Pardubický kraj si připomíná dvousté výročí Jana Pernera
08. 07. 2015
S předsedou Volební komise Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky a místopředsedou jejího Hospodářského výboru, poslancem
za Pardubický kraj Ing. Martinem Kolovratníkem, se na půdě Parlamentu ČR
potkáváme 18. června 2015.
Pane poslanče, co vás přivedlo do lavic dolní sněmovny?
Souhra okolností. Sám od sebe bych asi do politiky nešel, ale dostal jsem dva
impulsy v jeden moment. Tím prvním bylo, že se v létě 2013 měnila
manažerská struktura v Českém rozhlase, kde jsem pracoval, a já už
věděl, že nebudu pokračovat na stejné pozici. V tutéž dobu přišly
předčasné volby a zástupci politických stran, dokonce to byly hned čtyři
subjekty, mě oslovili, abych se stal jejich lídrem za Pardubický kraj.
Z těch čtyřech stran jako poslední přišel osobně Andrej Babiš a jeho
charisma zapůsobilo tak, že během patnácti minut bylo rozhodnuto.
Jak se vám daří skloubit poslancování s rodinným
životem?
Rodina je pro mě naprostou prioritou. Volného času je extrémně málo, a tak
jej trávím tak, abych s ní byl co nejvíc. Protože mí synové jsou malí,
osm a dvanáct let, volno s manželkou využíváme k jejich i našemu
poznávání vlasti, k rodinným výletům po Česku. Zejména po
Pardubickém kraji.
Pardubicko je kolébkou české aviatiky spjaté s osobností
Jana Kašpara a nástupu železniční dopravy spjatého s osobností Jana
Pernera, jehož dvousté výročí narození si letos
připomínáme.
Průkopníků dopravy u nás bylo víc a já bych rád a s pokorou pokračoval
v jimi započaté cestě. Pardubický kraj a zejména jeho krajské město
mají šanci být centrem dopravy pro celou Českou republiku a široké okolí.
V kraji máme Dopravní fakultu Jana Pernera Univerzity Pardubice, jejímž
jsem absolventem. Pardubickým krajem vede hlavní evropský železniční
koridor východ–západ. Máme vodní cestu, dopravní spojení Pardubic
s námořním přístavem Hamburk. A můžeme se pochlubit i úspěšně se
rozvíjejícím mezinárodním letištěm. Pardubický kraj má už
i dálniční spojení. V našem kraji se potkávají všechny existující
mody dopravy. Zejména v Pardubicích, které jsou geograficky ve středu
Česka. Toho využívají podnikatelé, například firma Metrans má
překladiště v České Třebové, DB Schenker velké logistické centrum
u Semtína. Firmy poznávají, že Pardubický kraj má výhodnou polohu,
avšak ještě nikdo tento fakt „nezdvihl ze shora“, což je úkolem
současné politické reprezentace. Zástupci kraje by se této výzvy měli
chopit. Jsem rád, že takovýto proces začíná. Že myšlenka
Multimodálního dopravního uzlu Pardubice, což je funkční propojení všech
čtyř dopravních modů, dostává reálné kontury. Už je ve fázi studie,
zadání vizualizace a prvních návrhů propojení dopravní infrastruktury,
kudy by vedly pozemní komunikace, kde by bylo překladiště lodních nákladů
apod. Protože jsem poslancem za Pardubický kraj a mám ambici věnovat se
dopravě, rád bych byl u zrodu tohoto centra.
Železnici do Pardubic přivedl Jan Perner. Původně měla vést
přes Chrudim.
Chrudimští konšelé ji ale odmítli. Chrudim, která v době její výstavby
byla větší a významnější než Pardubice, je dnes jen okresním městem.
I tenhle historický příklad vypovídá o důležitosti dobrého dopravního
spojení. Je podmínkou hospodářského rozvoje daného místa. V letošním
roce si připomínáme dvě kulatá jubilea Jana Pernera: již zmíněných dvě
stě let od jeho narození a 170. výročí jeho tragické smrti. Mám tu čest
být členem Společnosti přátel Jana Pernera. Oslavy výročí jeho narození
budou vrcholit letos na přelomu srpna a září. Rád bych na ně čtenáře
Všudybylu pozval, protože se v té souvislosti bude konat spousta kulturních
a společenských aktivit, jejichž přehled lze najít na internetu. Budou
vypravovány parní historické vlaky, v areálu Univerzity Pardubice odhalíme
bustu Jana Pernera a na pardubickém nádraží základní desku k budoucí
Pernerově soše.
Málokterá Moravanka a málokterý Moravan ví, kde pramení řeka,
která dala Moravě a jejím obyvatelům jméno. Co dopravní spojení
k prvním kilometrům jejího toku do obce Horní Morava?
I pro mě kdysi bylo překvapení, že Morava pramení v Pardubickém kraji
nad lavinovým žlebem Králického Sněžníku. Nejvíc turistů a lyžařů na
Králický Sněžník tradičně jezdí z moravských měst, zejména Brňané
a Olomoučané. S tím, jak velké horské středisko tam vzniká, se projevuje
čím dál větší potřeba vést tam hlavní trasu z centra, z východní
části Pardubického kraje. Věřím, že i mediálně zmiňovaná R35
pomůže ke komfortnější dopravní dostupnosti Horní Moravy. Bude směřovat
z východních Čech na Orlickoústecko a Českotřebovsko, přes něž bude
možné se dostat pod Králický Sněžník.
Chce-li někdo do regionů přivést zaměstnanost díky kupní
síle spotřebitelů z vnějších ekonomických systémů (turistů), je
třeba, aby měly dobré dopravní spojení se světem.
Pro rozvoj hospodářských aktivit, a nejen v rámci cestovního ruchu, jsou
důležité kvalitní silnice a lákavé železnice. Jejich síť je v Česku
zanedbaná. Pro mne jako poslance Pardubického kraje zodpovědného za dopravu
je to klíčové téma. Pokud to budu ilustrovat na zmíněné R35, tak nám,
politickému hnutí ANO, se za rok podařilo dramaticky zrychlit výkup
pozemků. Stát totiž musí, když chce postavit silnici, nabídnout majitelům
férovou cenu. Ta předtím byla nízká a dnes je mnohem lákavější.
V úseku od Opatovic po Časy se už podařilo oslovit sto procent majitelů
pozemků a téměř devadesát procent pozemků je vykoupeno. To je pro mne
velkým zadostiučiněním. Po roce vidím konkrétní výsledky naší práce
ve Sněmovně a ve vládě. Pokud se nám podaří dostavět silniční síť,
nejen hlavní silnice, ale opravit vedlejší, „dvojky“ a „trojky“,
které vedou do turistických středisek, jako je Horní Morava, výrazně to
přispěje k tomu, že do nich budou lidé cestovat. Řeknou si: „Vždyť tam
budeme za chvíli…“ Určitě je rozdíl, jestli v rámci rodinného výletu
někam malé dítě povezete dvě hodiny, nebo jen jednu. Ještě větší
význam pro rodinné výlety a cestování vůbec přikládám železnici.
Česká republika má sice z dob Rakouska-Uherska nejhustší železniční
síť v Evropě, která má přes deset tisíc kilometrů, avšak většina
regionálních tratí je ve špatném stavu. Pokud se ji postupně a v rozumné
míře podaří opravit a zmodernizovat, opět bude pro rodiny atraktivnější.
Rády sednou do vláčku a pojedou na výlet. Cesta vlakem je pro mne úžasná,
romantická.
Už jsem zmínil, že se zajímám o budování velkých dopravních tepen
i o opravy malých silnic. Politické hnutí ANO 2011 se zasloužilo o to,
že všechny kraje v Česku letos dohromady dostaly téměř čtyři a půl
miliardy korun na opravu silnic druhých a třetích tříd. Stalo se to
historicky poprvé za dobu, co kraje existují. Tuto věc jsem před rokem
inicioval v parlamentním Hospodářském výboru a začal projednávat
s ministrem dopravy.
Teď je období, kdy končí operační program Doprava 1 a začíná
operační program Doprava 2. Je hodně peněz, i evropských, na to aby se
opravily železniční dopravní cesty. Opravy tratí samozřejmě přinášejí
výluky, a tak nás čeká v letošním a příštím roce kvůli výlukové
činnosti na železnici hodně omezení. Proto bych chtěl čtenáře Všudybylu
poprosit o trpělivost. Až přečkáme dva roky oprav, bude cestování vlaky
lákavé, rychlé, moderní, v čistých vozech a po tratích, které
nebouchají, neťukají a jede se po nich opravdu příjemně. Jsem
přesvědčen, že trpělivost se vyplatí.