bureau Romanem Muškou se
potkávám 26. září v sídle jejich asociace v Rytířské ulici
v Praze.
Pane řediteli, jak jste se dostal k získávání mezinárodních
konferencí, kongresů, výstav a incentiv pro Prahu?
V téhle branži se pohybuji od roku 1996 a vždy to bylo na byznysové
straně. Ať už v rámci destinačního managementu v DMC (destination
management company), nebo jako PCO (professional congress organizer). Posléze
jsem se začal více zabývat problematikou convention bureau a činností
Prague Convention Bureau, kde firma, v níž jsem pracoval, byla členským
subjektem. Jednoho dne jsem byl osloven, zda se nechci na činnosti Prague
Convention Bureau více podílet. Podal jsem kandidaturu do představenstva,
v němž jsem následně strávil téměř tři roky, po nichž se naskytla
příležitost pracovat pro PCB na plný úvazek.
Zmínil jste, že jste nějakou dobu působil v destinačním
managementu. Činnost Prague Convention Bureau se do značné míry shoduje
s činností destinační agentury.
Práce v rámci DMC je samozřejmě odlišná od činnosti convention bureau,
která soustavně realizuje širokou škálu činností destinačního
managementu. Prague Convention Bureau aktivuje privátní sektor a propojuje
s ním mezinárodní klientelu. Hledá, nachází či vytváří prostor pro
uplatnění kongresové destinace Praha na světových trzích. Vytváří nebo
se podílí na vytváření produktů, kterým se v rámci cestovního ruchu
jako takového dostává uplatnění na území Prahy. Prague Convention Bureau
je platforma, která sdružuje subjekty ziskového a neziskového sektoru, jež
se zajímají o budoucnost kongresového průmyslu v Praze. Instituce typu
convention bureau máte všude po světě, a tak není důvod, aby convention
bureau neexistovala v Praze, jež je řazena mezi hlavní kongresové destinace
světa. Kongresy, zejména velké mezinárodní, mají řadu pozitivních
dopadů. Jednak ekonomických, což například ilustruje studie, kterou zadalo
hlavní město Praha prof. Ing. Michalu Mejstříkovi, CSc., z Univerzity
Karlovy a o níž již byla ve Všudybylu řeč (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „KCP, rok co
rok na půl miliardy korun do veřejných rozpočtů“) a nově i studie,
kterou jsme si nechali pro naše potřeby zpracovat od KPMG, a určitě
i v oblasti odborných profesí, včetně vědy a výzkumu. V kongresových
destinacích, respektive v zemích, v nichž se kongresy konají, mají
kongresové akce dle svého zaměření významný dopad na odborný růst a
vzdělanost lidí té které profese. Když si vezmeme, že do Prahy na kongres
přijedou například tisícovky delegátů, kteří jsou špičkovými
kapacitami v oblasti astronomie, tak už jen know-how, které s nimi do země
přijde, je obrovským přínosem pro českou vědu. Pro české odborníky
působící v této oblasti je to úžasná příležitost se takto
zaměřeného světového kongresu osobně zúčastnit. Zejména pro ty mladé
či začínající. Na domácí půdě je pro ně totiž takový kongres
dostupnější. Odpadají jim výdaje za cestovné a někdy je možné získat
i zvýhodněný registrační poplatek pro lokálního delegáta.
Proč by činnosti Prague Convention Bureau měli fandit
Pražané? Zejména ti, kteří mají z turistů téměř fobii?
Protože kongresoví delegáti, na rozdíl od běžných turistů plnících
pražské ulice a náměstí včetně Staroměstského, se na Karlův most či
Pražský hrad dostanou zřídkakdy. Účastník kongresu totiž většinu
svého pražského pobytu tráví s kolegy v kongresovém centru. Navíc
spotřeba, či řekněme výdaje kongresového delegáta v destinaci jsou
čtyřikrát až pětkrát vyšší oproti průměrnému turistovi, čím
výrazněji pomáhá plnit veřejné rozpočty.
Velké kongresy jsou pro země, v nichž se konají, natolik
ekonomicky lukrativní, že při kandidaturách na získání práva je
pořádat se nezřídka osobně angažují místní politické špičky –
jejich prezidenti, ministři včetně premiérů vlád, primátoři metropolí a
další vysoce postavení činitelé. Zkrátka je to obdobné, jako když jde
o jiné velké zakázky. Například o zahraniční kontrakt na dodání
armádních obrněných vozidel nebo investičního celku.
Proto si velice vážíme velké podpory kongresového průmyslu ze strany
pražského magistrátu. Sami, bez této podpory, bychom totiž při
kandidaturách proti cizím konkurenčním kongresovým destinacím Prahu
těžko prosazovali. V souvislosti s blížícím se kongresem kongresů –
ICCA (Congress of International Congress and Convention Association) – si
proto dovolím konstatovat, že nejen v současné době, ve finální fázi
přípravy realizace ICCA, ale už během kandidatury měla Praha velmi
výraznou podporu ze strany magistrátu.
Pravda, teď v listopadu 2017 bude v Praze kongres kongresů. Tam
asi moc vědců a lékařů nebude…
Nebude. Kongres kongresů se ICCA začalo přezdívat proto, že se na něm
sejdou lidé, kteří po celém světě působí v kongresovém průmyslu.
Provozovatelé kongresových komplexů, zástupci convention bureau nebo třeba
profesionální organizátoři kongresů – PCO. Edukační část kongresu
bude velmi rozsáhlá a věříme, že pro zúčastněné velmi inspirativní.
Mimoto bývá součástí programu i tzv. bussines exchange, během níž si
jednotlivé destinace vyměňují poznatky o kongresech, na které v minulosti
kandidovaly či u nich již proběhly. Důležitou součástí kongresu je
také účast zástupců mezinárodních odborných asociací, kteří se jako
řadoví delegáti zúčastní celého kongresu. Tato aktivita byla poprvé
realizována loni na kongresu v malajském Kuchingu, kdy se ho zúčastnilo na
dvacet asociací.
V letošním roce do Prahy přicestuje kolem čtyřiceti zástupců
mezinárodních asociací, které mohou být budoucími klienty Prahy
v následujících letech. Jejich představitelům zde budeme moci nenásilnou
formou naše hlavní město představit. To, jakým způsobem funguje, když se
v něm odehrává velká kongresová akce. Zkrátka, budou si moci
Prahu zažít.