Pan Novák má své ČSA rád
21. 12. 2000
18. října 2000 ve 12 hodin v Obecním domě v Praze oznámily České aerolinie slavnostně nám novinářům svůj vstup do aliance Sky Team. Dalšími členy aliance jsou Air France, AeroMexico, Delta Air Lines a Korean Air.
S viceprezidentem ČSA pro obchod a marketing JUDr. Václavem
Králem si proto povídáme, jaké výhody z toho kroku poplynou pro
konkrétního cestujícího pro (říkejme mu) pana Nováka?
Jako český zákazník Českých aerolinií má teď pan Novák k dispozici
celou síť partnerských leteckých společností ze Sky Teamu. Pokud se
podíváte, kam v současné době ČSA samy létají, je to zhruba
60 destinací. Nyní ale může využít spojení do více než 500 destinací
a tisíce letů denně.
To ale pan Novák mohl i bez vašeho členství ve Sky
Teamu.
Když říkám, že může využívat, mám na mysli výhodně využívat. ČSA
mají rády pana Nováka, protože i pan Novák má své ČSA rád. Je členem
frequent flyer programu ČSA. Nyní bude získávat výhody, i když poletí
např. z Paříže do Lisabonu se společností Air France. Pana Nováka, jako
rozumného pasažéra sice zajímá: za prvé – bezpečnost, za druhé –
kvalita a za třetí – cena. Přemnohé cestující však interesují za
prvé – co nejnižší cena, za druhé – co nejnižší cena a za
třetí – co nejnižší cena. Tím, že jsme součástí aliance Sky Team,
můžeme už z podstaty nejen panu Novákovi nabídnout dobré cenové
podmínky i na linky, které sami neoperujeme, ale létá je náš alianční
partner. Předpokládáme totiž, že ceny, které dosud nabízely jednotlivé
společnosti výhradně na své lety, budou v rámci Sky Teamu přístupné pro
všechny členy. Členstvím ČSA bude tedy taková cena dosažitelná i pro
zákazníky ČSA.
Není to jen propaganda? Někdo jiný, nazvu je pan Šetrný,
může mít na „nízkost“ cen opačný názor. Ostatně český trh už je
i tak cenově velmi dole. Zastoupení mnoha leteckých společností trápí,
že zde nemohou až tak prodávat, protože právě díky panu Šetrnému a
zástupům jemu podobných zákazníků vždy záhy vyčerpají příděl
cenově nejatraktivnějších letenek určených pro český trh.
Dosahovaná úroveň cen letenek v České republice je skutečně nižší,
než v západní Evropě. Většina českých zastoupení cizích leteckých
dopravců tak má problém získat místa na návazných letech z „hubů“*)
svých společností. Pracovníci odpovědní v mateřských centrálách za
revenue jim totiž místa na danou linku potvrzují podle přínosů. Z toho
vyplývá, že tedy raději dávají přednost jiné klientele, než té,
z řad pana Šetrného. Nicméně možnost zde je a pokud to stav knihování
na linkách dovolí, bude možné využít i těch nejatraktivnějších
tarifů.
Vraťme se k panu Novákovi. Co dalšího může
očekávat?
Nejen ČSA, ale všechny letecké společnosti aliance Sky Team se budou o pana
Nováka starat jako o vlastního, a to celou svou světovou sítí. Například
v rámci sítě funguje 24 hodinový help desk. Pokud se pan Novák ocitne
v Acapulco, či kdekoliv jinde na světě, a přijde do kterékoliv kanceláře
členské společnosti Sky Team ptát se na ČSA – bude se například.
chtít trošku déle věnovat aztéckým památkám, to znamená, že. bude
potřebovat změnit knihování – nebude, jako v minulosti, odkazován na
ČSA, které mu letenku vystavily. Kterákoliv kancelář aliance je pro pana
Nováka povinna zavolat help desk ČSA a službu mu poskytnout na místě.
Vraťme se z Mexika do Česka. Pan Novák má rád nejen své ČSA,
ale i svoji IATA kancelář s charakteristickým obchodním jménem
„Eštětohleprubnem“. Proč? Pro erudovanost její ředitelky paní
Zatvrzelé a šikovnost celého týmu agentury. Kdysi ho totiž okouzlila jejich
vstřícnost a snaha zajistit mu vždy nejpříznivější kombinaci letů mezi
zadanými cílovými body. Jak členství ČSA ve Sky Teamu přispěje
k ještě větší popularitě letenkové agentury?
Ceny, jichž lze díky Sky Teamu dosahovat, budou takové, aby i prodejci –
agenti ČSA mohli zdárněji konkurovat letenkami ČSA a aliance Sky Team
dopravcům jiných aliancí.
Pane viceprezidente, zatím jsme svoji pozornost věnovali paní
Šetřílkové a panu Novákovi. Obraťme ji na čtenáře Všudybylu a
e-vsudybylu. Co jim vzkážete do nového roku?
Víte, když jsem byl malý kluk, přál jsem si dělat přesně tuhle práci,
kterou dělám a navíc u společnosti, u které dělám a to přeji i vašim
čtenářům. Dále bych chtěl popřát všem čtenářům všech Všudybylů
zdraví, rodinnou pohodu a úspěch. Na závěr dovolte, abych popřál jim
i sobě, abychom se co nejčastěji těšili na každý další den nového
milénia.
-JK-
**) „Hub“ /čti hab/ – velké tranzitní letiště*