Partner regionální sítě convention bureau
15. 05. 2014
Rozhovor s ředitelem Czech Convention Bureau Zdeňkem Giormani
jsem 28. dubna 2014 začal konstatováním:
Pane řediteli, CzechTourism je významným partnerem regionální
sítě convention bureau, a to právě prostřednictvím vašeho
odboru.
Spolupracovat jsme začali s pěti regionálními kancelářemi, v současné
době jich je dvanáct. Nefiguruje mezi nimi zastoupení Středočeského kraje,
čehož litujeme zejména s ohledem na incentivu, partnera v podobě
regionálního convention bureau nemáme ani v Královéhradeckém kraji.
Věříme, že se síť regionálních kanceláří bude dál rozrůstat.
Napovídá tomu skutečnost, že vloni do ní přibyly Kraj Vysočina a
Olomoucký kraj.
Jak je na tom Česko coby kongresová destinace?
Odpověď na tuto otázku záleží na tom, kdo a z jakého úhlu to
vyhodnocuje. Data Českého statistického úřadu pro rok 2013 říkají, že
na domácím trhu v meetings, incentives, congresses & exhibitions industry
došlo k propadu. Bezesporu na to měla vliv hospodářská stagnace a možná
i určité předjímání eventuální politické nestability do parlamentních
voleb. Domácí korporátní segment v mimopražských regionech tvoří
i přes devadesát procent poptávky a první, na čem firmy šetří, bývají
teambuildingové akce. Vzhledem k tomu, že v Evropě dochází
k hospodářskému oživení, se očekává, že v rámci Česka a domácího
cestovního ruchu letos poroste i MICE. Statistika Mezinárodní kongresové
asociace ICCA (International Congress and Convention Association) ale
napovídá, že Česko coby kongresová destinace dosáhlo úspěchu už nyní.
Tato statistika udává, že se na našem území zvýšil počet eventů, byť
se na sestavovaném mezinárodním žebříčku stále držíme na
jedenatřicátém místě. Výrazný posun každopádně zaznamenala Praha,
která se dostala na jedenácté místo, což je nejlepší umístění od
roku 2009.
Czech Convention Bureau je držitelem „MICE Report Awards 2012“.
Tento renomovaný britský odborný časopis vás vyhlásil „The Best
Convention Bureau in Europe“.
Udělení této prestižní mezinárodní ceny si nesmírně vážíme, protože
vyjadřuje spokojenost klientů a partnerů s našimi službami. Navíc je
signálem pro potenciální klienty, že Česko je kongresovou destinací
disponující špičkovým zabezpečením plánování a realizace eventů.
Výsledky ocenění, v této – jak uvedl šéfredaktor Charles
Vandeleur – „kategorii s velkou konkurencí“ byly zveřejněny až
v roce 2013. Časopis MICE Report oslovil více než pětaosmdesát tisíc
svých předplatitelů, aby nominovali kandidáty. Na základě jejich hlasů
byla vytvořena užší nominace, z níž odborná porota vybrala vítěze.
Vítězství podtrhuje dobrou práci, kterou Czech Convention Bureau
odvádí při prezentaci České republiky jako špičkové MICE destinace. Prý
se vám pro Českou republiku podařilo získat nejdelší kongres v historii
české kongresové turistiky.
Posláním Czech Convention Bureau je co nejefektivněji zhodnocovat kongresový
potenciál Česka, a máme na co navazovat. V odborných kruzích se
například hodně hovořilo a psalo o pražském 48. mezinárodním kongresu
nefrologů pro šest tisíc šest set delegátů Evropské nefrologické,
dialyzační a transplantační asociace ERA-EDTA. Na tento úspěch
Kongresového centra Praha jsme ve spolupráci s organizátorem kongresů PCO,
společností C-IN, navázali tím, že jsme se podíleli na nabídkách na
kongres IUGG (International Union of Geodesy and Geophysics, Mezinárodní unie
geodézie a geofyziky). Finální kandidatura proběhla v Melbourne. Spolu
s doprovodnými akcemi má kongres trvat bezmála tři týdny a má se jej
účastnit na pět tisíc delegátů.
Vybojovávat pro Česko lukrativní kongresy a incentivní eventy, to
si asi doma moc nepobudete…
Ale ne. To neznamená, že na každou kandidaturu jezdím osobně, vše
probíhá po dohodě s partnery. Např. v případě kongresu porodních
asistentek, který proběhl v Praze, se procesu podání nabídek účastnila
sama jejich asociace. Určitě se z jednání nechceme vyvlékat, ale v rámci
optimalizace nákladů se kandidatur účastníme ve spolupráci
s organizátory kongresů a prezentaci destinace svěřujeme právě jim nebo
kongresovému velvyslanci, samozřejmě s finančním příspěvkem na úhradu
části výdajů s tím spojených.
V našem prvním rozhovoru, půl roku po vzniku Czech Convention
Bureau, jste řekl:
„Mezi stěžejními akcemi, které Czech Convention Bureau poskytuje, a na
něž je kladen velký důraz, jsou tzv. kampaně kandidatur, v nichž Czech
Convention Bureau pomáhá získávat mezinárodní akce pro Českou republiku.
Nemalým úkolem Czech Convention Bureau je proto aktivně působit na budoucí
partnery s cílem vytvářet komparativně výhodnější nabídkový balík
oproti konkurenci. V rámci výběrových řízení proto Českou republiku
společně s představiteli státu, územně správních či komunálních
samospráv představujeme jako přinejmenším rovnocenného soupeře“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Czech
Convention Bureau“), a i mezinárodní ocenění nasvědčuje, že se vám to
daří.
Za to je v první řadě třeba poděkovat generálnímu řediteli agentury
CzechTourism. Ne proto, že je můj šéf, ale proto, že Czech Convention
Bureau v rámci organizační struktury České centrály cestovního ruchu
vytvořil prostor, díky kterému je s to pružně reagovat. Poděkovat chci
i regionům. Přesto, že je čím dál vyšší tlak na optimalizaci výdajů,
neztratily chuť spolupracovat. A poděkoval bych rád i Ministerstvu pro
místní rozvoj ČR, za to, jakým způsobem rozvoj MICE v Česku podporuje,
včetně poskytnutí své záštity akcím, jako bylo nedávné slavnostní
předávání ocenění pro kongresové velvyslance.