Oprávněný optimismus
31. 10. 2004
Renomovaný evropský hotelový řetězec
OREA HOTELS, a.s., člen koncernu CIMEX, provozuje největší český
stejnojmenný hotelový řetězec jedenatřiceti hotelů. Ten díky unikátnímu
zázemí nabízí širokou škálu služeb zahrnující: lázeňské pobyty,
přípravu a realizaci kongresů, konferencí, školení, firemních akcí,
prezentací, slavnostních setkání apod., pobyty pro rodiny s dětmi, popř.
i s domácím zvířetem, sportovní soustředění, lyžařské a
cykloturistické pobyty aj. Společnost se opakovaně umisťuje v prestižní
anketě „Českých 100 nejlepších“, přičemž jednotlivé hotely OREA
HOTELS na čelních místech celostátních výkonnostních statistik.
Společným marketingem, prosazováním propagační strategie a efektivním
systémem prodeje dosahuje OREA HOTELS výsledků srovnatelných s dalšími
renomovanými evropskými hotelovými řetězci.
Rezervační on-line systém
propojuje všechny hotely řetězce a umožňuje provádět rezervaci několika
způsoby:
Franšízink
OREA HOTELS, a.s. poskytuje franšízový produkt, v němž zúročuje
dlouholeté zkušenosti s provozováním hotelů v podmínkách střední
Evropy, zkušenosti z úspěšné transformace, znalost situace na trhu
cestovního ruchu a vědomí marketingových a obchodně provozních výhod
uskupení v hotelovém řetězci.
V souvislosti s hlavním tématem Všudybylu jsem o rozhovor
požádal předsedu představenstva a generálního ředitele OREA HOTELS, a.s.
pana Zdeňka Šafaříka, jehož společnost pod stejnojmenným názvem
provozuje největší český hotelový řetězec. Začal jsem připomenutím
našeho interview z října 2001, v němž jsem v souvislosti
s vynikajícími výsledky společnosti OREA v roce 2000 a jejím
umístěním v první padesátce nejúspěšnějších českých firem
konstatoval, že zúročuje kooperaci samostatně podnikajících subjektů
i umění správně nasměrovat a motivovat lidi tak, aby jim práce s lidmi
působila radost.
Pane řediteli, výsledky vaší společnosti napovídají, že v tomto
směřování pokračujete i jako akciová společnost.
Ano, 1. září jsme se transformovali na akciovou společnost s názvem OREA
HOTELS, a.s., takže původní marketingový název hotelového řetězce
přešel do oficiálního jména naší firmy.
Co se týče dimenzí hotelového řetězce OREA HOTELS, ten již svou
velikostí přesahuje rámec České republiky.
Něco na tom bude. Z hlediska počtu pokojů jsme celosvětově na
252. místě, takže jsme v pověstné třístovce, která se každoročně
prezentuje.
Letošní rok českému hotelovému průmyslu a vůbec aktivnímu
cestovnímu ruchu – příjezdům do České republiky – přál.
To je pravda. Po dvou letech utahování opasků, zaviněném známými
okolnostmi, došlo k tomu, že se cestovní ruch rozběhl. Spíš si ale
myslím, že se dostal tam, kde byl před dvěma lety. Dlužno podotknout, že
růst cestovního ruchu není rovnoměrný na celém území České republiky.
Projevuje se hlavně v Praze a v západních Čechách. Již o trochu méně
v Brně, v jižních Čechách a směrem dál na východ na Českomoravskou
vysočinu. Zde také zaznamenáváme nárůst. Nicméně není to o desítkách
procent jako v Praze.
Váš hotelový řetězec tvoří nejen hotely vaší akciové
společnosti, ale i franšízanti. Jaké základní předpoklady musí dané
subjekty splňovat, aby mohly být zapojeny do řetězce OREA HOTELS?
V úvodu bych chtěl konstatovat, že máme dlouhodobý zájem franšízu OREA
HOTELS poskytovat co nejširšímu okruhu perspektivních hotelů. To, co řeknu
nyní, sice může vyznít jako protiřečení si, ale není tomu tak.
Franšíza v podmínkách České republiky a zvláště mimo Prahu je často
o diskusi s majiteli a provozovateli hotelů, protože produkt franšízy,
pojímán jejich představou, je často něco jiného, než můžeme nabídnout.
V prvé řadě je to o ujasnění pozic nás jako poskytovatelů franšízy a
protistrany jako nabyvatele franšízy. Pak se samozřejmě nebráníme
poskytnout své know how a být pro ně zdrojem dalších synergických výhod.
Nicméně naše zkušenost hovoří o tom, že poskytovat franšízu je pro
obě strany účelné pouze u větších hotelů. Jako minimum vidím padesát
pokojů.
Nejenže kapacity členských hotelů řetězce OREA HOTELS nabízíte
na významných globálních vyhledávačích, že členské hotely OREA HOTELS
propagujete na veletrzích cestovního ruchu doma i v zahraničí, velmi
oceňovaný je i váš vzdělávací program OREA ACADEMY, který je otevřen
i pro nečlenské hotely.
Základní tréninky jsou primární součástí franšízy. Další
vzdělávací akce – program OREA ACADEMY – pak každoročně vypisujeme
na základě poptávky franšízových hotelů a ředitelů našich hotelů a
jak jste zmínil, v případě volných kapacit nabízíme také dalším
subjektům. Momentálně nám běží dvanáct kurzů a máme už jasno, o čem
budou ty v příštím roce. Vzdělávací projekt OREA ACADEMY je určen
širokému spektru profesí. Je pojat jako ucelený a navazující soubor
praktických kurzů, které svým obsahem úzce souvisí s hotelovým provozem.
Vzdělávací program se týká i hotelového managementu. Mimo rámec OREA
ACADEMY ve spolupráci s Vysokou školou hotelovou vzděláváme i své
nejvyšší managery. Všichni naši hoteloví ředitelé včetně odborných
ředitelů generálního ředitelství v tomto roce absolvovali
jednosemestrální studium zakončené seminární prací.
Většiny z vás, kapitánů hotelového průmyslu, se v tomto
vydání Všudybylu táži, kam české hotelnictví směřuje.
Protože už v této oblasti působím hodně let, jsem a musím být
optimistou. Můj optimismus je oprávněný. Česká republika má v cestovním
ruchu obrovský potenciál, a pokud se zájmy hoteliérů dokáží skloubit
s rozumnou vládní politikou, nemáme se do budoucna čeho obávat.
I mně připadá, že Česká republika začala konečně něco
dělat pro prosazování dobrého jména na okolních i vzdálených
zdrojových trzích z hlediska incomingu. Někomu mohou připadat až příliš
vizionářské aktivity např. v Číně, ale po Ruské federaci je Čína pro
českou ekonomiku a náš zahraniční obchod (neboť incoming do České
republiky je o zahraničním inkasu) druhou nejperspektivnější zemí.
Pochopitelně, že si všímáme vývoje v zemích s vysokým potenciálem
turistů. Logicky se (obdobně jako ostatní členské země Evropské unie)
díváme i za hranice Evropy. S tím, jak se Čína ekonomicky i společensky
vzmáhá, bude pro Evropany čínský trh čím dál zajímavější. Politická
situace v Číně je taková, jaká je a bohužel z české strany – ze
strany našich konzulátů v Číně – jsme příliš vstřícných kroků
vůči zájemcům o návštěvu České republiky nezaznamenali. Nicméně,
máme už osobní kontakty s významnými čínskými podnikateli v cestovním
ruchu, soukromými i státními, takže pouze čekáme na operativně
vstřícnější vyřizování vízových náležitostí, takové, jaké je dnes
běžně aplikováno konkurenčními destinacemi – zakladatelskými zeměmi
Evropské unie. Akciová společnost OREA HOTELS je připravena navazovat
s čínskými partnery obchodní vztahy a jsou tu už první vlaštovky.
V těchto dnech máme v Praze několik čínských skupin, které
projíždějí Evropou, mj. i Budapeští a Vídní. Je to první počin, po
němž by mohly v nějakém standardním režimu následovat další.
Ekonomické ukazatele říkají, že zhruba čtrnáct procent z půldruhé
miliardy obyvatel Číny má po stránce materiální na to, vycestovat a
poznávat cizí kraje. Je to obrovský potenciál a my jsme nakročeni jej
využít.
Proč by měl každý rozumný stát minimálně nepřekážet či
spíše podporovat rozvoj hotelnictví?
Hotelový průmysl představuje značný ekonomický potenciál. Samozřejmě,
státy se liší podle toho, kolika procenty se cestovní ruch podílí na
tvorbě hrubého domácího produktu. Jsou okolní státy, například sousední
Rakousko, kde to je o řád výš než u nás. Nicméně cestovní ruch je
fenomén, který má jasně prorůstový charakter. Navíc
z národohospodářského hlediska zaměstnává přímo i nepřímo
obrovské množství lidí. Na rozdíl od mnohých jiných je to
bezproblémový, plně samofinancovatelný obor, který navíc bez nutnosti
zásahu státu do Česká láká cizí investory. Je – a všechny
celosvětové ekonomické prognózy hovoří o tom, že i nadále
zůstane – jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících oborů. Pevně
doufám, že se české vlády budou o cestovní ruch více zajímat, že na
Ministerstvu pro místní rozvoj ČR bude vždy řízen minimálně náměstkem,
pokud nebudeme mít přímo samostatné ministerstvo. Že se snahy o podporu
cestovního ruchu projeví i v úrovni finanční částky určené na jeho
propagaci alespoň tak, jak je tomu v okolních státech. Že si hejtmani, tedy
i na krajské úrovni, uvědomí význam cestovního ruchu v místních
podmínkách a budou pracovat na zlepšení potřebné infrastruktury.