Pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře
03. 11. 2015
Úpadek cestovních kanceláří je v současné době skloňován nejen
v médiích čím dál tím častěji a ruku v ruce s ním i pojištění
cestovních kanceláří pro případ jejich úpadku, které dle zákona č.
159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých
činností v oblasti cestovního ruchu, patří mezi povinně smluvní
odpovědnostní pojištění. Účelem tohoto pojištění je chránit klienty
cestovní kanceláře v případech, kdy cestovní kancelář není schopna
z důvodu své insolvence poskytnout svým klientům smluvně dojednané
služby. Zmíněným zákonem jsou upraveny mimo jiné i nezbytné základní
podmínky pojistného krytí a likvidace pojistné události.
Povinné pojištění záruky dle výše uvedené právní úpravy se
vztahuje na tyto konkrétní případy: cestovní kancelář neposkytne
zákazníkovi dopravu zahrnutou v ceně zájezdu z místa pobytu
v zahraničí do České republiky; cestovní kancelář nevrátí
zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se
zájezd neuskutečnil; a konečně pokud cestovní kancelář nevrátí
zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně
poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil jen zčásti.
V případě, že by v průběhu čerpání zájezdu v zahraničí došlo
k vyhlášení úpadku dané cestovní kanceláře, postará se o její
klienty přímo pojišťovna, která v rámci pojistného plnění zorganizuje
jejich návrat zpět do České republiky, včetně nezbytného ubytování a
stravování do doby odjezdu. V případě druhém a třetím, kdy by byl
úpadek cestovní kanceláře vyhlášen dříve, než by její klienti do
zahraničí odcestovali, mohou tito u příslušné pojišťovny uplatnit své
nároky z titulu uhrazené ceny zájezdu nebo její části, obojí ve lhůtě
šesti měsíců po vyhlášení úpadku cestovní kanceláře. Tato lhůta je
tzv. lhůtou propadnou, tedy nedojde-li k uplatnění nároku u příslušné
pojišťovny v této době, nárok na poskytnutí pojistného plnění
zaniká.
Pojištění záruky se vztahuje nejen na zájezdy uskutečněné po dobu
platnosti pojistné smlouvy cestovní kanceláře, ale na veškeré zájezdy
prodané v době platnosti pojistné smlouvy. Přitom okamžikem prodeje
zájezdu se rozumí okamžik uzavření cestovní smlouvy. K ujednání
pojistné smlouvy, které by bylo v rozporu s touto podmínkou, by nebylo
přihlíženo, neboť by bylo absolutně neplatné.
Cestovní kancelář je povinna předložit klientovi doklad o sjednaném
pojištění současně s cestovní smlouvou a tento doklad musí obsahovat
označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob uplatnění pojistné
události. V případě, že klient kupuje zájezd v cestovní agentuře,
která zájezdy cestovních kanceláří nabízí, měl by se přesvědčit
o sjednaném pojištění cestovní kanceláře, jež bude vybraný zájezd
organizovat. Cestovní agentura je totiž pouze zprostředkovatelem, tedy
neodpovídá za průběh zájezdu a nemusí mít sjednáno pojištění.
Nezbývá než doporučit všem zájemcům o strávení klidné dovolené, aby
se vždy před koupí zájezdu pečlivě informovali o tom, zda má
příslušná cestovní kancelář sjednáno platné pojištění, a to nejen
přímo v cestovní kanceláři, ale rovněž na stránkách příslušné
pojišťovny nebo na stránkách asociace cestovních kanceláří.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář