Když nadcházíme k bráně, spatřím po levé straně na ryňku
hromadu lidí, a Všudybud dí: „Ej! těchtoť míjeti nemusíme.“ „Což
tu mají?“ řekl sem. On:„Poď a viz!“ I přijdeme mezi ně, a aj, oni
po dvou, po třech stojíce, točí jeden proti druhému prstem, kroutí hlavou,
pleská rukama, drbe se za uši; naposledy jedni výskají, druzí pláčí.
„I co se pak to tu spravuje?“ dím já; „komedií-li tito jakou
strojí?“ „Ba nemějž ty toho za hru,“ dí tlumočník. „Opravdovéť
oni věci mají, jichž jim divno, směšno, hněvno, jak která.“ „Vždyť
bych já rád věděl,“ řekl sem, „co to jest, čemuž se diví, čemu
smějí, nač hněvají.“ V tom pohlédna spatřím, ani se píšťalkami
jakýmis pěstují^1, a jeden druhému přichýle se do ucha píská: kterýž
piskot byl-li libý, plésali; pakli skřipavý nějaký, troudili se.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, L.
P. 1624
^1 jak se zabývají
Opravdovéť oni věci mají, jichž jim divno, směšno, hněvno
30. 12. 2014
Jméno
časopisu (ochranná známka) Všudybyl bylo inspirováno postavou
z Komenského „Labyrintu světa a ráje srdce“, jehož dvaadvacátá
kapitola „Poutník mezi novináře2 trefil“ obsahuje citovanou
pasáž. Všudybyl dvacátým rokem poukazuje na tržní podstatu cestovního
ruchu. Iniciuje společenskou poptávku, aby mobilní kupní síla daleko víc
přispívala k blahobytu obyvatel Česka. K tvorbě pracovních míst a
prosperitě oborů, profesí a oblastí, které s turisty a hosty nepřijdou do
obchodního či pracovního styku. Zatím totiž Slezsko, Morava a Čechy díky
tomu, že jejich regiony každoročně nenavštíví desetitisíce
spotřebitelů, zhodnocují zlomek svého potenciálu. Rok co rok tak do
veřejných rozpočtů přitéká o stovky miliard korun méně, než kdyby
univerzální tržní platforma cestovní ruch, generující zahraniční
inkaso, byla pro stát a samosprávy stejnou prioritou jako export, který to
umí také. Všudybyl za přispění osobností z rozmanitých oblastí, často
mimo sféru služeb poskytovaných hostům a turistům, usiluje o emancipaci
cestovního ruchu. Snaží se otevírat oči těm, kteří si cestovní ruch
pletou s dovolenými, tedy byznys s konzumací, a mentoruje ty, kteří na
úkor obyvatel Česka, nezřídka stejně zákeřně jako zaprodanci
zahraniční konkurence, brzdí výkonnost českého tržního
hospodářství.
Jaromír Kainc
^2 sběratele a šiřitele novinek