Ostrava má turistům co nabídnout
03. 07. 2005
Dick R. Bliek je ředitelem čtyřhvězdičkového ostravského
kongresového a byznys hotelu Imperial, jež je členem ORCO Hotel Collection.
V souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu jsem se jej
nejdříve zeptal, jaký význam přikládá mezinárodnímu Letišti
Ostrava-Mošnov.
Strategický, a toto stanovisko obhajuji už dlouho. V mezinárodním kontextu
z hlediska movité klientely, a to nejen z řad byznysmenů, je letiště
možná důležitější než napojení Ostravy na mezinárodní dálniční
síť. Vím, že pan hejtman Evžen Tošenovský a Moravskoslezský kraj
v tomto dělají velmi vstřícné kroky. Ostatně, pětasedmdesát procent
hostů Imperialu je ze zahraničí. Jedenáct procent z Německa a po jednom
až dvou procentech z každé jedné další země. Věřím, že i díky
svému letišti se Moravskoslezský kraj opět stane frekventovanou destinací a
Ostrava důležitým městem uprostřed Evropy. Spousta společností
v Ostravě investuje. Bohužel, zatím se to jeví tak, že z Ostravy do Prahy
je stále jaksi blíž než z Prahy do Ostravy. Skoro se zdá, že v Praze
převládá mínění, že za Brnem začíná Asie. Ale u nás je také České
republika a české prostředí.
Pane řediteli, kde jste působil předtím, než jste přijal místo
ředitele hotelu Imperial?
Do Ostravy jsem přišel přímo ze Soči, kde jsem na pobřeží Černého
moře pracoval téměř dva roky jako generální ředitel velkého hotelu se
šesti sty zaměstnanci. Ostrava mne zaujala. Dokazuje to fakt, že na
většině předchozích míst jsem byl vždy maximálně dva roky, kdežto tady
jsem už dva a půl a mám v úmyslu tu vydržet ještě déle. Momentálně
probíhají jednání s majiteli řetězce ORCO Hotel, protože chtějí, abych
paralelně dělal ředitele ještě dalšího z jejich hotelů.
Kam podle vás směřuje české hotelnictví?
K mezinárodnímu standardu, a to i v personálním obsazení. V Česku
pracuje čím dál víc zahraničních ředitelů i lidí na dalších postech.
V menších kvalitních hotelích bývají lidé vstřícnější,
adresnější a přátelštější než ve velkých, přestože v obou typech
hotelů mezinárodní třídy jsou personál i služby na vysoké úrovni.
Obsluha recepcí hostům říká to samé. Ale v malých hotelích je ona
zdvořilostní fráze: „Přeji vám příjemný pobyt“ pravdivější. Ve
velkých hotelích je to rutina, protože recepční musí v krátkém čase
zvládnout stovky příjezdů. Proto svým přátelům, pokud jedou do Prahy,
vždy radím, aby raději využili služeb menšího hotelu řetězce ORCO
Hotel, jako je Riverside nebo Pachtův palác.
Ostravský hotel Imperial využívají zejména obchodníci. Ostrava
ale disponuje i spoustou turistických zajímavostí. Jaké kroky radno
podniknout, aby ji ve větší míře navštěvovala také turistická
klientela?
Problém je, že v mnoha turistických průvodcích je Ostrava stále
zmiňována jako nevábné město. Kontaktoval jsem např. dva holandské
nakladatele, kteří o Česku vydávají průvodce. Ostrava má turistům co
nabídnout. Máme zde proslulou Stodolní ulici, programově agilní
Ostravskoslezský hrad, Výstaviště, nádherné planetárium či Hornické
muzeum. Pro studenty je Ostrava velmi zajímavou destinací. Má malebné
okolí. Je odsud blízko do Beskyd i Jeseníků. Jsou zde golfové možnosti.
Zhodnotit tento vklad je obrovským úkolem v oblasti propagace města a
především antipropagandy proti těm, kteří Ostravu notoricky očerňují.
Tyto kroky je třeba činit i na domácím poli. Osobně jsem se proto
angažoval v oživení ostravského centra. Obdobný směr nastoupilo
i vedení statutárního města Ostravy. Významným úkolem je neorientovat se
pouze na zahraniční návštěvníky, ale otevřít se domácí klientele. To
se pochopitelně týká i hotelu Imperial. Ostravané Imperial vždy
považovali za prestižní, a tudíž jim nedostupný. Letos již potřetí
proto budeme pro širokou veřejnost pořádat „Beach Party“. Hotelové
parkoviště pokryjeme osmicentimetrovou vrstvou písku a po deset dní zde
budou probíhat sportovně zábavní akce, jimž bude dominovat plážový
volejbal. Na konci loňského roku jsme zde pořádali „Crazy Days“
s cílem prolomit bariéru, která mezi Ostravany a hotelem historicky vznikla.
Zvali jsme kolemjdoucí, aby si šli prohlédnout pokoje a další prostory,
Během dvou dnů jsme tu měli na osm set návštěvníků, pro něž jsme
připravili speciální „welcome brunch“.
Jaká je vaše životní filozofie?
Pozitivní a prosazuji ji i v rámci hotelu Imperial. Tedy aby zaměstnanci na
svět hleděli pozitivně, proklientsky s důrazem na co nejvyšší kvalitu
mezilidských vztahů a služeb. A protože se to daří, lidé se k nám
rádi vracejí, a to bude i váš případ…
Dick R. Bliek is the manager of the four-star congress hall and
business Hotel Imperial in Ostrava, a member of the ORCO Hotel Collection. In
connection with the main theme of this issue of Všudybyl, our first question to
him was: What is the significance of the international airport Ostrava-Mošnov?
A strategic one, and I have been defending this view for a long time. In the
international context, from the standpoint of transient clients, and not only
business travelers, the airport is perhaps more important than the connection of
Ostrava with the international highway system. I know that hetman Evžen
Tošenovský and the Moravian-Silesian region have been putting forward very
responsive steps to this end. Also, 75% of Hotel Imperial's guests are from
abroad. 11% are from Germany and from 1 to 2% are guests from every other
country. I believe that thanks to the airport, the Moravian-Silesian region has
become one of the most frequently-visited destinations and Ostrava is an
important city in Central Europe. Many firms have been investing in Ostrava.
Unfortunately, it is perceived that the trip from Ostrava to Prague is closer
than the trip from Prague to Ostrava. It almost seems that in Prague there is a
prevalent opinion that Asia begins just behind Brno. But here in Ostrava it is
also very much the Czech Republic and the Czech environment.
Mr Bliek, where did you work before you came to head the Hotel
Imperial?
I came directly to Ostrava from Sochi, where for nearly two years I was
general manager of a large hotel on the Black Sea coast with 600 employees.
I found Ostrava an interesting place, evidenced by the fact that before this
post, I rarely stayed longer than two years in any one place. I've been in
Ostrava now for two-and-a-half years and I intend to stay on longer. Currently
I'm involved in negotiations with the owners of the ORCO Hotel chain; they would
like me to run another of their hotels.
In your opinion, where is the Czech hotel branch heading?
Towards international standards and also in terms of personnel. In the Czech
Republic the trend is more and more towards hiring foreign managers and people
in other posts. In smaller, quality hotels people are more responsive,
approachable and more friendly than in larger hotels. This despite the fact that
both large and small hotels of international quality are personal and offer
high-quality service. Reception workers say the same thing to all guests. But in
smaller hotels the politeness of the phrase „I wish you a pleasant stay“ is
more heart-felt. In large hotels this is routine; receptionists need to process
hundreds of arrivals in a short time. This is why I always advise my friends
traveling to Prague to use the services of the chain ORCO Hotels, for example
the Riverside or the Pachtův Palác.
The facilities of the Hotel Imperial in Ostrava are mainly used by
business-people. However, Ostrava also offers tourists a lot of interesting
sites. What kind of steps should be taken to attract more tourist clients?
The problem is that most tourist guide books mention Ostrava as an uninviting
town. I contacted two Dutch publishers who put out Czech tourist guides.
Ostrava really does have something to offer tourists. We have the famous
Stodolni Street, the versatile Ostravsko-slezský Castle, the Fair-grounds, a
fantastic planetarium, and the Mining museum. Ostrava is a very interesting
place for students. We have very picturesque environs. We're close to both the
Beskydy and the Jeseniky Mountains. There are golf courses here. To appraise
this importance is a lofty task and with respect to the publicity of a city and
above all, anti-publicity against the notorious defamation of Ostrava. It is
also necessary to take these steps in the domestic view. I have personally been
involved in the renewal of Ostrava's city centre. Also, the leadership of the
corporate town of Ostrava has taken up this direction. The significant task is
not to orientate only towards international visitors but also towards domestic
clients. This also understandably involves Hotel Imperial. The Imperial has
always been considered prestigious and thus inaccessible to domestic guests. To
this end, will be organizing this year, for the third time, the „Beach
Party“ for a wide public. We will cover the hotel's parking lot with an eight
millimeter layer of sand and for ten days there will be various sporting events,
with beach volleyball taking center stage. At the end of last year we organized
the highly successful „Crazy Days“ with the goal of lowering the barriers
between Ostravers and the hotel. We invited passers-by and offered them a
special „welcome brunch“.
What is your life's philosophy?
It's very positive and I assert this in the scope of the Hotel Imperial. This,
so that employees view the world positively and gear themselves towards
customer-friendliness with the emphasis on the highest quality of personal
relationships and services. And that's why it is working well; people have been
returning and surely that will be your case as well…