Osm pravidelných letů týdně, dva z Petrohradu a šest z Moskvy
15. 07. 2012
Rozhovor s ředitelem Letiště Pardubice Ing. Janem Andrlíkem
začínám 14. června 2012 konstatováním, že na pardubické letiště
létá oproti loňsku o hodně víc pravidelných linek.
Ano. Navázali jsme mnohá obchodní partnerství, která v současné době
začínají přinášet užitek. Dneska máme osm pravidelných letů týdně.
Dva z Petrohradu a šest z Moskvy. Samozřejmě máme zájem o další
destinace, odkud k nám lze létat. Jejich rozlétání by Pardubice udělalo
ještě známější a populárnější, což by městu, kraji a celé České
republice přineslo další ekonomický prospěch. Rádi bychom, aby se k nám
daleko víc létalo i ze západních směrů. Naše letiště ale neslouží
jen pravidelným linkám. Nachází se vedle dvou téměř stotisícových
měst, na rozhraní dvou krajů. Lidem žijícím v naší spádové oblasti
dává komfortní možnost přepravy charterovými spoji na dovolené. Polohou
a celkovým dopravním napojením k tomu máme dobré předpoklady. Nejen
proto, že je v uzavřeném areálu pardubického letiště, v blízkosti
odletového terminálu, dostatečný počet parkovacích míst na odstavných
plochách a krátkodobé i dlouhodobé parkování je tak pro cestující
zdarma. Pardubice jsou i významným dopravním uzlem. Kříží se tu
dálkové železniční spoje východ – západ, sever – jih. Rovněž
autobusové nádraží krajské metropole je významným dopravním hubem
a městská linka od těchto nádraží jezdí přímo k nám na letiště.
V současné době od nás klienti cestovních kanceláří létají
do Turecka, Bulharska, Řecka a na Mallorku. Rádi bychom, aby se nejen
zvýšil počet letů do těchto destinací, ale aby z pardubického letiště
začaly létat i další cestovní kanceláře. Líbil by se nám např. Split,
a to i s menším přepravcem. Líbilo by se nám obnovit Tunisko
a Egypt.
Ruku v ruce s budováním průmyslových zón jste hodně
sázeli na obchodní klientelu.
To proto, že jsme si uvědomovali, jak významný segment cestujících to je
pro náš region a Českou republiku.
Dnes v Pardubicích sedají i business jety, jejichž pasažéři
pak od vás pokračují nejen limuzínami, ale i vrtulníky.
Byznys lety jsou hodně časté. Přelety vrtulníkem ale pro nás nejsou
typickým příkladem transferové přepravy.
Při Aviatické pouti si tu hodně užijete také sportovních
letadel. Ta letošní se uskutečnila 2. a 3. června.
Naše společnost je jedním ze spolupořadatelů. Jsme členy Sdružení
aviatické pouti 96. To pro nás znamená určité povinnosti i radosti.
Povinnosti finančně na ni přispívat a radosti, že se rok od roku
zvyšuje její úroveň. V současné době je jednou z nejvýznamnějších
akcí tohoto druhu v Evropě. V Pardubicích se podařilo vytvořit něco
jiného než jen standardní letecký den. Jednotlivé obrazy Aviatické pouti
byly zakomponovány do historických kontextů od období před První
světovou válkou až do prvních let po Druhé světové válce. Byly tam
k vidění průběhy vzdušných soubojů tak, jak byly popsány samotnými
aktéry. Do toho byl včleněn pozemní děj – život na letištích,
dobová vojenská vozidla, vojáci atd. Letos v Pardubicích letecká hotovost
přinutila přistát i UFO, které se objevilo nad republikou. Probíhalo
vyjednávání. Zkrátka poutavá podívaná pro diváky od čtyř
do devadesáti let.
Hlavním partnerem Aviatické pouti byl český stavební holding
Enteria, který se podílí na modernizaci vašeho letiště.
Jsem rád, že stavbu technického zázemí civilní části letiště Pardubice
a rozšíření pohybových ploch realizuje tato firma. Že soutěž dopadla
tak, jak dopadla. Od počátku, od napojení pojezdových ploch
na přistávací dráhu, bylo vše ukázkou její perfektní sehranosti
a bravurního managementu. Hodinový harmonogram prací byl striktně dodržen,
protože šlo o to, aby letiště bylo mimo provoz minimálně. Kvalita
vynikající! Flexibilita řešení nečekaných situací odvíjejících se
zpravidla od toho, co jsme tu pod povrchem země nacházeli po budovatelích
vojenského letiště z padesátých let a jeho uživatelích, byla
pozoruhodná. Projekt úspěšně spěje ke konci, ke 30. červenci
2012. Jsem tedy rád, že i prostřednictvím tohoto interview mohu Enterii
veřejně poděkovat za skvělý výkon.
Některé letištní komponenty se ale budou předávat už nyní a začne
na nich probíhat zkušební provoz. Realizace projektu „Technické zázemí
civilní části letiště Pardubice a rozšíření pohybových ploch“
za zhruba dvě stě šedesát milionů korun byla velmi potřebná.
Z pětaosmdesáti procent byla financována Evropskou unií a zbytek našimi
akcionáři, kterými jsou statutární město Pardubice a Pardubický kraj.
Provozní, tzn. pohybové plochy letiště byly rozšířeny tak, aby vyhovovaly
parametrům pro provozování mezinárodní civilní dopravy pro letouny
kategorie D. To znamená, že u nás mohou přistávat stroje pro až tři sta
cestujících. Součástí bylo rozšíření spojovacích drah se vzletovou
a přistávací dráhou. Dále prohloubení a rozšíření stojánky letadel,
její osvětlení a osvětlení rozšířených ploch. Vybudování ochranných
pásem kolem pohybových ploch a technického zázemí pro všechny
prostředky, které používáme k obsluze letadel. Ať už je to kabinservis,
air startér, nakladače, obslužné automobily, schody, nahazovací zdroje
apod. Nejdůležitější součástí projektu bylo moderní palivové
hospodářství, které nám jak kapacitou uskladněných hmot, tak zejména
bezpečnostními, ekologickými a provozními parametry umožňuje moderním
způsobem hospodařit s pohonnými hmotami všech typů, které se pro leteckou
dopravu používají. Ta část pardubického letiště, kterou používáme
k civilnímu provozu, splňuje nyní všechny parametry bez výjimek.