Menu

Ovoce a zelenina pro gastronomii je především o kvalitě a logistice

06. 12. 2003

Firma Borioca Bohemia s.r.o. byla založena v roce 1997. Od začátku se zabývala dovozem a agenturním prodejem čerstvého ovoce a zeleniny pro velkosklady v České republice. V roce 2000 od firmy Top Fruit CZ s.r.o odkoupila sklad ovoce a zeleniny v Pardubicích, z něhož zahájila distribuci zboží do gastronomických provozů ve východních Čechách (školy, nemocnice, armáda, hotely, restaurace etc.) Během dvou let se jí povedlo zvýšit obrat o více než 200 %. Zkušenosti z Pardubic ji v létě roku 2001 inspirovaly k otevření podobného skladu pro zásobování hlavního města Prahy. Za tímto účelem byl zřízen nový sklad v obci Lety u Dobřichovic. Pardubický sklad byl koncem ledna prodán. Během první poloviny roku 2003 se jí podařilo zařadit se mezi nejvýznamnější firmy v oboru, operující na pražském trhu. Obrat jejího velkoskladu se v období prvního pololetí roku 2003 zvýšil o téměř 300 %.

To jsem byl ondyno na kus řeči u pana Jaroslava Sapíka v hotelu U koně. Jeho perfektně vedený podnik nedaleko Prahy v Klokočné je totiž místem, kde se můžete při výborném jídle setkat se zajímavými lidmi. V souvislosti s gastronomickým Všudybylem jsem se zajímal, kdo je kdo v oblasti zásobování gastronomie ovocem a zeleninou. Následně jsem se zkontaktoval s panem Martinem Derco, majitelem a jednatelem firmy Borioca Bohemia. Za přítomnosti jeho tří kamarádů, Viktora Korbelíka, Ondřeje Luňáčka a Petra Kalbáče, jsem s ním udělal následující rozhovor.
Pane Derco, slyšel jsem, že vaše firma je vycházející hvězdou v oblasti zásobování ovocem a zeleninou.

Jestliže se o tom mluví, asi na tom něco bude. V současné době zásobujeme největší zákazníky na trhu gastronomie v Praze. Patří mezi ně ČSA Catering, hotely Inter.Continental, Renaissance, Prague Marriotte, Mövenpick, Radisson SAS, řetězec Vienna International, řetězce restaurací Ambiente, La Provence, Duplex, TGI Friday's a řada dalších. Ve spolupráci s nimi se také podílíme na realizaci charitativních akcí, jako byly vánoční besídky pro dětské domovy, nebo na akcích společenských, jako byly oslavy narozenin našeho prezidenta Václava Klause nebo rockové hvězdy Micka Jaggera, volba MISS Praha 2003 a řada dalších.

V čem, kromě vašeho nasazení, tkví kouzlo úspěchu firmy Borioca Bohemia?
V logistice. Ve vytváření podmínek pro to, aby ovoce a zelenina hladce směřovaly k finálnímu uplatnění. Moje filozofie tkví v tom, že každá práce je především o lidech. Měl jsem na ně štěstí. Ve firmě Borioca Bohemia se sešel správný tým lidí a, nebráním se říci, dnes už i kamarádů. Ovoce a zelenina je křehké a na manipulaci velmi citlivé až choulostivé zboží. Jeho dennodenní přísun do našeho centrálního skladu a následnou distribuci je třeba sladit tak, aby bylo u koncového zákazníka včas v objednaném množství ve špičkové kvalitě. To znamená ani brzy, ani opožděně. Bez nadsázky mohu říci, že u tohoto obchodování je čas opravdu naším pánem.

Obchodujete ale i s komoditou, o níž se říká, čím starší, tím lepší. Exim Tours začal vozit našince za sluncem do Brazílie k oceánu přímým leteckým spojením z Prahy. Vy jste jej ale předběhli tím, že vozíte brazilské sluníčko k nám do Česka.
Za tento nápad děkujeme firmě Cosmopolitan Central Europe pana Romana Vaňka, který s Brazílií spolupracuje už deset let. Pan Vaněk je veliký gurmán, přičemž brazilské speciality jsou jeho vášní. Když se v Praze v systému Ambiente otevřela restaurace Brazileiro, stali jsme se jedním z jejích zásobitelů. Vzal jsem tam pana Vaňka. Slovo dalo slovo a on se nabídl, že pro naši firmu v Brazílii vyhledá nejen obchodní kontakty na víno, ale i na maniokové mouky, guaranovou limonádu a jiné gurmánské speciality. Osobně pak s námi a šéfkuchařem restaurací systému Ambiente panem Oldřichem Sahajdákem strávil v Brazílii určitý čas výběrem gastronomického sortimentu.

Jak vidíte budoucnost firmy Borioca Bohemia?
Nejbližší budoucností je změna obchodního názvu firmy. Bude se jmenovat ABASTO, což v překladu znamená nejen zásobování, ale také schopnost nebo potenciál dosáhnout něčeho.
Budeme usilovat o získání certifikátu kvality ISO, s čímž bude souviset i stavba moderního skladu. Samozřejmostí je soustavné zvyšování kvality servisu včetně zavedení dvousměnného provozu. Současně chceme svou obchodní činnost rozšířit o další sortiment pro gastronomické provozy, jako jsou základní potraviny, drogistické zboží a různé speciality z dovozu. Naše dovozní kancelář se již zcela přeorientovala na potřeby vlastního velkoskladu. Do budoucna počítáme s tím, že nám bude velkou oporou při nabídce ještě širšího sortimentu zahraničního zboží za příznivější ceny, než za jaké je dnes pořizujeme v tuzemsku.





Borioca Bohemia, s.r.o.

Velkosklad

Karlštejnská 18

Lety u Dobřichovic

tel.: 257 713 034, 257 713 035

fax: 257 712 203

e-mail:

lety@borioca.cz




www.borioca.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001