Potrefená husa vlajkovou lodí gastronomického konceptu Pivovarů Staropramen
27. 11. 2008
Pivovary Staropramen a.s. se čím dál výrazněji prosazují ve
velké gastronomii. Svědčí o tom nejen úspěšný koncept Potrefená husa a
partnerství s Asociací hotelů a restaurací České republiky, ale
i expanze jejich značkových piv do gastronomických a hotelových
zařízení. Tímto konstatováním jsem zahájil interview s Branded Pubs
Concept Managerem akciové společnosti Pivovary Staropramen panem Davidem
Petříkem.
Zhodnocujeme poznatky z desetiletého působení značkových
restauracíPotrefená husa na gastronomickém trhu a jejich využití
v širší rovině při spolupráci s majiteli a provozovateli restaurací.
V našich restauracích jsme si ověřili, jaké jsou trendy prodeje piva a
gastronomie v segmentu pivnic a restaurací, a hlavně jsme zjistili, jaké
trendy budou dominovat v příštích letech. Ruku v ruce s tím, jakými
přednostmi disponují produkty naší pivovarnické skupiny InBev oproti
zboží konkurentů. Takže to, proč jsme se rozhodli usilovat o generální
partnerství s Asociací hotelů a restaurací České republiky, je mj. proto,
že jsme došli k závěru, že úroveň prodeje piva bude stoupat s úrovní
gastronomie. Podle celkem jednoduché rovnice: kvalita rovná se stabilita.
Vytvořili jsme koncept „Mise On Trade“, v jehož rámci zkušenosti
získané provozováním restaurací Potrefená husa předáváme obchodním
partnerům z řad hospodských a restauratérů. A ať se jedná o obyčejnou
hospodu či luxusnější restaurant, vždy je vnímáme jako celistvý provoz,
v němž se spolu se stoupající kvalitou zvyšuje ekonomická stabilita. Pro
Pivovary Staropramen je totiž takovýto ekonomicky stabilní podnik zárukou,
že bude jeho úspěšným partnerem i v budoucnu. Zkrátka rozhodli jsme se
nejít cestou jako většina dodavatelů, kteří se vesměs soustřeďují na
momentální prodej. V oblasti provozování gastronomických služeb totiž
nastávají změny. Dochází k posunu na hodnotovém žebříčku
zákazníků. Mění se jejich stravovací nároky. A to nejen v oblasti
konzumace nápojů, ale i jídel a prostředí, které budou chtít
navštěvovat.
Takže poznatky z vámi franšízovaných podniků Potrefená
husa využíváte ve prospěch obchodních partnerů akciové společnosti
Pivovary Sraropramen.
Ano. Chtěli jsme znát, do jakých směrů se budou profilovat hospody. Do
jakých trendy bary a prestižní luxusní restauranty. Na základě poznatků
pak vytvářet koncepce prodejů. Takže nejenže víme, po jakých produktech
je poptávka, jaká piva mají v daném segmentu šanci na největší výtoč,
ale svým obchodním partnerům – provozovatelům gastronomických
podniků – poskytujeme i další servis. Aby věděli, jaké budou jejich
provozní náklady a výnosy v souvislosti s tím, jaké zákazníky budou
oslovovat. Pro nás, coby partnery jejich podniků, je to reálný předpoklad,
že budou stát na zdravých základech. Samozřejmě, že pokud naši obchodní
zástupci jednají o spolupráci, vždy zjišťují, jaké má provozovatel či
majitel restaurantu záměry, a analyzují, zdali odpovídají možnostem
lokality. Jaký je tamní potenciál trhu, kupní síla zákazníků apod.
V současné době provozujete tři typy konceptu Potrefená
husa. Potrefená husa – restaurace , Potrefená husa – sport bar a
Potrefená husa – beer point.
Každý z těchto konceptů má své tržní a lokální zacílení. Restaurace
Potrefená husa, které jsou naší vlajkovou lodí, se snažíme umísťovat do
historických center měst. Cíleně vybíráme města s více než padesáti
tisíci obyvateli. Plocha restaurace Potrefená husa by měla činit čtyři sta
až pět set metrů čtverečních. Lokality, v nichž je zřizujme, musí
splňovat kritéria vizibility a atmosféry. Preferujeme nárožní objekty
s velkými výklady. To je jeden z důvodů, proč jsme s konceptem
Potrefená husa úspěšní. Vyhýbali jsme se vnitroblokovým prostorům na
předměstích a hned od prvopočátku vytipovávali ty, které měly na to
vyzařovat na pouliční kolemjdoucí atmosféru pohostinnosti, obdobně jako je
tomu u renomovaných kaváren. Dříve byly hospody spíše takové ty
„zabedněné lokály“. My ale přišli s revoluční myšlenkou, aby
kolemjdoucí viděli, co se děje uvnitř podniku. Druhá myšlenka byla
vytváření atmosféry trošku jinak. Klasické hospody byly dominantně
koncipovány pro pijáky piva, a my se v rámci konceptu Potrefená husa
orientovali na vyváženost tří faktorů: piva, jídla a příjemné
atmosféry. Pro nás je samozřejmě důležité, aby i z interiérového
designu bylo zřejmé, že jde o pivní koncept. Zároveň však, že se zde
dá kvalitně najíst a lze sem pozvat kohokoliv, komu chcete dát najevo, že
si ho vážíte, ať už se jedná o obchodní partnery nebo o návštěvu
s rodinou a přáteli. Že to nejsou primárně budované hospody pouze pro
chlapy, ale že nabízejí příjemné prostředí akceptované i dámskou
klientelou. Dívali jsme se na to z trochu jiného pohledu než konkurence.
Proto si dovolím tvrdit, že koncept Potrefená husa je nadčasový a stále
úspěšný.
Začal jste restauracemi, kterých máte sedmnáct. Dalším
konceptem je Potrefená husa – sport bar.
Vznikl, protože jsme hledali koncept provozovny, který uspěje
i v aglomeracích s méně než padesáti tisíci obyvateli. Nechtěli jsme
jít cestou kompromisů, tedy že na objekty budeme pouze věšet cedule
Potrefená husa, když daná místa nebudou splňovat kritéria kupní síly.
Přišli jsme s konceptem pro potřeby sídlišť, který má jiné nároky na
servis. Objevili jsme tu prostor na trhu. Satelitní sídliště totiž byla
hodně koncipována jako „noclehárny“, jejichž obyvatelé za
zaměstnáními i zábavou a gastronomií jezdí do centra. Rozhodli jsme se
proto nabídnout obyvatelům sídlišť příležitost v místě bydliště.
Tedy, aby až se vrátí z práce, neprchali jinam. Přišli jsme s konceptem
sportovního baru, který má designově i strukturou přizpůsobený výraz
sídlištím a menším městům.
Co koncept Potrefená husa – beer point?
Ten s sebou přinesl rozvoj nákupních center. Uvědomili jsme si, že si
zaslouží specifický koncept. „Potrefená husa – beer point „je
imageová záležitost, orientovaná na segment mladších zákazníků, kterým
jsme v nich chtěli nabídnout kus „pivní hospody“. Koncept Potrefená
husa – beer point se osvědčil. Byť se zprvu někomu zdál pošetilý,
protože návštěva nákupního centra pro něj znamenala dopravu autem.
A prý, kdo vám tam bude chodit na pivo? Proto jsme volili nákupní centra
dostupná nejen automobily, ale i městskou hromadnou dopravou a vytvořili
v nich něco, co v Česku ještě nikdo nezkusil. Primárně si vybíráme
plochy, které nejsou součástí food courtů, ale někdy jsou i lehce bokem.
To abychom necílili pouze na lidi, kteří jdou jenom okolo, ale aby se k nám
hosté rádi vraceli. Na základě všech těchto zkušeností jsme si
uvědomili, že jsme tyto poznatky schopni aplikovat v daleko širší rovině
a své znalosti poskytovat partnerům, s nimiž zatím obchodujeme jen
v rámci prodeje piva. Dnes máme vyzkoušenou a ověřenou spoustu prvků, ať
v oblasti práce s personálem, jako je jeho trénink a motivace, ale
i tvorbu dispozic, architektonických studií, studií ekonomické
návratnosti, výběru dodavatelů a sortimentu. To vše se snažíme využívat
v rámci spolupráce se stávajícími i potenciálními zákazníky.
Uvědomujeme si tedy, že majitelé a provozovatelé restaurací nebudou chtít
jenom dodavatele, kteří jim složí zboží před hospodou, ale že jako
standard budou vyžadovat daleko širší poradenský servis a podporu.