Oslovujeme širokou mezinárodní veřejnost včetně segmentu mladých
04. 11. 2008
S ředitelem CzechTourism Ing. Rostislavem Vondruškou se
potkáváme na Tourfilmu pořádaném v rámci Karlovarského týdne. Jeho
součástí byla i konference Svazu léčebných lázní ČR, golfový turnaj a
další události. A tak jsem se tu mohl pozdravit nejen s hejtmanem
karlovarského kraje JUDr. Josefem Pavlem, náměstkem ministra pro místní
rozvoj ČR Ing. Jiřím Vačkářem, primátorkou Karlových Varů JUDr.
Veronikou Vlkovou a dalšími politiky. Na základě akcí, které jsem stihl
absolvovat, a velkého množství zajímavých lidí nejen z rezortu
cestovního ruchu, s nimiž jsem se na nich seznámil nebo opět potkal, rád
konstatuji, že Karlovarský týden má stoupající tendenci.
Karlovarský týden se profiluje jako multitematický event. Tedy ne jako úzce
specializovaná akce pro profesionály cestovního ruchu. V rámci svých tří
stěžejních akcí oslovuje širokou mezinárodní veřejnost včetně segmentu
nejmladších. Ten je pro budoucnost festivalu velmi důležitý. Proto jsme do
něj zařadili některé nové věci. Např. interaktivní Studentskou akademii,
v jejímž rámci odborníci na marketing hovoří se studenty. Nebo
amatérskou filmařskou soutěž v natáčení spotů. Soutěžící pracovali
pod velkým časovým tlakem s vypůjčenou profesionální technikou. Ale
výsledky, které přinesla, byly kvalitativně ohromující. Další věcí,
která Karlovarský týden posunula hodně do středu zájmu veřejnosti a
výrazně jej zatraktivnila, byla gastronomie. Nejen česká, ale
i zahraniční, kterou zde prezentovali rodilí cizinci. Konfrontovali svá
umění s českými kolegy kuchaři v čele s prezidentem Asociace kuchařů
a cukrářů ČR panem Miroslavem Kubcem. Právě jeho lehce recesisticky
laděné závěrečné vystoupení vyústilo i v to, aby některá klišé
byla uvedena na správnou míru.
Rovněž CzechTourism v posledních několika letech udělal
obrovský kvalitativní posun. Ostatně minulý Všudybyl přinesl informaci,
že se ministr pro místní rozvoj Ing. Jiří Čunek zúčastnil několika etap
propagační kampaně na jednom z nejdůležitějších dosud
nesaturovaných trhů. Ta proběhla v rámci oslav desátého výročí
působení zastoupení CzechTourism v Ruské federaci. O Česku je i díky
aktivitám CzechTourim, ať návštěvám zahraničních touroperátorů
orientovaných na Česko u nás nebo zahraničním propagačním akcím a
kampaním, jako byla cesta po Transibiřské magistrále, čím dál víc
slyšet. To by ale bylo málo. Díky tomu, že se o naší zemi v srdci Evropy
dozvídají další a další potenciální hosté, má incoming do Česka
stále růstovou tendenci.
Už jen z logiky komunikačních procesů vyplývá, že se zúročuje
strategie, kterou jsme v rámci oslovování zdrojových trhů před lety
nastoupili. V souvislosti s účastmi pana ministra Čunka, když už jste
jednu z nich připomněl, bych rád podotkl, že pokud se osobně zúčastní
místopředseda vlády, je dopad našich propagačních akcí daleko
výraznější. Našimi zahraničními partnery je to vnímáno jako vážný
zájem. To, vedle rozpočtu, který Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
vyčlenilo na činnost CzechTourism, je nejlepší pomocí naší práci.
Takováto oficiální podpora je na každém z trhů přijímána velmi
pozitivně a je pro zahraniční partnery CzechTourism i země, v nichž
propagační kampaně uskutečňujeme, citlivě vnímanou otázkou vysoké
prestiže.
Řekl bych, že výraznou roli na úspěších dosahovaných
CzechTourism má personální politika. Lidské zdroje – jazykově
i odborně způsobilí lidé, z nichž by se většina díky svým dovednostem
mohla uplatnit i v dalších oborech a oblastech zahraničního obchodu. Čím
si je CzechTourism drží?
To je otázka velmi na tělo. Musím přiznat, že ne vždy se nám daří je
držet. Tito lidé přicházejí buď přímo ze škol nebo po krátké praxi.
A je velmi typické, že po dvou třech letech, když v nejlepší kvalitě a
ve velmi krátké době získají ostruhy, odcházejí. Soukromý sektor je
totiž schopen nabídnout jim lepší finanční podmínky. Mladí lidé k nám
nastupují už velmi dobře teoreticky připraveni a s velkým rozhledem.
Zpravidla to totiž jsou vysokoškoláci a částečně středoškoláci. A jak
jste zmínil, velmi rychle se z nich stávají špičkoví odborníci, už
proto, že výzvy, které před ně stavíme v podobě pracovních zadání,
vyžadují velké nasazení a kreativitu. O to více si vážím zaměstnanců,
kteří v CzechTourism zůstávají delší dobu než jen tři roky a jsou
přínosem pro agenturu. A dělám všechno možné, abych práci pro ně
udržel opravdu atraktivní.
CzechTourism se i letos angažuje v rámci Veletrhu cestovního
ruchu Plzeňského kraje ITEP 2008. Bohužel, v Plzni jsem se stihl pouze
mihnout 9. října na zahajovací party Angelo Hotelu Pilsen a pozdravit se
s jeho ředitelem Petrem Nešpůrkem. Víc mi nepřetržitý sled akcí
Karlovarského týdne nedovolil.
Ano, CzechTourism je partnerem veletrhu ITEP. Považujeme jej za dobrý
regionální veletrh se zahraniční účastí. Je zdařilým příkladem jak
koncentrovat komplexní nabídku kraje do jednoho místa a času. Všichni, kdo
mají zájem na této platformě propagovat, nabízet a prodávat, určitě
mají důvod využít právě ITEPu. CzechTourism samozřejmě není v pozici,
kdy by do svého portfolia velkých veletrhů mohl přidávat další. Ale
systémově to není nutné. Regionální veletrhy jsou záležitostí regionů,
a my jsme rádi jejich partnerem.