Pod záštitou ministra Mariana Jurečky
04. 05. 2017
Zvláštní cenu Pivovar čtvrtstoletí – Zlatý pohár Pivex za léta 1992–2017 získal přerovský pivovar Zubr. V soutěži lahvových piv Zlatý pohár PIVEX vyhrál v kategorii světlý ležák Zubr Grand a v kategorii světlá výčepní piva Zubr Classic. Mezi tmavými pivy zvítězil Litovel Dark. V kategorii nealkoholická piva Birell polotmavý z Radegastu. V kategorii míchaná nízkoalkoholická a nealkoholická piva Litovel Pomelo. V soutěži sudových piv Zlatý soudek PIVEX 2017 v kategorii světlé ležáky vyhrál Velkopopovický Kozel 11. V kategorii světlá výčepní Bernard pivo nefiltrované světlé výčepní a kategorii minipivovary ovládla dvanáctka Dobřanská Hvězda z restaurantu Modrá Hvězda Dobřany.
Degustační soutěže piv PIVEX – Zlatý pohár – Pivo
2017 a Zlatý soudek PIVEX 2017, konané pod záštitou ministra zemědělství
ČR Mariana Jurečky, vyhlásil hlavní producent, marketingová společnost
SNIP & CO, ve spolupráci s Veletrhy Brno a Výzkumným ústavem
pivovarským a sladařským Praha a jeho sladařským pracovištěm v Brně.
Vyvrcholily 2. března 2017 Galavečerem pivovarníků u dalšího
z partnerů v kongresovém sále brněnského Orea Hotelu Voroněž. Hlavní
cenu předával ministr zemědělství Marian Jurečka, kterého jsem poté
požádal o rozhovor.
Pane ministře, co vás vedlo k tomu, upřednostnit Galavečer
pivovarníků před ostatními programy?
Takovouto událost beru jako radostnou součást své práce. Není to jen
o vyhlášení výsledků, ale i o setkání s lidmi, kteří zasvětili
život českému pivovarnictví.
V Česku pěstované zemědělské plodiny, z nichž se vaří
pivo – chmel a ječmen, z něhož se dělá slad, jsou ve světě
pojmem.
Je tomu tak. Pokud vycestujete do zahraničí a zeptáte se tam na Českou
republiku, tak krom toho, že vzpomenou Václava Havla nebo sportovce jako
Jaromíra Jágra, Petra Čecha nebo Pavla Nedvěda aj., zpravidla uvedou české
pivo a ti větší znalci, že český chmel a český slad jsou špičkové
produkty, ve kterých patříme k nejlepším na světě.
Bezpečnost je dominujícím tématem současnosti. Jedním
z jejích pilířů je potravinová soběstačnost. Myslíte, že někdy
nastane situace, kdy naše země opět bude potravinově
soběstačná?
Pevně věřím, že jsme s to se k ní vrátit. Má hlavní ambice (to, co se
snažím po celé tři roky ve funkci ministra zemědělství České republiky
dělat) je, aby Česká republika v tom, v čem může být, byla potravinově
soběstačná. V tom, pro co máme přírodní podmínky a know-how. A nejen
soběstačná, ale abychom měli i proexportní ambice a využívali dispozic
naší země. Jsem rád, že se nám za uplynulé tři roky podařilo změnit
politiku, která předtím dávala peníze do zemědělství na plochu a neptala
se, co na ní zemědělec bude pěstovat. Dnes podporujeme citlivé komodity.
Začínají růst plochy chmelnic. Daří se víc vyvážet. Ostatně podtrhuje
to i fakt, že se české firmy včetně pivovarů daleko víc zúčastňují
zahraničních potravinářských veletrhů. Daří se otáčet trend, který
byl negativní. V některých komoditách tak už jsme zase soběstační. Za
loňský rok máme rekordní výrobu cukru. Co se týká chmele a sladu, jsme
výrazně proexportní. Teď jde o to, zaměřit se na další komodity, jako
jsou ovoce a zelenina včetně brambor.
Vypěstovat je jedna věc, realizovat druhá. Ostatně posláním
Všudybylu je vysvětlovat těm, co si pletou cestovní ruch s cestováním,
že cestovní ruch je univerzální tržní platformou a že klíčovým
faktorem pro dosahování hospodářských a sociálních přínosů v tržním
hospodářství je až realizace výrobků, služeb a myšlenek. Zkrátka
úspěšný obchod odehrávající se na domácím území; export realizovaný
na zahraničních odbytištích; a jejich syntéza – cestovní ruch, který
rovněž generuje zahraniční inkaso. A protože základem pro směrování
útrat cestovatelů do té které země je její renomé, tak dávat dohromady
lidi, kterým jde o šíření dobrého jména Česka, respektive o to,
abychom naší zemi dovolili na nás daleko víc vydělávat tím, že je.
Zatím totiž Slezsko, Morava a Čechy díky tomu, že jejich regiony
každoročně nenavštíví a nenakupují v nich desetitisíce spotřebitelů,
zhodnocují pouhý zlomek svého potenciálu. A to se týká nejen
turistických atraktivit a služeb, ale i výrobků včetně
potravinářských.
Víceméně upozorňujete na problém, že náš největší nečerpaný
potenciál není ani tak v exportu, jako v realizaci českých
potravinářských výrobků na území České republiky. Když se podívám na
saldo zahraničního agrárního obchodu za rok 2015, tak tam máme za
dvaačtyřicet miliard korun položek, které umíme v České republice
vypěstovat a vyrobit. Ale bohužel, tyto potraviny necháváme do Česka
dovážet ze zahraničí. Je to věc maloobchodního sektoru, ale
i uvažování spotřebitelů a to je to, na co se snažím upozorňovat a
měnit. Tedy aby se spotřebitel neptal jenom na cenu a kvalitu, což je
samozřejmě důležité, ale aby se také ptal na příběh výrobku. Kdo ho
vyrobil. Zdali k nám necestoval přes půl zeměkoule, tedy nakolik je
čerstvý. Jestli je od místního zemědělce nebo potravináře, který tu
zaměstnává lidi, platí daně, zdravotní a sociální odvody – tedy
nechává peníze v české ekonomice. A to je to, co se musíme, my čeští
spotřebitelé, naučit zohledňovat, aby se nám všem tady dařilo.
No, dřív než našinci to pochopily cizí maloobchodní
řetězce. Tedy že hrát na českou strunu je účinný marketingový tah.
Takže mnohé potraviny, které na našem území nabízely, vydávaly za
české.
Už to musely omezit, protože od 1. ledna 2017 jsme závazně definovali
pojem „česká potravina“. A nejen že říkáme, že v rámci tohoto
dobrovolného označení může výrobce a prodejce zvýraznit, že výrobní
proces, například masného výrobku, proběhl na území České republiky.
Že se tu zvíře narodilo, bylo poraženo, zpracováno… Ta novela také
říká, že jestliže obchodní řetězec bude označovat potravinářský
výrobek jakoukoli symbolikou odkazující na českou státnost (vlajka,
heraldický lev, slovní označení „česká kvalita“ apod.), musí
splňovat definici české potraviny. Obrat způsobený touto novelou ilustruje,
že když se loni v listopadu jedna z novinářek ptala Kauflandu, jaký
mají podíl českých potravin, tak hrdě hlásili dvaasedmdesát procent.
Když stejná otázka stejné redaktorky padla letos v únoru, už
neodpověděli. Takže věřím, že tato úprava legislativy pomůže nejen ke
snazší orientaci spotřebitele, aby věděl, co je českého původu, ale
i ke změně filozofie maloobchodu, aby byl daleko víc o výrobcích
českých potravinářů a spotřebitelích, již budou poptávat a nakupovat
produkty z naší země.