Počátky naší státnosti 7 – Přemysl, první z českých Přemyslovců
27. 04. 2010
Za nejstaršího Přemyslovce
Bořivoj je pokládán za nejstaršího doloženého Přemyslovce, rodu,
z něhož vzešel svatý Václav, dědiční panovníci i králové a téměř
čtyři století vlády nad zeměmi koruny České a Moravou! Role připisovaná
knížeti Bořivojovi v počátcích vzniku českého státu je téměř
monumentální, ač stál ve stínu mocnějšího panovníka, krále Svatopluka
I. z rodu moravských Mojmírovců. Lze uvěřit, že náklonnost Svatoplukova
mu vynesla dynastický nárok na vládu v Čechách?
Kníže z Levého Hradce
umírá v roce 888–9, zatímco Svatoplukovi zbývá ještě pět let života.
Bořivoj po sobě údajně zanechal dva nezletilé syny, Spytihněva a sotva
narozeného (či pohrobka?) Vratislava. Velkomoravský panovník měl tři syny,
včetně dospělého Přemysla, a jistě si dělal nárok na svrchovanou vládu
vlastního pokolení nejen na Moravě, ale také v Bohemii. Jako zkušený
vladař a válečník nemohl přehlížet vážnost situace v Podunají. Tlak
staromaďarských nomádských kmenů neustával a od východu odpadala
rozsáhlá území, dříve poplatná Svatoplukovi. O to víc ho musel zajímat
zdárný vývoj v Bohemii, ve styčném území s Franskou říší. Dobře
věděl, že země patří do sféry zájmu mocného souseda a dělal vše, aby
svoji anexi na západ obhájil. Pozvolný průnik Moravanů do Polabí patrně
probíhal s vědomím krále Ludvíka II. Němce. Připomeňme jeho
neúspěšná tažení v letech 846–849. Lze vyslovit i hypotézu, že
hradiště v Polabí postupně ovládla moravská nobilita a probíhala zde
misijní činnost Metodějova včetně zakládání kostelů. Jedním
z prvních mohl být kostel sv. Klimenta nikoliv na Levém Hradci, ale na
hradě Gradič na horním toku Labe, v dnešním Hradci Králové. Skromná,
dnes barokní kaple sv. Klimenta v sousedství Bílé věže možná ukrývá
pozoruhodnou historii. Ovládnutí území na soutoku Labe s Vltavou a postup
dále na západ však znamenal vážnější překážku. Nešlo jen o odpor
stávajícího východofranského panovníka Karlomanna, ale zejména silných
Lučanů. Ti po generace kontrolovali severozápadní Bohemii a ve druhé
polovině 9. století patrně ovládali území na středním Labi. Hrad
Mělník knížete Slavibora byl opěrným bodem, který Svatoplukovi
překážel v cestě.
Kosmova Kronika česká
podává legendární svědectví o Luckých válkách, výbojnosti kmene,
který po léta ohrožoval centrum země. Vyprávění vrcholí bitvou na
Turském poli, v níž se utkalo Neklanovo vojsko Čechů vedené Tyrem
s útočným Vlastislavem a jeho Lučany. Boj to byl téměř mytický.
Zasáhly prý magické síly na straně Tyra, avšak nic konkrétního se
nedozvídáme o datu bitvy ani jejím skutečném vítězi. Vojsko
„Čechů“ v té době zcela jistě neexistovalo, Lučané vedli boj
o území a hegemonii. Prakticky se jednalo o válku uvnitř jediného gens
(kmene) Bohemanů. Spojení bájné bitvy na Turském poli s Bořivojem a
zájmy moravského Svatopluka je jen hypotézou, avšak mnohé okolnosti
nasvědčují, že zdaleka ne bez opory v reálných dějinách 80. let
9. století.
Bořivojův Hradec a Slaviborův hrad Mělník
dělí vzdálenost pouhých 25 km. Rozpínavost Lučanů mohla být pro
Bořivoje důvodem hledat silného spojence v moravském Svatoplukovi, který
již ovládal velkou část horního Polabí. Moravská posádka na Levém
Hradci naopak ohrožovala Slavibora. Z tzv. Kristiána víme, že proti
pokřtěnému Bořivojovi a novým pořádkům vzešla od ostatních vojvodů
českých vzpoura. Ti na jeho místo dosadili jakéhosi Strojmíra a poražený
kníže Bořivoj musel, asi na přelomu roku 883/4, zběhnout na Moravu. Pokud
Slavibor napoprvé uspěl a zinscenoval povstání proti svému domácímu
rivalovi, proti Svatoplukovi a jeho vojenské síle již neměl naději. Ten
však mohl poskytnout vojenskou hotovost až na podzim r. 884 po uzavření
míru s východofranským králem Karlem III. Tlustým. Pouze s moravskou
podporou mohl Bořivoj pomýšlet na návrat. Jistě je však čekalo
vyřízení účtů se strůjci „protikřesťanského“, tzn.
protimoravského, povstání. Legendární bojiště leží 5 km
severozápadně od Levého Hradce, na pomezí Luckých držav v Polabí.
Turské pole, posvátné území pod vrchem Ers (keltsky vítěz)
s protějším pahorkem zv. Krliš. Není jistě náhoda, že ke konečnému
zúčtování došlo v těchto místech. Pohanští Lučané jej nazývali Ers,
oproti metodějovým křesťanům, kteří jej nazývali Krliš (staroslovanské
krleš z řeckého kyrie eleison – pane, smiluj se). Sám Svatopluk či
Bořivoj do boje patrně nezasáhli. Vojsko „Čechů“ vedl jakýsi Tyr
(býk, udatný). Možná moravský předák či vojenský velitel Levého
Hradce. Pokud však Svatoplukovy posily ohrožovaly Slavibora a jeho hrad
Mělník z východu (a v duchu tehdejší strategie lze reálně uvažovat
ještě o třetí linii útoku), nemohli obklíčení Lučané nasadit
veškerou sílu a Vlastislavovi nezbylo než kapitulovat. Pokud zásluha na
porážce vzpurného knížete byla připsána křesťanskému bohu, bylo to
znamení vlády nového krále pod ochranou kříže. Moravský panovník slavil
vítězství a kníže Bořivoj se mohl vrátit na Levý Hradec. Za
předpokladu, že Svatopluk si s Karlem III. na Monte Comiano předjednal jako
podmínku ukončení bojů s Franky postoupení Bohemie, neměl držení země
jisté. Bylo proto zapotřebí učinit politické kroky, které by stvrdily
nárok svrchovanosti moravských Mojmírovců nad územím jak Lučanů, tak
ostatních slovanských rodů v české kotlině. Prvním z významných
počinů bylo obsazení sněmovního pole a založení hradu zvaného Praha.
Uzavřením přístupu ke stolci „Čechů“ a pokřesťanštěním
kultovního místa popřel staré kmenové pořádky. Tady nelze Bořivojovu
roli nijak přeceňovat. Naopak se v plné síle ukazuje moc Svatoplukova, jeho
snaha vytvořit západní centrum říše a upevnit zde vlastní pozice ve
shodě s římskou kurií i franskými vládci. Roku 885 zemřel
moravsko-panonský arcibiskup Metoděj, představitel východního byzantského
ritu a král Svatopluk ve druhé polovině své vlády zcela sází na latinskou
církevní orientaci.
Sňatková politika
Úvaha však pokračuje dále; jak se vítěz vypořádal s poraženým.
Kapitulovat musel pšovský kníže Lučanů Slavibor. Podmínky si mohl
diktovat moravský Svatopluk. Tradiční formou urovnání sporu mezi mocnými
rivaly byla ve středověku sňatková politika. Slavibor měl dceru Ludmilu,
v té době asi dvacetiletou. Ta je přisuzována Bořivojovi. Jejich
manželství však vykazuje mnohé pochybnosti. Sv. Ludmila je považována za
zakladatelku Přemyslovského rodu, avšak tato výsada je knížeti Bořivojovi
upřena. Legendistické prameny uvádějí, že Ludmila měla s Bořivojem
šest dětí. Podle dnes přijímané teorie Spytihněva a Vratislava dělí
13 let. Ostatní z potomků nelze doložit. Pokud byl Spytihněv prvorozený a
zemřel jako čtyřicetiletý (?) v roce 915, musel se narodit nejpozději
v roce 875. Nicméně Ludmile (věk 61 let, nar. po 860) v té době bylo
nejvýše 15 let. Otěhotnět by musela ve čtrnácti nebo ještě mladší!
Naopak Bořivoj by čekal na svého prvního potomka do svých 23 let. Podle
antropologického zkoumání nalezených ostatků (zda hrobka v základech
kostela Panny Marie patří Spytihněvovi není zcela jisté) se však kníže
dožil věku vyššího. To Ludmilu jako jeho matku prakticky vylučuje. Jistá
potíž nastává také s Vratislavem. Ten se ujal vlády v roce 915, skonal
poměrně záhy, údajně ve věku 33 let, v boji s Maďary dne 13. února
921. Vratislavův dožitý věk, a tedy i datace narození k r. 888–9, se
však odvozují jen podle Bořivoje, který toho roku skonal, a později tedy
už žádného potomka zplodit nemohl! Pro objektivitu nutno dodat, že
antropolog E. Vlček ostatkům muže z hrobky knížete Vratislava také
přisoudil věk znatelně vyšší. Nejisté nebo dodatečné časové výpočty
„v mezích možného“ vzbuzují přinejmenším nedůvěru, zvláště
nezapadají-li do tradičních souvislostí. Pokud do děje vstupuje moravský
Svatopluk, nabízí se jiné vysvětlení, jak sv. Ludmila mohla získat roli
zakladatelky Přemyslovské dynastie. Propojením významných slovanských
rodů šlo dosáhnout legitimity držení Bohemie, a Svatoplukův nejstarší
syn byl pro Ludmilu vhodným nápadníkem. Přesto nelze vyloučit, že Bořivoj
byl skutečně manželem sv. Ludmily. V termínu jejich uvažované svatby
v roce 874 byl však ještě pohanem a mohl mít i jinou ženu. Na tehdejší
dobu zralý věk 23 let by tomu napovídal. Pohanský sňatek (navíc
s pohankou) nemusel být po Bořivojově křtu uznán jako právoplatný,
zvláště měl-li kníže více žen, Ludmila mohla být z takového svazku
vyvázána. Svatoplukův zájem měl prioritu. Nejspíše v roce 885–6 mohlo
dojít k politické události, která významně na další staletí ovlivnila
české dějiny. Pod tíhou „bořivojovské“ tradice nebude snadné
připustit, že moravský rod upevnil své zisky v Bohemii sňatkem s dcerou
knížete polabských Lučanů. Pokud se z takového svazku narodil syn, nyní
již křesťanský pokračovatel domácího panovnického rodu, nemohl jeho
legitimitu odmítnout ani východofranský král. Nárok Franků na území
Bohemie zůstával jen v rovině tributální závislosti (poplatek za mír),
kdysi uložené Karlem Velikým.
Přemyslovo narození
lze datovat po roce 865. Jako představitel moravské nobility byl nepochybně
křesťanem. Od patnácti let, tehdy uznávaného věku plnoletosti, se stával
bojovníkem a v pozici nejstaršího syna vládnoucího panovníka přebíral
část povinností ve správě země. Možná již v r. 883 odcestoval po boku
pokřtěného Bořivoje na Levý Hradec, aby zde působil v moravské posádce.
Ve svém věku se mohl aktivně podílet i na bojích s Lučany. Nebylo
vhodnějšího Moravana k naplnění Svatoplukovy dynastické politiky. Ludmila
musela před svatbou projít křtem, který lze hypoteticky vročit na léto
885. Mezi roky 886–9 se narodil Vratislav. Roku 890 východofranský král
Arnulf potvrdil Svatoplukovi držení Bohemie. Dalo by se vyvodit, že moravský
panovník jistil rodové zájmy pro Přemysla i jeho prvorozeného syna.
Mladý Spytihněv,
patrně skutečný potomek Bořivoje, neměl po smrti otce příliš nadějné
vyhlídky. Společně s porobenými vojvody mu nezbývalo než čekat na
vhodnou příležitost k převratu. Krizová situace v Podunají jim
významně nahrávala. V roce 992 napadl Moravu svaz Maďarů v součinnosti
s Bavory. Vojenská síla Moravanů byla převedena na východ, Bohemii mohl
opustit i Přemysl a zahynout na panonských bojištích ještě před
Svatoplukovou smrtí. Více důvodů však Přemysla poutalo k Praze. Pokud ale
zůstal bez dostatečné vojenské opory, hrozilo mu nebezpečí i tady.
Poměry sil se mění r. 894, kdy král Svatopluk I. skonal. Jisté je, že
krátce poté došlo v Bohemii k obratu, a pokud zde působila moravská
nobilita, uvolňuje pozice místním předákům. Nejpozději v této
souvislosti můžeme spekulovat o datu Přemyslovy smrti. Pravděpodobný je
útěk Ludmily se synkem Vratislavem, patrně došlo i k (archeolog.
doloženému) poboření kostela Panny Marie na sněmovním poli jako symbolu
vlády moravských křesťanů. Jen za takových okolností se Prahy mohl
zmocnit dvacetiletý Spytihněv, podporovaný domácími vojvody. Fuldské
letopisy datují k červenci roku 895 významnou událost, podle níž se
interpretuje další vývoj v Čechách. Spytihněv v doprovodu jakéhosi
Vitislava dorazil na sněm do bavorského Řezna, aby se poddal králi Arnulfovi
a vznesl nárok na „Svatoplukovu“ Bohemii. Pro Arnulfa se žádost mladého
knížete stala vítanou záminkou jak potlačit vliv nového vládce Moravy
Mojmíra II. Východofranský panovník rozehrál nebezpečnou hru, na přelomu
9. a 10. století vedoucí k oslabení Moravanů a posléze i k zániku (r.
906–7) silného konkurenta na východě.
Jak se mohla zhroutit moc Velkomoravské říše,
aby nezůstal ani náznak pokračování rodu Mojmírovců? Svatoplukův rod byl
vymazán z politických dějin. V reálném životě však mohl pokračovat
v pokrevní linii králových synů, ač historické prameny o potomcích
vzešlých z manželství Predeslava, Mojmíra a nejmladšího Svatopluka
mlčí. Není divu. Franští králové nestáli o silné konkurenty, kterými
Mojmírovci – a zejména ctižádostivý Svatopluk – byli. Spytihněv se
nabízel jako pojistka proti růstu významného rodu v Čechách. Nic také
nenapovídá, že Bořivoj nebo jeho pokračovatel Spytihněv odvozovali svůj
původ od nějakého Přemysla. Ten jim byl připsán až později, možná
z nejistoty či omylem. Jisté je, že „ryze domácí“ interpretace
Přemyslovců má své kořeny v tzv. Kristiánově legendě (konec 10. stol.)
a Kosmově kronice české z počátku 12. století. Odtud čerpali a dodnes
s plnou důvěrou čerpají všichni ostatní. Kdo však byl „první
Přemyslovec“ a kde se vzala legenda o prozřetelností vybraném Oráči ze
Stadic, zakladateli dynastie českých králů?
Přemyslovská legenda
Jako i jiné pověsti, také přemyslovská legenda navazovala na starší
kmenové tradice a pohanské rituály, byla však upravena s určitým
posláním. Tím je podpora starobylé legitimity panovnického rodu na vládu
v Čechách, počínaje státotvorným mýtem o Přemyslu Oráčovi.
Slovanské obyvatelstvo raného středověku mělo agrární povahu. Orbě byl
přisuzován magický smysl. Práci s pluhem mohli vykonávat jen zdatní
dospělí muži. Tehdejší vnímání světa si žádalo, aby první „z lidu
vyvolený“ panovník vzešel právě z takového prostředí. „Oráč“
jako člověk zakládající brázdu v úrodné zemi, aby zasel a sklidil
úrodu, je zjevný symbol původce rodu. Svatoplukův nejstarší syn Predezlaus
zasévá nové pokolení, spojuje země Čech a Moravy, ukončuje éru
pohanství a nahrazuje ji novým řádem. Bílý kůň, který vedl poselstvo
z Prahy do Stadic, byl symbolem cti a dokonalosti. Naplnění věštby jeho
prostřednictvím dodalo Přemyslovu rodu váhu božího výběru, jak jej
chápali lidé na samém počátku křesťanství v Čechách.
Proč ale Přemysl Oráč,
povolán k vládě, zanechal pluh i své voly v údolí řeky Bíliny pod
Krušnými horami? Odpověď na původ přemyslovské legendy i její
umístění ke Stadicům možná najdeme v reálném životě sv. Ludmily.
Její rod držel rozsáhlá území na severu, v kontaktu s dalšími kmeny
Polabských Slovanů. Stačí se vydat z Mělníka po proudu Labe.
Radek Míka