Počátky naší státnosti 4 – Křest čtrnácti českých knížat
23. 01. 2010
Druhá polovina 8. století
se nese ve znamení expanze Franské říše. Karel Veliký vytvořil na
západě nejmocnější stát tehdejší Evropy. Stal se oporou římského
papeže a ve jménu západního křesťanství dobýval také území
východních „pohanů“. K říši připojil Durinky, Sasy i Bavory. Roku
803 ovládl Avarský kaganát Panonii, tažením do Bohemie v letech 805 a
806 zlomil odpor Slovanů v české kotlině. Rozdělením říše mezi jeho
syny a vnitřními nesváry po smrti Karla Velikého r. 814 však vývoj na
hranici Východofranské říše nabral nový směr. Dolnomoravský úval a
podunajská Panonie, v 7. stol. patrně centrum Sámova kmenového svazu, si
uchovaly potenciál vyspělé oblasti na pomezí románské kultury, z níž
vzešlo skutečné jádro vlády Slovanů na našem území. Zánikem moci
Avarů v Panonii se vytvořil prostor pro nástup nové mocnosti, říše
„Moravanů“. Kdo však byl ten lid? Osadníci, kteří přišli na nová
území až v době stěhování národů, nebo dávní obyvatelé země, co
zde měli domov od nepaměti a své pojmenování odvozovali podle
životodárné řeky?
První zmínka o Moravanech
pochází až z roku 822. Tehdy podle záznamu ve Franských letopisech se
Moravané (psáni Marhenoi) účastnili po boku Obroditů, Čechů (Bohemi),
Avarů a dalších národů na hranici Východofranské říše sněmu ve
Frankfurtu, aby franskému králi Ludvíku I. stvrdily vazalskou věrnost. Tehdy
bezesporu vrcholil proces etnogeneze slovanských kmenů na středním Dunaji a
Frankům nezbývalo než Moravany vnímat jako novou politickou a možná
i vojenskou hrozbu. Základ budoucího státu vzniká na dolním toku řeky
Moravy v okrajovém pásmu Avarského vlivu již v 7. a 8. století. Místo
příznivé pro zemědělství bylo současně živou obchodní tepnou na
Jantarové stezce, důležité spojnici jihu Evropy s baltskými zeměmi. Již
v dobách Římského impéria karavany putovaly přes Dunaj k ústí Moravy,
aby se podél jejího toku ubíraly na sever, a pod dnešní Olomoucí se
větvily k Labi a Odře. Za staletí tudy prošla řada kmenů a kořeny
zapustilo mnoho etnik. Lid po staletí závislý na usedlém hospodaření
nejspíše pojila i určitá kulturní a jazyková kontinuita. Pojmenování
moravských Slovanů bylo nepochybně odvozeno od názvu řeky, neboť
v latinské podobě Marus je známa již kolem roku 100 n.l. Název dobře
vystihuje charakter řeky; mar/ava jako velká či stojatá voda, močál, bahno
(moor). Lužní ekosystém tvořený mokřady, říčními meandry a slepými
rameny tu v původní podobě existoval ještě na počátku minulého
století. V této krajině vznikala blatná sídliště, chráněné osady
s rozvinutým zemědělským a hospodářským zázemím. Usuzuje se, že
slovanské etnikum přicházelo na tato území z východního Podunají a
v několika vlnách od 5. století osidlovalo zemi po Langobardech.
Společenství zemědělců však mohla vstřebávat slovanské vlivy již
podstatně dříve. Soužitím starých Slovanů patrně již s kmeny
Germánů, s bojovnými Huny a posléze s Avary vznikala v Panonii kultura,
kultivovaná románským prostředím někdejších římských severních
provincií. Tady se Moravané setkávali s vyspělým jihem, jejich elity znaly
císařskou Konstantinopol, Ravenu i papežský Řím. Lze soudit, že vliv
Byzance nebo později iroskotských misií formoval křesťanskou víru
slovanského obyvatelstva dávno před příchodem věrozvěstů sv. Cyrila a
Metoděje. Zdejší lid či jeho vládnoucí nobilitu již nebylo možno
považovat za pohany, předvelkomoravské období 7. a 8. století mohlo mít
rysy „hrubého“ křesťanství. Politickou váhu mu však dodal až křest
panovníka.
Vládu tehdy utvářela vojenská družina
v čele s knížetem. Knjaz – kníže/kněz – v jedné osobě
soustředil nejvyšší moc a ve svém postavení patrně představoval
i nejvyšší duchovní autoritu v celém rodu či kmenovém svazu. Přijetí
křtu knížetem bylo vnímáno jako přistoupení veškerého jeho lidu,
přičlenění země k universu křesťanství, často však mělo odvrátit
šíření víry ohněm a mečem. Vojenské tažení pod záminkou obrácení
„pohanů“ na víru ospravedlňovalo dobyvačnou politiku Franků vůči
zemím na králi a jeho církvi nezávislým. Tak tomu bylo nejspíše
i v případě Mojmíra, jehož křest je datován do roku 831 a poprvé
přináší jméno panovníka konsolidující se Moravské říše. Tímto
politickým aktem náležela Mojmírova Morava k Pasovskému biskupství, tedy
do sféry zájmu Východofranské říše. Kdo byl Mojmír, kdo stál na
počátku dynastie panonsko-moravských knížat, nejspíše nikdy s jistotou
nezjistíme. Barokní dějepisec Tomáš Pešina z Čechorodu (1629–80) ve
svém díle Mars Moravicus dokonce uvádí jeho předchůdce i s letopočty;
v letech 680–700 vládl prý Moravod, od roku 720 Svanthos, asi 796–811
Hormidor, 811–820 Mojmír a teprve až v roce 830 se ujal vlády další
z Mojmírů, v pořadí II. Mojmír III. (894–906) byl synem Svatopluka I.
Poprvé se pojmenování vládnoucího rodu MOJMÍROVCŮ objevuje roku 900 ve
stížném listu bavorského episkopátu papeži Janu IX.
Náležel rod Mojmírovců k Sámovu pokolení?
Uchoval si svoji moc u slovanských kmenů a stál u zrodu Moravského státu?
Vyloučit to nelze. Pokrevní linie významného panovníka byla předností a
Sámův rozrod měl široký záběr. Existují však indicie, naznačující
příbuzenství Moravanů či jejich vládců s národy jižních Slovanů.
Rozlehlé panonské roviny byly pojítkem se zemí etnicky velmi blízkou,
s dnešním Srbskem, Chorvatskem i Slovinskem. Slované 1. tisíciletí
mluvili společným jazykem, jen s nepatrnými rozdíly v nářečí. Kmenové
elity spojovaly užší vztahy a vzdálenost nejspíše nehrála zásadní roli.
Dodnes je z rozborů DNA evropských národů patrné, že vedle Poláků máme
nejvíc společného s Maďary (rozuměj obyvateli Panonie), severními Srby a
Chorvaty. Nebude náhoda, že starobylá pověst o osídlení země a bájném
praotci zde má svoji obdobu: Páteří Srbska je Dunaj i řeka Morava, naše
střední Polabí i Podkrušnohoří byly kdysi osídleny Charváty. Mnoho
míst na území Čech a Moravy v sobě dosud uchovává jejich starobylé
jméno. Potíž nastává v geopolitické orientaci, tehdejší příslušnosti
země k církevní správě. Jihoslované, pokud nebyli pohany, inklinovali
k východnímu křesťanství, k byzantské Konstantinopoli. To na Moravě,
zejména po ovládnutí Avarů Karlem Velikým v roce 803 a připojení
Avarské Panonie k salcburské arcidiecézi, nebylo průchodné. Vazby
Mojmírovců na Byzanc však přetrvávají a prakticky po celé 9. století
jsou jádrem sporu s Franskou říší. Boj o církevní a tedy i politickou
autonomii Velké Moravy vyvrcholil v letech 869–70, kdy papež Hadrián II.
povolil používání staroslověnské liturgie a ustanovil Byzantince Metoděje
panonsko-moravským arcibiskupem se sídlem v Sirmiu (dnešní Srěmska
Mitrovica v Srbsku). Římská kurie velmi obratně využila tlaku Mojmírovců
k posílení vlastní pozice v této oblasti, avšak Hadrián patrně vzal
v úvahu také etnickou sounáležitost Moravanů se slovanským jihem.
Nedaleko Břeclavi u archeologické lokality Pohansko
leží obec Charvátská Nová Ves. Název asi nepochází z dob Velké Moravy.
Neznáme, jak se jmenovalo velkolepé centrum u Mikulčic. Ba nevíme ani, jak
si Moravané sami říkali. Slovní tvar Charvát, Harva-t/n je však velmi
blízký jménu Marva-n/t, Moravan. Pojmenování lidu podle místa usazení
naznačuje, že kmen Charvátů mohl mít s Moravany stejný původ. Část
kmene se však trvale zabydlela v Pomoraví a část pokračovala dál. Tento
proces mohl být nenásilný a probíhal po generace pozvolným osidlováním
nížinných oblastí s vhodnými podmínkami pro zemědělství. Také však
mohl probíhat kolonizační vlnou spojenou s vytěsňováním původních
obyvatel, v lepším případě asimilací. Spojitost říčního toku Moravy
tzv. Moravskou branou s řekou Labe dokládá tzv. Trstenická stezka –
dávná obchodní trasa českým vnitrozemím. O jejím významu ve
středověku netřeba pochybovat, v dávnější minulosti však patrně
posloužila „moravským“ kolonizátorům k pronikání do české kotliny,
k charvátskému osídlení Polabí. K migraci muselo dojít v průběhu 8.,
ale především počátku 9. století v důsledku rostoucí populace na
Moravě i sílící moci jejích panovníků. Co asi způsobila vlna
přistěhovalců do úrodných nížin Polabí, jistě nebyly liduprázdné.
Vojensky zdatní a patrně i početnější moravští Charváti byli vážnou
hrozbou, před níž nezbývalo než utéct či se podvolit. Vyšší podhorské
a převážně zalesněné polohy byly v té době prakticky neobyvatelné.
Tlak z východu tudíž musel zákonitě vyvolat pohyb kmenů západním
směrem. Pokud Poohří ovládali silní Lučané, nezbývalo než zabydlovat
méně příhodné oblasti střední Vltavy a jejích přítoků, zejména při
řece Mži (Berounce). V každém případě však osidlování západu
naráželo na hranici Východofranské říše, která nemohla ponechat
nebezpečný vývoj bez povšimnutí. Konsolidace mojmírovské Moravy v první
polovině 9. století tak znamenala ohrožení nejen vojvodů Bohemie, ale
také zájmů Franské říše Karolingerů.
Z Fuldských letopisů se k roku 645
váže pozoruhodný záznam, zcela mimo zdánlivou realitu pohanských Čech,
jak je známe ze Starých pověstí. V lednu 645 se do Regensburku ke králi
Ludvíkovi II. dostavilo poselstvo čtrnácti knížat z Bohemie, aby
dobrovolně přijalo křest! O jaká knížata či z jakých rodů pocházeli,
nevíme nic. Jména se nedochovala. Historici pochybují, zda vůbec šlo
o představitele kmenů žijících v Čechách. Slované tehdy obývali
i rozsáhlé oblasti dnešního Bavorska. Avšak zpráva o čtrnácti
knížatech se váže na Bohemii, nikoliv na Slovany jako národ. Obrat
v myšlení zástupců hned tolika kmenů zatím nikdo uspokojivě
nevysvětlil, zvláště pokud následoval děj odporující poddání se
Čechů franskému králi. Proto se pokusme údaj z roku 645 zařadit do
kontextu vývoje na Moravě.
Mojmír II. je na vrcholu své moci
a neváhá expanzivní politikou kopírovat Východo-franskou říši. Ve jménu
šíření křesťanství obsazují jeho lidé nejúrodnější oblasti
východních Čech. Ohroženým kmenovým vojvodům tak nezbývá než zvolit
tutéž obranu, která chránila i samotného Mojmíra, přijmout křest a
získat ochranu silného spojence, krále Ludvíka II. Němce. Pokud sněm
čtrnácti knížat Bohemie dospěl k tomuto závěru, spěchal do Regensburku
pro posvěcení spásné myšlenky. Východofranský král jistě uvítal
poddání se Čechů bez boje, získal vazaly a ještě pro svoji církev
vykonal bohulibý čin. Patrně jim také přislíbil pomoc, urovnání poměrů
s příliš sebevědomým moravským vládcem. Pokud vojvodové Bohemie
očekávali obrat k lepšímu, velmi se přepočítali. Král Ludvík II.
skutečně napřesrok vytáhl na Moravu a přispěl k ukončení Mojmírovy
vlády. K roku 646 zprávy o Mojmírovi mizí a na moravský stolec usedá
kníže Rastislav, nejspíše také s franskou podporou. Takový vývoj mohl
splňovat představy pokřtěných Čechů, avšak další pokračování jim
tolik, či vůbec nekonvenovalo. Východofranské vojsko Ludvíka II. se
rozhodlo pro zpáteční tažení přes území „vazalské“ Bohemie. Jenže
zdejší obyvatelé se nechovali jako porobené kmeny, Ludvík byl rád že
vyvázl živ s pouhým zlomkem svého vojska. Událost z léta 646 popisuje
kronika Franků jako velkou pohromu, záhy však zmiňuje odvetné tažení.
V roce 648 byl nápor Franků zastaven již na hranici, jejich porážkou
u neznámé lesní pevnosti. Kronikář připisuje vinu neúspěchu špatné
kázni mladých franských šlechticů a hlavně proradnosti Čechů. Jisté
však zůstává, že Ludvíkův pokus o porobení kmenů Bohemie vyšel
naprázdno, ba naopak patrně přivodil příklon oněch čtrnácti
pokřtěných vojvodů k etnicky bližším Moravanům.
Ve druhé polovině 9. století je v Bohemii patrný rostoucí vliv
Velkomoravské říše, směřující až k vládě moravského krále
Svatopluka I. na „českém stolci“.
Radek Míka