Ovoce a zelenina pro gastronomii je především o kvalitě a logistice
06. 12. 2003
Firma Borioca Bohemia s.r.o. byla založena v roce 1997. Od začátku se
zabývala dovozem a agenturním prodejem čerstvého ovoce a zeleniny pro
velkosklady v České republice. V roce 2000 od firmy Top Fruit CZ
s.r.o odkoupila sklad ovoce a zeleniny v Pardubicích, z něhož zahájila
distribuci zboží do gastronomických provozů ve východních Čechách
(školy, nemocnice, armáda, hotely, restaurace etc.) Během dvou let se jí
povedlo zvýšit obrat o více než 200 %. Zkušenosti z Pardubic ji
v létě roku 2001 inspirovaly k otevření podobného skladu pro
zásobování hlavního města Prahy. Za tímto účelem byl zřízen nový
sklad v obci Lety u Dobřichovic. Pardubický sklad byl koncem ledna prodán.
Během první poloviny roku 2003 se jí podařilo zařadit se mezi
nejvýznamnější firmy v oboru, operující na pražském trhu. Obrat jejího
velkoskladu se v období prvního pololetí roku 2003 zvýšil o téměř
300 %.
To jsem byl ondyno na kus řeči u pana Jaroslava Sapíka v hotelu
U koně. Jeho perfektně vedený podnik nedaleko Prahy v Klokočné je totiž
místem, kde se můžete při výborném jídle setkat se zajímavými lidmi.
V souvislosti s gastronomickým Všudybylem jsem se zajímal, kdo je kdo
v oblasti zásobování gastronomie ovocem a zeleninou. Následně jsem se
zkontaktoval s panem Martinem Derco, majitelem a jednatelem firmy Borioca
Bohemia. Za přítomnosti jeho tří kamarádů, Viktora Korbelíka, Ondřeje
Luňáčka a Petra Kalbáče, jsem s ním udělal následující rozhovor.
Pane Derco, slyšel jsem, že vaše firma je vycházející hvězdou v oblasti
zásobování ovocem a zeleninou.
Jestliže se o tom mluví, asi na tom něco bude. V současné době
zásobujeme největší zákazníky na trhu gastronomie v Praze. Patří mezi
ně ČSA Catering, hotely Inter.Continental, Renaissance, Prague Marriotte,
Mövenpick, Radisson SAS, řetězec Vienna International, řetězce restaurací
Ambiente, La Provence, Duplex, TGI Friday's a řada dalších. Ve spolupráci
s nimi se také podílíme na realizaci charitativních akcí, jako byly
vánoční besídky pro dětské domovy, nebo na akcích společenských, jako
byly oslavy narozenin našeho prezidenta Václava Klause nebo rockové hvězdy
Micka Jaggera, volba MISS Praha 2003 a řada dalších.
V čem, kromě vašeho nasazení, tkví kouzlo úspěchu firmy Borioca
Bohemia?
V logistice. Ve vytváření podmínek pro to, aby ovoce a zelenina hladce
směřovaly k finálnímu uplatnění. Moje filozofie tkví v tom, že každá
práce je především o lidech. Měl jsem na ně štěstí. Ve firmě Borioca
Bohemia se sešel správný tým lidí a, nebráním se říci, dnes už
i kamarádů. Ovoce a zelenina je křehké a na manipulaci velmi citlivé až
choulostivé zboží. Jeho dennodenní přísun do našeho centrálního skladu
a následnou distribuci je třeba sladit tak, aby bylo u koncového zákazníka
včas v objednaném množství ve špičkové kvalitě. To znamená ani brzy,
ani opožděně. Bez nadsázky mohu říci, že u tohoto obchodování je čas
opravdu naším pánem.
Obchodujete ale i s komoditou, o níž se říká, čím starší,
tím lepší. Exim Tours začal vozit našince za sluncem do Brazílie
k oceánu přímým leteckým spojením z Prahy. Vy jste jej ale předběhli
tím, že vozíte brazilské sluníčko k nám do Česka.
Za tento nápad děkujeme firmě Cosmopolitan Central Europe pana Romana Vaňka,
který s Brazílií spolupracuje už deset let. Pan Vaněk je veliký gurmán,
přičemž brazilské speciality jsou jeho vášní. Když se v Praze
v systému Ambiente otevřela restaurace Brazileiro, stali jsme se jedním
z jejích zásobitelů. Vzal jsem tam pana Vaňka. Slovo dalo slovo a on se
nabídl, že pro naši firmu v Brazílii vyhledá nejen obchodní kontakty na
víno, ale i na maniokové mouky, guaranovou limonádu a jiné gurmánské
speciality. Osobně pak s námi a šéfkuchařem restaurací systému Ambiente
panem Oldřichem Sahajdákem strávil v Brazílii určitý čas výběrem
gastronomického sortimentu.
Jak vidíte budoucnost firmy Borioca Bohemia?
Nejbližší budoucností je změna obchodního názvu firmy. Bude se jmenovat
ABASTO, což v překladu znamená nejen zásobování, ale také schopnost nebo
potenciál dosáhnout něčeho.
Budeme usilovat o získání certifikátu kvality ISO, s čímž bude souviset
i stavba moderního skladu. Samozřejmostí je soustavné zvyšování kvality
servisu včetně zavedení dvousměnného provozu. Současně chceme svou
obchodní činnost rozšířit o další sortiment pro gastronomické provozy,
jako jsou základní potraviny, drogistické zboží a různé speciality
z dovozu. Naše dovozní kancelář se již zcela přeorientovala na potřeby
vlastního velkoskladu. Do budoucna počítáme s tím, že nám bude velkou
oporou při nabídce ještě širšího sortimentu zahraničního zboží za
příznivější ceny, než za jaké je dnes pořizujeme v tuzemsku.
Borioca Bohemia, s.r.o.
Velkosklad
Karlštejnská 18
Lety u Dobřichovic
tel.: 257 713 034, 257 713 035
fax: 257 712 203
e-mail:
lety@borioca.cz