Orientačních cedulí přibývá
31. 10. 2004
Značení kulturních a turistických cílů
Agentura CzechTourism zesílila aktivity na podporu rozvoje domácího
cestovního ruchu. Velmi málo totiž známe a víme o možnostech vlastní
země. Za zamyšlení stojí, že se k tomuto tvrzení hlásí sami naši
spoluobčané, což potvrzují i výsledky šetření, které pro CzechTourism
provedla agentura STEM/MARK. Nelépe to vypadá s informovaností
o možnostech využití času v průběhu dovolené v tuzemsku. Jednou
z aktivit na podporu domácího cestovního ruchu je snaha o dynamický postup
při osazování informačního a orientačního značení kulturních a
turistických cílů podél komunikací extravilánu. CzechTourism v této
oblasti již několik let úzce spolupracuje s Ředitelstvím silnic a dálnic
ČR, Ministerstvem dopravy ČR, Ministerstvem vnitra ČR, Ministerstvem kultury
ČR a samozřejmě také s příslušnými odbory krajských úřadů. Brzy se
tato snaha naplní tím, že na Ministerstvu dopravy ČR vznikne směrnice,
která upravuje pravidla umístnění značení ke kulturním a turistickým
cílům. Tato směrnice vychází z vyhlášky 30/2001 Sb., se kterou je také
v plném souladu. Bude především sloužit pro orientaci těch, kteří mají
zájem přivést motorizované turisty k cílům, které vlastní či
spravují. Problematiku značení cílů totiž řeší několik norem a laik by
měl dostat od státu co nejjednodušší „kuchařku“, jak postupovat, pokud
si chce nechat zřídit toto značení, které je navíc plně hrazeno z jeho
finančních zdrojů.
Na dopravních značkách IS 23 a IS 24b
Systém značení v extravilánu je založen na dvou dopravních značkách, IS
23 a IS 24b. Značka IS 23 představuje hlavní upozornění na danou
atraktivitu, která je patřičně graficky znázorněna. Jednotný, či spíše
jednoduchý a estetický vzhled kreseb na „hnědých cedulích“ posuzuje
vždy Ministerstvo kultury ČR. Na tuto značku navazují menší značky IS
24b, které musí řidiče nasměrovat až k cíli, resp. na parkoviště,
které je k němu nejblíže. Pro zřetelnost přísluší každému druhu
turistického cíle patřičný piktogram – např. hrad, zámek, muzeum,
jeskyně apod. Přílohou směrnice je seznam vybraných cílů, které
splňují potřebné podmínky: cíl je nadregionálního významu, leží jako
blízký cíl v okolí komunikace a značení na ní nesnižuje bezpečnost
provozu. Vzdálenost je vždy počítána od příslušného exitu nebo
křižovatky. Pojmem „blízký cíl“ se rozumí max. vzdálenost 25 km od
dálnice nebo rychlostní komunikace a 15 km od silnice první třídy.
Informační systém plní především dva úkoly:
- Projíždějící řidiče informuje o blízkém cíli a tím obohacuje jeho znalosti o místech, kterými právě projíždí, a v budoucnu jej mohou tyto znalosti motivovat, aby strávil svůj volný čas právě v daném regionu.
2) Pokud již projíždějící má dostatek času a chce navštívit danou
místní atraktivitu, dopravní značení mu ulehčí orientaci v neznámém
prostředí a dovede jej snáze až k cíli. Tím se snižuje riziko krizových
situací, které by mohly nastat např. při odbočování na poslední chvíli
či otáčení se a hledání cesty k cíli.
Domácí i zahraniční turisté oceňují
Za poslední roky na dálnicích, rychlostních komunikacích i silnicích
prvé a nižší třídy hnědých cedulí přibývá. Jde to totiž i bez
směrnice. Jen cesta k cíli je komplikovanější a vyžaduje součinnost
s odborníky při řešení několika problematik. Motoristé v turistickém
regionu Západočeské lázně jistě zaznamenali výrazný nárůst hnědých
cedulí, díky nimž Karlovarský kraj turistům zjednodušil orientaci. Vzal na
sebe projekt značení za jednotlivé cíle. I další kraje připravují
značení především těch cílů, které jsou v jejich majetku. Podobně
konají i jednotlivé cíle. Projevují se jako dobří hospodáři. Za hnědou
značku zaplatí jednou provždy a mají pak trvalou reklamu, která přežije
všechny billboardy a případně i jejich zrušení. Motorizovaní turisté
již neminou zámky Hluboká, Bečov, Loket, Kynžvart, Náměšť nad Oslavou,
Chebský hrad, památník v Terezíně a řadu dalších cílů. Tito turisté,
domácí i zahraniční, jistě ocení, že majitelé a správci cílů jim
šetří ztrácející se nervy při hledání cíle, čas věnovaný
sledování map či oslovování místních obyvatel a peníze nutné na nákup
zbytečně projetých pohonných hmot. Za odměnu si budou tyto cíle dobře
pamatovat v tom kladném smyslu a buď se k nim vrátí nebo je doporučí
svým známým. A to je přece stále ta nejúčinnější reklama.
Ing. Petr Kratochvíl
ředitel odboru regionalistiky CzechTourism