Menu

Pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře

03. 11. 2015

Úpadek cestovních kanceláří je v současné době skloňován nejen v médiích čím dál tím častěji a ruku v ruce s ním i pojištění cestovních kanceláří pro případ jejich úpadku, které dle zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, patří mezi povinně smluvní odpovědnostní pojištění. Účelem tohoto pojištění je chránit klienty cestovní kanceláře v případech, kdy cestovní kancelář není schopna z důvodu své insolvence poskytnout svým klientům smluvně dojednané služby. Zmíněným zákonem jsou upraveny mimo jiné i nezbytné základní podmínky pojistného krytí a likvidace pojistné události.
Povinné pojištění záruky dle výše uvedené právní úpravy se vztahuje na tyto konkrétní případy: cestovní kancelář neposkytne zákazníkovi dopravu zahrnutou v ceně zájezdu z místa pobytu v zahraničí do České republiky; cestovní kancelář nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil; a konečně pokud cestovní kancelář nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil jen zčásti. V případě, že by v průběhu čerpání zájezdu v zahraničí došlo k vyhlášení úpadku dané cestovní kanceláře, postará se o její klienty přímo pojišťovna, která v rámci pojistného plnění zorganizuje jejich návrat zpět do České republiky, včetně nezbytného ubytování a stravování do doby odjezdu. V případě druhém a třetím, kdy by byl úpadek cestovní kanceláře vyhlášen dříve, než by její klienti do zahraničí odcestovali, mohou tito u příslušné pojišťovny uplatnit své nároky z titulu uhrazené ceny zájezdu nebo její části, obojí ve lhůtě šesti měsíců po vyhlášení úpadku cestovní kanceláře. Tato lhůta je tzv. lhůtou propadnou, tedy nedojde-li k uplatnění nároku u příslušné pojišťovny v této době, nárok na poskytnutí pojistného plnění zaniká.
Pojištění záruky se vztahuje nejen na zájezdy uskutečněné po dobu platnosti pojistné smlouvy cestovní kanceláře, ale na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy. Přitom okamžikem prodeje zájezdu se rozumí okamžik uzavření cestovní smlouvy. K ujednání pojistné smlouvy, které by bylo v rozporu s touto podmínkou, by nebylo přihlíženo, neboť by bylo absolutně neplatné.
Cestovní kancelář je povinna předložit klientovi doklad o sjednaném pojištění současně s cestovní smlouvou a tento doklad musí obsahovat označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob uplatnění pojistné události. V případě, že klient kupuje zájezd v cestovní agentuře, která zájezdy cestovních kanceláří nabízí, měl by se přesvědčit o sjednaném pojištění cestovní kanceláře, jež bude vybraný zájezd organizovat. Cestovní agentura je totiž pouze zprostředkovatelem, tedy neodpovídá za průběh zájezdu a nemusí mít sjednáno pojištění.
Nezbývá než doporučit všem zájemcům o strávení klidné dovolené, aby se vždy před koupí zájezdu pečlivě informovali o tom, zda má příslušná cestovní kancelář sjednáno platné pojištění, a to nejen přímo v cestovní kanceláři, ale rovněž na stránkách příslušné pojišťovny nebo na stránkách asociace cestovních kanceláří.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha & Kolář


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

festival krumlov 34
czech semicon
food art festival