Olympijské hry v Londýně jedním z velkých lákadel
26. 02. 2012
Ing. Miroslav Res
Zákaznický servis hraje čím dál významnější roli při nabídce a prodeji zájezdů i při jejich realizaci. Trvale velkou pozornost proto věnujeme výběru našich prodejců, školení průvodců a delegátů. Čedok investuje nejen do rozvoje lidských zdrojů, ale i do prodejní sítě a technologií. Zejména do zdokonalování internetové komunikace a prodeje. Naše výsledky jsou odrazem práce Čedokářů, kteří se i v roce 2012 budou po všech 366 dní starat o spokojenost klientů v duchu trvale aktuálního sloganu Čedoku z 30. let dvacátého století: „Vaše cesta, naše starost“.
Když jsem 6. února 2012 šel za generálním ředitelem
Čedoku Ing. Miroslavem Resem dělat rozhovor, procházel jsem chodbou se
spoustou diplomů a ocenění. Také jeho kancelář, kromě vesla podepsaného
mistrem světa, olympionikem Ondřejem Synkem, byla vyzdobena vítěznými
trofejemi. A tak jsem rozhovor zahájil konstatováním:
„Mirku, Čedok je držitelem TTG Awards pro nejlepší cestovní
kancelář v České republice pro rok 2012.“
Ano, obhájili jsme prvenství v této neprestižnější kategorii TTG Travel
Awards, k tomu ještě získali prvenství za incoming a několik druhých a
třetích míst, kterých si rovněž velmi vážíme. A to navzdory tomu, že
loňský rok nebyl jednoduchý. Od zimy se začaly dít věci, které zpočátku
vypadaly nevinně. Mám tím na mysli zejména tzv. „arabské jaro“.
Bohužel, z „arabského jara“ se stalo léto, podzim, zima. Ačkoliv se
v egyptských letoviscích u Rudého moře nic nedělo, dopady, které měla
každodenní mediální masáž na klienty, se projevily v poklesu poptávky a
sníženém počtu cestovatelů. Egypt patří mezi nejvýznamnější
destinace, kam je možné cestovat za koupáním a poznáváním jak v letní,
tak zimní sezoně. Jedná se o celoroční destinaci, která je svou snadnou
dopravní dostupností a příznivou cenovou hladinou velmi těžko plně
nahraditelná. Čedok je cestovní kanceláří s vysoce diverzifikovaným
produktem a disponuje širokou nabídkou destinací, do kterých jsme s to
klienty směrovat v případě, že v některé z destinací klesne
z neočekávaných důvodů poptávka. Jsme rádi, že se v průběhu roku
zájem o dovolenou v egyptských letoviscích u Rudého moře zase začal
vracet do normálu a že si nejen naši klienti na vlastní kůži ověřili,
že je tam klid a pořádek.
Na situaci v severní Africe vydělaly ostatní turistické
destinace. Zejména ty v Turecku.
Ano Turecko vloni zaznamenalo obrovský nárůst poptávky, a jak se zdá, bude
v tomto trendu pokračovat i letos. Už dva měsíce totiž prodáváme letní
sezonu 2012 a dosavadní prodejní výsledky tomu nasvědčují. Turecko je
destinací, jejíž „koupací sezona“ patří ve Středomoří, k těm
nejdelším. Začíná od konce května a trvá až do poloviny listopadu.
Kromě Turecka dlouhodobě také stoupá popularita Bulharska, zejména jako
destinace pro ideální dovolenou rodin s menšími dětmi. Kromě příznivé
letové vzdálenosti, cca hodiny letu, Bulharsko nabízí velmi dobrý poměr
mezi cenou a kvalitou nabízených služeb. Dramatický růst poptávky
zaznamenáváme také ve Španělsku, zejména pak na Mallorce.
Jak jste zvládli skokový nárůst poptávky po ubytovacích
kapacitách v Turecku?
Máme tam dlouhodobé partnerství se silným dodavatelem, společností, která
patří k největším místním hráčům. V oblastech Antálie a Dalamánu
má dlouhodobě nasmlouvány velké objemy ubytovacích kapacit, k tomu
provozuje síť vlastních hotelů. Dále jsme před třemi lety v Turecku
založili dceřinou společnost Ahoy Tourism, která má kromě Istanbulu
pobočku v Bodrumu. Společně s ní tak intenzivně rozvíjíme i tuto
zajímavou středomořskou destinaci.
Čedok je univerzální cestovní kanceláří. Kromě
zahraničních pobytových a poznávacích zájezdů, služebních a
incentivních cest zajišťujete i domácí a incomingové pobyty. Je
rentabilní držet tým průvodců?
S průvodci a delegáty spolupracujeme většinou na sezonní bázi. Máme
rozsáhlou databázi těch, se kterými dlouhodobě spolupracujeme. Nasazujeme
je na určité typy zájezdů, ať už se jedná o delegáty či průvodce
poznávacích zájezdů. V incomingu se stále více prosazuje trend, kdy se
zahraniční cestovní kanceláře snaží spolupracovat napřímo
s tuzemskými dodavateli služeb, zejména s hotely. Dochází tak
k zužování prostoru pro domácí incomingové agentury. Pro jednotliveckou
klientelu je Praha ideální destinací, kam není problém zaletět
nízkonákladovými aerolinkami, a díky ohromné nabídce ubytovacích kapacit,
ať už přímým kontaktem na hotel nebo na některý z rezervačních
serverů, se ubytovat. Prostor pro nabídku služeb cestovní kanceláře
našeho typu se tak otvírá u složitějších akcí s náročnějším
programem, kde se kombinuje víc služeb nebo navštívených míst. Např.
oblíbené okruhy: Praha – Vídeň – Budapešť. Dále pak u MICE /
incentivních akcí a nabídky komplexních služeb pro klienty ze zámoří,
zejména z Dálného východu a Jižní Ameriky.
Bohužel, většina z nich nemá šanci poznat, že Česko není
jenom Praha…
Je to tak. I dnes stále ještě drtivá většina zahraničních
návštěvníků směřuje primárně do Prahy. Postupně se ale blýská na
lepší časy i „Mimopraze“. A to díky rostoucí nabídce atraktivních
výletů, kterými si návštěvníci Prahy zpestřují pobyty. Česká
republika není tak velká, aby nebylo možné z Prahy navštívit Kutnou Horu,
Český Krumlov, Karlovy Vary a mnohá další místa. Turisté, kteří se
k nám vracejí opakovaně, pak daleko častěji směřují i mimo Prahu.
Loni jste s Fotbalovou asociací České republiky založili
společný podnik Fotbal Travel.
Ano, posláním této společnosti je nabízet fanouškům cesty za fotbalem.
Zejména na zápasy našeho národního týmu v zahraničí. V loňském roce
jsme spolupráci zahájili uspořádáním zájezdů na zahraniční
kvalifikační utkání národního mužstva se Španělskem v Granadě a se
Skotskem v Glasgow. V současné době připravujeme zájezdy na finálový
turnaj EURO 2012 do Wroclawi. Bohužel jsme k dispozici dostali, ve srovnání
s LOH v Londýně, velice omezený počet vstupenek, takže máme prakticky
vyprodáno.
Zmínil jsi Letní olympijské hry 2012 v Londýně. Jak je na ně
Čedok připraven?
Dobře. Rádi bychom nejenom našim tradičním klientům, ale všem
příznivcům sportu nabídli olympijský zážitek. Jako cestovní kancelář
jsme se již před několika lety začali zaměřovat na rozšiřování své
nabídky mimo hlavní produktové proudy Čedoku – dovolené u moře nebo
poznávací zájezdy. Jedním z témat, která jsou v popředí rostoucího
zájmu cestovatelské veřejnosti, jsou právě zájezdy na sportovní akce.
Právě na tuto oblast se již několik let soustřeďujeme. V letech 2000 a
2004 jsme organizovali distribuci vstupenek a zájezdy na finálové turnaje
mistrovství Evropy ve fotbale. A sportovních akcí postupně přibývalo.
Významným milníkem na naší „sportovní dráze“ byl rok 2008, kdy jsme
se spolu s Českým olympijským výborem a Českou olympijskou, a.s. podíleli
na zajišťování české účasti na Letních olympijských hrách v Pekingu
a po nich na Zimních olympijských hrách ve Vancouveru. Pro letošní rok jsou
jedním z největších lákadel, které nabízíme v oblasti sportu, zájezdy
na Letní olympijské hry v Londýně. Možnost zažít olympiádu je letos
jedinečná! Především díky místu jejich konání – Londýnu. Ve
srovnání s posledním dějištěm letních olympijských her, Pekingem, je
téměř za rohem. A tomu odpovídají i ceny našich zájezdů. Pětidenní
autokarem pořídíte od 11 990 Kč a čtyřdenní letecký od 18 390 Kč.
Ve spolupráci s Českým olympijským výborem se nám podařilo zajistit
velké množství vstupenek, zejména na sporty s očekávanou účastí
českých sportovců. Kromě samotných sportovišť bude v Londýně jistě
velkým zážitkem i návštěva Českého domu, který bude nejen místem
setkávání partnerů Českého olympijského výboru, ale kam se budou
čeští olympionici chodit dělit o své zážitky s našimi a zahraničními
fanoušky. Věřme, že těch, pro Českou republiku okořeněných medailovým
leskem, zažijeme v Londýně co nejvíce.