Menu

Pan Novák má své ČSA rád

26. 01. 2001

Již v minulém vydání Všudybylu jsme panu Novákovi přisoudili roli člověka, který má své ČSA rád. Vzhledem k hlavnímu tématu druhého vydání Všudybylu roku 2001, začnu konstatováním, že ČSA má rádo business klientelu. Proč? Protože prodávat co nejvíce letenek business class je snem každého leteckého dopravce i agentury. Na druhou stranu – pan Novák se na obchodní jednání potřebuje dostat ve formě, odpočatý, spontánně reprezentující solidnost záměrů i postavení své firmy. Ono vystoupit z turistické třídy a být takto obchodním partnerem vnímán, k dělání obchodů rozhodně nepřispěje.

Obchod je mocná čarodějka a mírotvorce. Byl a je pravou příčinou válečných konfliktů i mírových operací. Světový obchod byl ten, kdo nejhlasitěji tleskal Československu vyklízejícímu v posledním naivním tažení nejen atlasy světa, ale především svá tradiční odbytiště zbraní jiným, zřejmě pokrokovějším a humánnějším zbrojařským uskupením. Rovněž evropská integrace je především o obchodu. Obchod, zejména velký obchod, je o získávání perspektivních trhů. A Česká republika je velmi perspektivní trh! To dokládá obrovský schodek její platební bilance. Dost ale černého humoru. Hledání odbytišť a expanze českých výrobků na zahraniční trhy je do značné míry také o létání. Jaký je zájem obchodních cestujících o služby ČSA?
Počet cestujících přepravených v business class ČSA rok od roku stoupá. Jak absolutně, tak i relativně, tedy jejich podíl na celkovém počtu přepravených cestujících ČSA se zvyšuje. Bohužel, na linkách provozovaných letadly A310 je počet míst v přepravní třídě business limitován kapacitou této třídy. Naštěstí na linkách provozovaných letedly Boeing jsme schopni uspokojit i zvýšenou ad hoc poptávku po přepravě v této třídě.
Samotný business travel bych nedoporučoval zplošťovat pouze na cestování v přepravní třídě business. Obchodní klientela, která létá na poměrně krátkých evropských linkách, může a také volí i při cestách na relativně krátké časové období během pracovních dnů v týdnu přepravu v turistické, resp. travel class, kde ČSA nabízejí poněkud nižší ceny letenek. Pan Novák může na svoji obchodní cestu letět i v ekonomické třídě. České aerolinie poskytují kvalitní služby i v.turistické, resp. travel třídě, ale přece jen zde bezesporu citelný rozdíl v celkové atmosféře a pohodlí je. V pohodlí sedaček i v jejich konfiguraci. V business třídě ČSA jsou zásadně širší sedačky v režimu/konfi­guraci 2 + 2 a nikoliv 3 + 3 jako v turistické/travel třídě.. Rovněž rozteče mezi řadami jsou větší než u travel class. K business class pochopitelně náleží i vyšší standard občerstvení a nabízeného menu a intenzivnější péče personálu, VIP salonky či kluby na letištích apod. Ale to jistě pan Novák, coby věrný klient ČSA a jemu podobní, ví.

**Neustále stoupá prodej letenek přes internet. Proč by leteckým společnostem mělo záležet, na budování a udržení kvalitní sítě agenturních prodejců letenek?
Nejdříve k internetu. ČSA zavedly prodej letenek přes internet. Prodej se docela úspěšně rozběhl a jsem rád, že mohu konstatovat, že po „internetových prodejích“ ve Velké Británii jsou „internetové prodeje“ v ČR hned na druhém místě po britském trhu. Jsou ale jistá omezení. Prodeje se realizují výhradně při použití platebních karet. Ne všichni zákazníci v České republice jsou natolik vybaveni a ochotni jejich prostřednictvím po internetu nakupovat. Nejen proto, ale i přesto cestovní kanceláře zůstávají našimi hlavními partnery pro prodej letenek ČSA v ČR. Rád bych zdůraznil, že posláním našeho útvaru je organizovat prodej letecké přepravy v České republice především linkami ČSA a partnerů s cílem vystavit cestujícímu letenky z České republiky v podstatě kamkoliv na světě. Našimi partnery jsou zejména IATA agentury. Ty mohou samy vystavovat letenky a inkasovat za ně. Pan Novák, nemusí mít hlubší znalosti letového řádu a celé problematiky knihování tarifů a prodeje letenky. Pracovníci IATA agentur, stejně jako pracovníci ČSA, jsou vysoce kvalifikovaní lidé, kteří mu jsou schopni spoustu věcí vysvětlit a vše dle jeho přání zajistit.
Z pohledu svých zkušeností za ta léta, kdy jsem ve funkci ředitele pro obchod ČR, mohu říci, že se agenturní prodejci ČSA stali nezastupitelnými partnery ČSA na českém trhu. V současné době se na prodeji ČSA, realizovaném v České republice, agentury podílejí cca 69 %. Když jsem začátkem devadesátých let nastupoval do funkce, bylo to pouze 10 %.

České Aerolinie
Obchod ČR
Kolejní 550/2
160 00 Praha 6
tel.: 02/2431 3608
fax: 02/2431 3609
e-mail: jaroslav.ulman@csa.cz



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001