Pozor na problémy s leteckou dopravou
06. 03. 2010
Lednový Klubový den Asociace cestovních kanceláří ČR byl zaměřen na problémy, se kterými se v nějaké míře potýkají cestující a obzvlášť organizátoři zájezdů: co se stane, co dělat a na co má kdo nárok, když něco selže v objednané letecké dopravě.
Místopředseda ACK ČR Mgr. Zdeněk Kříž, který toto téma moderoval, pozval trojici hostů z ČSA z divize charterů M. Jánského, L. Kadlčíka a K. Drahozalovou. Jejich odpovědi ohledně odpovědnosti leteckého dopravce byly jasné, ale moc nepotěšily. Vztah, respektive odpovědnost vůči zákazníkům je neoddiskutovatelná, daná nařízením EU č. 261/04/ES. To platí pro lety týkající se EU (tedy co do letecké společnosti nebo letiště, odkud nebo kam let směřuje). ACK ČR text nařízení dala členům k dispozici již dávno a lze si jej kdykoliv vyžádat. O právech cestujících je ostatně letecký dopravce povinen cestující informovat, takže klienti poučeni bývají. Jenže… Jednak je zde (pochopitelně) vyvinění z důvodu vyšší moci, což je nejen počasí, teroristé či války (to ještě klienti berou), ale i stávka na letišti. Hlavně ale je zde stanovena odpovědnost vůči cestujícímu – a je plus minus stavěna na potřeby a případy přepravy jako takové, nikoliv přepravy jako součásti zájezdu. Pro ten sice všechny povinnosti platí také – ale povinnosti leteckého dopravce, jinak stanovené taxativně, tady vymezeny nejsou, pokud jde o další následky zpoždění letu – tedy ztrátu času, který nemohl být využit v cílové destinaci a hlavně, pokud jde o zmeškání návazných programů atd., které může zájezd zcela či zčásti zmařit. Cestující pochopitelně požaduje náhradu, zákony mu na to dávají právo, ale jediná floskule, které se cestovním kancelářím k tomu dostane, je, že to je věc jednání mezi leteckým dopravcem a cestovní kanceláří. Jenže klient má právo vymáhat náhradu od cestovní kanceláře, ať se k tomu letecký dopravce postaví jakkoliv.
- Varování číslo 1: Pozor na smlouvy! Bez důkladně ošetřené odpovědnosti leteckého dopravce by cestovní kanceláři mohly zbýt oči pro pláč.
- Varování číslo 2: Pozor na to, s kým tu smlouvu uzavřete! Smlouva může být sebelepší, ale vymáhání může být v případě neseriózního leteckého dopravce spíš z říše teorie než prakticky uskutečnitelné (pohlídejte si, podle kterého práva a v které zemi bude případný spor řešen a zvažte riziko, zda se dopravce případnému soudu nevyhne nějakým úhybným manévrem či nezkrachuje, ještě než dojde k soudu).
- Upozornění číslo 3: Cestovní kanceláře, uvědomte si, že leteckých dopravců, s nimiž máte šanci uzavřít smlouvy pro vaše zájezdy, je čím dál méně. Jaké budou vaše vyjednávací pozice, když za nimi budete chodit jednotlivě? Nebylo by rozumné v této oblasti spolupracovat podstatně víc než dosud?
O spolupráci, a to nejen kvůli letecké dopravě, hovořil předseda ACK
ČR pan Viliam Sivek, který Klubový den vedl. Představil třináct nově
přijatých členů ACK ČR. Zdůraznil, že sotva kdo může počítat s tím,
že by se markantně zvýšily tržby. Jediná cesta, jak hospodářsky vyjít,
tedy spočívá v revizi nákladů. A ty lze stlačit společným úsilím.
V ACK ČR máme možnost dávat požadavky dohromady a vystupovat jako silný
odběratel.
Zahájení i konec Klubového dne byly jako obvykle odlehčené,
v přátelském duchu. Předseda ACK ČR s humorem zavzpomínal na dobu
výstavby a otevření hostitelského hotelu Pyramida a jako jeho tehdejší
první ředitel poděkoval za vzorné služby současnému Ing. Hlinskému,
který tenkrát svoji kariéru začínal.
Eva Mráčková