Počátky naší státnosti 18 - Spytihněv
23. 05. 2011
Vlastní cestu české knížectví
nastoupilo r. 894, záhy po smrti krále Svatopluka I. Do čela odporu proti
Mojmírovcům se postavil Spytihněv, syn Svatoplukova vazala a moravským
biskupem pokřtěného knížete Bořivoje. Vladykové Bohemie jej přijali za
vládce a po odtržení od Mojmírovců přešli do tábora jejich konkurenta.
Poddáním se Spytihněva východofranskému králi Arnulfovi v r.
895 v Řezně vyměnili svou příslušnost k Velké Moravě za závislost na
Bavorsku.
O Spytihněvově životě
nevíme prakticky nic. Jen tolik, co vypovídá legenda „Život a
umučení svátého Václava a svaté Ludmily, báby jeho“, sepsaná
mnichem Kristiánem o bezmála 100 let později. Pro úplnost si tuto pasáž
uveďme: „Po něm (pozn. Bořivojovi) ujal se vlády prvorozený syn jeho
Spytihněv, všemi cnostmi a přímo pověstí svatosti neobyčejně se
skvějící. Byl následovníkem otcovým, zakládal chrámy Boží,
shromažďoval kněze a kleriky a dokonalý byl ve víře Kristově. Dokonav
čtyřicet let svého života, opustil tento svět a vznesl se ke
hvězdám.“ Jazyk letopiscův spíše než historickými daty překypuje
chválou knížete, který zemi přivedl do lůna bavorského biskupství.
Vysvětlení může být prosté, autor byl vzdělán v klášteře sv. Jimrama
v Řezně, jehož opatem býval přímo zdejší biskup. Snižování
Spytihněvovy zbožnosti by vrhalo stín na samotný řezenský episkopát a
jeho christianizační činnost v Bohemii. Dobová fakta však Kristiánovo
legendistické podání příliš nepodporují. S jistou mírou určitosti se
dozvídáme, že kníže Bořivoj měl prvorozeného syna Spytihněva,
který – pakliže se dožil čtyřiceti let – svět spatřil kolem r.
875. V době otcovy smrti (888?) bylo Spytihněvovi nejvýše 13 let, a
k jeho nastolení mohlo dojít nejdřív po dosažení plnoletosti. Svobodný
sněm by patrně volil některého ze zkušenějších mužů, avšak nad
Bohemií uplatňoval svrchovanou vládu moravský král Svatopluk I. Stejně
jako dříve výkonnou moc svěřil jen loajálnímu knížeti, mohl totéž
požadovat od jeho potomka. Nelze ani vyloučit, že Spytihněv, jako syn
vazala, část dětství prožil někde v moravské internaci, jak bývalo
obvyklou pojistkou věrnosti. Zde poznal Svatoplukovy syny a již tehdy se
přiklonil na stranu nejmladšího Svatopluka II. Ten, příbuzenskou vazbou
k východofranskému králi, se do budoucna stával Spytihněvovým blízkým
spojencem. To vysvětluje nejen nastolení ještě mladého a nezkušeného
knížete, ale po smrti Svatopluka I. v r. 894 i odpadnutí Bohemie od jeho
nástupce Mojmíra II. V konfliktu Svatoplukových synů Spytihněv stál na
straně Svatopluka II. a vstoupil pod ochranu Arnulfovy
Východofranské říše.
Vladykové Bohemie
nevítali potlačení svobod Moravany s nadšením a již v minulosti se
několikrát odhodlali k revoltě, pro kterou nacházeli vždy vhodného
spojence ve franských panovnících. Svatoplukovi loajálního Bořivoje někdy
v r. 883 vyhnali a na stolec byl povolán jakýsi Strojmír. Zvlášností
volby je zmínka „…uprchnuv od národa svého, u Němců (qui aput
Theutonicos) byl ve vyhnanství, domů jej uvedli… ačkoli z nich rodem
pocházel, dlouhým vyhnanstvím v cizině zapomněl svou mateřskou
řeč…“ V úvahu tak přichází Strojmírův azyl na území Franků
a zosnování převratu tamtéž. Zájem na dosazení vlastního vazala měla
zejména východofranská aristokracie, bránící se rostoucímu vlivu
Mojmírovců. Bořivojův návrat rok poté se odehrál za vydatné pomoci
Svatopluka I., který již nedovolil zpochybnit. Svoji svrchovanost a práva na
Bohemii si prosadil i na podzimním mírovém jednání v r. 884 s králem
Karlem III. Strojmír uprchl a jeho bývalí přívrženci, pokud nebyli pobiti,
se museli moravskému vládci poddat. Po Svatoplukově smrti o deset let
později nastala nová příležitost zvrátit moc v české kotlině ve
prospěch Východofranské říše.
O víře knížete Spytihněva
trvají nejasnosti. Důvodem je protimoravský převrat na počátku jeho
vlády, který bývá vykládán jako odpor vojvodů Bohemie proti (Moravany)
zaváděnému křesťanství. Bořivojův křest popsaný v Kristiánově
legendě nastiňuje metody, jakými se zacházelo s pohanskou elitou na dvorech
mocných křesťanských panovníků. Ani kníže neměl právo usednout
k jednomu stolu a hodovat s křesťanem. Nevěrcům bylo v jejich
společnosti podáváno na zem jako divé zvěři. Obdobný příběh zná
i zpráva pasovských biskupů zv. Conversio z prostředí bavorských a
korutanských knížat; patrně byl uplatňován jako osvědčená
přesvědčovací taktika při obracení pohanů na víru Kristovu.
S nepokřtěnými vojvody či mladým Spytihněvem mohlo být zacházeno
stejně. Protikřesťansky motivovaný odpor snadno obrátil domácí elity
proti Mojmírovcům a lze předpokládat i významnou podporu krále Arnulfa,
bavorský episkopát nevyjímaje. V r. 894/5 mohlo v Bohemii dojít
k ničení Moravany založených kostelů (jiné tu nejspíše ani nestály)
i k pronásledování kněží, nicméně jen do doby, než zemi převzal do
správy bavorský biskup. Když Spytihněv v r. 895 uznal v Řezně
svrchovanost východofranského krále, Bohemie byla přičleněna k bavorské
arcidiecézi. Řezenský biskup Tuto za svého zástupce v Praze ustanovil
archipresbytera Pavla, odstranil vliv staroslověnské liturgie spojený
s moravskou Metodějovou arcidiecézí a nepochybně v součinnosti se
Spytihněvem započal v Bohemii upevňovat postavení latinské církve. Pokud
kníže podstoupil křest u moravského biskupa, jeho platnost mohla být
zpochybněna a Spytihněv přijal „kanonicky platný“ křest od latinských
kněží Řezenské diecéze. Bořivojův syn úlohou i postavením již
přináležel do západního světa rodící se Svaté říše římské.
Politicky motivovaným aktem získal především možnost uhájit moc a opíral
se o jistou formu ochrany bavorských panovníků. Nejspíše nebyl horlivým
křesťanem, jak jej líčí Kristiánova legenda.
Za Spytihněvovu matku
bývá považována sv. Ludmila, vzhledem k souvislostem bychom však měli
uvažovat o některé z dřívějších žen knížete Bořivoje. Opět
nahlédneme, co říká Kristián: „Bořivoj měl též manželku jménem
Ludmila… Dala pak tomuto knížeti tři syny a taktéž dcer, a jak mu byl
blažený Metoděj ústy prorockými předpověděl, co den moci nabýval se
vším lidem svým a říše jeho vzrůstala. A dokonav běh času svého, pln
dnů a dobroty na věčnost se odebral, naplniv života svého třicet pět
let.“ Pokud kníže Bořivoj skonal v r. 888 (?), narodil se kolem r.
853. Spytihněva jsme podle téhož zdroje datovali k r. 875. Tehdy bylo
mladičké Ludmile sotva čtrnáct, avšak Bořivoj dosáhl již 22 let, na
tehdejší dobu poměrně pokročilého věku čekat na nevěstu a otálet
s potomkem. Dospělosti nabyl již v šestnácti (kolem r. 869), jako jeho
předkové ctil pohanské tradice a po dalších třináct až čtrnáct let
života u něj lze předpokládat existenci více než jedné manželky.
K ústupku monogamního svazku se musel nejspíše zavázat až v r. 882/3
v souvislosti s přijetím křtu od biskupa Metoděje. Při pozorném čtení
Kristiánova formulace takový výklad připouští. Tři synové a tři dcery
připisované jejich společnému soužití naopak vyznívají jako
legendistický syžet požehnané plodnosti. S přihlédnutím v tehdejší
době k mimořádně vysokému dožitému věku sv. Ludmily (61 let, a to
ještě násilnou smrtí) bychom údaj o počtu jejích dětí měli brát
s rezervou, či jím podělit více Bořivojových manželek. Spytihněvovi
sourozenci nejspíše pocházeli z širšího otcova zázemí, stejně tak je
potřeba posuzovat i Spytihněvova mladšího bratra Vratislava.
Knížete Vratislava
legenda zná jako nejmladšího syna knížete Bořivoje a Ludmily. Narodil se
prakticky na samém konci Bořivojova života (možná po jeho smrti) a od
Spytihněva jej dělila bezmála jedna generace. Tak jako nelze u prvního
pochybovat o otci, avšak matka může být sporná, u Vratislava je situace
opačná. Jeho matkou je bezesporu Ludmila, Bořivoj však vůbec nemusel být
Vratislavovým otcem. Rozpaky vzbuzuje již tradiční podání, kdy uznávanou
zakladatelkou knížecího rodu je Ludmila a původ se odvozuje od jakéhosi
Přemysla, zatímco kníže Bořivoj umírá, a tím jako by pozbýval zásluh
rovných své přeživší manželky, budoucí světice. I to málo, co víme
o Bořivojovi, má nadále velmi mělké základy. V pozdějším opisu
Fuldských letopisů, v tzv. Schlettstadtském rukopisu z poč.
10. stol., byl k události r. 872 připsán jakýsi Gorivei, šestý z pěti
vojvodů – účastníků bitvy s východofranským vojskem kdesi na Vltavě.
Křest přijal za nápadně podobných okolností, jaké známe bezmála o sto
let dříve z podání pasovských biskupů v Conversio –
Obrácení Bavorů a Korutanců na víru, datum smrti odvozujeme spíše podle
historických souvislostí, věk podle údajů z legendy. Vše již odedávna
vyznívá snahou přiřadit otci sv. Václava předka, knížete z domácího
rodu, kterému lze přisoudit zásluhy na vzniku prvních kostelů
v Bohemii.
Pokud kníže Bořivoj podstoupil křest,
jistě to přineslo zásadní změny nejen v jeho vlastním životě. Žil-li
dosud v mnohoženství, křtící biskup Metoděj jistě trval na rozhodnutí,
kterou z žen si zvolí za svoji „před Bohem“ zákonnou manželku. Podle
křesťanských zásad mohl mít jen jednu, ostatní musely být z pohanského
svazku vyvázány, snad rozlukou, posvěcenou institucí samotného biskupa.
Pokud Ludmila byla jen jednou z žen Bořivoje, zůstala jí i po Metodějově
křtu? Tradice říká, že ano. Dokonce se někdy uvažuje, že přijala křest
na Moravě společně se svým manželem. Avšak žádná legenda datum či
příležitost jejího křtu výslovně neuvádí. Kristián ji v úvodu
charakterizuje slovy: „…Ludmila, dcera Slavibora, knížete ze země
slovanské, jež za starodávna slula Pšov, nyní od dnešních lidí podle
hradu nedávno vystavěného Mělnickem sluje. Tato, jakož rovna mu byla
[Bořivojovi] v bludu pohanském, obětujíc modlám, tak i v náboženství
křesťanském ho napodobila, ba předčila svého muže v ctnostech a stala se
v pravdě služebnicí Kristovou.“ Ludmila tudíž mohla pocházet
z mocného kmene Lučanů, jehož počátky sahají k hradišti Pšovu
u Podbořan a který ovládl úrodné pláně Poohří až k soutoku Labe
s Vltavou, kde její rod vystavěl hrad Mělník (viz Počátky naší
státnosti 3). Na křesťanství přistoupila až v dospělosti, s největší
pravděpodobností skutečně v souvislosti se svatbou. Pro dceru knížete
Lučanů se nabízelo jiné uplatnění než setrvat s Bořivojem. Král
Svatopluk I. hodlal upevnit své pozice v celé Bohemii a jejím nápadníkem
se mohl stát jen o málo mladší Predeslav, Svatoplukův prvorozený syn.
Poté, co zlomil odpor Lučanů, propojení rodů bylo obvyklým ukončením
vzájemných válek a počátkem spojenectví. Ludmila byla pokřtěna a
z manželství s Predeslavem (883/4 – 890) mohl vzejít přímý
pokračovatel linie Mojmírovců v Čechách, kníže Vratislav. Spletitost
rodičovských vztahů prvních domácích knížat byla v pozdějším
legendistickém podání značně zjednodušena do úrovně Bořivoj –
Ludmila, zvláště pokud mužský zakladatel rodu a jeho Mojmírovský původ
byly trnem v oku odpůrců Svatoplukových velmocenských ambicí, zvláště
bavorského episkopátu. Nejspíše ani mnich Kristián, vzdělaný
v klášteře sv. Jimrama v Řezně, když na konci 10. stol. zaznamenával
legendární podání o sv. Václavovi a sv. Ludmile, neměl již žádné
povědomí o „…muži velmi rozvážném a prozíravém, kterýž se
vzděláváním polí zabýval, jménem Premisl.“ (z lat.
originálu).
Kníže Spytihněv vládl
dvacet let, aniž by dobové anály zaznamenaly nějakého potomka. Pokud by
mužský následovník existoval a dožil se dospělosti, měl by právo
usednout na stolec jako nejstarší pokračovatel rodu již po Vratislavovi. Nic
takového však nenastalo. Po značném úsilí báby Ludmily, která pro
budoucnost vlastního rodu položila i život, se vlády ujal mladičký
kníže Václav – možná Přemyslův vnuk.
Bořivojova linie končí
r. 915 buď bezdětným manželstvím prvorozeného syna, nebo vytlačením
jeho potomků na okraj mocenského zájmu. Za hrobku knížete Spytihněva a
jeho neznámé manželky je pokládán v polovině 20. stol. objevený kostel
Panny Marie na Pražském hradě. Nicméně zde nalezené kosterní ostatky
mohou náležet knížeti Vratislavovi (a Drahomíře), který se nedočkal
dostavění baziliky a byl pochován v jediném tehdy vysvěceném kostele
knížecího hradu. Hrobka v bazilice sv. Jiří a ostatky odedávna
přisuzované Vratislavovi (antropolog E. Vlček zpochybnil, že věk
pohřbeného byl pouhých 33 let) mohou pak náležet více než
padesátiletému knížeti Boleslavovi I., mimořádné osobnosti našich
dějin, jehož hrob nebyl dosud identifikován.
Radek Míka