Počátky naší státnosti – Mojmírovci 2 – Sámo
28. 11. 2009
Kraj kolem Ohře se do českých dějin zapisuje znovu v první polovině 7. století. Doba Keltů již dávno odezněla, avšak slovanské kmeny usazené v české kotlině přejímají řadu starších názvů a nejspíše asimilují i zbytky původního obyvatelstva včetně keltského etnika. Tak se dochoval název země Boihemum – Bohemia i jméno řeky Ogara neboli Ohře. Pradávná stezka podél Ohře sloužila i v neklidných dobách raného středověku, říční údolí mezi Krušnými horami a Doupovskými vrchy tvořilo hranici mezi územím Franků a rostoucím vlivem Slovanů ve středoevropském prostoru. Mnohé kupecké karavany putovaly se zbožím na východní trhy právě tudy, za soutěskou u dnešní Kadaně se před nimi rozprostřely úrodné louky Poohří. Tady se nad řekou vypíná i pozoruhodná stolová hora Úhošť, která jako pevnost po staletí stráží Ohři při jejím vstupu do nitra Čech. Výrazný přírodní útvar budil pozornost badatelů a historiků již v 19. století, profesor August Sedláček sem zasadil děj dávné bitvy u Wogastisburku, popsané k roku 632 v kronice tzv. Fredegara. Odehrála se vítězná bitva Slovanů vedených Sámem proti králi Franků Dagobertovi I. z rodu Merovejců právě zde?
Fredegarova kronika vznikla v 7. století
nejspíš v Burgunsku v tehdejší Franské říši. Z textu se dozvídáme,
že někdy v l. 624–25 jakýsi Sámo původem z kraje Senonského
(pravděpodobně od města Sens severně od Paříže) přišel s franskou
kupeckou karavanou na území slovanských kmenů právě v čase jejich
vrcholícího povstání proti Avarům. Kočovní Avaři pocházeli
z východních stepí střední Asie, v 6. až 8. století byli hrozbou
mnoha evropských kultur. Jako válečníci prosluli krutostí, hospodářsky
parazitovali na slovanském obyvatelstvu, brali si ženy Slovanů a chlapce
z takových svazků vychovávali pro boj, pro první sled avarských útoků.
Tak rostly silné generace mužů schopných válčit, avšak útrapy a jejich
nerovné postavení se obrátily proti Avarům samotným. V této vyhrocené
situaci se osvědčil Fredegarem zmíněný Sámo, nejprve jako úspěšný
vůdce protiavarského povstání, poté coby vládce svazu slovanských kmenů,
které přijaly jeho ochranu. Kdo byl Sámo a jaké bylo jeho pravé jméno, se
s určitostí nikdy nedozvíme. Některými badateli je pokládán za
svobodného muže z významného rodu, galského, možná i židovského
původu jména Samuel, vyslaným do země Slovanů s cílem vytvořit
nárazníkové území proti Avarům a zemi podřídit franskému vlivu.
Dovednost vůdce i schopného válečníka mu nelze upřít, a představa, že
byl jen řadovým kupcem, není příliš pravděpodobná. Skutečný smysl jeho
výpravy však zůstává zahalen v rovině hypotéz a dohadů. Cesty byly
plné nebezpečí a kupecké karavany, pokud chtěly směnit zboží ve
vzdálených krajích, v tehdejší době bez zkušeného a dobře
vyzbrojeného doprovodu neměly velkou šanci na úspěch. Jednalo se vlastně
o polovojenské družiny, společně s kupci cestovali i vyslanci a
dobrodruzi, přinášející cenné informace z území mimo vliv franské
moci. Takovou osobou mohl být i Sámo, muž s politickými i vojenskými
schopnostmi, se zcela jinými zájmy než obchod.
Sámova karavana
přicházela z centra Franské říše a nejspíše putovala od západu podél
Ohře a hory Říp, stejně, jako před sedmi sty lety Segovesius. Horní tok
Ohře byl od nepaměti spojnicí české kotliny s vyspělejšími kulturami
západu, pokračováním dávné karavanní cesty z jižních a východních
zemí, později zvané Trstenická stezka. Pokud Sámo zvolil tuto cestu, došel
až do dolního Pomoraví, kde je předpokládáno centrum Sámova kmenového
svazu, pozdější velkomoravské sídelní aglomerace Veligradu nebo Mikulčic.
Po průchodu mělkou Chebskou pánví kupecká karavana musela projít kaňonem
Ohře mezi Doupovskými a Krušnými horami. Na jeho počátku u Radošova
nalezneme relikty dávných hradišť neznámého stáří, jistě však
střežily důležitý brod a cestu do vnitrozemí. Řeka semknutá mezi horami
asi po 25 km vstupuje do rovin středního a dolního Poohří, v době Sáma
již po staletí využívané kulturní krajiny. Ohři i karavanní stezce
v těchto místech dominuje stolová hora zvaná Úhošť, nedaleko bylo ve
13. století založeno královské město Kadaň. Samotná hora je neobvyklým
přírodním útvarem. Jedná se o vyzdviženou čedičovou kru s příkrými
suťovými nebo skalními srázy, s vrcholovou plošinou o impozantní rozloze
téměř 80 ha. Nad řekou ční ve výšce 200 m. Převýšení vrcholové
plošiny od úpatí je 90 až 130 m. Takovou krajinnou dominantu Sámo jistě
nepřehlédl, zvláště pokud tehdy byla osídlena, nicméně žádné nálezy
to zatím nedosvědčují. Jako zkušený vůdce však mohl rozpoznat její
strategický význam. Možná horu navštívil a odtud zamířil na jihovýchod
k nedalekému Pšovu, na vrchu zvaném Rubín se rozkládalo hradiště
datované již k 7. století. Přestože Úhošť je výzvou české
archeologii, dosud nebyla prakticky zkoumána. Letecký pohled však prozrazuje,
že stolová hora skrývá mnohá tajemství. Je zde předpokládáno keltské
oppidum, snad i další pravěké osídlení. Ve středověku tu stávala ves
Úhošť a rozlehlá plošina se stepním klimatem byla využívána
zemědělsky. Hora má svůj vlastní vodní zdroj, uměle vyhloubené cisterny
na sběr dešťové vody, nalezneme tu i kamenné stěny a valy nedatovaného
stáří. Kdo si vyzkoušel zdolat srázy Úhoště, přisvědčí, že
vrcholová plošina je téměř nedostupná. Příhodné místo pro boj s lépe
vyzbrojeným, početnějším vojskem.
Pokud se do tohoto kraje Sámo vrátil,
nepřicházel s kupeckou karavanou. Již vystupoval jako vůdce slovanského
kmenového svazu. K povstání, do jehož čela se postavil a přispěl tak
k porážce Avarů, muselo dojít někde na moravsko-panonském pomezí
v letech 625–31. Tehdy získává postavení samovládce a pod jeho ochranu
se přidávají i ostatní Avary dříve porobené kmeny. Ve slovním tvaru
Samo můžeme hledat i podstatu Fredegarem zaznamenaného jména,
ztotožněného s kmenovou autoritou jediného vůdce – s titulem SAMO.
Nejednalo by se tudíž o osobní jméno, ale o postavení slovanského
panovníka. Obdobné nedorozumění se často opakuje v dobových záznamech
o Avarech a jejich náčelnících zvaných Chán či Kagan, které tehdejší
letopisci často zaměňovali s osobními jmény. Důvod, proč kronika tzv.
Fredegara zmiňuje jakéhosi Sáma, však spočívá v dějinných
souvislostech s Franskou říši a jejím panovníkem. Král Dagobert I.
pocházel ze slavného rodu Merovejců: Za jeho vlády, po podmanění Durynků
vlivem zasahujících i na východní slovanská území, byla Franská říše
dominantní silou západní Evropy. Přílišná autorita Sámova a rostoucí
síla slovanského kmenového svazu jistě nekonvenovala s jeho mocenskými
zájmy. Záminkou použít sílu proti Slovanům se stalo údajné přepadení
franských kupců na Sámově území. Když Sámo neustoupil výhružkám
králových vyslanců a místo podvolení se Dagobertovi je nechal ze země
vyhnat, odpověď přišla záhy. V létě roku 632 proti Sámovi vytáhly
tři voje Dagobertových vojsk. Bavoři od jihu směřovali patrně podél
Dunaje do Pomoraví: Druhý voj s početnými saskými silami směřoval od
severu možná po Labi a nejsilnější střední voj vedený samotným
Dagobertem I. postupoval od západu a do nitra Čech nejspíše vstoupil
osvědčenou trasou po Ohři. Vojska se měla spojit někde na Moravě a
zasáhnout Sáma v jeho centru, cestou pustošit sídla i pole, pro
spížování vojsk brát dobytek i úrodu. Jednalo se o osvědčenou bojovou
taktiku, která Frankům přinášela úspěch. Místo velkého vítězství a
porobení Slovanů však Dagobert utrpěl těžkou porážku, již zaznamenala
Fredegarova kronika jako bitvu u Wogastisburku.
Wogastisburk, místo bitvy,
však za tisíc let upadl v zapomnění. Zmíněný hrad ze 7. století,
který by bylo možno ztotožnit s Wogastisburkem, je předmětem dohadů a
hypotéz. Badatelé od 19. stol. Wogastisburk umisťují do Vídně,
Bratislavy, Znojma, Domažlic, hledají jej v Durynsku nebo na řece Sále
v severním Německu. Žádná z teorií však dosud nepřinesla
přesvědčivý důkaz. Známe však jedno místo mající před ostatními
váhu nejsilnějších argumentů. Wogastisburk na Ohři, ve směru Dagobertova
tažení proti Sámovi. Nebylo by to poprvé, kdy tuto přístupovou trasu
zvolili dobyvatelé ze západu. Podle římského historika Tita Livia po Ogaře
přišel ve 2. stol. před n.l. Segovesius, vůdce keltských Bójů, roku
6 n. l. nejspíše právě tudy do české kotliny vstoupila římská legie
vedená Saturninem proti Marobudovu svazu, později v roce 805 vojska Karla
Velikého pod velením jeho syna Karla mladšího. Můžeme dovodit, že Sámo
směr pochodu hlavního voje franského vojska znal a dobře se na něj
připravil. Již profesor August Sedláček, autor mnohasvazkového díla Hrady,
zámky a tvrze české, lokalizoval Wogastisburk na Úhošť nedaleko Kadaně.
Poloha, jedinečná terénní konfigurace a v neposlední řadě název
stolové hory dávají tušit, že Úhošť by skutečně mohla být Sámovým
Wogastisburkem. Současný historik Zdeněk Třeštík rozebírá název jako
Úhostův hrad, Úhast – Uogast, německy psaný Wogastburg, Wogastisburk.
Při absenci výzkumu na Úhošti však polohu Wogastisburku přisuzuje
nedalekému hradišti na vrchu Rubín u Pšova, kde archeologická věda
přinesla řadu nálezů právě z horizontu 7. století. Avšak sídla typu
obydleného hradiště byla v tehdejší literatuře nazývána civitas, pod
slovem burgus jsou uvažovány spíše chráněné polohy vojenského
charakteru, v případě Wogastisburku příležitostné opevnění, odkud bylo
možno kontrolovat široké okolí a bez větších rizik odolat lépe
vyzbrojenému a početnějšímu vojsku. Prakticky nedobytná stolová hora tak
mohla Sámovi sloužit jako předsunutá pevnost k sídelnímu hradišti
u Pšova, vzdálenému pouze 18 km. V dosahu jízdy byla během jediné
hodiny, pěší síla k překonání vzdálenosti nepotřebovala víc než
několik hodin pochodu. Pšovské hradiště se slovanským osídlením z doby
předvelkomoravské, a dokonce nálezy avarského původu, v Čechách
ojedinělé, tak nevylučují význam Úhoště jako místa rozhodujícího
střetnutí. Stolová hora s vysokými skalními či suťovými stěnami ani
nevyžadovala komplikované opevňovací práce, sama již byla přírodní
pevností. Pokud obránci měli dostatek zásob, byl čas na jejich straně.
Stačilo vyčkat na chybu nepřítele, na pokus o zdolání jediného
přístupu k vrcholové plošině. Ostřelování, zasypávání kameny a
několik úspěšných protiútoků pak dokázalo zlomit morálku převahy
Franků, změnit poměr sil ve prospěch hůře vyzbrojené obrany Slovanů. Je
tedy nanejvýš pravděpodobné, že Sámo na krále Dagoberta čekal právě
zde a jeho vojsko napadal z dobře chráněné, soupeři nedostupné polohy
„Úhostova hradu“. Pokud svoji roli sehrála i posádka na nedalekém
hradišti na vrchu Rubín, strategické rozložení sil Slovanů bránilo
postupu Franků do českého vnitrozemí, ústup do sevřeného kaňonu Ohře by
znamenal zkázu dezorientovaného vojska. V takové situaci králi Dagobertovi
nezbývalo než rezignovat a přistoupit na Sámovy kapitulační podmínky.
Hora – pevnost, která se zapsala do paměti Franků jako místo potupné
porážky, nejspíše nesla jméno dodnes dochované ve tvaru Úhošť.
Příponou burgus ji mohli pamětníci bitvy i sám kronikář nazvat
z prozaických důvodů; hora sama působí impozantním dojmem a neúspěšný
boj o „pevný hrad“ byl pro franského krále Dagoberta I. důstojnějším
podáním než skutečnost. Pro bitvu v blízkosti Ohře mluví ještě jedna
významná okolnost, zmíněná v kronice tzv. Fredegara. Slované, povzbuzeni
úspěchem u Wogastisburku, vytáhli proti Frankům a zle zpustošili část
Durynska, přilehlé oblasti západně od Krušných hor. Pokud by se bitva
odehrávala na Dunaji nebo Sále, stěží by Slované směřovali svůj
následný útok na tuto část Franské říše.
Ještě několik pozoruhodných informací
se dozvídáme z Fredegarovy kroniky o Sámovi. Pokud byl jako Frank
křesťanem, záhy přijal zvyk mnohoženství slovanských a avarských
kmenových vládců, neboť podle tradičního podání měl se svými
12 manželkami 22 synů a 15 dcer. To již vytvářelo silný potenciál pro
pokračování rodu, hlásícího se po smrti Sámově k vládnoucí elitě na
území slovanských kmenů, tedy i na území Čech a Moravy. Kronikou tzv.
Fredegara hodnověrné zprávy o Sámovi utichají a území naší země se na
téměř sto padesát let vytrácí z franských písemných pramenů. I to je
neklamným znamením, že Sámův kmenový svaz si vydobyl u sousedů značný
respekt a nadlouho se vytratil ze sféry franských mocenských zájmů. Co se
však odehrálo na území pod Sámovým vlivem po jeho skonu? Jistě jeho rod
nevymizel z povrchu země, potomci se nejspíše zapojili do kmenových svárů
a lokálních válek, tradice mocného a vítězného Sáma však pokračovala
v ústním podání po další generace. Kdo si však uhájil právo patřit
mezi slovanskou elitu, patřil k ní i Sámův rod?
Pokusme se o hypotetickou konstrukci
Sámova rozrodu do doby nástupu knížete Mojmíra do čela Velké Moravy
v roce 833 a křtu 14 českých knížat v bavorském Řezně v roce 845,
o kterém se zmiňují Fuldské anály. V letech 630 až 830, počítáme-li
jednu generaci dvacet let, následovalo po Sámovi dalších deset generací
jeho potomků. Pokud připustíme, že pouze polovina z jeho 22 synů se
dožila dospělosti a do další generace pokračovala vždy dvěma dospělými
mužskými potomky (velmi střízlivé, berme však ohled na tehdejší
životní podmínky), kteří zajistili rozrod opět dvou pokračovatelů,
dojdeme za dvě stě let k pozoruhodnému číslu 11 264. Tolik mužských
potomků mohlo odvozovat svůj původ od Sáma. Tedy i vznášet nárok na
vládu v kmeni či kmenovém svazu. Pokud by tito potomci neměli jiné
konkurenty, pokusme se konstrukci dále rozvinout o počet kmenů,
přináležejících „rodovému“ svazu. Postačí, abychom z původních
22 synů předpokládali 1/4 – tj. pět úspěšných vládců, kteří
vytvořili vlastní družinu, poté z každé další generace jednoho a 1/4
obdobně úspěšného vládce, dostaneme se za dvě stě let k počtu
46 kmenových knížat s vlastní družinou. Odtud mohla pocházet většina
u nás žijících slovanských rodů se svým „vojvodou“, knížetem, mezi
něž v polovině 9. století patřil Mojmír i oněch 14 anonymních
knížat z území tehdejší Bohemie. Z uvedené konstrukce, přestože má
řadu nedostatků, lze vyvodit, že většinu tehdejší slovanské nobility
pojily bližší či vzdálenější rodové svazky, mnohdy odvozené od
prvního známého sjednotitele slovanských kmenů – knížete či krále
Sáma.
Zanechal Sámo genetické stopy i v severozápadních Čechách? Pokud někde,
tak nejspíš na Moravě či v Panonii, kde je uvažováno centrum jeho
kmenového svazu. Z takového rodu pak mohla vzejít budoucí říše
Mojmírovců, zvaná Velká Morava. Mohl však sjednotitel slovanských kmenů
za svého tažení k Wogastisburku položit základ i pokolení
v severozápadních Čechách?
Radek Míka