Menu

Potrefená husa vlajkovou lodí gastronomického konceptu Pivovarů Staropramen

27. 11. 2008

Pivovary Staropramen a.s. se čím dál výrazněji prosazují ve velké gastronomii. Svědčí o tom nejen úspěšný koncept Potrefená husa a partnerství s Asociací hotelů a restaurací České republiky, ale i expanze jejich značkových piv do gastronomických a hotelových zařízení. Tímto konstatováním jsem zahájil interview s Branded Pubs Concept Managerem akciové společnosti Pivovary Staropramen panem Davidem Petříkem.
Zhodnocujeme poznatky z desetiletého působení značkových restauracíPotrefená husa na gastronomickém trhu a jejich využití v širší rovině při spolupráci s majiteli a provozovateli restaurací. V našich restauracích jsme si ověřili, jaké jsou trendy prodeje piva a gastronomie v segmentu pivnic a restaurací, a hlavně jsme zjistili, jaké trendy budou dominovat v příštích letech. Ruku v ruce s tím, jakými přednostmi disponují produkty naší pivovarnické skupiny InBev oproti zboží konkurentů. Takže to, proč jsme se rozhodli usilovat o generální partnerství s Asociací hotelů a restaurací České republiky, je mj. proto, že jsme došli k závěru, že úroveň prodeje piva bude stoupat s úrovní gastronomie. Podle celkem jednoduché rovnice: kvalita rovná se stabilita. Vytvořili jsme koncept „Mise On Trade“, v jehož rámci zkušenosti získané provozováním restaurací Potrefená husa předáváme obchodním partnerům z řad hospodských a restauratérů. A ať se jedná o obyčejnou hospodu či luxusnější restaurant, vždy je vnímáme jako celistvý provoz, v němž se spolu se stoupající kvalitou zvyšuje ekonomická stabilita. Pro Pivovary Staropramen je totiž takovýto ekonomicky stabilní podnik zárukou, že bude jeho úspěšným partnerem i v budoucnu. Zkrátka rozhodli jsme se nejít cestou jako většina dodavatelů, kteří se vesměs soustřeďují na momentální prodej. V oblasti provozování gastronomických služeb totiž nastávají změny. Dochází k posunu na hodnotovém žebříčku zákazníků. Mění se jejich stravovací nároky. A to nejen v oblasti konzumace nápojů, ale i jídel a prostředí, které budou chtít navštěvovat.

Takže poznatky z vámi franšízovaných podniků Potrefená husa využíváte ve prospěch obchodních partnerů akciové společnosti Pivovary Sraropramen.
Ano. Chtěli jsme znát, do jakých směrů se budou profilovat hospody. Do jakých trendy bary a prestižní luxusní restauranty. Na základě poznatků pak vytvářet koncepce prodejů. Takže nejenže víme, po jakých produktech je poptávka, jaká piva mají v daném segmentu šanci na největší výtoč, ale svým obchodním partnerům – provozovatelům gastronomických podniků – poskytujeme i další servis. Aby věděli, jaké budou jejich provozní náklady a výnosy v souvislosti s tím, jaké zákazníky budou oslovovat. Pro nás, coby partnery jejich podniků, je to reálný předpoklad, že budou stát na zdravých základech. Samozřejmě, že pokud naši obchodní zástupci jednají o spolupráci, vždy zjišťují, jaké má provozovatel či majitel restaurantu záměry, a analyzují, zdali odpovídají možnostem lokality. Jaký je tamní potenciál trhu, kupní síla zákazníků apod.

V současné době provozujete tři typy konceptu Potrefená husa. Potrefená husa – restaurace , Potrefená husa – sport bar a Potrefená husa – beer point.
Každý z těchto konceptů má své tržní a lokální zacílení. Restaurace Potrefená husa, které jsou naší vlajkovou lodí, se snažíme umísťovat do historických center měst. Cíleně vybíráme města s více než padesáti tisíci obyvateli. Plocha restaurace Potrefená husa by měla činit čtyři sta až pět set metrů čtverečních. Lokality, v nichž je zřizujme, musí splňovat kritéria vizibility a atmosféry. Preferujeme nárožní objekty s velkými výklady. To je jeden z důvodů, proč jsme s konceptem Potrefená husa úspěšní. Vyhýbali jsme se vnitroblokovým prostorům na předměstích a hned od prvopočátku vytipovávali ty, které měly na to vyzařovat na pouliční kolemjdoucí atmosféru pohostinnosti, obdobně jako je tomu u renomovaných kaváren. Dříve byly hospody spíše takové ty „zabedněné lokály“. My ale přišli s revoluční myšlenkou, aby kolemjdoucí viděli, co se děje uvnitř podniku. Druhá myšlenka byla vytváření atmosféry trošku jinak. Klasické hospody byly dominantně koncipovány pro pijáky piva, a my se v rámci konceptu Potrefená husa orientovali na vyváženost tří faktorů: piva, jídla a příjemné atmosféry. Pro nás je samozřejmě důležité, aby i z interiérového designu bylo zřejmé, že jde o pivní koncept. Zároveň však, že se zde dá kvalitně najíst a lze sem pozvat kohokoliv, komu chcete dát najevo, že si ho vážíte, ať už se jedná o obchodní partnery nebo o návštěvu s rodinou a přáteli. Že to nejsou primárně budované hospody pouze pro chlapy, ale že nabízejí příjemné prostředí akceptované i dámskou klientelou. Dívali jsme se na to z trochu jiného pohledu než konkurence. Proto si dovolím tvrdit, že koncept Potrefená husa je nadčasový a stále úspěšný.

Začal jste restauracemi, kterých máte sedmnáct. Dalším konceptem je Potrefená husa – sport bar.
Vznikl, protože jsme hledali koncept provozovny, který uspěje i v aglomeracích s méně než padesáti tisíci obyvateli. Nechtěli jsme jít cestou kompromisů, tedy že na objekty budeme pouze věšet cedule Potrefená husa, když daná místa nebudou splňovat kritéria kupní síly. Přišli jsme s konceptem pro potřeby sídlišť, který má jiné nároky na servis. Objevili jsme tu prostor na trhu. Satelitní sídliště totiž byla hodně koncipována jako „noclehárny“, jejichž obyvatelé za zaměstnáními i zábavou a gastronomií jezdí do centra. Rozhodli jsme se proto nabídnout obyvatelům sídlišť příležitost v místě bydliště. Tedy, aby až se vrátí z práce, neprchali jinam. Přišli jsme s konceptem sportovního baru, který má designově i strukturou přizpůsobený výraz sídlištím a menším městům.

Co koncept Potrefená husa – beer point?
Ten s sebou přinesl rozvoj nákupních center. Uvědomili jsme si, že si zaslouží specifický koncept. „Potrefená husa – beer point „je imageová záležitost, orientovaná na segment mladších zákazníků, kterým jsme v nich chtěli nabídnout kus „pivní hospody“. Koncept Potrefená husa – beer point se osvědčil. Byť se zprvu někomu zdál pošetilý, protože návštěva nákupního centra pro něj znamenala dopravu autem. A prý, kdo vám tam bude chodit na pivo? Proto jsme volili nákupní centra dostupná nejen automobily, ale i městskou hromadnou dopravou a vytvořili v nich něco, co v Česku ještě nikdo nezkusil. Primárně si vybíráme plochy, které nejsou součástí food courtů, ale někdy jsou i lehce bokem. To abychom necílili pouze na lidi, kteří jdou jenom okolo, ale aby se k nám hosté rádi vraceli. Na základě všech těchto zkušeností jsme si uvědomili, že jsme tyto poznatky schopni aplikovat v daleko širší rovině a své znalosti poskytovat partnerům, s nimiž zatím obchodujeme jen v rámci prodeje piva. Dnes máme vyzkoušenou a ověřenou spoustu prvků, ať v oblasti práce s personálem, jako je jeho trénink a motivace, ale i tvorbu dispozic, architektonických studií, studií ekonomické návratnosti, výběru dodavatelů a sortimentu. To vše se snažíme využívat v rámci spolupráce se stávajícími i potenciálními zákazníky. Uvědomujeme si tedy, že majitelé a provozovatelé restaurací nebudou chtít jenom dodavatele, kteří jim složí zboží před hospodou, ale že jako standard budou vyžadovat daleko širší poradenský servis a podporu.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001