Pardubický kraj má na semaforu zelenou
05. 01. 2014
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický s ministrem dopravy
Zdeňkem Žákem 14. října 2013 podepsali v Pardubicích historicky první
memorandum mezi krajem a státem o prioritních investicích v dopravě. Stát
se tak přihlásil ke spolupráci na přípravě a realizaci Dopravního uzlu
Pardubice. Součástí dohody jsou stavby v silniční, železniční, vodní,
a letecké dopravě za několik desítek miliard korun, klíčové jak pro
stát, tak pro Pardubický kraj.
V té souvislosti jsem požádal o rozhovor náměstka hejtmana
Pardubického kraje Jaromíra Duška, který zodpovídá za dopravu a dopravní
obslužnost.
Pane Dušku, jak jste vybírali dopravní investice, které by mohl
zaštítit stát?
S předstihem jsme označili priority infrastrukturních staveb v našem
kraji. Aby Státnímu fondu dopravní infrastruktury bylo dopředu zřejmé,
s čím může počítat, předložili jsme projekty řešící škody po zimě
2012/2013, které máme zdokumentované a připravené k realizaci od A do Z.
Jednání, které jsme iniciovali, slavilo úspěch, takže jisté prostředky
ze zůstatku Státního fondu dopravní infrastruktury budou použity právě
pro tento účel. Podařilo se nám také okamžitě reagovat na další
nepříjemnou událost – letošní povodně. Bez zbytečných průtahů jsme
dokázali označit a konkrétně popsat škody způsobené na silnicích II. a
III. třídy a připravit projekty pro jejich nápravu. Oslovili jsme všechny
resorty dopravy v našem kraji, aby v rámci své působnosti tam, kde máme
stejné priority jako stát, zpracovaly projekty z oblasti dopravní
infrastruktury, které předložíme Ministerstvu dopravy ČR a vládě. Vyzvali
jsme regionální Ředitelství silnic a dálnic, aby připravilo klíčové
akce pro komunikace spravované státem, ať už se jedná o dálniční stavby
nebo silnice první třídy. Shodli jsme se na řadě staveb, u nichž i stát
dlouhodobě hovoří o prioritě, jako je silnice R35, napojení dálnice D11
na silnici R35, obchvat města Chrudim a podobně.
Vesměs se jedná o stavby, na které nejen Pardubický kraj, ale
i další územně samosprávné celky čekají desítky let.
Naším cílem je napomoci státu, a to od samého začátku projektu, od fáze
výkupu pozemků a přípravy jednání, která povedou k rychlé realizaci
návazných komunikací, jako jsou přivaděče na R35, případně silnice II.
a III. třídy. Na tomto dokumentu se podílela Správa a údržba silnic
Pardubického kraje. Následně jsme vyzvali Správu železniční dopravní
cesty v Praze, aby její regionální ředitelství, ale i Stavební správa
Východ a generální ředitelství Správy železniční dopravní cesty
zpracovaly tu část, která se týká železničních staveb. Opět se tam
prolínají priority státu i kraje. Stát v současné době chystá
rozšíření železniční tratě z Pardubic do Hradce Králové na dvě
koleje, což v obou krajích považujeme za velmi důležité.
Společně se státem chcete co nejrychleji připravit stavbu
železničního uzlu Pardubice včetně zapojení tzv. Medlešické
spojky.
Přestože železnice spojila východočeská města už před více než sto
lety, přímé železniční spojení Hradce Králové, respektive Pardubic
s Chrudimí bohužel chybí. Dostat se z Hradce Králové přes Pardubice hl.
n. do Chrudimi bezúvraťově, tedy bez vracení se do Rosic nad Labem, je
jedním z našich hlavních cílů. Medlešická spojka by snížila
i cestovní časy vlaků mezi Chrudimí a Pardubicemi. A zároveň bychom jí
dokázali využít k něčemu, o čem se zatím nehovořilo, totiž ke
kolejovému napojení rychle se rozvíjejícího Letiště Pardubice.
Předpokládáme, že po vybudování železničního spojení by jízdní doba
mezi letištěm a hlavním vlakovým nádražím neměla překročit
šest minut.
Letiště Pardubice, resp. East Bohemian Airport, vlastněné ze dvou
třetin městem Pardubice a z jedné třetiny Pardubickým krajem, rok co rok
zvyšuje výkony. Rozvíjí se opravdu dynamicky. Co do počtu pohybů velkých
dopravních letadel i co do objemu odbaveného carga a pasažérů je dnes
třetím největším letištěm České republiky.
Jeho další rozvoj je v zájmu Pardubického kraje. A bez moderního
terminálu, komfortního napojení na silniční komunikace a rychlého
kolejového spojení s železničním uzlem Pardubice to nepůjde. Až se to
podaří, stane se pro ještě větší část obyvatel České republiky
mezinárodním letištěm, které jim poskytne rychlejší odbavení
i zkrácení dojezdového času v porovnání s pražským letištěm.
Memorandum se týká i vodní dopravy.
Dlouhodobě připravované splavnění vodního stupně Přelouč otevře cestu
k realizaci řadu let připravovaného projektu pardubického přístavu.
Společně se Správou a údržbou silnic řešíme jeho silniční napojení.
Souběžně s vybudováním železničního uzlu Pardubice pak můžeme
vyřešit také jeho kolejové napojení na evropskou železniční síť, bez
kterého vodní terminál a žádné významné evropské logistické centrum
nemůže plnohodnotně fungovat.
Pane Dušku, to, co je v oblasti dopravní infrastruktury třeba
dobudovat, jsou desítky let známé věci. Čím to, že se zrovna vám
podařilo rozhýbat „stojaté vody“?
Nikdy jsem si nezvykl používat výraz „nejde to“. Nemám ho rád, a
i lidé v mém okolí pochopili, že jsem netrpělivý, že všechno chci
včera, a kvalitně. Partnery jsem dokázal přesvědčit o všech těchto pro
Pardubický kraj nesmírně důležitých věcech. Shodli jsme se, že
společné úsilí s vedením státu může celému Pardubickému kraji
přinést netušený rozvoj se spoustou pracovních příležitostí a
investičních záměrů. S tím se pojí i vyšší úroveň odměňování,
alokování většího rozsahu služeb a zapojení mikroekonomiky, která je
v současné době v určitém útlumu. Při přípravě memoranda se sešel
opravdu dělný tým lidí, kteří odvedli obrovský kus práce.
Memorandum o investičních prioritách v dopravě v Pardubickém
kraji je komplexní a plné navzájem propojených staveb.
Propojenost projektů se vztahuje nejen k dopravnímu uzlu Pardubice, ale také
k rychlostní silnici R35, která město Pardubice míjí. Už dnes vidíme,
jaký přínos má čtyřproudá silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi,
kolik času se ušetří při cestě na dálnici D11. V našem kraji ale
potřebujeme řešit i tranzitní pozemní komunikace, které doposud
procházejí městy. Ta tak čelí obrovskému náporu kamionové dopravy. Po
zahájení rekonstrukce dálnice D1 se neustále zvyšuje množství kamionů,
které volí alternativní trasu a zahlcují severní směr.
Je škoda, že naši předchůdci nevedli dialog o trasování R35 rychleji.
A kdyby jednání nezdržovaly spory, jestli vést tuto rychlostní komunikaci
trasou o deset kilometrů severněji či jižněji, už jsme ji mohli mít
hotovou. To bychom teď nemuseli zažívat dopravní kolapsy ve Vysokém Mýtě,
v Litomyšli a na dalších místech. Často tudy jezdím a přesvědčuji se,
jak riskantní je pro chodce přecházet tamní ulice.
V Pardubickém kraji sice musíte snášet i takovéto
těžkosti, avšak už dnes jste „zemí zaslíbenou“ pro mnohé z cyklistů
a cykloturistů. Jak pro ty, kteří holdují horským kolům, a to díky masivu
Králického Sněžníku a Orlickým horám, tak pro trekaře a silničáře
křižující polabskou nížinu.
Cyklostezky a cyklotrasy patří také mezi priority Pardubického kraje.
S radním René Živným, který se zabývá cestovním ruchem a
volnočasovými aktivitami a navíc je špičkovým sportovcem, společně
řešíme propojování cyklotras. Jsem přesvědčen, že zanedlouho už tu
budeme mít páteřní trasy, které budou Pardubický kraj protínat všemi
směry. Máme zpracovány generely území, které jsou projednány jak se
statutárním městem Pardubice, tak s dalšími městy a obcemi. Nedávno jsem
jednal s náměstkem primátora Hradce Králové o vzájemném napojení
jejich a našich cyklostezek. Věřím, že zanedlouho významně ubude těch,
které nebezpečně kříží frekventované silniční komunikace. Chceme
nabídnout cyklistiku nejen pro každodenní dopravní obslužnost obyvatel
kraje, ale i pro turistiku a volnočasové aktivity tak, aby byli cyklisté
motorovou dopravou ohrožováni co nejméně.
Dopravní infrastruktura podle stupně svého rozvoje akceleruje
rozvoj podnikání a vznik nových pracovní příležitostí, nebo naopak
způsobuje hospodářskou stagnaci. Jak se podílí na rozvoji jednotlivých
oblastí Pardubického kraje?
V tomto směru mají obyvatelé Pardubic díky někdejšímu osvícenému
vedení svého města historickou výhodu. Kdyby před 150 lety mělo tehdy
významnější sousední město prozíravé radní, dneska by krajským a
průmyslově rozvinutým centrem regionu byla Chrudim. Ale chrudimští tehdy
nedopustili, aby k nim doprava přinesla oživení průmyslu a obchodu. A ani
v dnešní době tomu není jinak. Zdejší investoři, zvláště pak
zahraniční, hledají zázemí s kvalitním dopravním napojením. K tomu
patří i požadavek, aby se jejich zahraniční obchodní partneři,
manažeři nebo i servisní technici co nejsnáze dostali na pracovní
jednání, k opravám či údržbě technologií do jejich českých filiálek.
A to jim Pardubický kraj nabídne v ještě větší míře než dnes. Co se
hospodářského rozvoje týče, má Pardubický kraj na semaforu zelenou.
Na území Pardubického kraje sídlí Dopravní fakulta Jana
Pernera.
Dopravní fakulta vznikla v Pardubicích po rozdělení Československa, kdy do
té doby v republice unikátní Vysoká škola dopravní v Žilině zůstala
za hranicemi. Jsem rád, že fakulta nese jméno významné osobnosti české
dopravy, která je pochována na pardubickém hřbitově. Tam jsme minulý
týden s ministrem dopravy Zdeňkem Žákem, jako vůbec prvním českým
ministrem, položili květiny nejen u hrobu Jana Pernera, ale i na místě
posledního odpočinku dalšího velikána, průkopníka letectví, aviatika
Jana Kašpara. Pardubice mají fakultu, která je připravena spolupracovat na
různých výzkumných úkolech. České dopravě dodává nové technicky
vzdělané lidi. A byl by hřích, kdyby toho Pardubický kraj neuměl
využít.