Hlavním posláním finančního arbitra je zajištění rychlého,
bezplatného a efektivního vyřizování sporů klientů s převádějícími
institucemi mimosoudní cestou. Zjednodušeně řečeno, finanční arbitr je
kompetentní k rozhodování sporů mezi tzv. převádějícími institucemi
(např. banky nebo instituce vydávající elektronické platební prostředky)
a jejich klienty při provádění převodů peněžních prostředků,
opravného zúčtování, inkasní formy placení nebo užívání
elektronických platebních prostředků. Institut finančního arbitra byl
zřízen k 1.lednu 2003, a to v rámci harmonizace práva České republiky se
zeměmi Evropské unie (viz zákon č. 229/2002 Sb. o finančním arbitrovi).
Finančního arbitra a zástupce arbitra volí Poslanecká sněmovna na
funkční období pěti let veřejným hlasováním z osob splňujících
podmínky stanovené tímto zákonem. Návrhy na volbu jsou oprávněny podávat
instituce, jejich profesní sdružení a profesní sdružení na ochranu
spotřebitelů. Arbitr vykonává svou funkci nezávisle a nestranně. Musí se
zdržet všeho, co by mohlo budit pochybnosti o jeho nepodjatosti. Za výkon
své funkce odpovídá Poslanecké sněmovně.
Řízení před finančním arbitrem se zahajuje na návrh navrhovatele. Návrh
lze podat na formuláři vydaném arbitrem. Arbitr rozhoduje ve věci sporu bez
zbytečného odkladu ve formě nálezu. Arbitr rozhodne ve věci do 30 dnů ode
dne zahájení řízení; ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle
do 60 dnů; nelze-li vzhledem k povaze věci rozhodnout ani v této lhůtě,
může ji arbitr přiměřeně prodloužit. V nálezu, jímž arbitr vyhovuje,
byť i jen zčásti, návrhu navrhovatele, uloží současně instituci
povinnost zaplatit sankci ve výši 10 % z částky, kterou je instituce podle
nálezu povinna zaplatit navrhovateli, nejméně však 10 000 Kč. Finanční
arbitr je kompetentní řešit výše uvedené spory, pokud nastaly po okamžiku
účinnosti zákona o finančním arbitrovi a jestliže výše částky, která
je předmětem sporu, nepřesahuje ke dni podání návrhu částku
50 000 EUR. Typickým sporem je např. neoprávněné použití platební
karty při platbě u obchodníka, neoprávněný převod v rámci
internetového bankovnictví, neoprávněný převod finančních prostředků
z účtu. Do kompetencí finančního arbitra naopak nepatří spory např.
z oblasti hypoték, úvěrů, stavebního spoření, nebo spory vzniklé mimo
členský stát EU a mimo další státy tvořící Evropský hospodářský
prostor. Hlavním přínosem pro klienty je rychlost rozhodování,
nezpoplatněné řízení, vysoká znalost problematiky.
Podle Směrnice Evropského společenství č. 97/5/ES o přeshraničních platbách
21. 03. 2008
S finančním arbitrem České republiky Dr. Ing. Františkem Klufou
jsme byli seznámeni mojí makléřkou na únorové Koktejl party Ligy pro
cestovní ruch, na níž se v pražském hotelu Falkensteiner Hotel Maria Prag
prezentoval jeden z nejvýznamnějších českých exportérů technologií pro
boj s požárem, firma SANEX. A protože i český cestovní ruch
z podstatné části generuje zahraniční inkaso, dovolil jsem si pana doktora
Klufu požádat o rozhovor. Pane arbitře, prosím, představte svoji
instituci.
Finanční arbitr byl ustanoven v rámci harmonizace práva České republiky
se zeměmi Evropské unie, neboť Směrnice Evropského společenství č.
97/5/ES o přeshraničních platbách, požaduje zajištění rychlého a
efektivního vyřizování sporů klientů s převádějícími institucemi
mimosoudní cestou. Důležitým prvkem činnosti finančního arbitra je jeho
otevřenost vůči veřejnosti. S tím souvisí i preventivní činnost tohoto
institutu, který jednak může přímo upozorňovat příslušné instituce na
vady v jejich činnosti, jednak může při přetrvávání nedostatků
upozornit orgán dohledu. Finanční arbitr se zabývá řešením sporů mezi
klienty a institucemi v oblasti platebního styku a používání
elektronických platebních prostředků a také opravního účtování a
inkasní formy plateb. Např. když zjistíte neoprávněnou transakci na svém
účtu nebo někdo zneužije vaši platební kartu apod. Klientovi můžeme
bezplatně pomoci řešit spor s institucí, kde neúspěšně reklamoval
předmětnou transakci. V mnoha případech se nám tuto pomoc daří
úspěšně realizovat. Statistika „úspěšnosti“ je samozřejmě odvislá
od oprávněnosti návrhu. Naše instituce má průměrnou dobu řešení sporu
mírně přes devadesát dnů. Soudní cestou proces zpravidla trvá podstatně
déle, v řádu stovek dnů.
V porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie ale český
finanční arbitr může řešit pouze výseč toho, co vaši kolegové
v Rakousku, Francii, Německu aj.
To máte pravdu. Finanční arbitři v dalších zemích Evropské unie řeší
oblast bankovnictví daleko komplexněji. Jedním z našich cílů proto je
vyvinout maximální snahu vedoucí k úpravě kompetencí finančního arbitra
na úroveň obvyklou v jiných zemích Evropské unie resp. Evropského
hospodářského prostoru. Poté bychom byli schopni řešit spory mimosoudní
cestou pro mnohem širší oblast bankovnictví a výhledově třeba i pro
další oblasti, např. stavebního spoření, pojištění a hypoték. Tento
záměr je podložen i dostatečným zájmem části trhu o řešení těchto
dosud neřešených oblastí finančního trhu.