Pardubický zimní stadion, místo setkávání se lidí
02. 03. 2003
Podnikatelské klima je
o schopnosti jednotlivých podnikatelů
orientovat se v daném tržním prostředí.
L.V.
O pardubickém zimním stadionu se díky jeho parametrům a kvalitám
hovoří ve všech významných sdělovacích prostředcích jako o reálném
místě konání MS 2004 v ledním hokeji. Patřit mezi nejlepší ale není
„pouze“ o tom, disponovat předpoklady. To je jedna věc. Snaha a
schopnosti jich využívat (jak např. v Česku bohužel ilustruje přístup
státu k cestovnímu ruchu) je věc druhá. Současné hokejové mužstvo
Pardubic s velkým náskokem vede extraligu. Je možné říci, že v jeho
v případě je to mj. díky spojení kvalitního zázemí, lidí a jejich
vůle uspět …a pochopitelně štěstí, protože štěstí přeje
připraveným. Bezesporu, v Pardubicích jsou připraveni již dnes.
Úspěchy pardubického hokeje a pardubický nově zrekonstruovaný
zimní stadion, s nímž se počítá jako s možným dějištěm Mistrovství
světa v ledním hokeji 2004, na jehož modernizaci se společně s firmou
Metrostav a.s. jako generální dodavatel stavby podílela firma PiiS s.r.o., mi
byly záminkou požádat jednoho z jejích jednatelů, Ing. Libora Vlasáka,
o rozhovor.
Firma PiiS s.r.o. byla založena v roce 1992. Provádí realizaci staveb
vlastními kapacitami nebo formou inženýrské činnosti. Realizuje zakázky
v Česku i v zahraničí. Většina našich řídících pracovníků je
schopna komunikovat v anglickém nebo německém jazyce. Spolupracujeme
s osvědčenými subdodavatelskými firmami. Zajišťujeme kompletní dodávky
staveb tzv. „na klíč“ v profesích: hlavní stavební výroba,
přidružená stavební výroba a technická zařízení budov a
technologických celků. Firma PiiS je certifikována dle BS EN ISO 9001:2000 a
pracuje na Ověření bezpečnosti spolehlivosti organizace. Kromě
inženýringu se zabýváme developerskými projekty. V této oblasti bychom
rádi rozšířili spolupráci s investory v hotelovém průmyslu jak
v Pardubickém kraji, tak i mimo něj.
Jakou roli ve vašem byznysu sehrává schopnost vyjednávat?
Rozhodující. A to již při získávání zakázek, kdy se potencionálním
zákazníkům snažíme pomáhat konzultační a poradenskou činností. Už
v této fázi je možné najít optimální technické řešení. Snahou
našich pracovníků je najít co nejlepší odpověď na konkrétní zadání.
Nabídnout kompletní služby od poradenství přes zpracování projektové
dokumentace až po realizaci staveb. Před vlastní realizací stavby jsme
navštívili sedm zimních stadionů v USA a Kanadě, kde jsme načerpali
zkušenosti a inspiraci. Protože společnost PiiS realizuje stavby od cca sta
do pěti set milionů, u takto velké zakázky jsme se spojili s firmou
Metrostav a.s., divizí 9. Vytvořili jsme silný tým, kterému se podařilo
výběrové řízení na realizaci stavby vyhrát. V květnu 2001 jsme pak
společně zahájili rekonstrukci. Z původního stadionu však zůstal
„pouze“ betonový skelet, do nějž se implementovala nová technologie a
kompletní zázemí. K tomu jsme přistavěli nové budovy, které pardubický
stadion posunuly mezi jeden z nejmodernějších a nejlepších stadionů
Evropy. Tato perla Pardubic byla rekonstruována v rekordním termínu šesti
měsíců, kdy v prosinci už hostila mistrovství světa dvacetiletých
hokejistů.
Liší se koncepce severoamerických stadionů od našich?
Liší. Hlavně tím, že je tam všechno, včetně zázemí, podřízeno
komerci. Severoamerické stadiony jsou vybaveny spoustou gastronomických
středisek, sálů pro sledování televizních přenosů, prodejen se
suvenýry, fitness zón, sportovním vybavením atp. Jsou koncipovány jako
areály zábavy a odpočinku, jako místa setkávání se lidí a rodin.
Jak vnímáte cestovní ruch?
Z hlediska našeho byznysu jako oblast vytvářející potřebu investiční
výstavby, a to nejen ve sféře vnímané jako infrastruktura cestovního
ruchu. Sem ostatně lze (pochopitelně do jisté míry) zařadit i pardubický
zimní stadion. Nejen proto, že jeho existence a výkony hokejistů jsou pro
řadu hostů (i turistů) důvodem k návštěvě Česka a Pardubic, ale také
proto, že čas od času hostí účastníky hokejových kempů z Evropy i ze
zámoří, o nichž jste hovořili v osmém vydání loňského Všudybylu
(str. 26–27) s jednatelem firmy Challenger Hockey panem Miroslavem
Vojtíškem.
Z hlediska volného času pak jako sféru odpočinku, poznávání a inspirace,
a to i pro moji práci.
Cestovní ruch je po celém světě zónou pro všechny. Přítomnost turistů
(povětšinou exkluzivních spotřebitelů odjinud) a od nich inkasované
peníze vytvářejí tlak na zkvalitňování infrastruktury cestovního ruchu,
dopravní infrastruktury, občanské vybavenosti, možností trávení volného
času atd. Pokud se nemýlím, Česká republika má ideální dispozice
prosperovat z cestovního ruchu, už proto, že kromě moře a velehor tady
máme všechno.
Co ale podnikatelské klima?
Podnikatelské klima je o schopnosti jednotlivých podnikatelů orientovat se
v daném tržním prostředí.