Povolání, které lidi stmeluje
27. 04. 2018
S obchodním sládkem Liborem Vávrou se potkáváme v Brně před
zahájením potravinářských veletrhů SALIMA na degustační soutěži
lahvových a sudových piv PIVEX 2018.
Pane sládku, jak jsme na tom s pivní kulturou?
Kultura pití piva je něco, co patří k našemu národu. Je dobře, že pivo
produkované pivovary v České republice si v převážné míře udržuje
charakter českého piva.
Naše pivo Staropramen úžasně zahání žízeň, díky vyrovnanému
senzorickému profilu spojuje lidi u stolu, a tak přináší potěšení a
vzpomínky na krásné zážitky, kdy jsme ho s přáteli pili. Současně tím
vytváří zisk pro hospodské, zejména spojením s gastronomií. A protože
jsem s českým pivem profesně velmi těsně propojen, každé ráno se mohu
probouzet s úsměvem a dobrým pocitem u srdíčka, s hrdostí na výkony
svých kolegů – českých sládků.
**Říká se, že my Češi jsme jedněmi z největších konzumentů piva.
Nicméně v jeho konzumaci nám vydatně pomáhají obrovská kvanta hostů
z dalších zemí světa, přičemž pro nejednoho z nich je pití českého
piva přímo v zemi, kde ho vaří, stěžejní motivací k tomu, aby
navštívil Česko. **
A je to dobře. Určitě mají za čím jezdit. Charakter českého piva je
unikátní. Přestože jsem milovník mnoha druhů piv cizí provenience a rád
zkouším a objevuji, charakter piva českého typu je naprosto jedinečný.
Kvalita českých piv šla v posledních desetiletích výrazně nahoru. Velmi
se zlepšila i česká gastronomie. Když jdou cizinci do našich hospod na
pivo, bývá to pro ně i po této stránce příjemný zážitek. Příjemný
personál, hezká atmosféra umocněná českými cenovými relacemi a výborná
kuchyně. Pro většinu z nich, zejména pokud volí leteckou přepravu, je
Praha prvním kontaktem s Českou republikou. A když to coby představitel
pivovaru, který si před téměř sto lety zřídili sami Pražané, vezmu
kolem a kolem, Praha je pro ně po gastronomické stránce takovým malým
Londýnem.
Aha, potrefená husa se ozvala…
Ano, Potrefenky jsou naše výstavní vlajková loď. Tento koncept hospod na
konci 90. let výrazně posunul pivní kulturu a kulturu pití piva v Česku.
Jsem rád, že Pivovary Staropramen v menších aglomeracích otvírají
koncepty, jako je Naše hospoda, které jsou rovněž velmi úspěšné. Jak pro
značku Staropramen, tak pro značku Ostravar. Díky tomuto konceptu se
dostáváme i do těch nejmenších obcí a je super, že ten zážitek
přinášíme i tam.
Jak to přijde, že se tu z vás, obchodního sládka, stal
výčepní?
Tato soutěž je o čepovaných pivech, a tak je vlastně přirozené, že
sládci ostatním sládkům připravují pivo na degustaci – tedy čepují.
Patří to k profesní cti sládka degustátorům pivo nabídnout a zároveň
je pozorovat, jak pivo hodnotí. Ony ty degustace jsou do značné míry
náhodné. Záleží na nastavení chuti. Je přirozené, že v přívalu
anonymních vzorků se každý snaží najít ten svůj, aby ho pozitivně
ohodnotil. Věřím ale, že i dneska to bude objektivní. Ostatně kromě
toho, že tu kolegům sládkům pivo čepuji, tak v jedné z kategorií jej
budu i degustovat. A vždycky je příjemné se potkat s kolegy sládky.
Přestože si konkurujeme, jsme ve svém oboru profesionálové a máme respekt
k tomu, co ten druhý dokáže ve svém pivovaru udělat. Pokaždé dáme řeč
o tom, co se děje, jaké jsou trendy, kdo co používá apod. Mezi námi
sládky řevnivost není. Je to povolání, které lidi stejné profese
stmeluje.
Pivovary Staropramen jsou generálním partnerem Asociace hotelů a
restaurací České republiky.
Ano, její členové jsou našimi partnery. Jsme rádi, že i díky jim jsou
piva Pivovarů Staropramen a Ostravaru nedílnou součástí velké gastronomie
a že se čepují ve všech typech restaurací a pohostinství, byť nejsem
příznivcem toho, aby se naše pivo čepovalo za každou cenu. Pochopitelně,
doba malebně zobrazená v Menzlově filmu Postřižiny, kde sládek
lajdáckému hospodskému říká: „Já už vám to pivo nedám…“, je
dávno pryč. Nicméně jsem pro to, aby naše pivo nebylo tam, kde se o ně
řádně nestarají. Zaplať pánbůh, snaha majitelů restaurací, provozních
i personálu je být co nejúspěšnější. Mít co nejkvalitnější služby.
Zkrátka udržet si přízeň hostů. Jak ve svém podobenství pro Všudybyl,
i když v jiném varovném kontextu, zmínil vrchní zemský rabín Efraim
Karol Sidon: „Protivné hospody zejí prázdnotou a příjemné, ač nejsou
hned za rohem, praskají ve švech.“ (Viz www.e-Vsudybyl.cz, článek: Následovat
Praotce Abrahama v jeho pohostinnosti.) V kvalitě a celkové
pohostinnosti udělali hospodští a výčepní České republiky obrovský krok
kupředu. Ona to není lehká práce, být celý den na nohou. Běhat kolem
stolů. Stát za výčepem. Opravdu se tu snažíme, aby každý host dostal
krásně načepované pivo v hezky orosené sklenici s pěknou pěnou, které
vybízí k napití. To je pro nás ten nejlepší marketing. Lidé, kteří
svůj život zasvětili hotelnictví a gastronomii, si proto určitě
zaslouží velkou úctu a náš respekt.