Posláním našeho letiště je přispívat k prosperitě regionu
25. 05. 2010
S hejtmanem Moravskoslezského kraje Ing. Jaroslavem Palasem se
potkáváme 26. dubna 2010. Záminkou mé návštěvy bylo hlavní téma
tohoto vydání, kterým je letecká doprava.
Pane hejtmane, je pro hospodářský rozvoj kraje výhodou mít na svém
území druhé největší mezinárodní letiště České
republiky?
Je, a v dlouhodobé perspektivě velkou. Také proto jsme rádi, že je
Letiště Leoše Janáčka Ostrava, provozované akciovou společností
Letiště Ostrava, a.s., v majetku Moravskoslezského kraje. Jeho
přesahujícím posláním totiž opravdu je plnit roli jednoho ze stěžejních
prvků hospodářské prosperity našeho regionu. Proto činíme kroky k jeho
dalšímu rozvoji. Před pár lety tu byla zprovozněna nová odbavovací hala.
Zmodernizovali jsme přibližovací systém, který posádkám letadel
umožňuje přistávat a startovat i při nízké dohlednosti. V současné
době naše letiště odbavuje zhruba tři sta tisíc pasažérů ročně.
A přestože letectví ovlivnila celosvětová hospodářská stagnace, je
předpoklad, že výkony našeho letiště, tj. počty cestujících i objemy
carga, půjdou brzy nahoru. Spádovou oblast Letiště Leoše Janáčka Ostrava
netvoří pouze území České republiky či jen Moravskoslezského kraje, ale
i významné regiony Polska a Slovenska. Žilinský kraj, Opolské vojvodství,
Slezské vojvodství, v nichž žije na deset milionů lidí. Tento potenciál
naše letiště zatím zhodnocuje jen zhruba na 20 %. Pokud uděláme solidní
marketing a letiště bude napojeno na mezinárodní železniční, silniční a
dálniční síť, jsem přesvědčen, že jeho výkony rychle porostou.
V rámci regionálního operačního programu proto tyto chybějící články
dopravní infrastruktury – železniční napojení letiště a sjezd
z dálnice a dálniční přivaděč k letišti – chceme dobudovat. Ve
fázi projektové přípravy je i nově budované integrované bezpečnostní
centrum. Na jeho koncipování spolupracujeme s Řízením letového provozu
ČR a Ministerstvem vnitra ČR. Bezpečnost je totiž hlavní prioritou letecké
přepravy, a samozřejmě také naší. Proto chceme, aby hasiči, kteří jsou
součástí bezpečnostního systému, a všichni ostatní, včetně cizinecké
policie, měli co nejlepší podmínky pro výkon svého vysoce zodpovědného
povolání včetně techniky špičkově vybavených nových pracovišť.
Náš region je výjimečný historicky silnou průmyslovou výrobou i tím,
že na Letišti Leoše Janáčka Ostrava mohou přistávat a startovat
největší plně naložená letadla světa – Ruslan a Galaxy, protože
disponujeme v Česku nejdelší a nejširší ranvejí. Nákladní leteckou
dopravu a na ní navazující ostatní druhy doprav, proto považujeme za
strategickou záležitost pro rozvoj ostravského letiště i celého regionu.
Hned vedle letiště se připravuje výstavba logistického centra. Pro
spolupráci v této oblasti bychom chtěli získat strategicky silného
partnera, zabývajícího se poskytováním pozemní, námořní a letecké
přepravy, logistických služeb a řízení dodavatelských řetězců, který
by si u nás chtěl zřídit své centrum pro střední Evropu.
Byť by vzory měly a mohly táhnout, protože do vašeho kraje
přijížděla (a stále jezdí) řada nejproslulejších osobností světa, viz
např. Ludwig van Beethoven (mj. autor hymny Evropské unie) do Hradce nad
Moravicí, jsou Slezsko a severní Morava sice nádherné, ale co se týče
průmyslu cestovního ruchu, poněkud méně využívané regiony naší vlasti.
Bezesporu k tomu přispívá v Česku celkově mizivé povědomí
o dimenzích cestovního ruchu. O tom, že je největším zaměstnavatelem
v Evropské unii a oblastí umožňující generovat obrovské finanční sumy
(v Česku zejména) zahraničního inkasa. Přispívá k tomu i u nás
zahnízděné mínění, že cestovní ruch je věcí pouze lidí, kteří
v něm pracují a podnikají, neboť jej většina našinců vnímá jen jako
sféru utrácení svých nebo služebních peněz, přičemž sympatie spojené
s přesvědčením „to nás živí, to je pro českou ekonomiku přínosem“
vzbuzují obory, u kterých mají za to, že peníze vydělávají. Nulová
očekávání těch, kdo v cestovním ruchu nepracují a nepodnikají (např.
že by stát s rozvojem průmyslu cestovního ruchu mohl získat další
strategicky vydatný zdroj pro financování veřejných výdajů, tedy
i jejich sociálních jistot), jsou ale zásadní překážkou výkonnosti
celého českého průmyslu cestovního ruchu. Jak může cestovní ruch na
Česko vydělávat, když si to jeho obyvatelé nepřejí? Míra poptávky po
zboží (což mohou být zážitky, služby, výrobky, ale i nemovitosti,
investiční celky atd.), které průmysl cestovního ruchu umožňuje účinně
nabízet a prodávat spotřebitelům a investorům odjinud, je totiž důsledně
spjata s celkovou image země a úrovní povědomí, které o ní mají
potenciální návštěvníci. Také proto Česká republika, namnoze jakoby
proti všem, zhodnocuje pouze zlomek svého potenciálu cestovního ruchu.
Ještěže jsme po předcích zdědili tak úžasně disponovanou
zemi…
Ano zdědili. Také proto velice rád navštěvuji regiony Moravskoslezského
kraje. Mám ho moc rád, a nejen proto, že jsem se tu narodil. Máme tu
překrásné hory. Pro mne především Jeseníky, protože bydlím v jejich
podhůří. Jsou oblíbeným cílem turistů nejen díky překrásným
přírodním scenériím a zajímavostem, ale také kvůli řadě zámků,
zřícenin hradů či nejstarší úzkokolejce ve střední Evropě
v Osoblažském výběžku, o níž jste psal v minulém Všudybylu (viz
www.e-vsudybyl.cz, článek „Od
rekonstrukce salonního vozu arcivévody d’Este ke Slovenské strele“).
Moravskoslezský kraj je národopisně přepestrý a skýtá nepřeberné
množství přírodních krás, kulturních, historických a technických
atraktivit už proto, že leží na území dvou ze tří historických zemí,
jež jsou součástí České republiky – Slezského velkoknížectví a
Moravského markrabství. Na své tak si u nás přijdou milovníci přírody,
historie, folkloru, zámků a hradů i lidové architektury a památkových
rezervací, ale i vyznavači vyloženě aktivního trávení volného času a
sportovních aktivit. Pěší turisté a cykloturisté se mohou kochat z míst
dalekých rozhledů. Vodáci scenériemi kolem moravskoslezských toků.
Malebné Beskydy, kromě nádherné přírody, nabízí řadu památek lidové
architektury, a to nejen v rožnovském „Dřevěném městečku“, ale
i lidovou architekturou inspirované objekty Dušana Jurkoviče. Krásnou
krajinu Poodří s kouzelnou říční nivou řeky Odry rovněž zpestřuje
řada zámků, zřícenin hradů a tři městské památkové rezervace. Také
Ostravsko a Karvinsko mají výjimečný charakter, daný tradicí hlubinné
těžby černého uhlí. Celá ostravsko-karvinská pánev je na třetihorním
moři, jehož juvenilní vodou – jodobromovou solankou – starou několik
milionů let, naše léčebné lázně úspěšně léčí pohybový aparát,
neurologické a gynekologické potíže aj. indikace. Opavsko, když už jste
zmínil Beethovena, je sice úzký pás našeho území, ale zato s širokou
paletou atraktivit a památek. Lákadlem jsou zejména zámky, historická
města a také zachovalé vojenské pevnosti z fortifikační linie z 30. let
20. století. Náš kraj je specifický svým zprůmyslněním, a i to má
své kouzlo. Jeho výjimečnost je v unikátních technických a
industriálních památkách, s nimiž se lze seznamovat i v řadě
technických muzeí. Cestovní ruch je ale také o gastronomii a našich
regionálních specialitách, kterých tu máme až až. Samozřejmě je
i o bezpečnosti, a ta se týká nejen letecké a další dopravy či míry
kriminality, ale i hygieny včetně kvality podávaných jídel, dostupnosti a
úrovně zdravotní péče. Avšak, samozřejmě, nejen kvůli návštěvníkům
našeho kraje zvelebujeme zdejší zdravotnictví, jehož páteř tvoří osm
krajských nemocnic. Nejdůležitějším prvkem rozvoje, a to nejen cestovního
ruchu, jsou ale lidé. Proto je naší velkou prioritou školství. Máme tu
univerzity, které sice spadají pod Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy ČR, ale jsme na ně hrdi a snažíme se jim pomáhat. Zhruba dvě
stě třicet škol a učilišť náš kraj přímo zřizuje. Velký význam
přikládáme tomu, aby zdejší školství mělo vysokou úroveň, a aby se
pedagogům dobře pracovalo, protože bez vzdělaných lidí bude
Moravskoslezský kraj stagnovat.
Začátkem letošního dubna prezident Agrární komory ČR Ing. Jan
Veleba poskytl záštitu další z akcí Ligy pro cestovní ruch. Jedním
z cílů tohoto občanského sdružení je posilování prestiže naší vlasti
nejen v zahraničí, ale zejména u domácí populace. Ostatně to, jak se
Česko prosazuje v konkurenci ostatních zemí Evropské unie, a to nejen coby
turistická destinace, ilustruje panem Velebou kritizovaná skutečnost, že se
z hospodářsky a potravinově soběstačné země stáváme odbytištěm
často dotované nadprodukce zboží tzv. vyspělejších sousedů z Evropské
unie.
Co se týká zemědělství, jsem přesvědčen, že hodně záleží na tom,
kdo je ve vedení tohoto rezortu. Nechápu, jak je možné, že zemědělci
dovolili, aby tři po sobě jdoucí ministři zemědělství byli nezemědělci,
kteří zemědělství málo rozumí. Pokud nemáte plošné vidění
problematiky zemědělství, nemůžete jej úspěšně řídit, a dochází ke
stavu, který prezident agrární komory kritizuje. Je pravda, že se české
zemědělství neustále zmenšuje. Že se stáváme odbytištěm potravinové
produkce západní Evropy. To je chyba. Ministr zemědělství ale nemusí být
zas až taková persóna, aby přijel do Bruselu, praštil tam do stolu a
vyjednal našim zemědělcům akceptovatelnější podmínky. Když jsem byl
těsně před vstupem Česka do Evropské unie ministrem zemědělství, musel
mnou řízený rezort zpracovat 60 % z celkové přístupové agendy České
republiky. Některé věci, např. co se týká kvót, se nám podařilo
vyjednat úspěšněji, některé méně. Jsem však přesvědčen, že vstupem
Česka do Evropské unie si naši zemědělci výrazně polepšili, protože
před vstupem do EU, co se týká dotační politiky, dostávali z národního
rozpočtu 7,2 miliardy korun a nyní z Evropské unie berou 33 miliard korun.
Samozřejmě, vstoupili-li jsme do nějakého klubu, musíme dodržovat jeho
pravidla. A tak to v EU je. Nicméně i Evropská unie, pokud dochází
k některým diskriminačním jevům, dokáže ustoupit a dovolí té či oné
zemi, aby si chránila trh. Jde tedy hlavně o to, aby vláda nebo ministr
zemědělství tyto věci vyjednali. U posledních tří ministrů mi tato
aktivita opravdu chybí, ale znovu musím říci, že do jisté míry je to na
vině zemědělců, že připustili, aby politické strany, které do čela
tohoto rezortu staví své lidi – politiky, tam nominovaly nezemědělce,
kteří o této problematice nemají ani šajn.
Pane inženýre, co podle vás nejvíc přispívá k tomu, aby mohl
být hejtman úspěšný?
Výrazně mu v tom mohou pomoci zkušenosti získané předchozím působením
v politice. Řadu prvků řízení ale může převzít i z jiných oblastí.
Měl by mít velké organizační schopnosti, charisma a vizi dlouhodobě
udržitelného rozvoje svěřeného kraje. Musí umět jednat se svými
nejbližšími spolupracovníky, dokázat je zaúkolovat, kontrolovat a
vyhodnocovat plnění svých zadání. Co se týká politických partnerů nebo
opozice, musí umět vyjednávat, a v případě potřeby být tvrdě
neústupný.