Peníze jsou řekl ministr
05. 02. 2005
Lednový Klubový den ACK ČR
se stal neodmyslitelnou součástí veletrhů GO a Regiontour, které de facto
neoficiálně zahajuje. Tradicí je, že se tohoto setkání účastní
nejvyšší činitelé cestovního ruchu ze státní sféry a podnikatelských
svazů. Zcela nové a potěšitelné bylo, že z úst ředitele CzechTourism
i samého ministra tentokrát místo povzdechů nad malým rozpočtem zaznělo
rozhodné: peníze jsou, je jich víc než kdy předtím jak v samotném
rozpočtu CzechTourism, tak ještě více v kapitolách z Evropské unie.
Kdyby se již konečně oficiálně uznalo,
že cestovní ruch je nejefektivnějším hospodářským odvětvím, zvláště
započteme-li hlediska obrátky investic, rozvoje regionů a pracovních
příležitostí, mohlo by jich být ještě víc, řekl v úvodním slovu
první místopředseda ACK ČR Viliam Sivek. Objem rozpočtu znamená mnoho.
Ještě více však to, jak efektivně jsou prostředky alokovány. V tomto
směru mají incomingové firmy řadu připomínek i obav. Propagace Česka
stále trpí vícekolejností. Chybí jednotná mezirezortní koncepce. Ve
státní propagaci je pak třeba mít na mysli, že pro zemi jako je Česká
republika, není užitečné usilovat o stále větší počet
návštěvníků, kteří mnohdy svým počínáním destruují pověst i samy
předpoklady dalšího rozvoje cestovního ruchu vyšších kvalit.
Ti chtiví levných nákupů,
piva a sexu přijedou i bez našeho úsilí. Efektivní je zaměřit se na
turisty motivované zážitky z oblasti kultury, společenského života,
sportu, poznávání, wellness, na pořadatele kongresových apod. akcí.
Takoví při své návštěvě čerpají až šestinásobnou hodnotu služeb,
přinesou tedy nesrovnatelně více nejen pro HDP, ale i pro zaměstnanost a
rozvoj obchodu a služeb. Památek i chuti vytvářet atraktivní programy je
dost. Ne všechny regionální aktivity jsou však nosné. Proto je třeba, aby
CzechTourism aktivněji přispěl k tomu, aby regiony vycházely z potřeb a
znalostí odborníků z cestovních kanceláří, kteří vědí, co
zahraničního návštěvníka osloví.
Další a ještě užší spolupráce
CzechTourism s ACK je proto nezbytným předpokladem efektivního
propagačního působení. Z údajů ČNB a ČSÚ vyplývá, že příjem na
osobu a den je v organizovaném incomingu třikrát vyšší než
u neorganizovaných příjezdů. Nadto touroperátor ve vlastním zájmu sám
provádí cílenou propagaci cest do České republiky v zemi své působnosti,
zatímco individuální návštěvník české expozice či zahraničního
zastoupení může svým zájmem ovlivnit nejvýše pár příbuzných či
známých. Pro další zdokonalení spolupráce CzechTourism a podnikatelů byly
vedení Ministerstva pro místní rozvoj ČR předloženy tyto požadavky:
Propojovat aktivity
státní i regionální propagace s podnikatelskou sférou ve všech fázích.
Počínaje konzultacemi při marketingových průzkumech přes tvorbu strategií
a realizaci po propojené informační výstupy vůči zahraničí. Tj.
prezentovat zahraniční veřejnosti spolu s atraktivitami Česka i cesty
k jejich dosažení. Tedy programy a kontakty na organizátory cest.
Necháme-li potenciálního zájemce odejít bez takové informace, potká
cestou tucet jiných nabídek a k té naší se už nevrátí. K tomu patří
stanovení takových podmínek pro spoluúčast v expozicích CzechTourism na
veletrzích v zahraničí, aby se jich podnikatelé mohli účastnit, a naopak
tam, kde se CzechTourism významného zahraničního veletrhu neúčastní,
poskytnout české incomingové kanceláři, která na takovém veletrhu bude
incoming do České republiky propagovat, podporu.
Zlepšit výběr realizátorů,
organizaci a úroveň českých účastí na zahraničních veletrzích a jejich
koordinaci s ostatními vystavovateli z Česka, především s hl.m. Prahou.
Konzultovat podobu stánku. Činnost zahraničních zastoupení CzechTourism
přednostně zaměřit na zahraniční touroperátory vysílající turisty do
Česka včetně aktivního vyhledávání a získávání nových zájemců
o tento druh spolupráce a předávání kontaktů na české touroperátory a
českým touroperátorům. Pořádat monotematické workshopy pro zahraniční
touroperátory v hlavních zdrojových zemích včetně nových trhů
východní Evropy a Asie, s účastí českých incomingových agentur.
Propagační materiály CzechTourism dávat k dispozici v odpovídajícím
množství incomingovým agenturám pro rozsev na jejich zahraniční obchodní
partnery.
Za příklad byl dán
přístup Ministerstva průmyslu a obchodu, které si je již dlouho vědomo,
že zahraniční obchod České republiky nedělá stát, ale soukromí
podnikatelé, a také podle toho jedná. Ve své koncepci proexportní politiky
na léta 2003 – 2006 totiž mj. zakotvilo, že na oficiálních českých
účastech na veletrzích v zahraničí, kterých ročně pořádá na
šedesát, zvýšilo příspěvek podnikům do 250 zaměstnanců na 100 %
nájmu čisté výstavní plochy do maximální výše 100 000 Kč na jednoho
vystavovatele a firmám nad 250 zaměstnanců hradí 50 % plochy také do
výše 100 000 Kč. To je jistě hodno následování a v cestovním ruchu
i překonání, protože cestovní ruch je jak známo pro stát výhodnější
než export zboží. První místopředseda ACK ČR proto vyzval k překonání
nezájmu, který v pomoci incomingovým kancelářím bohužel
přetrvává.
Ministr pro místní rozvoj
Jiří Paroubek na tuto notu navázal připomenutím rostoucího významu
cestovního ruchu, který tvoří 8–10 % HDP a podílí se 12 % na
zaměstnanosti. V letošním rozpočtu je proto pro cestovní ruch vyčleněno
dosud nevídaných 230 milionů Kč a v kapitole SROP dalších 232 mil. na
propagaci v zahraničí, přičemž v budoucích letech to budou násobky
těchto částek. Turistické služby jsou již leckde na evropské úrovni nebo
se na ni brzy dostanou, je o tom však třeba přesvědčit zákazníka, a to
i toho domácího. Pan ministr projevil zájem osobně se cestovnímu ruchu
věnovat, nakolik mu to jeho ostatní povinnosti dovolí. Diskutovaný zákon
o cestovním ruchu spolu s dvacítkou dalších připravených právních
norem by chtěl předložit v průběhu prvního pololetí t.r.
Vystoupení ředitele CzechTourism
Rostislava Vondrušky bylo sympaticky stručné a věcné. V letošním roce
doběhne to, co bylo připraveno, ale chystají se změny v pojetí stánků na
veletrzích, v síti i službách zahraničních zastoupení, v náboru
kongresových akcí. Nové budou formy spolupráce s regiony a ve všech
aktivitách bude posílena součinnost s asociacemi cestovních kanceláří
tak, aby jak analýzy, tak i regionální produkty vycházely z potřeb a
zkušeností incomingových firem. O tom, že nejde jen o proklamaci,
svědčí, že první společná schůzka byla svolána již na druhou lednovou
dekádu.
Vrchní ředitelka sekce cestovního ruchu
Ivana Hanačíková připomněla možnost podávat do 18.2. projekty nad
100 000 Kč a informovala o žádosti MMR soustředit zde přehled o všech
dotačních titulech týkajících se cestovního ruchu od všech ministerstev
tak, aby např. agroturistika nebyla zcela mimo na ministerstvu zemědělství,
jiné projekty na školství a kultuře atd. Novou koncepci rozvoje cestovního
ruchu bude zpracovávat za účasti zástupců podnikatelských svazů.
Přítomní představitelé ACK i členové se shodli na tom, že koncepci je
třeba především postavit na skutečnosti, že peníze investované do
cestovního ruchu jsou pro stát mnohem výhodnější než každoroční
„zacpávání děr“ v jiných resortech. Důležité je efektivně využít
zdroje z Evropské unie a alfou i omegou je součinnost státní, regionální
a podnikatelské sféry.
Hledá se i nápad na nový „leitmotiv“
propagace České republiky. Ministr na Klubovém dni vyhlásil symbolickou cenu
za nejlepší heslo, takže se každý může přihlásit. Prezident Asociace
leteckých provozovatelů prezentoval nové DVD „Nebojte se létat do České
republiky“ s unikátními záběry nejen všech letišť, ale
i význačných objektů cestovního ruchu z ptačí perspektivy, a aby
přítomným nedělal jen laskominy, rovnou jim DVD zdarma nabídl. Vedoucí
představitelé BVV pak v tradičním pozvání na veletrhy nejen seznámili
s novinkami, ale především s pomocí postiženým zemím
v jihovýchodní Asii.
Dokonalý rámec i střechu
Klubovému dni poskytl hotel Continental Brno ve svém moderním kongresovém
centru počínaje srdečným uvítáním a konče bezvadnými službami. Když
pak ředitel hotelu pan Jaroslav Vacek nabídl přítomným služby hotelu
Continental i hotelu Grand v Jihlavě, který společnost Sevas rovněž
spravuje, a pozval je na přichystaný raut, nechtělo se nad ukázkami umu
šéfkuchaře věřit, že jsme v tříhvězdičkovém a ne alespoň
pětihvězdičkovém hotelu. Při vybraných lahůdkách a skleničkách
dobrého moku se pak ještě dlouho pokračovalo v diskusi lehčím tónem.
Eva Mráčková