Menu

Postavit se krizi v eurozóně

31. 12. 2012

Pod patronací místopředsedy vlády a ministra zahraničí České republiky Karla Schwarzenberga se 26. října 2012 v Paláci Rytířská v Praze konala 10. mezinárodní konference European Governance – Corporate Governance „Perspektivy eurozóny“. Byla organizována ve spolupráci s Českou spořitelnou a Czech Institute of Directors – Institutem členů správních orgánů s podporou Evropské komise, Nadace Konráda Adenauera a společnosti Sekyra Group. Zval na ni viceprezident Centre International de Formation Européenne Ferdinand Kinsky. Moderovala ji výkonná ředitelka Institutu členů správních orgánů Monika Zahálková. Řečníky byli guvernér České národní banky Miroslav Singer; předseda představenstva a generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka; prezident Institutu členů správních orgánů Kamil Čermák; ředitel Konrad-Adenauer-Stiftung Praha Werner Bohler; předseda představenstva Sekyra Group Luděk Sekyra; Ferdinand Kinsky; člen Národní ekonomické rady vlády České republiky Michal Mejstřík a stínový ministr financí Jan Mládek. Po konferenci následoval workshop „Kultivace české společnosti“.
Rozhovor s předsedou družstva pro ekonomická, politická a sociální studia FONTES RERUM Ing. Janem Mládkem, CSc., se kterým jsem se při té příležitosti setkal, jsem zahájil provokativním konstatováním, že peníze se dají buď krást, nebo tržit. Při té příležitosti jsem se vrátil k úvodníku devátého vydání Všudybylu 2012: „Kupní síla je v tržním hospodářství rozhodující veličinou. Nejsou-li peníze, není-li, kdo by práci a zboží kupoval, nastává kolaps. Je-li trh limitován brzděnou kupní silou desetimilionové populace, což je případ Česka, lze jeho limity překračovat exportem nebo cestovním ruchem. Cestovní ruch do zemí a míst přivádí spotřebitele a investory zvenčí a na vnitřním trhu tak generuje nejen domácí, ale také zahraniční inkaso. Cestovní ruch ale v Česku není vnímán – natož deklarován – jako tržní platforma. Vždyť značná část české populace včetně politické reprezentace má cestovní ruch za cestování a základní předpoklad pro co největší příliv peněz do našeho národního hospodářství v tomto segmentu zahraničního obchodu – totiž proslulost Česka coby oblíbené pohostinné země – za nedůležitou věc. Bodejť by česká ekonomika, navzdory růstu výkonnosti řady výrobních firem, rekordním ziskům bank a dalších firem se zahraniční majetkovou účastí, nestagnovala, když je většina aktiv vyváděna do ciziny a spotřebitele, kteří by tu umožnili tržit další stovky miliard korun, stát ignoruje nebo odklání na konkurenční trhy. A tak místo toho, aby naše úžasně disponovaná vlast vytvářela další pracovní a podnikatelské příležitosti a vydělávala na sebe (tedy i na sociální jistoty obyvatelstva a ještě větší profit zde působících nadnárodních společností) tím, že je odsuzována se zadlužovat.“
Především značně nesouhlasím s tím pořadím. Peníze se především vydělávají obchodem a pak občas i někdo krade. Co se týče cestovního ruchu – incomingu, který do českého národního hospodářství přináší peníze, a domácího cestovního ruchu, který je nevyvádí, je váš pohled zbytečně skeptický. Přece jen zaznamenávám určité chápání toho, že zahraniční turista, který přijede do Česka a nakupuje tu sklo, pije pivo atd., představuje vnitřní export. Souhlasím s tím, že se stále nedělá dost pro to, aby těch turistů bylo víc. Vidím dva body, ve kterých by se situace dala zlepšit. Především to chce větší snahu. Být pružnější a vydávat víc víz pro turisty ze Společenství nezávislých států. Jen málo lidí si tady uvědomuje, že mají jednu obrovskou výhodu – svátky podle pravoslavného kalendáře. Jsou tak schopni přijet a velkoryse utrácet i jindy než západoevropští turisté nebo Američané. V zásadě jde o větší vstřícnost a zajištění toho, aby individuální turisté (těch je nepoměrně víc než skupinové klientely) a cestovní kanceláře měli šanci získávat česká víza ve stejné míře, v jaké jsou jim vydávána německá, francouzská či rakouská.

V minulém vydání Všudybylu na stejný problém upozorňuje předseda Senátu České republiky Milan Štěch, když říká: „Ročně k nám přijíždí přes sto tisíc Jihokorejců, ale zdaleka ne tolik Indů. Přitom v Indii je zhruba tři sta padesát milionů lidí disponujících vysoce nadprůměrnou kupní silou. Také v Číně rychle roste vrstva velmi dobře situovaných až extrémně bohatých obyvatel, kteří chtějí – a hlavně už mohou – cestovat. Náš stát například vynaložil ohromné finanční prostředky na svoji účast na výstavě EXPO 2010 v Šanghaji. Záhy po něm měla řada zejména pražských hotelů spoustu rezervací od turistických skupin čínských cestovních kanceláří. Bohužel, takřka nic z toho nebylo realizováno, protože čínští touroperátoři nebyli s to zajistit v daném časovém horizontu pro své klienty dostatek českých vstupních víz.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Cestovní ruch je pro české hospodářství velkou příležitostí“).
Obecně je sice pravda, že Čína je nejméně z poloviny zemí lidí, kteří mají nízký příjem, zejména pokud jde o populaci žijící na venkově. Ale také platí, že v Číně je nejméně dvě stě milionů lidí, kteří mají dobrý příjem střední třídy, mohou cestovat a v České republice ještě nebyli. To je nevyčerpatelná zásoba bonitních turistů na několik desetiletí. Jen to chce pro to něco udělat. Nejenom víza, ale také přímé lety z Pekingu, Šanghaje, protože ty neexistují. Pokud sem letíte z Čínské republiky, musíte někde přestupovat. Tam osobně vidím největší rozvojové možnosti. Existuje také řada menších zdrojových trhů incomingu, ale Rusko a Čína jsou hlavní.

Pane inženýre, na konferenci vás moderátorka představila coby stínového ministra financí.
Můj příspěvek byl především o tom, jak se postavit současné krizi v eurozóně. V našem zájmu je, aby se vyřešila nějakým přijatelným způsobem. Eurozóna, i kdyby se zmenšila, zůstane naším největším exportním trhem, na kterém budeme hospodářsky závislí. Kromě toho jsem tu také hovořil o tom, co by dělala sociální demokracie, pokud by se podílela na vládě na centrální úrovni. Těch věcí je několik. Za prvé by přestala s negativním přístupem vůči Bruselu. Samozřejmě, že by hájila národní zájmy České republiky, ale ne nesmyslným prosazováním cílů, které jsou s nimi v rozporu. To by okamžitě zlepšilo situaci i naše vztahy nejen s Bruselem, ale také s Berlínem a Paříží jako s klíčovými mocnostmi Evropské unie. Obě jsou zainteresovány na tom, aby Evropská unie fungovala, byť se třeba občas neshodnou, jak přesně. Případná nová vláda je odhodlána udělat velmi konkrétní kroky pro to, aby se zlepšily hospodářské vztahy se zeměmi BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína, Jihoafrická republika), a to především se dvěma nejdůležitějšími obchodními partnery z této skupiny, tj. s Ruskem a s Čínskou lidovou republikou. Kromě toho jsem hovořil o tom, že nová vláda bude čelit nelehkému úkolu, protože oblastí, kde věci nefungují, je zkrátka moc. Počínaje tím, že nefunguje správně CzechInvest, jenž má získávat pro Českou republiku nové investice, které by generovaly další pracovní místa. Dobrá zaměstnanost, to je jeden z velmi důležitých cílů. Pokud jde o fungování veřejné správy, potřebujeme profesně zdatné odborníky, kteří v ní nebudou po každých volbách měněni – často až po úroveň vedoucích odborů a oddělení. Tedy takovou veřejnou správu, která bude zajišťovat kontinuitu správních procesů a je předpokladem pro naplňování dlouhodobých vizí vývoje a stability země. Usilujeme o to, aby výběr daní byl spravedlivý, aby vypsané daně platili skutečně všichni a neexistovala významná část těch, kteří se poctivým plátcům smějí a neplatí. Rád bych, doktore, na závěr řekl, že situace je sice obtížná, ale ne beznadějná. Není důvod, aby lidé propadali přílišnému pesimismu. Pokud bude fungovat vláda, která bude reflektovat zájmy lidí, situace v naší zemi se může relativně rychle zlepšit.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001