Pamětní mince razí nový trend
22. 04. 2006
S Ing. Davidem Mičkou se potkáváme v restauraci U Fleků, kde funguje
jeden z jeho automatů na pamětní mince. Pane inženýre, co vás inspirovalo
aplikovat tento systém prodeje oblíbených upomínkových předmětů
v České republice?
S mincemi coby dárkovými a upomínkovými předměty jsem se poprvé setkal
před třemi lety v Paříži. Právě tam jsem si uvědomil, že řada míst
České republiky je pro tyto numismatické dárkové a upomínkové předměty
jako stvořená. A to nejen Praha. Svou historií a turistickou atraktivností
si o to naše vlast přímo říká. A tím to začalo. Pak už to bylo
hlavně o přemýšlení, jak pamětní mince aplikovat na českém území.
Jak tento předmět, který je kvalitní a krásný, dostat k návštěvníkům
pamětihodností a podniků cestovního ruchu. Začal jsem navrhovat a razit
pamětní mince pro restaurace. Mezi prvními klienty byly pražské podniky
„Černý slon“ a „U labutí“, kde jsme se já i majitelé podniků
přesvědčili, že hosté na mince reagují velmi vstřícně. Zprvu je
dostávali jako pozornost podniku za zvýšenou útratu. Na devadesát procent
takto obdarovaných lidí reagovalo spontánním nadšením. To ve mně
evokovalo nápad iniciovat zrod následného projektu, řešícího jak a kde
pamětní mince prodávat. Na mysl mi přišlo, že jednodušší a daleko
rentabilnější, v porovnání s prodejem přes pult, bude prodejní automat.
Rozhodl jsem se proto s automaty expandovat do prestižních, turisty hojně
navštěvovaných míst. Jedná se zejména o Pražský hrad, zámek Zbiroh,
zámek Lány, věhlasné staropražské hospody, jako „U Pinkasů“ či
„U Fleků“, a např. hotel Pyramida Praha. Dále jsou v jednání hotely
Hilton Prague, Inter.Continental, Corinthia Panorama a mnohá další zajímavá
místa. Mincovní automat totiž sám sebe velmi dobře prezentuje. Je
zajímavým dekoračním a vysoce účinným propagačním prvkem. Díky
zvyšující se poptávce a jí odpovídajícím objemům realizovaného zboží
se prodejní cenu mincí podařilo dostat na 50 Kč či 2 € za kus. Turisté
je kupují a spolu s nimi si do svých domovů odvážejí trvalou památku na
návštěvu naší krásné vlasti a samozřejmě i dotyčného podniku.
Ke klientům se vaše automaty dostávají zhruba dvěma způsoby. Jsou
tací, kteří chtějí mít svůj vlastní, a zákazníci, od nichž si
pronajímáte prostor pro jejich umístění.
Ano. To jsou v podstatě dvě možnosti, jak dostávat mincovní automat do
provozů. Těmi jsou zpravidla restaurace, hotelové recepce nebo vstupní
prostory pamětihodností, např. zámků a hradů. Automat si zákazník může
pořídit vlastní za cca šedesát tisíc korun, k tomu si zaplatit raznice a
mince a provozovat si jej ve vlastní režii. Dělám i obrácený gard, kdy
všechno, včetně výroby raznic, automatu – přizpůsobení jeho designu
interiéru prostoru, jde nákladově na můj vrub a za umístění automatu
platím pronajímateli nájem. Ten může mít buď formu provize z prodaných
mincí, nebo pevně stanovené částky, jež bývá dva až tři tisíce korun
měsíčně. U provize podle lukrativnosti prostoru je rozpětí deset až
patnáct procent z objemu prodeje, což se odvíjí od dohody. Mince se
vyrábějí klasicky ocelovými ručně rytými raznicemi a lisováním tlakem
několika set atmosfér. Jsou uloženy v zásobníku automatu, jež má
kapacitu až osmnáct set kusů. Automat je bezproblémový pro obsluhu a
skýtá vysoký komfort konečnému zákazníkovi. Ten do něj vhodí
požadovanou sumu a pamětní mince mu vypadne, aniž by musel cokoliv dalšího
volit, vyjma automatu na dva druhy mincí, který je třeba na zámku Zbiroh,
kde si stisknutím příslušného tlačítka kupuje jím vybranou minci.
Řada klientů se pro vaše automaty na pamětní mince rozhodla asi také
proto, že je to nic nestojí a že jim, kromě propagace podniku formou
„vlastních“ ražených mincí, vaše automaty přinášejí pravidelný
zisk.
Bezesporu, v řadě případů tomu tak je. Pokud se jim zalíbí systém
mincí, veškeré ostatní věci realizujeme ve své režii a ještě jim za to
platíme. To je pro mnohé hodně lákavá kombinace.
Kdybych si chtěl nechat vyrobit vlastní minci, co pro to musím mít krom
takové maličkosti, jako je římský profil, kterým např. ve zfilmovaném
komiksu „Asterix a Obelix“ disponoval Gaius Julius Caesar?
Také pamětní mince se dají dělat s portréty, např. i jako lehce
recesistický dar k životnímu jubileu. Jsou ale i další motivace, proč na
minci uplatňovat podobizny. Nyní např. pro zámek Zbiroh razíme mince
s portréty tří císařů, protože tam v průběhu historie tři
císaři – Karel IV., jeho bratr Zikmund Lucemburský a Habsburk Rudolf
II. – opravdu pobývali. Nicméně, základ je vždy v nápadu, co na minci.
Náš mincovní automat na Pražském hradě např. vydává pamětní mince,
vážící se ke katedrále.U hotelů a restaurací pak zpravidla převládají
jejich loga doplněná o letopočty. Letopočty totiž minci dělají
atraktivnější. Důležité tedy je mít vhodné logo, protože i když jsou
podniky, které jsou svými službami hodně zajímavé, mohou mít logo, které
se na minci nehodí. Pak je otázkou, zda logo upravit, a nebo si vzájemně
říci, že mince realizovat nebudeme. Na minci se opravdu nedá dát cokoliv.
To je její nevýhoda. Pokud se shodneme na motivu, co na minci, nechám
vypracovat a předložím grafický návrh. V momentě, kdy je zákazníkem
vzhled mince – revers i avers – schválen, nainstalujeme během tří
čtyř týdnů mincovní automat stylově přizpůsobený interiéru
s hotovými pamětními mincemi v zásobníku. A může se prodávat. Další
výhoda mincí (když pominu automat) je, že jsme je schopni zlatit a
popřípadě je nechat razit z ušlechtilých kovů. Např. ze stříbra či
zlata. K těm pak zpravidla dodáváme dřevěné nebo plastové etuje. Klienti
si objednávají i série těchto o hodně cennějších mincí a zpravidla je
používají jako dárky pro své VIP partnery.
Co vaše pamětní mince a sběratelské vášně. Aneb: „Tuhle ještě
nemám…“
V momentě, kdy budou naše mincovní automaty zavedeny ve větší míře,
zejména pak ve velkých hotelích, začnou být pamětní mince daleko
zajímavějším artiklem a motivací, proč daný podnik navštívit. Skříně
na mincovní automaty jsou koncipovány tak, že na přední straně mají
přihrádky na reklamní letáky. Je možné tam umísťovat i letáky
dalších podniků, které mají své vlastní pamětní mince. Nejen ze
zahraničí, ale už i od nás jsou známy případy, že jsou lidé ochotni za
mincemi cestovat a udělat si i zajížďku z plánované trasy. V momentě,
kdy nějaká pamětihodnost či gastronomický podnik budou mít letáček
s takovouto informací v partnerském podniku, je to pro jejich provozovatele,
z hlediska návštěvnosti, zajímavá věc.
Podniky a významná místa, kde mají pamětní mince
Katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha, Loreta Praha, Vyšehrad, zámek
Lány, zámek Zbiroh. Zlatý anděl – Český Krumlov, U Malého Vítka –
Český Krumlov, Hotel Prosper – Čeladná. Pražské hotely: Černý slon,
Hilton Prague, Pyramida, U staré paní,U věže, U Zeleného krále, Aria,
U Zlaté Studně, U žluté boty. Rezidence Řetězová, pension Větrník.
Pražské restaurace: Hungarian Restaurant, Klášterní šenk, Na tý louce
zelený, Obora, Pivovarský dům, Pivovarský klub, Staré časy, U černého
orla, U Fleků, U Krkavců, U Labutí, U Pinkasů, U sedmi švábů a
U tří housliček.