Incentivní – motivační turistika
vyžaduje služby nejvyšší úrovně.
F.C.
Po stopách Jamese Bonda a Ivana Philips aneb výběrová rekreace po americku
25. 02. 2001
Přilákat turisty, kteří utrácí
Česká republika si krok za krokem buduje renomé stabilní incentivní
destinace. Díky bohaté a často pohnuté historii i přírodním krásám
k tomu máme předpoklady. Infrastruktura je dobrá a je zřejmé, že bude
čím dál lepší. Máme co nabídnout. Praha, ale i další místa České
republiky, jsou příhodná a krásná. Jenom musíme vědět, co vytváření
prostředí a servisu pro incentivní a kongresovou turistiku znamená. Že to
není pouze moment: „teď jsme toho klienta dostali“. Je to proces, při
němž jedno podmiňuje další. To, co dokázala jiná města, jiné země, aby
se zapsaly do povědomí celosvětových agentur jako incentivní destinace,
o to bychom my tady v České republice měli usilovat také. Tedy lákat
turisty, kteří utrácí kolem 400 USD denně tak, aby se k nám (na místo
činu) rádi vraceli.
Incentivní turistika zhodnocuje investice do lidí
Incentivní turistika je obvykle vyvrcholením motivačního modelu. V oblasti
špičkových služeb cestovního ruchu se právě z tohoto důvodu dělá
pracovním týmům pomyšlení. Je prokázáno, že tato forma motivace
zaměstnanců (zpravidla dlouhodobé programy, které mají dílčí stupně) je
něco, co se samo zaplatí, protože přináší firmám cca 20 % navýšení
zisku. Tedy investice do zaměstnanců se nejen zaplatí, ale několikanásobně
vrací. Proto objednavatelé a firmy, jež požadují špičkový servis a
nejvyšší záruky, sází na osvědčené a zavedené incentivní
destinace.
I dospělí si mohou hrát
Ne nadarmo náš renomovaný psycholog Eduard Bakalář spolu s Vojtěchem
Kopským nazvali svoji knihu, která se záhy stala jakousi biblí všech,
kteří začali podnikat v oblasti sociálně interaktivních dovedností,
„I dospělí si mohou hrát“. Programová stránka incentivních programů
totiž staví na skutečnosti, že být vtažen do děje, či jej sám tvořit
přináší, přináší daleko silnější prožitek, než být v roli
pozorovatele. Právě z toho důvodu, je největší odezva na programy, kdy se
dané (často i velmi vysoce postavené) osobnosti ocitnou v rolích aktérů
děje. Vlastní tvořivost a díky ní i značná míra flexibity pak často
vyúsťují v neočekávané situační gagy a báječnou týmovou atmosféru
upevňující v lidech pocit sounáležitosti k firmě, stmelující
kolektiv.
Akciová společnost Or-fea
je řazena mezi přední firmy orientující se na zajišťování obsahové
stránky incentivních produktů. Společnost vnikla v roce 1993. Od počátku
se specializuje na poskytování nejširšího spektra doprovodných služeb pro
kongresy, firemní setkání, presentace a incentivní turistiku. Programové
oddělení dokáže zajistit kompletní organizaci akcí na klíč, doporučení
vhodné lokality, tvorby scénáře, režie akce. Organizuje firemní večírky,
firemní víkendové výlety, teambuildingové motivační akce, vánoční
setkání, presentace produktů, semináře, ale i dětské oslavy. Operuje po
celém území České republiky, a to v počtu cca 400 – 450 menších či
větších akcí ročně. Mezi její klienty patří kongresové a DMC agentury,
incentivní cestovní kanceláře, cateringové společnosti, hotely, ale i PR
a reklamní agentury.
Být někým jiným
Pokud nás „vezme“ nějaký film, či kniha, pokud jsme vtaženi do děje
(mimo reál), je tomu proto, že se (aniž bychom o to často vědomě
usilovali) ztotožňujeme (zpravidla) s hlavním hrdinou románu či filmového
scénáře. Můžete namítnout, že se vlastně jedná o únik. A budete mít
pravdu. Pokud je náš výlet časově limitován a my víme, kdy se vrátit, je
vše v pořádku a navíc jsme na chvíli zapomněli na starosti všedních
dnů. To náramně očišťuje a přináší uvolnění. Některé incentivní
programy jsou dokonce stavěny tak, aby jejich účastníci do poslední chvíle
nevěděli, že „to“ není hra. Zvláště v dobách krátce po pádu
železné opony (kdy už sám fakt, že jsou v prostoru za ní, přinášel
mnoha lidem ze západu mrazení v zádech) bylo velmi snadné zinscenovat
přepadení autobusu tzv. „státní bezpečností“ a dát klientům na
chvilku zažít to, co díky jinému daleko drsnějšímu programu nedávno
zažívali pánové Philip a Bubeník.
Na recesi a špičkových výkonech
Jedním z nosných sloupů incentivních interaktivních programů je
nadsázka – recese. Dělat legraci a bavit lidi tak, aby se sami bavili, to
je kumšt! Mezi nejvíce oblíbené programy Programového centra Or-fea
skutečně patří ty z oblasti „zahrajem si na agenty“. Jeden z nich nese
název: „Po stopách Jamese Bonda“, což je detektivní „spy hunt“,
který se odehrává v ulicích Staré Prahy a strašidelný program
„Večírek s hrabětem Draculou“. O nové nápady (např. „obídek
s Fidelem“) nemá společnost Or-fea nouzi. Dokáže rozvést a zrealizovat
téměř jakýkoliv klientův nápad.
Incentivním programům se daří
Česká republika je velmi důstojnou a vysoce disponovanou scénou pro
incentivní programy. Společnost Or-fea má rozsáhlou databázi vhodných
lokalit, kde se dají akce pořádat. Obzvláště ráda pracuje
v historických kulisách, jako je zámek Jemniště, zámek Zbraslav či hrad
Český Šternberk, ale i statek Benice ( www.benice.cz). V Praze to jsou nejrůznější
paláce, např. Novoměstská radnice, Břevnovský klášter, Pražský hrad.
Or-fea nabízí i vlastní prostor – gotické sklepení v Havelské
pasáži.