Menu

Olympijské hry v Londýně jedním z velkých lákadel

26. 02. 2012

Ing. Miroslav Res

Zákaznický servis hraje čím dál významnější roli při nabídce a prodeji zájezdů i při jejich realizaci. Trvale velkou pozornost proto věnujeme výběru našich prodejců, školení průvodců a delegátů. Čedok investuje nejen do rozvoje lidských zdrojů, ale i do prodejní sítě a technologií. Zejména do zdokonalování internetové komunikace a prodeje. Naše výsledky jsou odrazem práce Čedokářů, kteří se i v roce 2012 budou po všech 366 dní starat o spokojenost klientů v duchu trvale aktuálního sloganu Čedoku z 30. let dvacátého století: „Vaše cesta, naše starost“.

Když jsem 6. února 2012 šel za generálním ředitelem Čedoku Ing. Miroslavem Resem dělat rozhovor, procházel jsem chodbou se spoustou diplomů a ocenění. Také jeho kancelář, kromě vesla podepsaného mistrem světa, olympionikem Ondřejem Synkem, byla vyzdobena vítěznými trofejemi. A tak jsem rozhovor zahájil konstatováním:
„Mirku, Čedok je držitelem TTG Awards pro nejlepší cestovní kancelář v České republice pro rok 2012.“
Ano, obhájili jsme prvenství v této neprestižnější kategorii TTG Travel Awards, k tomu ještě získali prvenství za incoming a několik druhých a třetích míst, kterých si rovněž velmi vážíme. A to navzdory tomu, že loňský rok nebyl jednoduchý. Od zimy se začaly dít věci, které zpočátku vypadaly nevinně. Mám tím na mysli zejména tzv. „arabské jaro“. Bohužel, z „arabského jara“ se stalo léto, podzim, zima. Ačkoliv se v egyptských letoviscích u Rudého moře nic nedělo, dopady, které měla každodenní mediální masáž na klienty, se projevily v poklesu poptávky a sníženém počtu cestovatelů. Egypt patří mezi nejvýznamnější destinace, kam je možné cestovat za koupáním a poznáváním jak v letní, tak zimní sezoně. Jedná se o celoroční destinaci, která je svou snadnou dopravní dostupností a příznivou cenovou hladinou velmi těžko plně nahraditelná. Čedok je cestovní kanceláří s vysoce diverzifikovaným produktem a disponuje širokou nabídkou destinací, do kterých jsme s to klienty směrovat v případě, že v některé z destinací klesne z neočekávaných důvodů poptávka. Jsme rádi, že se v průběhu roku zájem o dovolenou v egyptských letoviscích u Rudého moře zase začal vracet do normálu a že si nejen naši klienti na vlastní kůži ověřili, že je tam klid a pořádek.

Na situaci v severní Africe vydělaly ostatní turistické destinace. Zejména ty v Turecku.
Ano Turecko vloni zaznamenalo obrovský nárůst poptávky, a jak se zdá, bude v tomto trendu pokračovat i letos. Už dva měsíce totiž prodáváme letní sezonu 2012 a dosavadní prodejní výsledky tomu nasvědčují. Turecko je destinací, jejíž „koupací sezona“ patří ve Středomoří, k těm nejdelším. Začíná od konce května a trvá až do poloviny listopadu. Kromě Turecka dlouhodobě také stoupá popularita Bulharska, zejména jako destinace pro ideální dovolenou rodin s menšími dětmi. Kromě příznivé letové vzdálenosti, cca hodiny letu, Bulharsko nabízí velmi dobrý poměr mezi cenou a kvalitou nabízených služeb. Dramatický růst poptávky zaznamenáváme také ve Španělsku, zejména pak na Mallorce.

Jak jste zvládli skokový nárůst poptávky po ubytovacích kapacitách v Turecku?
Máme tam dlouhodobé partnerství se silným dodavatelem, společností, která patří k největším místním hráčům. V oblastech Antálie a Dalamánu má dlouhodobě nasmlouvány velké objemy ubytovacích kapacit, k tomu provozuje síť vlastních hotelů. Dále jsme před třemi lety v Turecku založili dceřinou společnost Ahoy Tourism, která má kromě Istanbulu pobočku v Bodrumu. Společně s ní tak intenzivně rozvíjíme i tuto zajímavou středomořskou destinaci.

Čedok je univerzální cestovní kanceláří. Kromě zahraničních pobytových a poznávacích zájezdů, služebních a incentivních cest zajišťujete i domácí a incomingové pobyty. Je rentabilní držet tým průvodců?
S průvodci a delegáty spolupracujeme většinou na sezonní bázi. Máme rozsáhlou databázi těch, se kterými dlouhodobě spolupracujeme. Nasazujeme je na určité typy zájezdů, ať už se jedná o delegáty či průvodce poznávacích zájezdů. V incomingu se stále více prosazuje trend, kdy se zahraniční cestovní kanceláře snaží spolupracovat napřímo s tuzemskými dodavateli služeb, zejména s hotely. Dochází tak k zužování prostoru pro domácí incomingové agentury. Pro jednotliveckou klientelu je Praha ideální destinací, kam není problém zaletět nízkonákladovými aerolinkami, a díky ohromné nabídce ubytovacích kapacit, ať už přímým kontaktem na hotel nebo na některý z rezervačních serverů, se ubytovat. Prostor pro nabídku služeb cestovní kanceláře našeho typu se tak otvírá u složitějších akcí s náročnějším programem, kde se kombinuje víc služeb nebo navštívených míst. Např. oblíbené okruhy: Praha – Vídeň – Budapešť. Dále pak u MICE / incentivních akcí a nabídky komplexních služeb pro klienty ze zámoří, zejména z Dálného východu a Jižní Ameriky.

Bohužel, většina z nich nemá šanci poznat, že Česko není jenom Praha…
Je to tak. I dnes stále ještě drtivá většina zahraničních návštěvníků směřuje primárně do Prahy. Postupně se ale blýská na lepší časy i „Mimopraze“. A to díky rostoucí nabídce atraktivních výletů, kterými si návštěvníci Prahy zpestřují pobyty. Česká republika není tak velká, aby nebylo možné z Prahy navštívit Kutnou Horu, Český Krumlov, Karlovy Vary a mnohá další místa. Turisté, kteří se k nám vracejí opakovaně, pak daleko častěji směřují i mimo Prahu.

Loni jste s Fotbalovou asociací České republiky založili společný podnik Fotbal Travel.
Ano, posláním této společnosti je nabízet fanouškům cesty za fotbalem. Zejména na zápasy našeho národního týmu v zahraničí. V loňském roce jsme spolupráci zahájili uspořádáním zájezdů na zahraniční kvalifikační utkání národního mužstva se Španělskem v Granadě a se Skotskem v Glasgow. V současné době připravujeme zájezdy na finálový turnaj EURO 2012 do Wroclawi. Bohužel jsme k dispozici dostali, ve srovnání s LOH v Londýně, velice omezený počet vstupenek, takže máme prakticky vyprodáno.

Zmínil jsi Letní olympijské hry 2012 v Londýně. Jak je na ně Čedok připraven?
Dobře. Rádi bychom nejenom našim tradičním klientům, ale všem příznivcům sportu nabídli olympijský zážitek. Jako cestovní kancelář jsme se již před několika lety začali zaměřovat na rozšiřování své nabídky mimo hlavní produktové proudy Čedoku – dovolené u moře nebo poznávací zájezdy. Jedním z témat, která jsou v popředí rostoucího zájmu cestovatelské veřejnosti, jsou právě zájezdy na sportovní akce. Právě na tuto oblast se již několik let soustřeďujeme. V letech 2000 a 2004 jsme organizovali distribuci vstupenek a zájezdy na finálové turnaje mistrovství Evropy ve fotbale. A sportovních akcí postupně přibývalo. Významným milníkem na naší „sportovní dráze“ byl rok 2008, kdy jsme se spolu s Českým olympijským výborem a Českou olympijskou, a.s. podíleli na zajišťování české účasti na Letních olympijských hrách v Pekingu a po nich na Zimních olympijských hrách ve Vancouveru. Pro letošní rok jsou jedním z největších lákadel, které nabízíme v oblasti sportu, zájezdy na Letní olympijské hry v Londýně. Možnost zažít olympiádu je letos jedinečná! Především díky místu jejich konání – Londýnu. Ve srovnání s posledním dějištěm letních olympijských her, Pekingem, je téměř za rohem. A tomu odpovídají i ceny našich zájezdů. Pětidenní autokarem pořídíte od 11 990 Kč a čtyřdenní letecký od 18 390 Kč. Ve spolupráci s Českým olympijským výborem se nám podařilo zajistit velké množství vstupenek, zejména na sporty s očekávanou účastí českých sportovců. Kromě samotných sportovišť bude v Londýně jistě velkým zážitkem i návštěva Českého domu, který bude nejen místem setkávání partnerů Českého olympijského výboru, ale kam se budou čeští olympionici chodit dělit o své zážitky s našimi a zahraničními fanoušky. Věřme, že těch, pro Českou republiku okořeněných medailovým leskem, zažijeme v Londýně co nejvíce.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001