Organizace destinačního managementu
12. 01. 2018
S ředitelem odboru regionální partnerství a vztahy České
centrály cestovního ruchu – Czech Tourism B2B Alešem Pangrácem se
potkáváme 30. listopadu 2017 v Oblasti Dolní Vítkovice v prostorách
ostravského Světa Techniky na semináři nazvaném „Organizace
destinačního managementu“. Jeho témata byla: představení problematiky
destinačního managementu, hlavní úkoly a financování společností
destinačního managementu, jejich kategorizace a proces certifikace; založení
organizace destinačního managementu a její rozvoj; strategické dokumenty,
produkty, marketing, hodnocení efektivity a statistická data; spolupráce
s agenturou CzechTourism v rámci celorepublikových komunikačních kampaní;
aktivity krajské destinační společnosti a oddělení cestovního ruchu
v rámci komunikačních kampaní; kapitalizace vlastních zdrojů regionu a
maximalizace příjmů z cestovního ruchu. K účastníkům kromě ředitele
Pangráce mj. promluvili: náměstek hejtmana kraje pro regionální rozvoj a
cestovní ruch Jan Krkoška, ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková,
ředitel krajské destinační společnosti Moravian-Silesian Tourism David
Karčmář, vedoucí oddělení cestovního ruchu Moravskoslezského kraje Nazim
Afana a odborný konzultant Ondřej Špaček.
Pane řediteli, v pátém vydání Všudybylu 2017 v interview
„Destinační management a certifikace destinačních agentur“ jsme spolu
hovořili o tom, že v Národním programu podpory cestovního ruchu
v regionech (2013–2020), který vypsalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR,
je obsažena kapitola „Marketingové aktivity v cestovním ruchu“, jejíž
program je určen destinačním společnostem na podporu realizace
marketingových aktivit. Většina z toho, o čem ten článek byl, zazněla
i na tomto semináři.
Samozřejmě. A nejen tady v Ostravě, kde se účastníte
předposlední ze čtrnácti těchto roadshow na téma kategorizace a
certifikace společností destinačního managementu. Seminář jsme se totiž
rozhodli realizovat ve všech krajích České republiky. Předcházely mu dvě
pracovní snídaně s odbornou veřejností. Na té první, před osmi
měsíci, jsme zástupcům odborových a profesních asociací a turistických
oblastí představili, co chceme dělat, a ptali se jich na jejich názory. Na
druhé pracovní snídani, 11. listopadu 2017, jsme už představili na
i základě jejich podnětů a připomínek formulovaný finální dokument ke
kategorizaci a certifikaci společností destinačního managementu. Výsledkem
této široké interakce bylo, že se lidé z řad odborné veřejnosti
kategorizace a certifikace společností destinačního managementu přestali
bát. Pochopili, že ti, kteří dělají, nebudou mít problém kritéria
splnit, a ti, kteří profesionálně žádají o dotace, budou mít o čem
přemýšlet.
Prezentovali jste tu, jakým způsobem budete přistupovat ke
společnostem destinačního managementu. Jaká budou mít práva a co od nich
budete do budoucna očekávat.
Ano, sestavili jsme jednoduchý manuál, na jehož základě se destinační
agentura (a je jedno, na které působí úrovni) dozví, co se od ní
očekává. Jakou základní činnost by měla provádět. Ve chvíli, kdy bude
společnost destinačního managementu splňovat tato kritéria, může získat
národní certifikát a na základě této certifikace žádat o peníze
z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech. Tenhle postup
ale bude platit až od roku 2019. Certifikace se totiž rozběhnou od ledna
2018. Momentálně finišujeme s umístěním formuláře s žádostí
o certifikaci na web www.csks.cz.
Veliký ohlas mělo vystoupení Ondřeje Špačka.
Pan Špaček je jedním z expertů, kteří agentuře CzechTourism pomáhali se
sestavováním certifikačních kritérií společností destinačního
managementu. Vycházeli jsme z toho, co tržní platforma cestovního ruchu
České republice přináší a jak posilovat její výkonnost zejména tam, kde
je to nejvíc potřeba – v turisty málo navštěvovaných regionech. Tedy
jak tam zvenku nad rámec stávající populace přivádět kupní sílu a
poptávku, která bude otevírat prostor pro vytváření podnikatelských a
pracovních příležitostí a vůbec posilovat mikroekonomiku měst a obcí
regionů. Takže jsme se dotkli i tvorby produktů a zpětné vazby –
získávání dat a statistiky. Vycházeli jsme při tom z prvotního
materiálu, který jsme během příprav tvorby certifikačního manuálu spolu
s KPMG Česká republika vypracovali. Současně jsme vycházeli z podnětů a
připomínek profesních a oborových asociací. Ať už Asociace krajů ČR,
Fóra cestovního ruchu ČR a jeho jednotlivých členů, Asociace hotelů a
restaurací ČR apod. Podařilo se nám tak vytvořit materiál, který má
průřezovou shodu. Zaznívají tak názory: „Konečně je tady něco, čeho
se dá chytit, co nám minimálně v těch prvních krocích dokáže usnadnit
cestu k zákonu o cestovním ruchu, který bohužel zatím nemáme.“
V úvodu jsem zmínil, že jedním z mluvčích semináře byla
generální ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.
V rámci svého vystoupení paní ředitelka prezentovala data vypovídající
o výkonnosti cestovního ruchu v České republice. Zejména ta týkající
se příjezdového cestovního ruchu. Zabývala se jeho trendy, z jakých
zdrojových destinací incomingu k nám do Česka kdo jezdí, jaká mají
turisté z té které části světa očekávání. Jak se na našem území
chovají. V podstatě představila základní teze marketingového plánování
pro roky 2019 a 2020 a nastínila možnosti spolupráce regionů s agenturou
CzechTourism.