Pokud má firma jasného majitele
aneb FIRO-tour
31. 01. 2004
S panem Romanem Fiskem, majitelem a generálním ředitelem cestovní
kanceláře FIRO-tour jsme se potkali při vyhlašování „Českých
100 nejlepších“ 28. listopadu 2003 na Pražském hradě, kde
v přítomnosti pana prezidenta Václava Klause přebíral cenu v kategorii
„turistický ruch“. Pane řediteli, co tomuto ceremoniálu předcházelo?
Nejdříve bych rád řekl, že nás ocenění, které patří všem
pracovníkům cestovní kanceláře FIRO-tour, velice těší. Zájmem cestovní
kanceláře FIRO-tour je připravovat zákazníkům ty nejpříjemnější
chvíle roku a jsme velmi rádi, že se nám to daří.
Vážíme si toho, že FIRO-tour převzal cenu právě zde, ve Španělském
sále Pražského hradu před prezidentem České republiky a dalšími lidmi,
kteří pro české hospodářství tolik udělali.
A co ocenění předcházelo? Náročných čtrnáct let práce, které nyní
kladně (a to i prostřednictvím ankety oborové kategorie „Českých
100 nejlepších 2003“ „turistický ruch“) hodnotí nejen tisíce
klientů, jež si nás vybrali jako svoji cestovní kancelář, ale také řada
našich autorizovaných prodejců. V nedlouhé novodobé historii se mnozí
z českých prodejců přesvědčili, že přehmat či smůla při volbě
touroperátora je kromě ohrožení jejich dobrého jména a důvěry klientů
povětšinou stály mnohem více než jen jednu letní rodinnou dovolenou.
Severní Čechy dnes patří mezi oblasti s nejvyšší mírou
nezaměstnanosti a možná i rezignace na to, vzít osud do svých rukou.
Těší mne proto úspěchy lidí, kteří v tomto regionu úspěšně
podnikají. Těší mne i to, že se Krušné hory opět obrodily do voňavé
krásy zdravé vegetace. Ve druhé polovině osmdesátých let minulého
století, v době kdy jsem bydlel v Litvínově, to byl opravdu smutek.
Severní Čechy byly neskutečně zdevastovanou krajinou. Díky těžbě
v Mostecké pánvi to ještě doznívá. Rozhodně ale, jak jste řekl, když
navštívíte lesy nad Chomutovem nebo kdekoliv v Krušných horách, tentam je
pochmurný ráz někdejšího dantovského předpeklí. Severní Čechy byly
jednou z nejprůmyslovějších částí republiky. Vzápětí nato jednou
z oblastí hospodářsky nejvíce traumatizovaných změnou režimu. Cestovní
kancelář FIRO-tour v prvopočátku organizovala dovolenou víceméně pouze
v rámci regionu, protože je zde poměrně velká hustota osídlení. Zkrátka
soustředili jsme se na místa, kde jsme doma a která dobře známe. Postupně
logicky následoval průnik do jiných oblastí, zejména pak do Prahy.
FIRO-tour má v severních Čechách obrovské zázemí stálé klientely.
Trvale se k nám vrací a rekrutuje zejména z Ústeckého a Karlovarského
kraje. Nicméně cestovní kancelář FIRO-tour už od prvopočátku nechtěla
působit pouze v severočeském regionu. Chtěli jsme svými produkty oslovit
klientelu v rámci celé republiky. Proto jsme postupně otevírali pobočky na
různých místech České republiky. Tomu jsme přizpůsobili i zajištění
tzv. „svozů“ na letiště zcela zdarma nebo za minimální poplatek.
Postupně byla rozšířena i odletová místa. Kromě Brna a Ostravy i na
Pardubice a Karlovy Vary.
Vaše cestovní kancelář operuje v miliardových obratech, a
přitom podnikáte jako fyzická osoba…
Zastávám názor, že pokud má firma jasného majitele a pokud majitel věří
své firmě, má právo i na důvěru klientů. V nejbližší budoucnosti ale
plánujeme, i vzhledem k rozsahu činnosti cestovní kanceláře,
transformovat firmu na akciovou společnost. Zatím k tomu ale nevidím jiný
důvod než image firmy, tedy to, že je v Česku na právnické osoby
všeobecně pohlíženo jako na „něco víc“ (a to i na společnosti
s ručním omezeným, ručící zpravidla do výše pouhých dvou set tisíc
korun) než na podnikající fyzické osoby. Cestovní kancelář FIRO-tour má
od počátku tuto formu podnikání a již čtrnáct let výborně funguje.
Quo vadis (tedy) FIRO-tour?
V tomto směru mám jasno. Snažíme se pokrýt takové spektrum klientů,
abychom nebyli vázáni na jeden druh dopravy. Jsme rádi, že můžeme vyhovět
klientovi, který chce levnou tuzemskou dovolenou, i zákazníkovi, který chce
luxusní bungalovy v Karibiku. Jádro úspěchu spočívá v důrazu na
kontrolu a zabezpečení kvality produktu. Nemám rád jakýkoliv odklon od
deklarovaných parametrů zájezdu. Přísně hlídáme vše, co by mohlo
klienta poškodit. Odměnou za to nám je velké procento opakované klientely.
Byť se i v našich katalozích objevují stejné kapacity jako u konkurence,
vždy se snažíme, aby v té dané kategorii patřily k lepší úrovni, což
se někdy odráží v jejich mírně vyšší ceně. Vzhledem k objemům
kontrahovaných kapacit a služeb, daných počty našich klientů, ale i tak
u svých zahraničních partnerů dosahujeme velmi příznivého poměru mezi
cenou a kvalitou.
V devadesátých letech byl FIRO-tour výrazně vnímán jako
cestovní kancelář, která se orientuje na poznávací zájezdy.
To je oblast, které jsme se v žádném případě nevzdali. Naopak,
zkvalitňujeme její nabídku. Pro rok 2004 prošla razantní inovací,
protože poznávací zájezdy, oproti ostatním zájezdům, absolvuje nejvíce
stálých klientů cestovní kanceláře FIRO-tour. To, že v našich
začátcích k poznávacím zájezdům přibyly pobytové, vyplynulo ze
situace. Do budoucna se budeme daleko více zaměřovat na individuální
klientelu, která je velmi perspektivní. Na lidi, kteří nemají zájem
cestovat v organizovaných skupinách, kteří si program rádi tvoří
samostatně a po cestovní kanceláři chtějí zabezpečit individuální
požadavky.
FIRO-tour je velkou univerzální cestovní kanceláří. Po celý rok
nabízíte nejen cesty za létem, tzv. koupací zájezdy k mořím a oceánům,
ale i za zimou, tzv. lyžařské zájezdy.
To trochu souvisí s tím, že jsme z Krušných hor, kde je lyžování
samozřejmou součástí životního stylu. Naše zimní programy jsou
připraveny po širokou škálu lyžařů a snowboardistů včetně rodin
s dětmi, které si jedou na hory odpočinout. V evropském teritoriu se
zaměřujeme hlavně na Alpy. Máme ale připraveny novinky, a to i pro velmi
náročné, kteří chtějí poznat místa, kam čeští občané doposud moc
nejezdí.
Nedílnou součástí požadavků klientů se stalo zimní sluníčko a zimní
koupání, resp. dovolená u moře v zimě. Řada lidí, obzvláště na
exponovaných místech, pochopila, že prosluněnou dovolenou nemusí čerpat
pouze v době tuzemských letních prázdnin, ale že léto v různých
částech světa trvá 365 dní v roce. Velké množství klientů využívá
možnosti prodloužení letní sezony až do prosince, ale i v období tuhé
zimy. Velký tlak je na jarní prázdniny a v předjaří.
Pro zákazníky cestující mimo období tuzemské nejvyšší letní sezony,
zejména u individuální klientely, připravujeme zájezdy do velmi
vzdálených míst, kde jsou ideální klimatické podmínky. Celoročně
příznivé podmínky pro letní dovolené mají i bližší cíle, jako velmi
oblíbený Egypt a Spojené arabské emiráty.
Co nás překvapuje, je vzrůstající zájem o dovolené v tuzemsku a na
Slovensku, ať už se jedná o hory, pobyty u vodních ploch nebo poznávání
přírody a památek. Počet klientů nám zde stoupá neuvěřitelným
způsobem. Využíváme výhody, že na Slovensku působí naše dceřiná
společnost, která pro nás zajišťuje ubytovací kapacity.
Jaký bude rok 2004?
Když jsme v roce 2003 prezentovali nové katalogy CK FIRO-tour na rok 2004,
připravil jsem si teze oslovení našich obchodních partnerů –
autorizovaných prodejců. Konstatoval jsem, že konečně máme relativně
klidné mezinárodní ovzduší. Mám proto pocit, že rok 2004 bude
náročnější v tom, že o vytěžování zahraničních kapacit bude daleko
větší zájem než v předchozích letech. Hospodářská recese v západní
Evropě končí, a pokud nekončí, lidé si už na danou situaci zvykli
natolik, že opět chtějí cestovat. Co se týče politické situace, pokud
nedojde k něčemu hodně vážnému, vše nasvědčuje příznivému klimatu.
Dokresluje to i letošní zájem o katalogy i prodej produktu FIRO-touru,
který je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku
daleko větší.