Pojištění ztráty radosti
23. 01. 2009
Náhoda tomu chtěla, že jsem byl u začátků Evropské
Cestovní Pojišťovny v Česku. Konzervatismus ale není důvodem, proč dosud
využívám jejího celoročního pojištění.
Touto úvahou jsem začal rozhovor s ředitelem úseku individuálního
pojištění Evropské Cestovní Pojišťovny Mgr. Ondřejem
Rušikvasem.
No, jestli sis všiml, tak jsme tebou zmiňovaný produkt v roce
2008 vylepšili. Dnes se vztahuje na daleko více rizik a má vyšší
pojistné plnění, byť za něj platíš stejné peníze. Další novinkou je,
že si klient k celoročnímu pojištění (rodinnému i individuálnímu)
může přikoupit jakékoliv připojištění. Těch máme několik: pro
byznysmeny, pro golfisty, pro riskantní sporty, pro lyžování atd. Výhodou
je, že když si klient celoroční cestovní pojištění sjedná např.
v lednu, a v březnu zjistí, že si potřebuje dopojistit další riziko,
může kdykoliv přijít do pojišťovny nebo využít internetu a udělat to.
Doplňkové pojištění mu bude platit po celou zbývající dobu trvání
základního pojištění. Prodej celoročního cestovního pojištění
meziročně roste o desítky procent. Je populární, protože na jednu
uzavřenou pojistnou smlouvu cestují bez nutnosti nahlašování všichni
rodinní příslušníci klienta, jichž se pojištění týká. Nebojím se
tvrdit, že v rámci konkurence má tento produkt nejvyšší kvalitu a
nejširší akční rádius pokrytí rizik.
Hlavním tématem tohoto vydání jsou cestovní
kanceláře.
Ty jsou na různých úrovních tradičně hlavními partnery Evropské
Cestovní Pojišťovny. Od pojištění touroperátorů, kteří do ceny
zájezdů zahrnují naše pojištění, přes nezávislé agenty, kteří
pojištění prodávají jako individuální doplňkovou službu. To je obecně
známo. Já bych však zmínil další věc, a to, že Evropská Cestovní
Pojišťovna založila dceřinou společnost Etics ITP, která funguje jako
pojišťovací zprostředkovatel. Jejím posláním je přinést na český trh
v rámci „freedom of services“ (tj. svobody poskytovat služby v rámci
Evropské unie) produkty, které v Česku chybějí. Např. takový, který
jsme zavedli společně s cestovní kanceláří FISCHER a který vzbudil
velký ohlas: pojištění ztráty radosti z dovolené. Produkt navazuje na to,
co je běžné ve vyspělých státech Evropy (viz www.e-vsudybyl.cz „Frankfurtská tabulka
slev“), tzn., že pokud si klient kupuje zájezd, platí za určitou
službu. A tato služba, stejně tak, jako když jde do čistírny nebo
k holiči, musí mít patřičné parametry. V případě, že se od nich
cestovní kancelář odchýlí, má klient právo žádat náhradu za utrpěnou
újmu. Pojistit se může kdokoliv, kdo splňuje pravidla stanovená naší
mateřskou společností, s tím, že naším cílem je vyprecizovat standardy
pro český trh.
Etics ITP ale přináší i produkt, který chrání koncového
klienta v případě krachu letecké společnosti.
To je věc do budoucna určitě zajímavá, neboť trh v oblasti letecké
přepravy zřejmě brzy dospěje k nějaké konsolidaci. Není tajemstvím, že
mezi aerolinkami probíhá permanentní cenová válka. Je tedy pravděpodobné,
že v Evropě dojde k eliminaci počtu hráčů, a my pro tento případ
nabízíme pojistný produkt. Jestliže si pojištění pasažér koupí spolu
s letenkou letecké společnosti, která se následně dostane do úpadku, je
mu pojišťovnou vyplacena finanční částka, kterou za letenku zaplatil.
Víme, že se byznys posouvá do oblasti on-line internetového obchodu. Proto
je potřeba, aby do něj byla zaintegrována i tato služba. Aby každý, kdo
absolvuje elektronický proces rezervace letenky, měl možnost si ihned její
nákup pojistit.
Také rezervace a platby za ubytování se velmi často odehrávají
po internetu.
Evropská Cestovní Pojišťovna má silné partnery, kteří do on-line
rezervací zahrnují i pojištění storna zaknihované ubytovací kapacity ze
standardních důvodů, tzn. nemoci, úrazu, škody na majetku atd. Chce-li si
tedy klient v Praze on-line rezervovat pokoj, může na nejvýznamnějších
portálech, které se touto záležitostí zabývají, uzavřít a uhradit
i pojištění zrušení rezervace. Je to produkt, který v řadě zemí velmi
dobře funguje a který do Česka přinášíme rovněž na základě
zkušeností naší mateřské společnosti.
Ondřeji, aktivity mé firmy se výrazně zaměřují na vlivné
osobnosti. Už proto, že na jejich a na společenské poptávce vůbec
záleží, zdali zahraniční turisté v Česku utratí o pár miliard dolarů
a eur víc. Že na nich záleží i to, jakou pověst o sobě Česko bude
chtít šířit a zdali cestovní nebo pro někoho cizinecký ruch bude
v povědomí české populace, včetně těch „po nás potopa“,
emancipován, a tudíž zařazen zpět mezi preferovaná odvětví
zahraničního obchodu. A nejen akce Exportního klubu Ligy pro cestovní ruch,
popř. interview s některými osobnostmi z jiných byznysů ve Všudybylu
ilustrují, že těch hodně set miliard korun, které by do české ekonomiky
mohli napumpovat zahraniční turisté (leč nenapumpují, protože je tu
nechceme), jsou lákavé i pro jejich odvětví. A protože tito lidé
z hlediska cestovního ruchu reprezentují byznys klientelu, dovolil bych si
navrhnout téma: Co Evropská Cestovní Pojišťovna a corporate
travel?
Z hlediska korporátního pojištění jsou u nás také poměrně zásadní
změny. Vytvořili jsme novou řadu produktů, která klientům umožňuje
poskládat si pojistný produkt podle své potřeby. Může obsahovat i velmi
specifické věci, protože tyto osoby nezřídka cestují za obchodem do vysoce
rizikových oblastí, v nichž je velmi komplikované zabezpečit účinnou
asistenci (extrémní klimatické podmínky, ozbrojené konflikty atd.).
Nedávno jsme např. zabezpečovali cestu expedičního charakteru. U těchto
vysoce rizikových cest je proto zásadní, že už dopředu (byť nevíme,
jestli vůbec, a případně kdy a kde se co přihodí) zajistíme opěrné
prvky případné pomoci. Např. proto, že se asistence bude odehrávat
v destinaci, do níž je to z civilizace dva tisíce kilometrů letadlem. Kdy
pomoc musí být poskytnuta v místech, kde letadlo nemůže přistát nebo tam
létají pouze vojenské letouny atd. Bývají to vysoce specifická zadání,
kterým musí odpovídat parametry cestovního pojištění. To vyžaduje
přípravu, znalost poměrů v cílové destinaci a kontakty na spolehlivé
partnery. Tomu se Evropská Cestovní Pojišťovna velmi intenzivně věnuje.
Takže pro svou preciznost je flexibilní produktová řada pro corporate travel
oblíbena i u klientely, jejíž pracovní cesty nevedou do rizikových
oblastí.
Čím dál (díky překotnému vývoji informačních technologií)
mají lidé k lidem, tím víc se citově váží na tzv. domácí mazlíčky.
A pak řešívají otázku: Cestovat do zahraničí se psem či kočkou, nebo
raději zůstat doma?
Určitě cestovat. Ale s cestovním pojištěním domácích mazlíčků
Evropské Cestovní Pojišťovny, které lze přikoupit k pojištění jejich
páníčků. Je fakt, že veterinární ošetření v České republice je
poměrně drahá záležitost. A pokud klient vyjede se psem nebo kočkou byť
jen do Rakouska a jeho zvíře tam dostane střevní katar, je potřeba brát
v úvahu, že tak, jako je pro nás nemocniční péče v zahraničí
dražší, je tam dražší i veterinární péče. Bývají to položky
v řádu desítek tisíc korun. Takže pro tento případ si cestovatel může
svého domácího mazlíčka připojistit.
Čím by bylo cestovní pojištění bez spolehlivé asistenční
služby? Říkává se, že pomocnou ruku nejjistěji najdeš na konci svého
ramene. V případě Evropské Cestovní Pojišťovny tím ale nepoukazuji na
ramena klientů. Ondřeji, vlastníte asistenční službu EUROALARM Assistance
Prague, a také u ní nastaly významné změny.
Ano. Euroalarm se rozrostl. Reagoval na poptávku po co nejvyšší úrovni
asistenčních služeb pro klienty ze skandinávských zemí, což je pro nás
velké vyznamenání. Asistence, kterou dělaly sesterské společnosti ve
Švédsku a Dánsku, byla od 1. ledna 2009 přesunuta do Česka. Naše
pracovní týmy jsme proto rozšířili o zaměstnance, kteří hovoří
dánsky a švédsky a kteří Skandinávcům nonstop pomáhají. Z hlediska
úrovně asistenčních služeb, sledování postupů apod. jsou Skandinávci ze
všech nejdále. To je okolnost, která nepřímo, zato velmi významně
napomáhá vylepšování služeb Evropské Cestovní Pojišťovny v České
republice. Samozřejmě, že stejně precizním způsobem jako skandinávští
klienti jsou obsluhováni i ti čeští. Dovoluji si proto tvrdit, že
z hlediska standardů je EUROALARM Assistance Prague na špičkové světové
úrovni.