Svaz českých a moravských výrobních družstev zastupuje, prosazuje a hájí zájmy členských výrobních družstev. Zajišťuje společnou propagaci a marketing výrobních družstev. Zprostředkovává kontakty s obchodními partnery. Poskytuje široký rozsah poradenských a podnikatelských služeb.
Podporovat MICE a uplatnit v něm dodavatelská výrobní družstva
30. 06. 2008
S předsedou Svazu českých a moravských výrobních družstev
Janem Wiesnerem se potkáváme v Praze na Slovanském ostrově těsně po
vyhlášení výsledků soutěže „Manažer roku 2007“.
Je to patnáctý ročník jedné z nejregulérnějších soutěží, ve které
se hodnotí nejen podle ekonomických výsledků podniků, ale i podle
manažerských schopností. Jak si soutěžící dokáže získat lidi. Jak jím
řízený podnik pečuje o svoji budoucnost. Jak se jeho zaměstnanci
vzdělávají atd. Příjemné na tom je, že to není přehlídka pouze
největších podniků, ale že je zde i kategorie malých a středních
podniků. Manažer malého podniku musí leckdy zvládat daleko náročnější
úkoly a musí uplatnit daleko více manažerských dovedností než manažer
velkého podniku, který na to má tým.
Svaz českých a moravských výrobních družstev je nejen
podporovatelem této akce, ale řada top manažerů jeho členských firem už
získala ocenění „Manažer roku“.
Ano. Patří mezi ně i Ing. Jiří Majer z Dřevozpracujícího družstva
z Lukavce, paní Edita Šimáčková ze Severochemy, družstva pro chemickou
výrobu z Liberce, a paní Jana Malá z Moravské ústředny Brno, družstva
umělecké výroby. I to je ilustrace toho, že ve svých řadách máme velice
schopné manažerky a manažery. U nás to má ještě ta specifika, že ve
funkci předsedy nebo místopředsedy, tj. v top managementu, je
v rámci našich dvě stě sedmdesáti členských družstev zhruba
pětasedmdesát žen. To, co se všude jinde nosí, že je absence žen
v rozhodovacích pozicích, u nás neplatí.
Kam se od loňska, kdy jsme spolu dělali interview, posunulo české
výrobní družstevnictví?
Řada našich členských podniků jde dynamicky dopředu. Je to vidět i na
takovýchto soutěžích, kdy v užším výběru pětašedesáti nominovaných
bylo devět našich reprezentantů. Mnohé z členských firem se stabilizovaly
a mají zajištěnu výrobu. Jak objíždím družstva po celé republice,
předsedové si stěžují, že by měli ještě více zakázek, ale že nemají
další lidi. To je obrovský posun oproti minulosti, kdy byl přebytek
pracovních sil a bylo třeba je propouštět, protože nebyly výrobní
programy. Dneska spousta našich manažerů našla prostor na trhu a jemu
odpovídající výrobní programy. Samozřejmě, že to nelze paušalizovat,
protože trh se v rámci globalizace radikálně mění a za půl roku může
být jinak. Nicméně dnešní situace napovídá, že si dokázali najít své
místo na slunci.
Jste předsedou Sdružení korektního podnikání a předsedou
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a v čelné
pozici dalších asociací a komisí včetně celosvětových. Účastníte se
kongresů, konferencí apod. To mj. znamená, že takřka neustále cestujete a
využíváte služeb z oblasti cestovního ruchu. Jaký význam přikládáte
MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions industry)?
Rozvoj této sféry cestovního ruchu je třeba podporovat a najít v ní
prostor i pro naše členské firmy nejen z pozice klientů, ale
i dodavatelů. Řada našich družstev a jejich výrobních programů se totiž
může tzv. chytit v této službové oblasti. Je to velmi efektivní a
ekonomicky přínosná oblast, neboť domácí a zejména zahraniční klienti
MICE akcí velmi velkoryse utrácejí peníze nejen za služby, ale i za
zboží materiální povahy. MICE je jednou z oblastí, kde jsem z titulu
svých funkcích jednal o rozvojových programech, protože tam se mohou naše
členské podniky uplatnit. Některé služby a na ně navazující
činnosti nejsou na patřičné úrovni, a přitom by mohly být ekonomicky
velmi lukrativní.
Zřejmě nejpřísnější soutěží ze všech je sám život.
A to, že si vás výrobní družstva opětovně zvolila do čela svého Svazu,
je i o tom, že během předchozího volebního období byl Svaz českých a
moravských výrobních družstev úspěšný.
To ale nezáleželo pouze na mně. Ale hlavně na tom, s jakými lidmi tam mám
tu čest spolupracovat. V rámci Svazu se podařilo dát dohromady kvalitní
tým, jehož členové pracují zodpovědně, samostatně a chtějí pro náš
rezort – výrobní družstevnictví – něco udělat. To je alfa i omega
jakékoliv manažerské činnosti. Dnes jsme tady měli možnost se utvrdit, že
ten, kdo si vychová a dá dohromady schopný tým lidí, prosperuje. Jeden
člověk nikdy nic neutáhne. Může dát impulzy, určit směr, ale bez
dalších lidí to nejde. Proto je potřeba věnovat se lidským zdrojům,
pečovat o odborný růst pracovníků atd. I já se tedy snažím, aby
pracovníci Svazu českých a moravských výrobních družstev měli zájem
o svůj odborný růst a šli s dobou. Jedním z našich základních
poslání je znát vývojové trendy dílčích výrobních oborů. K tomu
máme prostředky, konexe atd., abychom věděli, kam se bude ten který obor
ubírat a abychom směrovali naše členská výrobní družstva tam, kde by
mohly být cesty pro jejich podnikatelské aktivity. To je to podstatné na
servisní činnosti Svazu. Čili musíme být stále o krok dopředu. Musíme
získávat a předávat informace, a to i v ekonomických věcech, daních,
právničině. Prostě ve všem. A hlavně získat příslušné vedení
výrobního družstva pro to, aby na tyto náměty reagovalo a prakticky z nich
čerpalo. Dnes, při využití některých programů financovaných
z Evropských fondů, je k tomu jedinečná, avšak časově ohraničená
možnost.