Parádní Swiss Service
27. 10. 2009
V létě jsme s rodinou
navštívili Švýcarsko. Byl to můj první pobyt v této zemi, a musím
říct, že mě mile překvapila. Kvalitní silniční značení nás dovedlo do
městečka Villars-sur-Ollon v Ženevském kantonu poblíž Lausanne. Ubytovali
nás ve velkém příjemném hotelu Eurotel Victoria, odkud jsme měli blízko
k pěším i cyklistickým trasám i k hlavní stanici místní železnice.
Pobyt také zpříjemňovalo přátelské a vstřícné chování zaměstnanců
hotelu a místních obyvatel.
Švýcarsko je báječná země
pro milovníky pěší i cyklo turistiky. Tamní, již zmiňovaná, železnice
vás vyveze na horský hřeben ve Villars konkrétně na Bretaye s výškou
přes 1800 n.m., kde je restaurace, líbezná příroda s horskými chovy krav
a četnými samotami zabývajícími se výrobou sýrů. Vlak je pro hotelové
hosty zdarma, stejně jako mnohé další turistické atraktivity ve městě.
Pro vstup je potřeba karta, kterou vám dají na hotelové recepci nebo
v informačním centru oproti záloze. Výhodou je, že není třeba šlapat do
horských, poměrně prudkých úbočí. Ozubený vláček vás vyveze na
začátek značených pěších i cyklistických tras za necelých
patnáct minut.
V informačním centru
jsou k dispozici mapy s obecnými turistickými i cyklistickými trasami,
s uvedenou dobou trvání výletu a jeho náročností. Osobně doporučuji si
naplánovat trasu vlastní. Po silnici na kole či pěšky nebo pro vyznavače
náročnějšího mountain-bikingu po horských trailech, můžete narazit na
spoustu příjemných horských restaurací. Zřejmě i vás osloví krásná
panoramata, a hlavně terény, které u nás stěží naleznete.
Na Jungfraujoch (3454),
nejvýše položenou železniční stanici v Evropě, nás vyvezla
úzkorozchodná železnice Jungfraubahn. Je 9 kilometrů dlouhá, z čehož
7,2 kilometru vede tunelem vyraženým do nitra hory. Na trati jsou čtyři
stanice, z nichž dvě jsou v tunelu. Vyrazili jsme z města Interlaken. Jeli
jsme asi hodinu starším vláčkem do průsmyku Kleine Scheidegg. První
polovinu trasy jsme měli možnost pozorovat město Interlaken a celé údolí.
Pak vlak zajel mezi hory. Bohužel jsme měli smůlu na počasí. Začala padat
mlha. V průsmyku Kleine Scheidegg jsme čekali asi půl hodiny na příjezd
moderního vlaku s pohodlnými sedačkami, který nás vyvezl na 9 kilometrů
vzdálenou konečnou stanici Jungfraujoch. Cestou jsme na LCD obrazovkách
sledovali prezentaci o historii hory, výstavbě železnice a atraktivitách,
které skýtá konečná stanice.
Jungfraujoch, Top of Europe
Na vrcholku mlha a sněžení. Ale i tak to byl zážitek na celý život.
Vyšli jsme na ledovec, kde se dalo v červenci lyžovat. Poté jsme
navštívili obchod se suvenýry, tamní observatoř a úžasný, uměle
vytvořený lednový labyrint ve skále. Jeskyně skýtala mnoho chodeb a velké
ledové sochy. Cesta dolů byla poměrně náročná i díky velké nadmořské
výšce a převýšení, které dohromady činí 1393 m. Celá tato atrakce se
jmenuje ‚Jungfraujoch, Top of Europe‘ a musím říci, že je to opravdu top
zážitek. Zkrátka parádní Swiss Service.
Martin Kainc